Arctic NV Accelero X1 Review

DropjesLover 12 augustus 2006, 1.620 views

Arctic NV Accelero X1

Pluspunten

• geluidsproductie
  • prijs
  • installatiegemak

Minpunten

• erg kleine schroefjes
  • lastige geheugenkoelpasta

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Aangezien ik mijn systeempje wat stiller wilde maken, had ik deze videokaartkoeler besteld. De keuze was eenvoudig, het is de nieuwste koeler van AC, en niet zo hoog als de zalman VF 700. Dit in verband met eventuele verdere uitbreidingen. Het pakket was eigenlijk zeer kaal, de koeler en toebehoren zat heel precies passend in een doorzichtig plastic verpakking. Er zat verder geen doos of dergelijk omheen, net zoals bij de AC freezer 64.

Het koelvermogen is ongeveer het zelfde als dat van de standaardkoeler, in mijn geval was dat die van een Asus GeForce 7800GT. Volgens de meegeleverde tool blijft de temperatuur (in idle) 40 graden. De geluidsproductie is daarentegen wel een stuk minder, toen ik voor het eerst mijn pc weer aanzetten hoorde ik alleen een wat zwaarder geluid alsof de fan wat groter was (maar dat kan ook zijn omdat ik tegelijkertijd een nieuwe Papst 120mm ingebouwd heb). Aangezien de fansnelheid niet in te stellen is kan ik niets zeggen over een min/max geluidsproductie.

Het installatiegemak. Het installeren was redelijk eenvoudig, gewoon de schroeven van de stock koeler er uit draaien en koeler verwijderen, wel was het uittrekken van de stroomkabel van de koeler wat moeilijk maar het lukte. Het schoonmaken van de chips was wat lastiger, een paar klontertjes koelpasta kwamen op een maar weerstandjes. De nieuwe koelpasta aanbrengen was toch wat lastiger. De koelpasta voor de chipsets was in 4x2 vierkante blokjes geleverd, met aan twee kanten beschermingspapier. Helaas plakte de koelpasta beter aan het beschermingspapier, mijn vingers en een schroevendraaier dan aan de geheugenchips, maar na wat gepruts zaten ze er op.

Op de plaats waar de GPU moet komen zat al koelpasta voorgesmeerd op de koeler, net zoals bij mijn AC freezer 64 pro. Toen ik de koeler op de kaart wilde zetten kwam ik er achter dat een ijzeren beugel die boven aan de kaart zat de koeler in de weg zat, deze moest ik nog verwijderen, wat eenvoudig was. Meegeleverde schroeven aandraaien en klaar. Voor de videokaarten met de geheugenchips aan de achterkant was een extra beugel meegeleverd, welke tevens dienst doet als passive koeler, om deze te installeren waren extra lange schroeven meegeleverd (8mm ipv 6mm). Wel moet ik zeggen dat die schroeven echt erg klein zijn, een zeer fijne kruiskop schroevendraaier is aan te raden.

De modbaarheid is erg laag, de koeler is goed ingepakt in een zwart plastic behulzing, waardoor een eventuele led niets uit zal halen. In de originele koeler zaten wel een paar blauwe leds gemonteerd, welke een mooi effect gaven. De prijs is ook dik in orde, goedkoper dan een zalman VF 700, voor een solide en betrouwbaar aanvoelende koeler.

Heb jij ook een Arctic NV Accelero X1?

Ik kan bijna niet geloven dat die Arctic even goed koelt als de stock koeler, wat is je stressed temp t.o.v. stock?
Owkee... heb je een ooit een review gelezen over de Arctic en Zalman VGA koelers? Deze zijn meerdere malen stiller dan de stock koelers en koeler veel beter.
Blokkeert hij je SLI connector niet?
Zo te zien wel...
Op plaatje twee is te zien dat hij 'n "A8n-e" heeft, dus ik denk niet dat de surveyposter er veel problemen mee zal hebben.
Als je wel gebruik wilt maken van Sli zul je waarschijnlijk toch voor (in ieder geval één van de kaarten) de VF900 moeten kiezen, als je uiteraard een van de laatste generatie koelers wil...
Ik heb dit ding onlangs getest en kwam op temperaturen die zo'n 30% lager waren dan met de stock heatsink van mijn XFX 7800GT. Geluidsproductie van dit ding is ook een stuk lager, dus absoluut aan te raden!
helaas, ik heb nooit mijn stressed temps gemeten :+ na anderhalf uur tomb raide legend is mijn core temp 55 graden...

misschien zijn de temperaturen ook wel 30% lager, maar ik zit op zolder met dit weer, en het is hier momenteel 31 graden. volgens speedfan is mn cpu al 6 graden warmer dan normaal, mn hdd ook, lijkt me dat mijn videokaart dan ook wel normaal zo'n 6 graden koeler zou zijn -> 34 graden, en dat zou zo'n 15-20% temp verschil kunnen omleveren. ook moet de koelpasta nog een beetje uitharden, dus ik denk dat ik wel tegen de 25% koelingwinst zit. het lagere geluid is me eigenlijk meer waard

hij blokkeerd inderdaad mijn sli connector een beetje, maar dat maakt toch niet uit, heb geen sli mobo (en ben t ook niet echt van plan)
Ik heb laatst de Arctic Silencer 5 rev.3 voor m'n 7800GT gekocht (Asus) Nu heb ik ook zo'n grote beugel erbij gekregen maar heb deze er niet op gemonteerd :>
Ik weet namelijk niet waar ie moet :Y)
Bij de silencer koelers zit een outtake die de warme lucht aan de achterkant van de kast eruit blaast, dit is niet bij de Accelero te zien, blaast hij de lucht naar beneden (tegen het moederbord aan)?