Motorola Edge 20 Pro Blauw

€ 465,-
Specificaties 6,7" • 2400x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Motorola Edge 20 Pro Blauw Review

NTwoO 21 augustus 2021, laatste update op 4 december 2021, 6.665 views Product gekocht

Motorola Edge 20 Pro Blauw

Een vlaggenschip van een kleinere fabrikant die zijn eigen weg durft te banen en niet mee wilt boksen met de grote jongens. Is op zich goed, want dat gaat niet lukken, maar voor die prijs hoeft het ook niet.

Pluspunten

• Elegante ontwerp
  • Stevige specificaties voor de prijs
  • Mooie OLED scherm
  • Camera met goede specificaties op papier
  • Relatief licht voor zijn maatgeving
  • Geen gebogen scherm
  • Geen onnodig hoge resolutie
  • 144Hz HDR10+ display

Minpunten

• Draadloos laden ontbreekt
  • Google assistant knop
  • Geen USB-C naar 3.5mm jack verloopje

Introductie

Inmiddels 4 jaar geleden werd ik uitgenodigd naar THQ voor een product review van de Motorola Z2 Play. Met de review werd de Moto Mods ook ontdekt. De Moto Mods ecosysteem heb ik uitgebreid mee gewerkt en het was echt een super fijne ervaring. Met de tegenvallende verkopen van de Z2 Force kon een upgrade naar een vlaggenschip worden gedaan voor een zacht prijsje en werd de Play naar zoonlief doorgeschoven. De Z2 Force werd door brute Duitsers van mij afgepakt en de Z3 Play kwam als vervanger. Na 2 jaar goede dienst is het tijd geworden om de Z3 Play met pensioen te sturen.

Afgelopen vakantie deed de Mods nog prima dienst. De beamer mod is echt geniaal en wij hebben iedere avond als gezin mogen genieten van Netflix of andere films op de muur geprojecteerd van onze gastverblijf. De accupacks werden de hele vakantie uitgebreid gebruikt om de fietsnavigatie te ondersteunen en leuke foto's werden gemaakt met de 360 graden camera. Al deze features ga ik beslist missen en de vraag is nog open hoe dat ingevuld gaat worden in de nieuwe opstelling. De auto dock is ook een feature dat echt enorm handig is. Het is echt een sublieme oplossing voor naadloos werken. Gewoon de auto instappen en de telefoon op de dock oriënteren, click en klaar, telefoon laad. Wat is dat toch fijn...

Zoektocht

Eisen
Met de zoektocht naar een nieuwe telefoon werd de volgende punten geselecteerd:
  • Vlotte hardware - Snelle storage zorgt voor een vlotte werking en een krachtige SoC is in mijn ervaring in dagelijks gebruik zuiniger. De PK's zijn er om een klusje (en stroomverbruik) te klaren en dan is het terugschakelen naar een zeer zuinige modus
  • OLED - Na vele jaren OLED wil ik niet meer naar een LCD kijken. De ambient display werkt veel beter met OLED en zonder horloge is het enorm handig
  • Genoeg opslag - 256GB of 128GB met uSD ondersteuning
  • UI zo dichtbij AOSP als mogelijk
  • Prijs tussen 400-600 euro icm mijn verlenging maar goedkoper mag ook.
  • Niet te oud ivm software ondersteuning
Deze specs lenen zich tot een aantal andere randvoorwaarden die men mag verwachten als
  • NFC
  • Goede camera
  • Goede ondersteuning door een Nederlandse winkel
Zoekopdracht en opties
Met zoek criteria in de pricewatch gezet op:
  • prijs tot 700 euro
  • opslag meer dan 128GB met microSD kaart support of 256GB
  • Vanaf 1-12-2020
  • SoC Qualcomm 888(+), 870 of 865
Kwam de volgende opties uit. (met opmerkingen waarom ze afvielen)
  • Asus ZenFone 8 en 8 Flip (twijfels over ondersteuning)
  • Samsung Galaxy S20 FE (UI is niet voor mij)
  • Poco F3 5G (Veel klachten over UI)
  • OPPO Find X3 (Misschien een andere keer)
  • Realme GT (Misschien een andere keer)
  • Xiaomi Mi 11i (Veel klachten over UI)
  • Lenonvo Legion Phone Duel (grappige alternatief! maareh... een gaming telefoon is een beetje overbodig en een local optimisation)
  • Motorola Edge 20 Pro
De Motorola Edge 20 Pro was bij Belsimpel in combinatie met een verlenging van mijn abonnement voor 560 euro te krijgen. De korting bracht hem binnen budget.

