Shelly 1L Review

Jol65 21 augustus 2021, laatste update op 22 augustus 2021, 700 views Product gekocht

Shelly 1L

Simpel en - als je ze per 2 of 5 koopt - voordelige inbouwschakelaar. Ik heb er twee gebruikt om in te bouwen in een buitenlamp, omdat de lichtsensor ermee ophield. Daarvoor uitstekend geschikt. Verder jammer genoeg geen Zigbee, alleen WIFI

Pluspunten

• Klein
  • Stevig
  • Zelstandig schakelbaar op zonsop en -ondergang

Minpunten

• Werkt alleen op WIFI geen Zigbee
  • Simpele app en webinterface
  • Fase moet je doorlussen daardoor in de praktijk minder compact

Kwaliteit Score: 4

Aansluiten op 240 Vac

Het aansluitschema is duidelijk, de middelste poot heb ik niet nodig. Verder aan een kant de 240v aansluting (neutral/live). Aan de andere kant zitten de schakelaansluitingen: de 0 is voor de input en de 1 de output. In de praktijk moet je dus live (bruin) doorlussen. Dit maakt het inbouwen minder compact.
Er zijn meer mogelijkheden, zoals 12v en een extra geschakelde voeding.

WIFI

Aansluiting op WIFI gaat via het eigen access point, daarna kun je het instellen. Er zijn best veel instelmogelijkheden. Met de webinterface kan je een schema maken, o.a. op basis van zonop/zononder.

Instellingen met de app en webinterface en

De app en webinterface bieden op het eerste gezicht dezelfde functies. Handig is te schakelen vanaf x tijd voor / na zondop- en ondergang. Vooral voor het 'event' is met mijn Zigbee app niet mogelijk

Al met al

Voor mijn doel prima gezien de inbouwmogelijkheden. Maar beperkt en b.v. relatief duur t.o.v. een Zigbee tussenschakelaar

Heb jij ook een Shelly 1L?