Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

Robin4 11 juni 2006, 2.414 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• SATA II aansluiting en SATA Powerconnector werken beter dan die oude aansluitingen.
  • De schijf is een hoop sneller in komt in de buurt van de raptor 74GB en is op sommige punten zelfs iets sneller
  • De schijf is ook een stuk stiller kwa moter en leeskop.
  • Seagate heeft wel een goede naam een ook vast wel ondersteunde software.

Minpunten

• Word heel erg heet zonder fan in je behuizing, die fan is echt aan te raden anders heb je schijf geen lang leven!

Ik heb sinds 10-06-06 deze schijf binnen gekregen. Tot nu toe ben ik alleen maar positief over de schijf. De reden om deze schijf in overweging te nemen omdat ie bovenaan in de pricewatch staat.
Dus ik dacht ik gok het er maar erop. Ik zat te twijfelen dus deze en de samsung Spinpoint p120 SP2504C. De samsung spinpoint is eigenlijk ook een hele goede schijf dit moet je niet vergeten! En de prijs van rond de 75 euro is een hele goede prijs/prestatie.

Deze schijf heb ik ook gekocht vanwege de nieuwe technieken en de 16mb cache tegen de 8mb cache.
Voordeel van de Seagate vind ik dat die geheel SATA is dus ook de power connector, en scheelt dus een hoop kabels in je kast.
Ik heb hiervoor de maxtor 40GB PATA 133 gehad. Vergeleken met de nieuwe schijf ben ik een hoop op voorruit gegaan. De nieuwe schijf is een hoop sneller en ook zelfs nog stiller, alleen word de schijf zonder koeling wel een stuk warmer dan me oude maxtor.
Me maxtor haalde zonder koeling de 37 graden een de seagate haalt de 44 graden!

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Ikzelf heb absoluut geen problemen met de temp van deze HD. Zelfs in een Nexus drive a way gepropt wordt mijn schijf niet warmer dan 35 graden. Er staat ook geen fan op.
Dat is allemaal afhankelijk van de airflow. Ook zonder ventilator richting de hardeschijf kan er airflow zijn :)
Dan hebben we het nog niet eens over omgevingstemperatuur gehad ;)

Al met al neem ik de meeste temperatuurmetingen die ik op GoT lees met een korreltje zout. Immers kan ik meestal a.d.v. de tekst niet opmaken hoe de PC inelkaar steekt (ontbrekende vermelding van hardware, airflowblokkerende kabels, hoeveelheid warmtegeleidingspasta), waar deze staat en hoe de omgevingstemperatuur is. Naast dat zijn de temperatuursensoren op moederborden ook niet altijd exact ;)

Al met al is een schijf zoals deze qua warmteontwikkeling niet slecht.
Je komt op gevaarlijk terrein met een uitspraak als deze....
*De schijf is een hoop sneller in komt in de buurt van de raptor 74GB en is op sommige punten zelfs iets sneller
... zonder benchmarkresultaten. Ik wil wel weten in welke gevallen die 320GB schijf even snel of sneller is..

Edit: Je hebt snel plaatjes toegevoegd zie ik :P Ik moet zeggen dat de doorvoersnelheid erg goed is voor zo'n goedkope schijf. Wat dat betreft is ie inderdaad sneller dan de Raptor 74GB, welke gemiddeld 65MB/s haalt.
Dat is echt snel voor die prijs en ook nog 5 jaar garantie, mooie survey trouwens al kan ik de plaatjes niet goed lezen, het is wat vaag
Dezelfde schijf heb ik ook besteld.
Veel goede reacties gelezen :D

Zie voor meer test informatie hier:

webdog
40GB PATA 133 gehad
daar kan je het ook niet mee vergelijken
tuurlijk blijft die koeler, kom op zeg!
Naja met zoveel spelfouten en rare zinnen is het moeilijk om een survey als deze serieus te nemen.

Daarnaast vind ik zelf het fijne aan seagate dat je 5 jaar garantie hebt.
Ik heb er ook 2 stuks van. De schijfjes worden idd erg warm, bij mij vaak boven de 40 graden op de warmere dagen. Dit met een 120mm fan op low speed ervoor. Verder prima stille schijfjes met een erg aantrekkelijke prijs.