Featureset

De featureset is zeer uitgebreid op Tweakers te besnuffelen, maar de volgende punten mogen wel belicht worden:
  • 144Hz 2400x1080 OLED scherm met Gorilla glass 5
  • Courante Samsung ISOCELL HM2 108MP Camera sensor
  • Fysieke vingerafdrukscanner in aan/uit knop (snel, betrouwbaar en op een prima plaats)
  • Geen gebogen bezels (Niet mijn ding)
  • Ready for kabel inbegrepen
  • Hoesje inbegrepen
Tegenvallers zijn:
  • Geen draadloos laden
  • Google assistant knop

Eerste ervaringen

Bij het uitpakken zijn de volgende onderdelen te vinden in de verpakking:
  • 2 verpakkingen :). Een met de telefoon en accessoires en 1 met een "Ready for" kabel
  • Boekjes, garantie, en de waarschuwingen dat het eten van je hoesje darmklachten kunt veroorzaken enz enz enz
  • Een USB-C naar USB-C kabel
  • Een 30 watt laadblokje
  • En natuurlijk een telefoon in een meegeleverd hoesje
Enkele fotos van de unboxing

De telefoon is een zeer aangename gebruikstoestel. Hij smoelt mooi uit te verpakking al is het hedendaags aardig wat eenheidsworst aan het worden met de telefoons. Wil jij niet een schreeuwerig gaming look als de Realme of de Lenovo, dan is het snel een zwart voorkant met max scherm en een ingetogen motief aan de achterkant. Het model in de witte uitvoering heeft wel een zeer fraaie uitstraling, maar gaat toch minder goed bij mijn binaire gender identiteit. De telefoon is ook voor iemand die net iets anders wilt in vegan leather leverbaar.

Een verloop van USB-C naar 3.5mm ontbreekt en dat is wel een gemis, een goede koptelefoon met differentiële microfoon heel handig is als men oproepen maakt terwijl men je handen nodig hebt.

De telefoon werkt enorm fijn. Opzetten was heel makkelijk met de USB-C naar USB-C kabel en de Google tools om van een werkend telefoon je gegevens over te dragen. De Android 11 interface bevalt mij prima en de AOSP UI met minimale Motorola uitbreidingen is voor mij toch enorm fijn om mee te werken. De vingerafdrukscanner is bliksemssnel en is in mijn ogen een betere oplossing dan de in screen oplossing. Met de S21 van mijn vrouw werkt de in screen oplossing trager en heeft hij vaak storingen.

De 30watt lader is in mijn beleving behoorlijk snel. De wedloop op snelladen is al enkele jaren aardig aan het oplopen met sommige Chinese fabrikanten die de kranen goed open draaien. Deze is dus zeker niet de snelste. Een laadstroom equivalent aan 6 Ampère was toch behoorlijk hoog en kan niet goed zijn voor de accu als dit dagelijks praktijk zou zijn. Gelukkig zijn er in de instellingen een optie om aanpasbaar te laden. Hierover meer als deze uitgekristalliseerd is. Accuduur is zeer goed en met een 4500mAh is het markt conform de huidige grotere accu's in telefoons.

De scherm is een mooie OLED. De verzadigde kleuren is niet voor iedereen even fijn, maar wel mijn voorkeur. De scherm is wel scherp en de resolutie is ruim voldoende zonder om onnodig hoge resolutie te hebben die alleen onnodig stroom vreten. De scherm is wel een HDR10+ scherm en met een 144Hz refresh rate is er ook gedacht aan de specificaties voor de gamers. Bij het opstarten van een spelletje is er ook een klein in screen menu die men kunt gebruiken om in game instellingen aan te passen. Dit lijkt een Motorola app te zijn. In die scherm zijn enkele instellingen te bepalen waaronder een high performance setting voor je scherm. Deze zult dan de refresh rate omhoog krikken ten kosten van je batterijleven.

