ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6800 XT OC Edition

€ 1.310,-
Specificaties Max. 2,36GHz • GDDR6 • 2x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6800 XT OC Edition Review

mtjoeng 19 augustus 2021, laatste update op 19 augustus 2021, 228 views Product gekocht

ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6800 XT OC Edition

Deze kaart is getest als sneller dan een NVidia RTX 3090 in MSFS. Kaart blijft koel ook in MSFS, de fans op de koeling hoor ik niet. Als je gewend bent aan NVidia dan is het wennen aan die uitgebreide en ingewikkelde AMD software.

Pluspunten

• Koel, fikse specs, stil, waterkoeling
  • Stabiel, na wat tweaken
  • Snellere kaart voor MSFS dan NVIDIA 3090

Minpunten

• nogal duur(der)
  • Tweaken is even wennen als je van NVidia komt

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Fraaie specs, nou maar hopen dat ie het doet. Had vorige RTX 3080 terug getuurd vanwege hitte problemen, dus een waterkoeling kan niet mis gaan. Als je gewend bent aan NVidia dan is het wennen aan die uitgebreide en ingewikkelde AMD software. Ik kreeg tevens crashes en dacht even oops.

Het bleken restanten te zijn - waarschijnlijk? - van de oude Nvidia drivers en de oude ASUS tweak software, die verwijderd middels de Registry ook (voorzichtig want ook dat ging de eerste keer mis, maar had een backup gemaakt).

MSFS 2020 is nu fraai in vergelijking met mijn vorige ASUS GTX 1080, deze kaart is getest als sneller dan een NVidia RTX 3090 in MSFS. Het lijkt eerst even nog niet eens een fikse verbetering, maar het zijn vooral die MSFS details en (nog steeds maar net) genoeg FPS - in VR, HP Reverb G2 @ 100%, reprojection Off. Wil niet meer terug.

DCS was een iets ander en groter probleem. DCS heeft van die 'shimmers' die noch MSAA, noch AA weg kregen en de FPS duikelt omlaag. Na een dagje experimenten AMD Fidelityfx en tevens UHG Reshade geïnstalleerd, MSAA 4x AA(AF) 8x, scenery en forest details minimum, reshade sharpen, preload maximum, AMD Fidelityfx sharpen 100%, AMD Fidelityfx Ultra Quality => 0.77, en nu acceptabel vloeiend als ik met de F-18 laag over de bomen downwind leg indraai met (minimum 1%) minimaal 22 FPS, op de carrier 30 FPS, vloeiend (met HP Reverb G2 - VR).

Kaart blijft koel ook in MSFS, de fans op de koeling hoor ik niet, mijn CPU (een schamele 8600K @ 4.8GHZ) heeft ook een watergekoeld blok, alles stil met mijn open kast (met 13 harde schijven). Is het zijn (flinke hoeveelheid) geld waard? Als je even puzzelt, dan wellicht net wel, als je geld over hebt en flightsims je games zijn. Nu nog even Dirt Rally 2.0 proberen, dat zal geen enkel probleem moeten zijn.

Heb jij ook een ASUS ROG Strix LC Radeon RX 6800 XT OC Edition?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.