Specificaties 750GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Passport Essential SE 750GB Zwart Review

rfolkers 3 september 2010, laatste update op 3 september 2010, 677 views

WD My Passport Essential SE 750GB Zwart

Pluspunten

• Klein
  • Wordt niet warm
  • Capaciteit icm zijn formaat

Minpunten

• Meegeleverde software, maar die is eenvoudig te verwijderen door de schijf te formatteren.

Mobiliteit Score: 5
Vandaag heb ik een WD Passport Essentials SE 750Gb aangeschaft, vooral om backups te maken van mij Synology Nas, maar met die insteek zal ik deze review niet benaderen.
Ik zal me voornamelijk richten op de prestaties van het apparaatje.

De redenen dat ik voor dit exemplaar heb gekozen zijn:
  • Klein
  • Relatief grote opslagcapaciteit (ik heb nu slecht 500Gb nodig)
  • Vooral bovenstaande combinatie
Uitpakken
In het groene doosje zit behalve het schijfje zelf, alleen een USB kabeltje en één of ander papiertje waar geen nuttige info op staat.
Het kabeltje is een micro usb kabeltje. In de andere reviews blijkt dat dit een minpunt gevonden wordt. Ikzelf ben er een voorstander van. Alle moderne telefoon gebruiken Micro-USB, dus waarom zou een HD fabrikant weer wat nieuws/anders moeten doen.

Aan de slag
Nadat het schijfje met het mee geleverde Micro USB kabeltje is aangesloten, wordt deze meteen herkend. WD levert standaard het eea aan software mee, maar aangezien ik dit toch niet ga gebruiken heb ik de schijf meteen een quick format gegeven. Overigens lees ik in onderstaande reviews dat deze software complete bloatware is, vergelijkbaar met software voorgeinstalleerd op notebooks.
Er zit een heel klein activiteitsledje op de schijf, zodat je kunt zien of de schijf ingeschakeld is en of hij bezig is.

Prestaties
Voor mij is het belangrijk dat het schijfje doet wat het moet doen, namelijk het dragen van mijn gegevens en snelheid is wat dat betreft voor mij niet zo'n issue.
Voor de liefhebber heb ik even een benchmark gedraaid met Crystaldiskmark, een veelgebruikte benchmark applicatie voor opslagmedia.

Aangezien ik geen referentiemateriaal heb, mag je zelf een conclusie trekken of dit goed of slecht :)
Nogmaals, voor mezelf is snelheid in dit geval niet het belangrijkste.

Overige
Warmte: Geen :+ Zelf bij zwaarde belasting wordt de behuizing amper warm. Kamertemperatuur dus.
Geluid: Alleen hoorbaar als je je oor tegen de schijf legt.
Mobiliteit: 11x8x2 (LxBxH) Iets groter dan een pakje sigaretten, dus past makkelijk in je binnenzak. Meegeleverde kabeltje is +/- 50cm.
Compatibiliteit: Een USB poort is voldoende.
Betrouwbaarheid: Dat moet nog blijken. Ik heb hem pas een dag.

Tot zover. Mochten er nog vragen zijn, dan zal ik proberen deze te beantwoorden, maar volgens mij dekt het de lading aardig.

Heb jij ook een WD My Passport Essential SE 750GB Zwart?