De bloatware is tot een absolute minimum beperkt met een app die heet Moto. Hierin zijn enkele instellingen te configureren. Vele Motorola gebruikers zullen bekend zijn met van deze functies, maar de lijst van features zijn hieronder samengevat:
  • Custom theme editor waarmee de layout, font en standaardkleuren te veranderen zijn
  • De Moto gestures zoals onder andere:
  • * twist voor de camera
  • * karatekap voor zaklamp
  • * 3 vinger tap voor screenshot
  • * Stop met rinkelen als de telefoon wordt opgepakt bij een inkomend oproep
  • De schermmodus "peek display" die informatie toont zonder om de telefoon te hoeven ontgrendelen.
  • Attentive display die de scherm aanhoud als men naar de scherm kijkt.
  • De gametime modus settings en audio effects afhangend van de content en afspeel toestel.
  • Een introductie tutorial voor eerste gebruikers om enkele instellingen uit te leggen
Deze settings zijn allemaal uit te zetten, maar veel zijn enorm handig en werken heel goed.

Dagelijks gebruik

Ervaring na een week
De eerste week van gebruik met de telefoon is voorbij. De telefoon is echt een plezier om te bezitten. Enkele punten springen wel naar voren die eerder niet opviel. De eerste is de scherm en de touch input. De scherm touch input schijnt een 576Hz sampling rate te hebben. Nu kan het zijn dat het subjectief is, maar het toestel is bijna elektrisch bij aanraak. De scherm latency met aanraak en display is zo miniem dat het echt voelt alsof de telefoon bijna telepathisch is in vergelijking met eerdere toestellen. Het was niet een specificatie die ik eerder noemde omdat ik dacht... Mmm. Marketing... Llama. Toch denk ik dat het deels bijdraagt aan de ervaring

Wat verder opvalt is dat de snelheid van de storage en de processor wel zorgt voor bizar snelle launch tijden van apps. Dit is en blijft voor mij een van de fijnere eigenschappen van een hoger segment telefoon. Wij willen allemaal een snelle SSD in een laptop hebben ipv een HDD, maar in een telefoon gaan wij toch net iets makkelijker voor een budget toestel met trage opslag.

Het is niet helemaal duidelijk wat Motorola heeft toegevoegd en wat in Android 11 zit, maar enkele features geniet ik echt van. De zwart/wit modus in nachtstand is wel chill. Het verlaagt beslist mijn gebruik en bevorderd mijn nachtrust. Het slim laden is redelijk goed al zou ik het fijn vinden als er naast het pauzeren van het laden op 80% tot net voor wakker worden ook de laadsnelheid voor de eerste 80% wordt teruggeschroefd. Die extra snelheid levert niets op.

De batterijleven is dik in orde. Sommige dagen ging ik naar bed met nog 45% op de teller. Het verbruik was niet enorm beperkt op die dagen en toch bleef er aardig wat stroom over. Bij zeer intensief gebruik werd 15% wel gehaald
Benchmarks
Uitgebreide benchmarks ga ik niet doen (of doe ik wel op verzoek). De volgende benchmarks zijn wel gedaan:
Storage en RAM
Het is duidelijk dat de snelheid van de opslag en RAM lekker rap is.

De Samsung S21 Plus deed 945MB/s lees, 432MB/s schrijf en 37GB/s RAM access. De opslag is dus een stuk trager, maar de RAM is veel sneller.
4G en 5G
Enkele testen werden gedraaid met de snelste 4G verbinding op 198Mbps down en 42.7Mbps up. Op 5G is de snelste meting 230Mbps down en 83.4Mbps up geweest.
Prolbemen en instabiliteiten die zijn ontdekt
  • Whatsapp en Signal oproepen spelen hun geluid op beide de Bluetooth en de oorstuk van de telefoon af. Na een restart was dit verdwenen. In de software release van november 2021 is dit verholpen

