Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH)

Specificaties Tower/desktop met Ci7-10700 en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH) Review

FlappiewappieTestpanel 20 augustus 2021, laatste update op 22 augustus 2021, 536 views Testpanel

Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH)

Krachtige Game PC van Lenovo die niet zal teleurstellen om mee te gamen. De keuze voor een een combi SSD/HDD lijkt niet logisch, alsmede het enkele reepje geheugen. Dit hindert echter niet in de praktijk. Wat wel hindert is de lawaaiige CPU koeler.

Pluspunten

• (Game) Performance
  • Degelijk design
  • Goeie koeling, maar...

Minpunten

• Lawaaiige (CPU) koeling
  • slechts een keer USB-C
  • SSD&HDD combi, 1 reepje geheugen?

Features Score: 4

Ten behoeve van het testpanel kwam deze PC op mijn pad. De laatste complete PC die ik heb aangeraakt is vermoedelijk een Pentium 3 geweest ten tijde dat je deze nog bij de Dynabyte kon kopen. Daarna altijd of zelf geconfigureerd of gebouwd en daarmee ook de Tweakers mentaliteit opgebouwd –maar inmiddels al een poos niet meer bezig met PC’s bouwen als hobby; en fervent fan van Apple vanwege het “werkt altijd” principe. In de aankondiging werd er verteld dat het zou gaan om een Legion PC van Lenovo. Snel speur werk leverde heel veel verschillende bestaande varianten op.  De beschikbaarheid op van de systemen viel ook op.

Vermoedelijk waren ook deze PC’s minder goed verkrijgbaar vanwege de schaarste in videokaarten – maar sporadisch waren ze te verkrijgen met en zonder de meest recente videokaarten. Zo stonden ze online met voorgaande RTXen1600 en 2060’s. Maar ook deze met de RTX3070 was beschikbaar bij enkele winkels.De prijs die richting de 1400 euro gaat is fors – een beetje chique game PC stondin de BBG altijd voor ongeveer 1000 euro. Daar zou ik dit systeem ongeveer op inschalen. Slechts (!) 40% boven de “marktprijs” en in verhouding met de prijzen van losse GPU’s. Na een poosje wachten mocht ik de PC ontvangen. Hieronder mijn review na twee weken gebruik. Ik heb er uiteindelijk veel Cyberpunk 2077op gespeeld, in combinatie met een UWHD scherm verwacht ik de game PC wel aardig aan de tand te kunnen gaan voelen.

Uitpakken

De kartonnen doos was weinig onthullend, en bevatte enkel de tekst Legion. De PC zat degelijk verpakt en kwam met 230v kabel, boekje en... thats it. Bij sommige versies kan er nog een toetsenbord en muis zitten volgens het boekje. Verder kwestie van 230v kabel erin, displayport voor het beeld en USB-C die naar mijn scherm gaat waar toetsenbord en muis in zit. Internet was via wifi snel verbonden. Ettelijke minuten later zat ik in Windows en alles was up and running. De hoeveelheid bloatware is minimaal.

Het bijgevoegde Vantage pakket lijkt aardig in elkaar te steken (hindert in ieder geval niet). En er staart een versie op van McAfee LiveSafe die bij het installeren van de benchmark software afdoende pop-ups gaf.

Specificaties en features

Het was dus even een verrassing maar het betrof uiteindelijk de T5 Legion Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH). Voor een lijst met specs verwijs ik naar de pricewatch. Hieronder een korte toelichting vanuit de “praktijk”.

Op hoofdlijnen betreft het 6 core/16threads i7 van de 10e generatie (10700). De CPU heeft de standaard intel koeler gemonteerd.

De CPU zit geprikt op een custom Lenovo moederbord (3717) op basis van een B460 bridge.

Verder bevat de PC een enkele stick 16gig ram (Hyper X Fury – CL21 draait als DDR2933).

De opslag is verdeeld over een SSD (512gb SN730 van Western Digital) en een hardeschijf (1TB WDC WD10EZEX-08WNA4A0).

De voeding lijkt een degelijk 650watt FSP voeding te zijn met een Gold80 label.

Het parade paardje; de RTX3070 is een model van MSI en bevat 8gb geheugen met een base clock van 1500mhz en een boost van 1725mhz.  Tevens ook een klein beetje RGB. Yay.

Flinke lijst met specs maar een aantal dingen die opvielen:
  • Standaard intel koelerSSD (PCIe) in combinatie met een HDD
  • (sata) 16 gig geheugen met slechts één module
  • Slechts één USB-C aansluiting

BIOS en overclocken(?)

De BIOS is te benaderen door F1/F2 de spammen bij het opstarten. De basis zaken kun je bij om te configureren. Overclocken zit er niet in (is ook geen K serie van de processor).

In de Vantage software kan je nog wel de GPU 30mhz hoger zetten in overclock modus. De ondersteuning van de Vantage software lijkt goed te zijn - alles lijkt netjes te werken en je krijgt een mooi overzicht wat er in je Lenovo systeem zit.

