1 review

Acer Nitro 5 AN515-45 -R1JZ

Specificaties 15,6" • 2560x1440 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Acer Nitro 5 AN515-45 -R1JZ Review

dieter23 12 augustus 2021, 560 views Product gekocht

Acer Nitro 5 AN515-45 -R1JZ

Een snelle laptop voor weinig geld. Standaard wel veel bloatware, en bij momenten luide ventilatoren (tenzij je alles op energiemodus zet en fans manueel op laagste stand, maar dan boet je in op snelheid). Ook een headset aansluiten leek minder evident dan gedacht (omwille van slechte vertaling).

Pluspunten

• Snel
  • Goede prijs/perfomance
  • Upgradebaar met een 2de M.2 slot en SSD 2.5 schijf
  • Witte ledverlichting onder toetsen (bevorderd leesbaarheid, in tegenstelling tot bv. rode of gekleurde toetsen)

Minpunten

• Ventilatoren draaien constant (tenzij manueel aanpassen)
  • Veel bloatware

Mijn oude MS Surface Pro 3 was aan vervanging toe.

Als softwareontwikkelaar en occasioneel 3D-tekenaar was ik op zoek naar een laptop met snelle processor en een goede beeldkaart. Deze zou hoofdzakelijk dienen als 'vaste' computer, en sporadisch meegenomen worden op verplaatsing. Ik ben absoluut geen gamer, maar qua prijs kwaliteit kwam ik steeds opnieuw uit bij gaming-laptops.

Ik heb 3 laptops getest, alvorens de Acer Nitro 5 te kiezen.
- Asus TUF Gaming A15 FX506QM-HN052T-BE (15.6")
Deze laptop had mijn voorkeur, maar bij levering bleek de batterij defect.
Teruggestuurd naar coolblue, maar zij konden geen ander exemplaar meer bestellen (overal out of stock)
- Asus ROG Strix G17 G713QM-HX016T, (17.3")
Deze bij alternate gekocht. Maar helaas had deze geen webcam (wat ik nodig heb voor meetings)
- Acer Nitro 5 AN515-45-R1JZ, 15.6"
Dus uiteindelijk deze laptop gekozen, omwille van de aanwezigheid van webcam + meteen voorradig .

De twee eerste laptops van Asus voelden iets steviger en beter ontworpen aan.
Ze leken ook standaard stiller te zijn als je geen reken-intense taken verricht.

Ik vond geen informatie terug of het model ' AN515-45-R1JZ' een tweede M.2 slot had, maar gelukkig kan ik dus bevestigen dat dit wel het geval is.
Ik heb er een tweede Samsung 970 EVO Plus M.2 NVME 2TB ingestoken voor meer opslag.
Er kan ook nog een klassieke 2.5 SSD SATA harde schijf bijgeplaatst worden (maar SATA is uiteraard trager dan de NVME M.2 poort).
En de 16GB geheugen (2x 8GB) kunnen in de toekomst ook eenvoudig geüpgraded worden.

Het was voor mij even uitzoeken eer ik gevonden had hoe ik mijn microfoon + hoofdtelefoon kon aansluiten op de 3.5mm jack.
Ik heb hiervoor deze combinatie gebruikt:
- MillSO 3,5 mm audio jack Y-kabel - headset splitter adapter met aparte microfoon en hoofdtelefoonaansluiting voor PC gaming headset, Xbox One, PS4, pc
- Lavalier microfoon voor smartphone, Seacue omnidirectionele condensatorclip op microfoon voor telefoon en Android smartphone, laptop, jack 3,5 mm
- Philips Noise Canceling Headphone SHN9500

Ik heb bij de afbeeldingen van deze review toegelicht hoe ik de software heb ingesteld en welk koppelstuk ik gebruikt heb om de microfoon aan te sluiten.
Omwille van de ongelukkige vertaling in de Realtek Audio Console werd 'Headset' in het Nederlands 'Hoofdtelefoon'. Dus zorg dat je de onderste kiest uit het keuzemenu.

Ik heb de laptop nog maar enkele dagen dus het is nog even afwachten of het vlot zal werken met Visual Studio, Docker, databases, etc...

Maar voorlopig dus tevreden, als je kan leven met wat gezoem van de ventilatoren op de achtergrond :-)

Heb jij ook een Acer Nitro 5 AN515-45 -R1JZ?