Ready For

Ready for is Motorola zijn nieuwe take op een Desktop modus. Herinner iemand nog de Motorola Atrix met zijn dock en de Lapdock? Deze is een nieuwe take op dat idee, maar de uitvoering lijkt deze keer meer op wat Samsung DeX is. Motorola heeft een actie van 16.08.2021 t/m 03.10.2021 waar bij aanschaf van een Edge 20 pro bij deelnemende retailers een gratis dock te krijgen is. Deze actie is verzilverd en de dock wordt in de komende weken geleverd. De dock is een makkelijke manier om de telefoon te integreren met een opstelling en heeft een ventilator om de telefoon te koelen als de temperaturen oplopen. Standaard is er ook in de doos een kabel waarmee de telefoon aan is te sluiten op een HDMI beeldscherm of TV.
Hardware en aansluitmogelijkheden
Ready For is een verzamelnaam voor een paar diensten die wordt aangeboden. Zo heeft Ready For de mogelijkheid om via Miracast een connectie op te zetten naar een Miracast stream receiver. Dit kan in een TV of via een Windows 10 applicatie die Motorola aanbiedt. Via deze weg is de telefoon in "mirror screen" modus te gebruiken of via de Ready For interface. Miraclecast onder Linux is even geprobeerd. De reciever zag wel de telefoon, maar ik kon zo 123 niet een connectie opzetten. Na een klein halfuurtje proberen heb ik het even gelaten. Via Miracast en de Windows 10 reciever zijn maar beperkte resoluties mogelijk met de hoogste rond FWXGA (1366x768) resolutie. De Miracast oplossing kan via WiFi en via een USB kabel. Ik heb alleen de WiFi alternatief geprobeerd en had 1 moment van hapering ervaren. Voor de rest ging het eigenlijk vrij soepel.

De andere connectie mogelijkheid is via de meegeleverde USB-C naar HDMI kabel. Deze weg is ook de weg die via de dock gaat werken van wat ik kan concluderen. Ook hier is een screen mirror of de Ready For omgeving te gebruiken. Met mijn PC monitor wordt 1440p60 prima weergegeven op de native resolutie. Reviews op het internet melden ook dat resoluties op 4K goed worden weergegeven. De HDMI zijde van de kabel heeft ook een USB-C female connector, maar hier kun jij geen USB hub, toetsenbord of muis op aansluiten. Alleen voeding is mogelijk via deze weg.

De bediening in Ready For kent enkele alternatieven. Via de telefoon is een trackpad met multivinger knoppen voor rechtsklick etc en een kleine hoofdmenu knopje. Via de telefoon is het ook mogelijk om een type afstandsbediening te hebben om mee te bedienen. Andere alternatieven die mogelijk zijn gaan via Bluetooth, zoals toetsenborden, muizen of game controllers. USB devices zijn dus niet mogelijk en dat is een gemis die een Bluetooth verloop nodig heeft als men een iets specifiekere toetsenbord of muis wilt gebruiken.
Ready for software suite
In de Ready For omgeving zijn een viertal modi te kiezen.
  • Desktop modus
  • TV
  • Gaming
  • Chat

Desktop modus maakt van je telefoon iets wat op een Chromebook lijkt. Meerdere vensters zijn mogelijk en eenvoudig schakelen tussen deze kan ook prima. De UI bevat enkele sneltoetsen en snelmenus om bij bediening en werken te helpen. Alleen Android apps zijn mogelijk.

De TV modus heeft een menu met voor de hand liggende video apps. Deze is uit te breiden als men bv een custom video app zouden hebben. De apps worden full screen gestart met verdere bediening via de input methode.

De Game modus maakt het mogelijk om spelletjes te spelen. Deze is in mijn beleving een beetje gekunsteld en meer geënt op de marketing, aangezien veel mobile spelletjes inputs via toetsenbord of controllers juist heel erg downgrade of uitzet. Deze heb ik dus ook niet verder echt getest. De samples op het net van bv Asphalt op een TV ziet er niet slecht uit en de framerate is verbazend stabiel.

De Chat modus heeft je chat apps allemaal opgezet. Bij het gebruiken van de camera is ook een stukje slimme tracking mogelijk. Zo is het mogelijk om in te zoomen op de gene in beeld en die te volgen.

