Reolink RLC-820A Review

dieter23 12 augustus 2021, 1.663 views Product gekocht

Reolink RLC-820A

Op zich een goede IP camera met goede beeldkwaliteit voor een scherpe prijs. Mogelijkheid om delen van het beeld te maskeren (voor privacy), en bepaalde delen te negeren voor bewegingsdetectie. Montagesysteem is niet zo robuust voor montage op muur of bij veel wind. Helaas niet compatibel met mijn Synology DS210+.

Pluspunten

• Hoge beeldkwaliteit
  • Beeldmaskering (bv. voor openbare weg te verbergen)
  • Intelligente bewegingsdetectie

Minpunten

• Niet compatibel met oude Synology DS210+
  • Montagevoet niet voor alle situaties even stevig
  • Vertraging op bewegingsdetectie pushmeldingen

Kwaliteit Score: 3
Een goede IP camera met goede beeldkwaliteit voor een scherpe prijs.
Aangekocht bij Amazon met 15% korting.
Helaas niet compatibel met mijn oude Synology DS210+.
Enkel de nieuwste modellen van Synology ondersteunen deze.
Vandaar dat ik deze uiteindelijk teruggestuurd heb.
Maar normaalgezien wordt deze bij de nieuwere modellen automatisch gevonden.

In de plaats heb ik de RLC-520-5MP en de RLC-410-5MP gekocht. (beide aangesloten via PoE switch)
Deze oudere modellen hebben geen geavanceerde bewegingsherkenning waardoor er voortdurend valse bewegingsmeldingen gestuurd worden, en die functie dus eigenlijk waardeloos is.
Achteraf gezien had ik de RLC-820A misschien beter gehouden, en een nieuwe NAS gekocht.
Of er veel meerwaarde is in beeldkwaliteit tussen de 5MP en 4K versie zal van situatie tot situatie afhangen.
Hou er rekening mee dat je veel opslagruimte nodig hebt voor hogere resolutie beelden!

Mogelijkheid om delen van het beeld te maskeren (voor privacy, bv. als een deel van een openbare weg zichtbaar is, of eigendom van de buren), en bepaalde delen te negeren voor bewegingsdetectie (bv. bewegende bomen).
De camera wordt op een ronde montagevoet gedraaid, dewelke relatief snel los komt bij bv. veel wind of teveel torsie op de verbindingskabel aan de binnenkant.
Maar voor binnen of buiten aan een plafond onder een afdak (uit de wind en regen) is deze wel voldoende stevig.

De camera ondersteunt power-over-ethernet, ONVIF, FTP upload, email en mobile push notificatie.
Er is een gebruiksvriendelijke app voor zowel PC als Smartphone.
In de camera kan ook een microSD kaart geplaatst worden (officieel tot 64GB).
Ik heb hiervoor de Sandisk Micro SDXC High Endurance 64GB gekocht (omdat die zogezegd beter bestand is tegen warmte en koude).

Het configureren en uitzoeken van de videostream urls vraagt wat opzoekwerk.

RLC-410-5MP
Stream 1 (high quality, main stream):
rtsp://192.168.0.142:554/h264Preview_01_main
rtmp://192.168.0.142/bcs/channel0_main.bcs?channel=0&stream=0&user=test&password=123456

Stream 2 (low quality, substream):
rtsp://192.168.0.142:554/h264Preview_01_sub
rtmp://192.168.0.142/bcs/channel0_sub.bcs?channel=0&stream=0&user=test&password=123456

RLC-820A
Stream 1 (high quality)
rtsp://192.168.0.205:554/h265Preview_01_main
rtmp://192.168.0.205/bcs/channel0_main.bcs?channel=0&stream=0&user=test&password=123456

Stream 2 (low quality)
rtsp://192.168.0.205:554/h264Preview_01_sub
rtmp://192.168.0.205/bcs/channel0_sub.bcs?channel=0&stream=0&user=test&password=123456

snapshot maken (bv. voor Home Assist of custom toepassing)

Heb jij ook een Reolink RLC-820A?

Mbt de montage: je zet de ring vast op de muur (of waar dan ook). De camera draai je op deze ring.
Hierbij moet je de draairing van de camera zelf goed vasthouden, waardoor je kunt doordraaien totdat de camera aan de montagering vast *klikt*.
Hierna is het zeer onwaarschijnlijk dat de camera uit zichzelf nog loskomt.
Dit is overigens absoluut niet (goed) aangegeven in de handleiding.

Wat was de reden waarom de camera niet ondersteund werd door je DS210+?
Is dat omdat de RLC-820a een h265 stream levert?

