€ 289,-
Specificaties Backplate (videokaart), Videokaart (zelfbouw kit), Waterblok (videokaart) - Bekijk alle specificaties

Alphacool Eiswolf 2 AIO - 360mm Radeon RX 6800/6800XT/6900 Reference Design with Backplate Review

Jeroen30 21 augustus 2021, laatste update op 21 augustus 2021, 454 views Product gekocht

De eiswolf 2 is een waterkoeling pakket voor de RX 6800/6900 XT (ook voor 3080/3090 in een andere variant).

Pluspunten

• koelprestaties
  • installatie eenvoudig
  • aio watercooling met snelkoppelingen

Minpunten

• prijs

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Geluidsproductie (min) Score: 4
De Alphacool Eiswolf 2 is een waterkoeling pakket voor de RX 6800/6900 of in een andere variant voor de 3080/3090.
Het bestaat uit
- full cover waterblok met ingebouwde pomp voor de GPU, memory en de overige hittebronnen op de videokaart
- een 360 radiator (full copper) met 3 fans
- een backplate
- set met warmtegeleidende reepjes voor zowel de voorkant (waterblok) als voor de achterkant (backplate)
- de nodige led verlichting (staat uit bij mij ik ben geen fan)

De waterblok en radiator worden kant en klaar geleverd als een AIO waterkoeling. De slangen zijn voorzien van snelkoppelingen waardoor deze set uit te breiden of deels te vervangen is.

Er zit geen software bij, ik heb pomp aansturing op mijn moederbord aangesloten. De ventilatoren van de radiator heb ik via een verloopstekker (apart bij besteld) aangesloten op mijn RX 6900XT. Hiermee kan ik de fans via de Radeon software aansturen.

Ik heb de pomp op maximaal staan (vrijwel onhoorbaar) en het fan profiel aangepast zodat de fans onder 50% max blijven. Wanneer de fans harder gaan blazen zijn ze wel duidelijk hoorbaar. Wanneer ik de fans onder de 50% laat draaien dan zijn ze vrijwel geruisloos en blijft mijn GPU onder full load rond de 60 graden.
Dit is met een OC van 2650 Mhz op de CPU met lichte undervolt en de Memory op 2150 Mhz

Dit pakket is niet goedkoop (250 euro) en zeker niet voor iedereen. Als je echt handig bent kan je zelf een custom loop samenstellen die mogelijk goedkoper is of gewoon de stock cooling blijven gebruiken.

Heb jij ook een Alphacool Eiswolf 2 AIO - 360mm Radeon RX 6800/6800XT/6900 Reference Design with Backplate?

Hoi,

Ik heb vandaag de zelfde AIO op de zelfde GPU gezet en vroeg me af wat jouw behaalde juncHotspot temps zijn. Die van mij gaat tegen of over de 80 graden.

Als ik dit vergelijk met een Toxic of een Asus strix (LC), die misschien net over de 70 graden gaan, vindt ik dit vreemd.

[Reactie gewijzigd door m.z op 28 september 2021 23:26]

Ik zit ook op 80 graden Junction temp met 60 graden normal temp. De junction temp is de maximale temperatuur die wordt gemeten en de normale is de gemiddelde temperatuur. Throttling start bij een junction temp van 110 graden. Stock cooler zit op 95-97 graden junction temp (onder full load).
Ik heb de fan profile standaard staan en die is erg conservatief.
Ik heb geen ervaringen met een Toxic of een strix, de temps kunnen ook per driver versie verschillen als ik de fora moet geloven.
Ik zou mij niet teveel zorgen maken over de junction temp zolang die onder de 100 graden blijft.
Ik had niet in de gaten dat je reacties had geplaatst. Ik heb hotspot omlaag gekregen en loopt op tot 75c. Dit is ook tevens mijn junctiontemp, gezien mijn geheugen Max 65c worden.

De temps zijn zeker verbeterd, na vervanging van stock cooler, maar is niet zo goed vergeleken met deze review. Alsnog gebruikt hij een fullloop, maar alsnog de kaart van mij wordt stock nog warmer dan een overgeklokte/+15% power kaart.

Ik kan helaas de reddit-post vinden, maar zal nog verder zoeken, maar enkele gaven vergelijkbare "too hot" temps aan. De oorzaak zou vooral door manier van montage op die zijn. Dit werd eerder gemeld door Igor (reviewer), waarbij aangegeven is, dat de schroeven van binnen naar buiten geschroefd moet worden en niet zoals de originele handleiding van Alphacool.
Mijn PC staat in een inbouwkast en dat is ook niet ideaal voor de warmte.
Junction temp reddit post
stukje uit de post laat ook hoge junction temps zien bij die kaarten die je noemde in je post.

6900XT - nitro + : GPU Hot = 60c, Mem junc 87c

6900XT - ROG Strix watercooled : GPU Hot Spot = 57c, Mem junc = 92c !!!!
Ik heb een 20 min stresstest AIDA64 uitgevoerd, na 15x remounten en repasten:

CPU: 64
CPU MEM: 55
GPU Hotspot: 80

Gewoon op default settings.
Mooie resultaten heb jij! Ik had zelf ook een remount en repaste in de planning staan.
Heb je de thermal pads van Alphacool herbruikt of heb je andere thermal pads gebruikt?
De aansturing van de Alphacool ventilators heb ik dmv een verloop op de videokaart aangesloten, heb jij dit ook zo gedaan of anders?
Ik zat ook nog te overwegen om op de backplate boven de hotspots een aantal heatsinkjes vast te plakken.
Inderdaad, maar ik heb de AIO ook aangesloten op de Eisbaer. Als je geïnteresseerd bent, bekijk mijn review. Ik heb namelijk hier meer diepgang gegeven over de (temp)resultaten en dat deze erg verschild per soort test. Met AIDA64 haalde ik de hoogste temps.

De 3mm pads heb ik gewoon hergebruikt. Wel wil ik later twee vervangen die bij de VRMs zit (twee smalle stroken), de rest is nog prima. Wel heb ik alles vervangen van 1mm. Ik heb hier vooraf contact opgenomen: " the ones which are included are 7 w/mk."

Ik had later wel dit verloopstukken gekocht, maar besloot om alles gewoon op een source (CPU) te laten lopen.

De backplate wordt inderdaad aardig warm. Alleen weet niet hoeveel baat headsinks heeft. Ik had eerder een post op Reddit gezien hierover en bij diegene viel erg mee, maar enkele graden.

Edit: toevoeging Eisbear

[Reactie gewijzigd door m.z op 12 november 2021 11:04]

Mag ik vragen wat ik voor een verloopstekker moet zoeken om de fans op de kaart aan te sluiten?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.