Op Youtube zijn er enkele reviews om deze in actie te zien.
Ready For the future or Ready For the bin?
Ready For is een interessante productkeuze. Het kan heel makkelijk op een telefoon zitten dat men het nooit echt gebruikt. Hoeveel van de Galaxy S eigenaren weten dat hun telefoon DeX kan? DeX is verder alleen op hele dure toestellen terug te vinden. Dit publiek heeft ook heel snel een XPS laptop thuis liggen. In Europa is het ook al heel ongewoon dat iemand niet toegang heeft tot een laptop.

In de rest van de wereld is het toch iets anders. Voor veel burgers van deze kloot zijn inmiddels hun enigste toegang tot het internet en de diensten via hun mobiele telefoon. Motorola is ook heel groot in Brazilië, een land met een grote bevolking die de derde wereld en de groei naar eerste wereld standaarden goed spiegelt. In die use case is het uitbreiden van je telefoon tot een werkstation die richting een PC gaat wel een fijne oplossing. Ready For is ook beschikbaar op de Moto G100, een verrassend betaalbare telefoon met aardige specs. Was het niet voor de LCD was deze review nooit gekomen. Motorola doet ook goed om de kabel mee te leveren zodat mensen het ook echt kunnen proberen. Heb jij geen PC thuis, dan kan ik zien dat het bekoort.

Ja, het is makkelijk om vanuit onze Herman Miller bureaustoel klagend dat wij eigenlijk de nieuwste Ryzen willen omdat onze Intel zo passe is, onze neus optrekken voor een desktop oplossing die alleen Android applicaties draait. Toch zijn er veel die niet als wij zijn. Voor die zullen het een uitkomst zijn. Wij kunnen in ieder geval beamen hoe vaak wij klotend op onze telefoon toch het werk doorzet op een PC. Voor die mensen is dat geen alternatief... Tot nu.

Ready For heeft ook nog een niche toepassing in mijn use cases... De beamer op vakantie! De Moto Z beamer is wellicht veel compacter om mee te nemen, maar een mini beamer met HDMI ingang is inmiddels voor een prikkie te vinden op het net. Vaak heeft het een afstandsbediening en ingebouwde geluid terwijl het geheel prima op USB draait.

Camera

Vandaag de dag is de camera toch een van de grote selling points. Grote sensoren, optische zoom, Bokeh, 8K video, ultra slowmo, pixel binning, Nightmode en nog wat features zijn allemaal onderdelen die steeds vaker terug worden gezien in zelfs de goedkoopste toestellen. Hoe het echter in het praktijk uit de verf komt is maar de vraag. Op papier zit het wel goed met de Edge 20 pro.

De ISOCELL HM2 is een sensor die in veel andere toestellen worden gebruikt als bv de Xiaomi Mi11i en de Realme 8 pro. De 1/1.52" sensor is iets kleiner dan zijn zusjes die in de Samsung S20 Ultra (met de HM1) en de S21 Ultra ( met HM3), maar is een prima maatgeving voor een mobiele telefoon. De sensortech wordt in veel veel van de concurrenten gebruikt in deze prijsklasse.
Voorbeeld fotos
Macro
Vershillende zoom

Bij 0.5x zoom (wijdhoek)

Bij 1x zoom

Bij 5x zoom (periscoop camera)

Wat opvalt van de verschillende zoom niveaus is dat de wijdhoek zijn kleurbalans iets anders is dan de andere 2. De optische zoom levert wel iets op, maar het is met een relatief lage resolutie camera, dus dat heeft ook weer consequenties
Gewoon en full pixel fotos

De foto zoals standaard worden gemaakt door de camera

Full pixel of 108MP foto. De foto is wel gecropped naar 10000 breed anders wordt het niet door de site geladen.
Vergelijkingstest met Samsung S21 Plus
Video vergelijking
Een eenvoudige video vergelijking is te zien in de volgende youtube playlist. Wat opvalt is dat de microfoon van de Samsung echt veel beter is. De Samsung is vol met goede bass waar de Motorola blikkerig klinkt. De Motorola zet bij 8K filmen beeldstabilisatie uit en het wordt niet weer geactiveerd als men terugschakelt naar 4K of FullHD. Hierdoor zijn de video's van de Motorola minder stabiel.

