Samsung F32TU870VU Zwart

€ 499,-
Specificaties 32" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

Samsung F32TU870VU Zwart Review

Schroefdop 22 augustus 2021, 911 views Product gekocht

Samsung F32TU870VU Zwart

Hele mooie monitor voor de prijs. Solide materialen en genoeg opties om 1 of meerdere computers aan te sluiten. Primair gekocht voor de thuiswerk-setup, gaming staat secundair. De stap van 1080 naar 4k gemaakt en is (uiteraard) een wereld van verschil.

Pluspunten

• Groot formaat
  • Veel functies
  • Future proof dmv daisy chaining
  • USB-C PD

Minpunten

• Plastic monitorarm
  • Software geeft volume aan, maar er zitten geen speakers in

Waarom deze monitor?

Voor het thuiswerken zocht ik een nieuwe monitor van om en nabij 500 euro. Ik had twee 1080p monitoren welke al aardig oud zijn, dus het was tijd voor een upgrade. Ik had al ervaring met een ultrawide en vond dat erg prettig werken.

De enige harde requirement die ik had, was dat de monitor beschikte over USB-C met Power Delivery van iedergeval 60 watt. Dit puur voor mijn eigen gemak uiteraard, zodat ik niet élke keer m'n laptop oplader hoef aan te sluiten wanneer ik toch een keer naar kantoor ben geweest.

Ik heb erg getwijfeld tussen een ultrawide en een 4k scherm. Ultrawides zijn uiteraard mooi breed, maar gaan in deze prijsklasse tot een resolutie van 1440p. 4k schermen in deze prijsklasse zijn meestal rond de 27", wat niet verkeerd is, maar groter is meestal toch wel beter. Het voordeel van mijn requirement voor USB-C PD de lijst van monitoren flink uitdunde, maar de optie tussen ultrawide en 4k bleef bestaan.

Toen kwam ik deze Samsung tegen van 32" en vond ik dat een hele goede compromis. Uiteraard reviews opgezocht, maar daar kon ik er niet veel van vinden. Omdat dit scherm al mijn requirements aftikte en nog meer mooie feature had, heb ik deze besteld toen hij bij bol.com 100 euro goedkoper was dan de adviesprijs van 600 euro.

Ik heb hem nu ongeveer een week in gebruik en hij is erg fraai! Het in elkaar zetten van de monitor is een fluitje van een cent, de voet schroef je aan de monitorarm en vervolgens klik je de monitorarm met voet in de achterkant van de monitor.

Het verschil tussen deze nieuwe en m'n oude monitor is te zien op de foto, enorm verschil!

Featureset

De monitor komt met een HDMI-, USB-C- en stroomkabel. De stroomkabel heeft overigens geen powerbrick, wat erg aangenaam is. Verder m'n laptop aangesloten met de USB-C kabel en werkt zoals verwacht, beeld en stroom te gelijk, super! Daarnaast mijn outdated gaming pc er ook op aangesloten met displayport kabel.

Nadat ik beeld kreeg van beide inputs heb ik verder de features uitgeplozen, mijn oude 1080p monitoren konden zo ongeveer niks, maar deze Samsung kan een boel geinige dingen.
PiP en PbP
Wanneer er twee inputs gedetecteerd zijn door de monitor kan er Picture-in-Picture aangezet worden waarbij je 1 van de inputs als overlay in een van de hoeken van het scherm kan zetten. Ik zie eigenlijk de meerwaarde hier niet zo snel van in, maar het kan. Interessanter vond ik de Picture-by-Picture modus, hiermee kan je de twee verschillende inputs op elk helft van het scherm tonen, te zien in afbeelding twee. Links had ik Doom aan staan op m'n windows pc en rechts m'n werk van m'n Macbook. Ik zal dit hoogst waarschijnlijk nooit echt gaan gebruiken, maar ik zie wel de opties.

Daisy chaining
De monitor bevat twee USB-C uitgangen welke apart gemarkeerd zijn. Eentje met een logo van een laptopje en 90W en de andere met 15W. Met de 15W USB-C uitgang kan je een tweede van deze monitor daisy chainen. Hiermee kan je een tweede van deze monitor aan je computer aansluiten door een USB-C kabel van je eerste monitor naar de tweede monitor te trekken. Super wanneer ik in de toekomst misschien nog een monitor erbij wil 🙊
Reguliere USB type-A aansluitingen
Er zitten ook enkele traditionele USB type-A aansluitingen in. Blijkbaar kunnen deze poorten je telefoon ook opladen (en bij mobile Development wordt je telefoon ook gezien door je laptop, dus er gaat ook data doorheen), al gaat het opladen erg traag...
Verstelbaarheid
Minder interessant, maar goed om te weten misschien. De monitor kan ook verticaal gedraaid worden, in hoogte worden verstelt en uiteraard naar voren en achter kantelen.
Technische specs
Hoewel ik best een nerd ben, weet ik minder van de specificaties en de technische details van het scherm zoals kleurweergave, maximale helderheid en dergelijke. Hier kan ik slechts een subjectieve oordeel over vellen. In mijn ogen (hehe) is de monitor helder genoeg en kleuren zijn erg netjes. Je kan de warmte van de kleuren aanpassen en ook kleuren optimaliseren voor gaming, movies, normal of iets custos instellen. Ik doe geen grafisch werk waar kleuren extra belangrijk zijn, dus ik heb hem reeds op normal staan.
Gaming tests
4k gaming op een GTX970 is niet te doen 🤡
Tevens is het scherm 60Hz, het is immers niet gericht op gaming.

Ik ben erg tevreden over deze monitor, voor productiviteit echt een topper en voor casual gaming is het echt prima. De USB-C PD 90W is echt super fijn en precies wat ik hoopte. De grootte van het scherm is ook een groot pluspunt! Omdat het scherm ook daisy chaining mogelijkheid heeft, ook goed voorbereid op de toekomst wanneer er nog een scherm moet komen.

Heb jij ook een Samsung F32TU870VU Zwart?

Weet jij waarvoor de LAN ingang is?
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar op de productpagina zie ik staan dat dat een internet passthrough is wanneer je de USB-C kabel gebruikt! Dus dan heb je gelijk bedraad internet als je je laptop aansluit
Hoe verhoudt de kwaliteit van het scherm zich tot dat van je MacBook?
En welk formaat had je oude monitor? 23 inch?
Ik snap niet helemaal waar je op doelt, maar m'n Macbook het sowieso geen 4k scherm. Via je Macbook kan je HDR aan of uit zetten en eventueel het scherm scalen naar een lagere resolutie. Ik heb wel gemerkt dat wanneer je de scaling gebruikt de refresh rate naar beneden gaat om een of andere reden. Hier had ik geen last van op m'n windows machine.

Ik weet eerlijk gezegd geen idee meer hoe groot m'n oude scherm is, 23" kan best kloppen
Macbooks hebben over het algemeen een hoog kwaliteit scherm, niet alleen qua resolutie maar ook kleurweergave doen ze over het algemeen genomen erg goed. Dus ik was benieuwd hoe het zich daarmee verhoudt. Heb momenteel zelf ook een mac staan met een AOC scherm, en de mac heeft het beduidend betere scherm, zowel qua pixeldichtheid (retina denk ik) als qua kleurweergave/helderheid.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.