Specificaties met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sonim XP3 Enduro Outdoor Zwart Review

Akino 4 september 2010, 933 views

Sonim XP3 Enduro Outdoor Zwart

Pluspunten

• Display goed leesbaar in volle zon.
  • Probleemloos onder douche of in de regen bellen en SMSen
  • No nonsens apparaat.
  • Led zaklamp,altijd handigLange standby en snelle laadtijd
  • Goede aftersales en service. (haalt gelijk minpunt prijs voor mij onderuit)
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• Sommige mensen vinden hem "groot en zwaar"
  • Ontvangen SMS,snel lezen,verdwijnt iet niet uit je lijst ongeopende SMS jes,pas na het lezen via postvak in ,dit is even wennen.

Iets meer dan 2 maanden terug begon m'n oude Nokia 3100 na jaren eindelijk dan toch eens dement te worden.
Omdat ik zelden zelf iemand bel en maar paar keer pet week eens een SMSje van 2 woorden verstuur,maar wel bij 24u/7 bereikbaar moet zijn,opzoek gegaan naar een andere nieuw simpel en degelijk toestel.

Voor ik ging rondkijken naar een nieuw toestel had ik volgende 5 punten als criteria waaraan de vervanger moest vodoen.

* Hoofdzaak,bereikbaar zijn,en lange accuduur standby
* Stevig en zo hufterproof mogelijk
* water en stof bestendig en liefst helemaal water en stof dicht.
* Geen camera,internet,MP3 speler,GPS e.a.a. poespas in m'n toestel nodig.
* Garantie (direct met de fabrikant)

Onderbouwing voor deze 5 punten

Ik woon aan zee,ben veel buiten,houd van vliegeren (powerkite),dus ook met slecht en nat weer moet ik rekening houden,dus vandaar een een toestel met goede stofafdichting en waterdichtheid voor mij zo belangrijk is.Zout water en strandzand kruipen overal waar je het niet wilt hebben.
Ik ben naast m'n computerwerkzaamheden,ook erg actief als o.a elektromonteur,kom zodoende ook veel in aanraking met bouwstof .M'n Nokia 3100 moest ik wekelijks uit elkaar halen om het display leesbaar te houden.
Internet heb ik niet nodig als ik buiten de deur ben,camera in het toestel heb ik ook niet nodig gezien ik bijna altijd m'n DSLR in m'n rugtas meesjouw.Navigatie heb ik ook niet nodig,gezien ik genoeg mannelijk hormoon heb,aan 3 naviagatie als vak te hebben gehad,en dus altijd goed m'n weg ergens kan vinden,ik heb ook geen auto heb,dus zit ik vast aan het OV.

Gezien een simpel degelijk toestel bijna door geen fabrikant/winkel meer word verkocht in nederland,was de keuze op Somin snel gevallen.Ik heb het toestel nu reeds 2 maanden.

Gezien ik weinig eisen had qua extra features,was de Sonim XP3 Enduro voor mij het toestel.
Het liefst had ik een gele gehad,enkel die was nergens te krijgen,dus is het een zwarte geworden.

Uitpakken van het postpaket,de doos en eerste indruk

Het toestel word geleverd in een stevige kunststof doos,die me een beetje aan een brooddoos deed denken om je brood mee te nemen naar je werk.Door deze doos,geeft het net dat beetje degelijk indruk ten opzichte van dat het in een kartonnen doosje zou worden gelevert.
Het deksel is doorzichtig,met de telfoon eronder tentoongesteld.De plastic doos is verder nog voorzien van van wat kreten zoals de IP-57 en MIL certificatie.
Alles in de doos is netjes ingepakt,de meegeleverde boekjes ziijn eenvoudig en makkelijk te begrijpen. (voor wie ze nodig heeft)
De meegeleverde CD met software voor comunicatie tussen een computer en de telefoon is van het miniformaat,en zelf heb ik niet naar de CD gekeken,maar de software rechtstreeks bij Sonim gedownload.
De adapter is voorzien van een nogal kort snoer,net iets meer dan een meter,en is maakt verbinding door middel van een mini usb stekker.Tevens word er een USB kabel en een broekclip meegelevert.De clip lijkt mij niet handig en dus deze heb ik tot op heden niet gebruikt.
Er is ook een USB kabels meegeleverd,deze heb ik al voldoende rondzwerven in huis,dus deze ongebruikt in de doos laten zitten.