De 8K content wordt door Youtube in beide gevallen naar 1080p geconverteerd. De kwaliteitsbelemmeringen van 8K filmen is wel duidelijk zichtbaar, naast een behoorlijk zware belasting op de opslag. Lijk me meer een verkoopvinkje dan echt bruikbaar. De film clip van de Motorola Edge 20 Pro die in FullHD had moeten zijn is per ongeluk in 4K60 gefilmd.

Op verzoek van Tweaker akooijman is de videovergelijking ook uitgebreid met enkele slow motion video's. De 240fps en 960fps modus werden beide getest onder 2 verschillende licht omstandigheden. Wat duidelijk opvalt uit deze test is dat de Samsung behoorlijk beter presteert dan de Motorola. Het lijkt alsof de Samsung een kortere sluitertijd per frame neemt en daardoor zijn de individuele frames scherper.

De 960fps is een apart verhaal. In de specificaties van de ISOCELL HM2 zoals in de Motorola wordt gebruikt is terug te lezen dat de slow motion 240fps@FHD en 360fps@HD ondersteunt. De ISOCELL GW2 van de Samsung heeft geen zinvolle informatie over de framerate van slow motion. Het lijkt dus dat de 960fps modus softwarematig wordt gedaan bij beide telefoons.

Bij de Samsung wordt er een blok in slow motion gedaan zonder enige controle. Het wordt ergens in het midden gedaan. De video is op HD resolutie en de conversie lijkt heel snel te verlopen. Bij de Motorola is het mogelijk om een blok handmatig te selecteren en dan wordt er duidelijk een bewerking op gedaan. Deze duurt vrij lang. Het eindresultaat van de Samsung lijkt wel beduidend beter dan die van de Motorola.
Foto vergelijking
De foto vergelijkingen zijn eerst Motorola en dan Samsung. De eerste vergelijking is van de nachtmodus

De nachtmodus foto fan de Samsung is iets donkerder waar de Motorola meer licht lijkt te vangen. De Samsung heeft iets meer blur in de onderdelen die niet scherp is waar de Motorola die onderdelen lijkt te "sharpen" met aparte effecten. Beide telefoons hadden enorm veel moeite om scherp te stellen en ontlopen elkaar hierin niet echt.

Overdag fotos van de bloemen. Weer Eerst Motorola en dan Samsung

De Samsung wou in "bloemenmodus" gaan, maar die werd uitgezet. De kleuren van de Samsung is duidelijk meer verzadigd. In het echt ligt de kleuren ergens tussen de 2 sensors in. De Samsung voegt iets te veel kleur toe en de Motorola is net iets uitgewassen. Die verschillen lijken ook per kleur meer prominent te zijn. Bij de roze bloem is de kleur van de Motorola bijna geheel goed, maar bij de meer rode kleur en oranje kleuren, dan is de Motorola iets uitgewassen.

Foto's op het pleintje waar de samples van de video werd gemaakt.

Tussen deze foto's zijn weinig verschillen op te merken. De foto's zijn gekozen met beide vol verlichting en half schaduw. Beide lijken hier prima mee om te gaan. De Samsung is standaard wel meer ingezoomd. De ultrabreedhoek is niet vergeleken. Verzadiging van de kleuren zijn hier ook van toepassing, maar valt minder op door de samenstelling.

Tekortkomingen

Naast alle goede heeft de telefoon toch enkele tekortkomingen. De twee grootste worden hieronder benoemd:
* Google assistant knop
Het is jammer dat er een toegewijde knop voor de assistant is die niet voor iets anders kan worden ingezet. Er is wel de mogelijkheid om een custom actie aan de aan/uit knop toe te kennen die via een dubbeltap kan worden benaderd, maar dat de assistant zo prominent een plaats moet hebben is gewoon sneu.
* Draadloos laden ontbreekt
Zonder draadloos laden is het heel lastig om een elegante alternatief voor de auto te maken. Inprikken van een kabel wordt nu zeker een must bij autoritten. Jammer dat het niet op de specsheet bij kon.