Bouwkwaliteit en design:

De kast ziet er degelijk uit, ook zijn er goeie materialen gebruikt. De zwarte panelen zien er niet slecht uit en voelen ook niet flimsy. Er zit RGB in de videokaart (welke je alleen door de achterkant ziet) en het logo op de voorkant licht op (mogelijkheid om het aan en uit te zetten in de Vantage software). Het handvat achterop, inclusief alles wat goed vast zit maakt de PC goed te verplaatsen. Praktisch en degelijk maar of het onderscheid van andere computers valt te bezien.  Als je de kast openmaakt valt op dat er relatief net kabel management is toegepast. Tevens is er een solide fan aan de voorkant gemonteerd als aan de achterkant voor een goeie airflow. Alles is ook goed te bereiken mocht je wat willen vervangen of toevoegen (extra HDD case aanwezig bijvoorbeeld).

Prestaties

De prestaties van de PC zijn behoorlijk. Ik heb de PC voornamelijk aan de tand gevoeld met Cyberpunk 2077. Ik speel zelf op een ultrawidebeeldscherm (op 3440x1440 van Dell, 60Hz). Uiteraard moet je met deze game de de RayTracing uitproberen. Hieronder 3 screenshots met een estimated (gemiddelde FPS). Ik heb een stukje genomen waarbij er een flinke hoeveelheid karakters en details gepresenteerd werden op het scherm (Rondjes rennen op de Kabuki market).

Psycho (gemiddeld fps richting 30):

Ultra (gemiddelde fps richting 40):

Op Psycho kun je stellen dat de RTX3070 het spel boven de 30fps vast kan houden – tijdens het gamen heb ik wel wat uitschieters naar beneden meegemaakt (vooral de diner scenes, niet perse tijdens de actie scenes).Vanaf Medium zonder RT haal je op deze resolutie pas steady 60fps. Uiteraard zou je her en der nog wel wat kunnen tweaken. Echter op deze resolutie is het al best impressive om zo te kunnen gamen. Tijdens het gamen gaat het geluid van de koeling wel extreem omhoog. Op ongeveer 30 cm afstand gaat de dB meter, van mijn zeer wetenschappelijke Apple watch methode, wel met een factor omhoog dat je de PC niet meer onopgemerkt kan gaan in dezelfde kamer. Je speakers iets omhoog of een headset lost het achtergrond geruis prima op. Het geluid lijkt overigens voornamelijk van de stock CPU cooler te komen.

Benchmarks

3DMark Score 11540:

3DMark verloop CPU/GPU temp en load

Crystaldisk:
SSD lijkt prima qua snelheden

HDD is schril contrast - voor hedendaagse en vooral toekomstige games is dit geen optie meer. Lijkt dan ook meer bedoeld voor bijvoorbeeld opslag van fotos. De mindere kosten wegen eigenlijk niet op tegen een systeem met bijvoorbeeld een enkele 1tb SSD. In de praktijk kan je natuurlijk de meeste games wel kwijt op de primaire systeem schijf.

Stabiliteit

Qua stabiliteit is een niet zelf samengestelde PC natuurlijk altijd en beetje spannend. Zeker als je met twee flinke hittebronnen te maken hebt (CPU en GPU). Tijdens de uren Cyberpunk weet het systeem zich koel en stabiel te houden. De verschillende profielen maken wel veel uit – in de quiet mode gaat de CPU wel aardig throttelen, maar in performance mode en tijdens gamen behoud de PC gewoon de 4.4ghz boost snelheden. Mede door de wetenschap dat er een degelijke powersupply inzit heb ik geen moment getwijfeld dat deze PC niet stabiel zal blijven.

Screenshot waarbij je duidelijk kan zien dat de CPU gaat throttelen indien je de koeling op Quiet mode zet en de CPU gaat stressen:

Zelfde grafiek niet op quiet mode maar tijdens gamen, de Lenovo T5 weet alles aardig onder controle te houden (GPU max 74 graden, en CPU kan boost clocks behouden).

Deze specifieke PC staat niet (meer) in de Pricewatch. De prijsvermeldingen van deze configuratie lijken allemaal boven de 2k uit te komen. Als ik de PC snel samenstel kom ik ook op ongeveer 2000 euro uit. Ik zou dan wel gaan voor 32gig en 1tb SSD, wellicht iets betere CPU cooler en voeding. Bij Coolblue staan op dit moment wel configuraties te koop met een AMD Ryzen  CPU (Lenovo Legion T5 26AMR5 90RC00N9MH) voor minder (1500 euro). Deze CPU is naar mijn weten beter/sneller (Niet perse voor games – maar daar heeft ook deze CPU nooit de 100% load gehaald).

Als de Ryzen stiller is het tijdens het gamen lijkt dat een no-brainer om voor een AMD systeem te gaan.

Indien je graag wil gamen op 1440p lijkt de Lenovo T5 een solide keuze en zal die niet teleurstellen. De PC heeft mij stabiel door Cyberpunk2077 geloosd. Doordat deze complete PC’s wellicht beter te verkrijgen zijn dan losse GPU’s kan het, naast gemak, een reden zijn om voor een compleet systeem te gaan. De prijs lijkt in het verlengde te liggen indien je zelf een PC samenstelt. Bij de T5 moet je wel wat concessies doen als het gaat om geluids productie van de PC ivm. de stock intel cooler. De keuze van Lenovo voor een enkel geheugen bankje en de combi van SSD en HDD is sub-optimaal maar in de praktijk niet storend.

Heb jij ook een Lenovo Legion T5 28IMB05 (90NC00KXMH)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.