In gebruik nemen

In tegenstelling tot zowat alle andere telefoons word het accuklepje door middel van 2 schroeven op z'n plaats gehouden.Onder de kop van de schroeven zit nog een rubber ring,dit vanwege de waterdichtheid.
Het klepje is van metaal aan binnenkant.In het toestel zit een brede rubberen rand,ook weer voor de afdichting.
De simkaart gaat,in een vergrendelbaar sleetje zoals bij zoveel telefoons en zit onder de accu,
De accu klik je erin,en als deze erin zit,zit ie met 2nokjes bovenaan,en een verdiking op de accu,wat in een gleufje naast het SIM sleetje,helemaal spelingsvrij en vast.Dit nog zonder dat het deksel erop zit.
Bij het sluiten van het deksel is het even goed opletten dat de rubberen rand goed zit,dus nergens klem,dubbel ,en zeker een punt om even in de gaten te houden is dat de gaten voor de schroeven van het deksel goed overeen komen.Met een rechte goedpassende schroevendraaier draai je het klepje vast.en vor je gelijk fanatiek de schroeven vast draait even kijken en eventueel nog wat bewegen met het deksel,zodat de afdichtingsrubber 100% goed zit.
De USB/laad stekker van het toestel,zit onderaan,onder een dikke rubberen kap.De eerste paar keer dat je deze wil openen,breek je bijna je nagels op.Kortom het zit goed vast en dicht goed af..Er is rekenig mee gehouden,dat rubber soms wilt scheuren,dus,tot zover ik het kan zien,is dit kapje makkelijk te vervangen,het zit met een schroef vast aan de telefoon.
Bij een lege accu,duurt het na het plaatsen van de adapter ongveer nog een minuut voor je het toestel in kunt schakelen.
De rubberen behuizing geeft,naast een degelijk indruk,ook een goede grip.Op tafel gooien geeft desondanks de gegoten rubberen buitenkant alsnog een behoorlijke klap.De randen zijn dikker uitgevoerd zodat het als een soort van bumper werkt.

eerste keer aan

Bij het inschakelen,is het het vaste verhaal,datum en tijd instellen en klaar.Het laden duurt een uurtje.
Als bedienging/navigatie door de menu's gebeurt met behulp van 4 pijltjes+centerbutton en aan elke kant een toets,die afhangkelijk van wat er boven staat vermeld in het dsplay staat,een functie krijgt.

De layout van de telefoon,doet me erg denken aan de Siemens S25,M35 toestellen,ook de vormgeving en indeling van de software doet me daar sterk aan terugdenken.De menu's zijn overzichtelijk,simpel en makkelijk te bedienen/door te bladeren.
Het weer terug hebben van een (shift) toets voor 1 x hoofdletter onder de 0,de spatie onder 1 en het kunnen schakelen tussen T9 kleine letters hoofdletter of cijfers met de hekje toets.(wederom weer het siemens gevoel).Ik was binnen een dag gewend aan dit toestel.Naar mijn gevoel, een mix van Siemens en oude Nokia toestellen.

Gezien ik de telefoon enkel heb om bereikbaar te zijn,nog niet veel aandacht gegeven aan de paar extra features die er in het toestel zitten.
De enige 2 dingen die ik erg veel gebruik,is de count down timer voor de pizza in de oven,en de ingebouwde ledzaklamp,die ik al vaker heb gebruikt dan ik in eerste instantie had verwacht.En omdat ie in de telefoon zit,altijd bij de hand.Dus geen gepiel meer in donkere computerkasten op locatie waar de verlichting niet je van het is.
Er is qua bediening het een en het ander aan te passen,wat welke knop moet doe.Ik kan hartstikke goed uit de voeten met de standaard instellingen,dus daar heb ik me niet in verdiept.

Gebruik buiten

Het display is in de volle zon prima te lezen.
In de regen mis je eigenlijk een ruitenwisser ,omdat de waterdruppels een regenboog effect geven,dit door de pixels van het scherm.
Ik vind de gespreks kwalititeit van de telefoon prima.Hij is iets zachter dan m'n oude Nokia 3100,maar niet storend.
Het geluid is iets killer,maar dit heeft waarschijnlijk ermee te maken dat ook de speakers gecoat zijn i.v.m de waterichtheid.

Accu duur

De standby accuduur is fenomenaal,gezien ik hoofdzakelijk korte gesprekken voer,hoef ik maar eens in de 2 weken even een uurtje te laden.Dit kan met zowel de adapter of via een USB poort.

Sonim Software

De software van sonim,is net zo simpel uitgevoerd,als de telefoon.
De applicatie kan via ofwel bluetooth of USB verbinding maken.Veel meer dan je SMS lezen en beantwoorden en je adresboek bijwerken kun je er niet mee.Er zit geloof ik ook nog een DATA/modem functie bij.Gezien ik thuis veel sneller verbinding heb met het internet is deze optie wederom voor mij niet de moeite waard gewest ernaar te kijken.
De applcatie is niet te open zonder dat er een verbinding word gemaakt met het toestel.

conclusie

De Sonim XP3 is de no nonsens telefoon bij uitstek,waar je niet zacht mee moet omgaan.

Aftersales en support

Er is iets mis met de coating op de toetsen,deze begit op te blazen en los te laten.
een mail met de klacht + foto van het euvel naar Sonim support Benelux gestuurd en binnen 48 uur inhoudelijk antwoord,met toezegging dat mijn toestel word omgeruild,en als vervanger ontvang ik een "duurdere" variant,namelijk de QuestPRo.
Deze toezegging kreeg ik al,nog voordat ze alle benodigde gegevens van mij hadden ontvangen om deze procedure op te starten.

Ik ben nogal leesblind voor m'n eigen tikfouten,als ik de foto's erbij zet,loop ik de tekst nog eens op het gemakje na

Heb jij ook een Sonim XP3 Enduro Outdoor Zwart?