Tot slot

De telefoon is behoorlijk uitgebreid met vlotte hardware. In de prijsklasse met de randvoorwaarde is het niet volledig kaal, maar op de absolute prijsvechters als OPPO, Xiaomi en Poco zijn er niet veel concurrentie over. De telefoon is echter niet perfect en enkele puntjes maakt dat een 5 sterren review niet mogelijk is. Toch is het een telefoon die maar na enkele dagen de indruk geeft dat het een trouwe dienstpaard kan worden voor de volgende jaren.

Versie 1 - 2021-08-21: Initiële verse
Versie 2 - 2021-08-22: Video en foto vergelijking met Samsung S21+ toegevoegd
Versie 3 - 2021-08-23: shadow4thedark merkte op dat de video van de S21+ stabieler is. Oorzaak als opmerking toegevoegd.
Versie 4 - 2021-08-27: Update na een week
Versie 5 - 2021-09-02: Ready For ervaringen deel 1
Versie 6 - 2021-09-03: Ready For ervaringen deel 2
Versie 7 - 2021-09-05: Kleine spelfoutjes gefixed na "Proeflezen" mbv TTS
Versie 8 - 2021-09-12: Op verzoek van akooijman slow motion toegevoegd aan Youtube afspeellijst en bevindingen toegevoegd.
Versie 9 - 2021-09-27: update van Ready For actie op input van korgakos
Versie 10 - 2021-12-04. Status van Whatsapp bug bijgewerkt.
Mis jij iets of heb jij verzoeken om extra informatie? Laat het aub weten in de comments.

Heb jij op of aanmerking op mijn taal? Stuur het graag in een dmmetje. Als allochtoon is het een continue leerproces. Mag het niet je oordeel op de review (te veel) beïnvloeden

Heb jij ook een Motorola Edge 20 Pro Blauw?

Dank voor deze zeer uitgebreide review.
Ok mis alleen de slow motion: ik las dat dit toestel 960 FPS opnames kan maken en zou graag zien of dat echt werkt.
Gaan we doen. Deze wordt wel dit weekeinde gedaan.

EDIT: slow motion filmpjes toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door NTwoO op 12 september 2021 12:27]

Een zeer uitgebreide review waar je een heleboel heb ingezet, waar ik alleen even op wil reageren is deze opmerking "Poco F3 5G (Veel klachten over UI)" nu heb ik dat ook gelezen voor ik hem kocht maar had ook al het nodige gedaan aan research over hoe de rommel (lees reclame) uit te kunnen zetten zodat je er geen last van zou hebben en dat is gelukt.

Maar omdat ik al een paar jaar de Launcher NOVA gebruik, zowel op mijn tablet als mijn telefoon, heb ik de backup van NOVA uit of van mijn oudere mobiel op de Pocophone F3 gezet en alles loopt gesmeerd, dus de MiUI van Xiaomi heb ik verders geen last maar weer wel alle genot van een super snelle foon met ook een qualcom 870 alleen €349.00 wat ik heb betaald.

Groet...
Hoi, dank voor de leuke reactie. Jij hebt een paar leuke tips voor de alternatieven die in mijn keuzelijst werd afgekeurd. Het scheelt wel een aardige slok, dat zeker!

In het verleden heb ik ook Nova gebruikt. Het is idd geinig,maar in jaren had ik geen behoefte meer hiervoor gehad. Goed om die alternatief scherp te hebben als een Xiaomi in de toekomst een optie zou worden
Hi goede review.
Kan je ook een video test maken van 4k en 8k? Je kan het gewoon uploaden op YouTube
Doe ik wel. De 8K is in enkele online reviews ook langs gekomen en heeft wel last stabilisatie problemen. Ik maak graag wel van beide een filmpje met en zonder statief
Yo dude, Video's zijn toegevoegd in een playlist op Youtube. Heb jij not feedback op de video's die meer info toevoegt, laat het graag weten O-)
Die s21 is veel stabieler?
Dat is idd het geval... Beeldstabilisatie gaat bij de Motorola automatisch uit bij 8K en moet men handmatig weer aanzetten. Dat is vast de oorzaak. Jammer dat het een vertekend beeld geeft.
Mooi gereviewed, daar hebben anderen wat aan, ik ga de edge nu zeker overwegen.
Btw, thanks voor de reminder over de dock, ik wist dit niet.