Ik heb een 128GB SDHC kaart in de camera en die werkt zonder problemen.
Waar naar mijn mening bij deze camera zeker rekening gehouden moet worden zijn:
  • De redelijk uitgebreide en onhandige kabelboom die uit de camera komt. Reset knop en een audio jack naast de RJ45 connector (met waterproof sleeve). Deze is lastig netjes uit het zicht te werken, tenzij je het geheel in een holle wand kan frommelen.
    Ik heb hiervoor uiteindelijk een eigen kabeldoos geprint, waardoor het geheel toch nog redelijk netjes aan de muur kan hangen.
  • Het beeldveld van de camera is met hor: 87°, vert: 44° vooral vertikaal redelijk beperkt ten opzicht van de andere reolink (dome) cameras. Hierdoor zul je de camera diep in een hoek moeten monteren om objecten dichtbij de camera in beeld te krijgen. Iets om rekening mee te houden.
/edit: informatie over beeldveld toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Vullisbak op 13 augustus 2021 14:16]

Mijn Synology DS210+ ondersteunt inderdaad geen 'h265'-stream.
Staat ook vermeldt op https://www.synology.com/...ity/camera?query=rlc-820a
Blijkbaar vanaf versie '5.8.3 and above', maar mijn NAS heeft een oudere versie helaas.

Wat de montage met de ronde voet betreft, ben ik het deels met je eens.
Het zal, mits juiste bevestiging wel blijven hangen.
Toch blijf ik het persoonlijk een punt vinden waar Reolink nog kan op verbeteren.
Hun camera's met 'bullet' versies hebben een veel beter montage systeem.

De kabelboom wegwerken was in mijn situatie geen probleem, maar idd iets om vooraf rekening mee te houden.
Bedankt voor de tip ivm de ondersteuning van 128GB sd kaart.
Nuttig om te weten voor in de toekomst :-)
Ik heb hier 2 keer de RLC-820A hangen, en die bevestigings'problematiek' is natuurlijk ontzettend overdreven, ik bedoel, zijn we hier nu op tweakers of wat ? Ik heb dat gewoon opgelost met wat plastic-lak (zo'n spuitbus) en wat siliconekit. Zit al ruim een half jaar muurvast nu, en je ziet er niets lelijks van of zo.

Overigens vind ik dat je wel even had kunnen noemen hoe goed de smartphone app en desktop app van reolink zijn. Dit zijn echt de betere IP-cam apps die ik ken. Vrijwel geen bloat, very responsive/lightweight, snel, en betrouwbaar. En, belangrijkste van alles, wat mij betreft, is dat alles ook werkt zonder internet!

[Reactie gewijzigd door jubeth op 23 september 2021 17:26]

Vorige week bij Reolink besteld (5% korting met de code YTBEN)
RLC-822AVoor €91,99 (4x) (-5%= € 87,39)
RLN8-410 8CH PoE NVR with 2TB € 211,99 (-5%= € 201,39)
Totaal € 550,95, leek mij geen slechte deal.

Dit weekend er mee getest:
Nvr is makkelijk installeren, hij vind gelijk de camera's, handigst is ze eerst even op de nvr met het korte kabeltje aan te sluiten.
Hij vind ook de oude onvif camera's die ik nog heb hangen hier. Deze rechtstreeks op de nvr aansluiten werkt overigens niet bij mij.

Via de app kan je de nvr dus toevoegen en dan zie je alle cams die de nvr heeft gevonden in je netwerk.
Als je de camera zonder de nvr gebruikt met een poe adapter of switch dan vind de app hem als camera zonder zonder nvr.
Hij krijgt dan ook een ipadres die in je router weer te vinden is, op de nvr aangesloten zie je deze niet in je router.
Op de pc met de software ook zeer simpel, aanpassen is dan nog handiger als via de nvr.
Op de nvr kan je alleen blokken maken van de detection area, op de pc kan je alle vormen maken.
Typen is ook handiger.

Overdag is het beeld goed, maar in de nacht vind ik het wat minder, misschien nog iets tweaken ergens.
In het menu heb ontdekt dat als je een heel klein tikje zoomt dat het beeld een stuk scherper word door de focus. De brightness ietsje omhoog maakt het ook wat duidelijker.

Trouwens 4x die 822 is wel wat overkill achteraf, op 2 plekken ga ik dat zoomen nooit gebruiken, 820 was misschien beter geweest. (€ 85 per stuk ongeveer betaald)

Dat ophang systeem is ook erg simpel, ben er niet gerust op, je draait hem er zo af.
Er hangt er nu 1 bij de voordeur en binnenkort bij mijn garage deur, maar daar kan je zo bij dus.
Misschien dan maar wat kit er tussen of zo.

[Reactie gewijzigd door master30 op 19 december 2021 21:20]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.