Seagate Expansion External Drive 2TB Zwart Review

ssh2 27 september 2012, laatste update op 27 september 2012, 2.300 views

Seagate Expansion External Drive 2TB Zwart

Pluspunten

• Goedkope externe 2TB opslag

Minpunten

• De power safe laat de disk niet meer wakker worden.
  • Grote kans op falende disk.. tenzij gefixed

Mobiliteit Score: 4
Ik heb zelf 4 van deze harde schijven gekocht en het slechte nieuws:
2 zijn er al stuk(1 binnen een dag, de andere na een week).

Als je verder speurt op het internet schijnt dit ook vaak voor te komen voor dit type.
Er zit wel 2 jaar garantie op, dus ik moet nog kijken of ik vervanging kan krijgen.

Ik moet wel zeggen dat ik ze gelijk volop heb gebruik in een server die 24 uur aanstaat en grote bestanden download van usenet. Kortom constant vele schrijf en lees acties totdat die vol is.
Daarna koppel ik hem los en gebruik ik hem vooral om af en toe van te lezen. ;)

Aangezien ik Linux gebruik was mijn idee 2 disks te formateren als EXT4, deze vol te schrijven
en vervolgens de data naar de 2 andere schijven te kopieren (default geformateerd als NTFS).
De eerste disk (EXT4) ging goed en was volledig volgeschreven (2TB).
Het ging fout bij de 2e EXT4 disk, deze gaf nare tik geluiden en af en toe IO errors, volgens mij het begin van het falen. Dus net op tijd de meeste data overgezet op een 3e NTFS disk, vervolgens deze dan maar aan mijn server gehangen en die ging verder wel goed.
Later de 4e disk (een NTFS) willen gebruiken voor backup, maar helaas die gaf ook de welbekende tik.

Kortom, het lijkt me niet dat EXT4 of NTFS met het falen van de disk iets te maken heeft.
Wel onhandig is dat onder Linux als een NTFS disk faalt, deze in een toestand kan komen dat die niet meer gemount kan worden (of indien wel gemount, mogelijk niet kan worden gelezen). Het repareren van de disk onder Windows lost dat probleem wel op.

Het 'tikken' van de disk lijkt mij een voorbode van de falende disk.
Het schrijven gaat dan ook op zo'n langzaam tempo dat er echt iets fouts lijkt te gaan.
Enkel de 2 falende disks lieten de 'tik' horen, de goed werkende disks vertonen dit (nog) niet.

Ook irritant is dat alle disks na verloop van een bepaalde idle tijd in een soort power safe gaan, waarna ze niet meer van wakker worden (onder Linux in ieder geval). Enig remedie lijkt het loskoppen en weer aankoppelen van de power kabel, wat dus niet handig is.

Nu las ik op diverse forums dat je deze power safe zou kunnen uitzetten, maar hoe weet ik niet.
Van de seagate website zag ik dat er geen nieuwere firmware versie te downloaden is voor eventuele
fixes, maar je kunt daar wel een programma downloaden "SeaTools' om de disk te controleren.
Deze heeft een korte check en een lange check, de kort check laat zien dat de falende disk goed is.
De lange check echter laat zien dat die fout is.. wel duurt deze laatste check nogal lang.. denk aan meer dan 8 uur ofzo.. ik liet hem een nacht lang checken,

Ik heb trouwens langere tijd ervaring met 1.5TB disks van andere merken (samsung,maxtor) en die vertonen deze problemen niet. Mijn gebruik van de disks lijkt me dus iets waar ze tegen moeten kunnen.

Gezien mijn gebruik, heb ik weinig eisen omtrend de volgende:
- de snelheid: dit maakt me niet zoveel uit, een langzame disk is voor mij prima.
- uiterlijk: maakt met totaal niets uit.
- warmte afgifte: ook niet echt.. ze worden warm, maar ik leg ze gewoon op een tafel, dus die disks kunnen hun warmte wel kwijt.
- features: ik wil puur opslag, dus de software die opstond heb ik geeneens naar gekeken.. gelijk verwijderd.
- mobiliteit: ik neem ze niet constant mee, ze zijn groot.. maar ja 2TB.

Voor degene die hier wel wat van willen weten, zie andere reviews.

-- update 27 sep 2012
Ik heb de 4 schijven nog steeds en ze werken.
Eerst wopu ik ze terugbrengen, maar vond dat teveel gedoe. Ook omdat ik er alle vele TB op
had staan die ik niet ergens anders kwijt kon.
Maar na wat zoeken vond ik anderen die hetzelfde click probleem hadden.
De oorzaak lijkt kortsluiting van de printplaat van de disk met zijn eigen behuizing te zijn,
de fix is om er een stuk papier/plastic ertussen te stoppen. Hiervoor moet je wel de behuizing
letterlijk openbreken (dus garantie weg), maar daarna doet die het wel zonder problemen.
Er zijn vele fix instructies te vinden, waaronder deze video:
Of haal de disk er gewoon uit:

Kortom.. als je het er voor overhebt om de behuzing te breken (plastic randjes) dan is het nog
een koopje geweest. Daarvoor heb ik de beoordeling nu van zeer slecht naar slecht veranderd.
Het is natuurlijk nog niet goed te praten dat seagate hun (hele?) serie slecht heeft afgeleverd.

Heb jij ook een Seagate Expansion External Drive 2TB Zwart?

Zoals je misschien gelezen hebt in mijn review ligt het mijn inziens dat inderdaad aan de powermanagment, dat ik (op windows) heb kunnen uitschakelen door de Seagate Manager voor de FreeAgents te downloaden. Sinds ik daarmee de power managment uitgeschakeld heb heb ik geen tikken meer en is de snelheid weer optimaal...
Het komt er dus op neer dat de schijven alleen goed werken als ze constant blijven draaien ? In dat geval ga ik maar voor een ander merk/type.
Of gaan ze toch door een eigen/ander management wel in idle ondanks het uitschakelen van power management ?

Je hebt het probleem alleen met Linux of heb je het met Windows niet getest ?

Gaat je review over de schijf zoals in de afbeelding of over het nieuwere geheel rechthoekige model ?

[Reactie gewijzigd door messed-up op 27 september 2012 15:46]

De kortsluting heeft niets met constant draaien te maken.
De vorige reactie was over powermanagement, default gaat de disk uit na kort inactief te zijn, wat mogelijk ook een click veroorzaakt. Soms hoor ik dat nog steeds, maar dit is alleen erg lijkt mij als je direct HD video streamt vanaf je harde schijf.. het wakker worden
kan dan te lang duren dat je mogelijk een frame mist.
Zelf gebruik ik de disks enkel voor backup opslag, dus dat probleem neem ik voor lief.

Ik heb vooral met linux getest, maar ik kan me herinneren toen ik de problemen had dat ik
SeaTools (een seagate check disk tooltje op windows) heb gedraait, deze vond het probleem
enkel bij de lange duurtest. Ik denk dat de ḱortsluiting' maar sporadisch een probleem
veroorzaakte. Dus ook op windows.

Dit betreft de scheve schijf zoals in de afbeelding.. van 2010 ;)
Die andere variant ken ik niet.
Dat het kortsluiting verhaal niets met een OS te maken heeft begrijp ik, mijn vraag ging echter over deze opmerking waar ik meer klachten over zie.

Dit is de nieuwe variant: http://www.seagate.com/ex...ves/expansion-hard-drive/

[Reactie gewijzigd door messed-up op 28 september 2012 01:09]