De datum is overigens anders nu:

Gratis Ready for Dock
Koop nu de Motorola edge 20 pro en ontvang een Motorola Ready for Dock cadeau.

van 16.08.2021 t/m 03.10.2021

Btw, thanks voor de reminder over de dock, ik wist dit niet.

De datum is overigens anders nu:

Gratis Ready for Dock
Koop nu de Motorola edge 20 pro en ontvang een Motorola Ready for Dock cadeau.

van 16.08.2021 t/m 03.10.2021

Dank voor de update. Deze wordt ook zo in het artikel bijgewerkt
Hoiii, dank voor je lezenswaardige review. Ik overweeg dit toestel aan te schaffen. Hoe is je ervaring met de geluidskwaliteit van de mono speaker?
Ja, dat is een goede vraag... Het is een beetje de grote hekelpunt bij vele online reviews. Wat de eerste vindt wordt gewoon doorgegeven in review op review door de gene die geen tijd of moeite neemt om dingen zelf te doen.

Dat geeft natuurlijk geen antwoord op je vraag, want aan het eind van de dag wil jij een objectieve beeld hebben van het geluid. Helaas ben ik niet de beste om je hierop te antwoorden. De speaker doet prima zijn werk voor de paar keren wat ik een speaker gebruik. Het is misschien niet fantastisch, maar welke telefoonspeaker is het wel? Wil ik op een speaker geluid, dan cast ik het geluid naar mijn Onkyo en speel het geluid op mijn Monitor Audio Silver speakers af. Meeste van de tijd gaat het op mijn Bluetooth oordopjes en heb ik prima stereo geluid. Is het echter voor je een belangrijke punt om te overwegen, doe dan je aankoop bij Coolblue (die nu een hele scherpe actie heeft) of Belsimpel. Beide bieden enorme goede terugstuur service. Beoordel het toestel en maak dan een besluit. De speaker is iig iets waar een fabrikant voor mij op mag bezuinigen. Stop liever het geld in de onderdelen die ik wel nut aan heb, zoals snelle opslag.
Dank voor je uitgebreide reply. Ja, nu 499 euro is zeker een scherpe prijs. Het na ontvangst beoordelen en evt retourneren is inderdaad een mogelijkheid. Echt muziek luisteren doe ik via mijn headset of speakerphone, en soms via mijn stereoset. In bed bijv Netflix kijken, doe ik ook met oordopje(s). Dus zo vaak wordt het speakertje in mijn geval ook niet gebruikt.

Het lezen en op YouTube kijken van reviews kost zoveel tijd en verhoogt uiteindelijk de keuze stress 🤗. Op een gegeven moment de knoop doorhakken, werkt verlichtend. Een review is normaal gesproken ook persoonlijk, slechte zaak om de mening van een ander daarin te copy pasten.
wat een review joh,ik ga hem kopen nu.Zo lang zitten vergelijken bedankt gr pedro.
Graag gedaan en bedankt voor de positieve woorden
Dank je voor de informatie, nu had ik hem vanmorgen al besteld voor ik dit las. _/-\o_

Wat ik me afvroeg of je ook weet waar ik de dock alsnog kan krijgen?
Ik kan hem namelijk niet 123 vinden.
@olly180 Leuk dat jij ervan opschoot. Het is allemaal voor geen gewin van mijn kant, dus de waardering telt dubbel. De dock heb ik op eBay gevonden. Wellicht is dat een optie. Zij zijn echter niet heel goedkoop. Wellicht is een oproep op de V&A een optie.
Je review zette me op het goede spoor, en mede door die van jou en anderen, is de keuze op de Edge Pro gevallen. _/-\o_

Dock komt ook wel goed, alleen had ik liever de variant van Motorola gehad.

Hoe dan ook dank voor je tijd en moeite. ;)