TP-Link EAP235-Wall Review
Compact en onopvallend toegangspunt dat je makkelijk tegen de muur kan monteren en via PoE+ kan voeden.
Pluspunten
Compact en onopvallend, muurmontage PoE+ Wave 2 802.11ac
Minpunten
Geen DFS met opensource mt76-driver
Eindoordeel
De EAP235-Wall leek lange tijd vaporware te zijn, maar kwam uiteindelijk toch beschikbaar. Ik kan geen uitspraken doen over de prestaties met de standaardfirmware, maar die lijkt bv. geen fast roaming (802.11k/v) te ondersteunen. Het toegangspunt ondersteunt de PoE+ 802.3at-standaard.
Ik heb zelf drie exemplaren (zelfde batch) van dit apparaat en op alledrie draait nu een recente OpenWrt-versie (OEM firmware heb ik niet getest). De MT7613 5 GHz-radio (een broertje van de populairdere Wave 2 MT7615) krijgt op een bepaald moment (soms al binnen het uur) al verbindingsproblemen met de FOSS-driver. Symptomen hiervan zijn clients die wel een verbinding melden maar daar geen gebruik van kunnen maken (ping timeouts, ...). Het probleem lijkt een volle packet buffer te zijn, en daar is een hack voor beschikbaar als work-around (de auteur geeft zelf aan dat de code niet netjes genoeg is om in de driver zelf te integreren).
Met de hack (waarvoor je de mt76-driver dus moet hercompileren) draait het AP als een zonnetje; alleen lijkt de MT7613-ondersteuning nogal jong en werkt ook bv. DFS niet. In drukkere omgevingen ben je dus beperkt tot de beschikbare normale kanalen in de EU.
Ik heb zelf drie exemplaren (zelfde batch) van dit apparaat en op alledrie draait nu een recente OpenWrt-versie (OEM firmware heb ik niet getest). De MT7613 5 GHz-radio (een broertje van de populairdere Wave 2 MT7615) krijgt op een bepaald moment (soms al binnen het uur) al verbindingsproblemen met de FOSS-driver. Symptomen hiervan zijn clients die wel een verbinding melden maar daar geen gebruik van kunnen maken (ping timeouts, ...). Het probleem lijkt een volle packet buffer te zijn, en daar is een hack voor beschikbaar als work-around (de auteur geeft zelf aan dat de code niet netjes genoeg is om in de driver zelf te integreren).
Met de hack (waarvoor je de mt76-driver dus moet hercompileren) draait het AP als een zonnetje; alleen lijkt de MT7613-ondersteuning nogal jong en werkt ook bv. DFS niet. In drukkere omgevingen ben je dus beperkt tot de beschikbare normale kanalen in de EU.
Beoordeel deze review:
Reacties (5)
Merk je duidelijk verschil tussen de standaard firmware en OpenWRT qua performance? Hier verliest voornamelijk mijn iPhone regelmatig verbinding met de AP's. Zie ook mijn (uitgebreidere) vraag daarover op het forum https://gathering.tweaker...message/68402416#68402416
Daar kan ik helaas geen uitspraken over doen, ik heb daar geen tests op gedraaid. De tests die ik qua doorvoer heb gedraaid met OpenWrt kwamen wel dicht in de buurt van het praktisch haalbare maximum, al lijkt het signaal iets sneller af te zwakken dan met de TP-Link firmware.
Zou je kunnen testen of POE passthrough aan te zetten is in OpenWRT?
Dat kan, door /sys/class/gpio/poe-passthrough/ te manipuleren.
De instructies ivm installatie e.d. staan in de wiki en ook in de commit.
De instructies ivm installatie e.d. staan in de wiki en ook in de commit.
[Reactie gewijzigd door Borromini op 23 juli 2024 08:34]
Waardoor wat hier beschreven staat gewoon werkt. Mooi.
https://forum.openwrt.org...ssthrough-on-boot/85801/2There's a gpio_switch section in /etc/config/system. This is read by the /etc/init.d/gpio_switch script on boot.
You should be able to do something like
uci set system.poe_passthrough.value=1
uci commit
to enable the setting on boot.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn