AOC C27G2ZU/BK Rood, Zwart

€ 259,-
Specificaties 27" • 1920x1080 (Full HD) • 240Hz • VA • 0,5ms - Bekijk alle specificaties

AOC C27G2ZU/BK Rood, Zwart Review

makkie ;)Testpanel 17 augustus 2021, laatste update op 30 augustus 2021, 122 views Testpanel

AOC C27G2ZU/BK Rood, Zwart

Voor zijn geld een prima scherm. Ik zou hem zeker aanraden als iemand op FullHD wil gamen op een hoge refreshrate, mits een typisch game scherm vormgeving je niet stoort of juist je ding is.

Pluspunten

• Complete Featureset
  • Prachtige kleuren
  • Mat

Minpunten

• Bedieningstoetsen onderop
  • Vormgeving niet mijn smaak

Disclaimer

Mijn 1e review. Be gentle.

Ik meld me al geruime tijd her en der aan voor reviews van producten die ik interessant vind. Maar dit is de 1e keer dat ik gekozen ben. Nu was ik zelf een beetje aan het rondsnuffelen voor een nieuw scherm, maar ik zou er zeker nog geen hebben gekocht denk ik. Mijn interesse ging uit naar curved, FullHD, mat schermen die ook prima zouden voldoen als werk paard. Wat ik in review heb gekregen is echter eigenlijk een game scherm.

Spontaan heb ik bedacht mijn werk hoek gelijk ook mijn gamehoek te gaan maken. Mijn PS5 en Chromecast Ultra voor Stadia staan normaal in een andere ruimte. Maar misschien is dit wel een leuke manier om wat rust daar te creeeren. Dus grijp ik de gelegenheid aan om mijn buro anders in te richten.

Als bedankje voor de review zou ik het scherm mogen houden, maar dat zal mijn mening uiteraard niet beïnvloeden.

Unboxing

De doos is netjes en sober. De inhoud is goed beschermd en compleet. Op de enkele statische piepschuimbolletjes na (wie haat ze niet) is uitpakken een eitje. Alles zit er in wat je zou verwachten, tot een CD aan toe. Die gaat gelijk weg. Niet meer van deze tijd. Alleen mijn PS5 kan nog CD's slikken in mijn huis.

Ik miste wel een bescherm folie over het paneel heen. Misschien omdat het een review exemplaar is? Maar het scherm zag er spik en span uit.

Toebehoren

Kabels, ze zitten er bij. HDMI, DP, maar die heb ik meestal al genoeg slingeren van mijn oude schermen. Ik vind het in deze wel jammer dat er geen USB-C naar USB-B kabel bij zit. Maar hierin doe je het als fabrikant denk ik nooit goed. Te lang, te stug, te zwart, dus laat maar. Maar ook die heb ik nog wel ergens slingeren als het moet. Maar voor mijn doeleinden niet nodig.

De reden dat ik "val" over de USB-B is eigenlijk enkel en alleen omdat er een volle USB hub in zit. Erg fijn! Ook al heb ik dat voor nu nog nergens voor nodig.

Ik vroeg me af waarom 1 USB geel was. Dus even de layout erbij gezocht voor iedereen met dezelfde vraag.

Featureset:

• Beelddiagonaal: 69 cm (27 inch)
  • Resolutie: 1.920 x 1.080 pixels
  • Achtergrondverlichting: Witte led
  • Helderheid: 300 cd/m²
  • Refreshrate: 240 Hz
  • Kijkhoek: (10:1) Horizontaal 178 °
  • Pixel Garantie: Voor dit product geldt een klasse 2 pixelgarantie. Dit houdt in dat volgens de NEN / ISO normering 2 oplichtende of 2 zwarte pixels of 5 defecte subpixels mogen voorkomen. (Dit geldt per 1 miljoen pixels.)
  • Pixelafstand: horizontaal 0,311 mm
  • verticaal: 0,311 mm
  • Kleuren: 16,7 miljoen
  • Reactietijd: MPRT 0,5 ms
  • Contrast Dynamisch: 80.000.000 :1
  • Statisch: 3.000 :1
  • Frequentie: Verticaal 48 - 240 Hz
  • horizontaal: 30 - 255 kHz
  • Aansluitingen: 2x HDMI-ingang, (HDMI-versie: 2.0), 1x DisplayPort-ingang, (DisplayPort-versie: 1.2), 1x 3,5 mm audio-uitgang, 4x USB-A-3.2 Gen 1 (5 Gbps)
  • Ergonomie Type: Draaibaar, Kantelbaar, In hoogte verstelbaar
  • Draaibaar: 30 ° Links, 30 ° Rechts
  • Kantelbaar: -5 ° Voor, 23 ° Terug
  • Hoogte verstelbaar: 130 mm
  • Stroomverzorging: Eco-Off 0,3 W
  • Luidsprekers: 2 Luidsprekers
  • Uitgangsvermogen: 2 Watt
  • Wandmontage: VESA compatibel (100 x 100 mm)
  • Kenmerken: Flicker-Free LED, 1500R Curve-Radius
  • Accessoires Meegeleverd: HDMI-kabel, DisplayPort-kabel, voedingskabel
  • Afmetingen: Breedte: 612,37 mm x Hoogte: 528,6 mm x Lengte: 227,4 mm
  • Gewicht 5,5 kg

Bouwkwaliteit

Bij het monteren van het scherm valt de stevigheid van alles positief op. Het past allemaal maar op 1 manier. Het plastic is hoogwaardig. Weinig geglim. Smalle bezels. Toegankelijke poorten. VESA aansluiting present.

Het plaatsen van de 2 onderdelen van de voet is een eitje Je zet ze op elkaar. Draait de schroef aan de onderzijde aan en klaar is kees. De poot staat. Geen gereedschappen nodig, en het voelt stevig, betrouwbaar en ziet er strak uit.

Monteren van het scherm is even simpel. 2 haken, een klik (die niet heel bevredigend was en die ik dus nog een keer teste) en het scherm staat als een huis. Een beetje duwen en trekken en het scherm geeft echt geen krimp. Een minimale wiebel als ik tegen de tafel aan stoot, maar de poten, die mooi rank en onopvallend zijn, staan breed en stabiel. Deze monitor staat!

Wegwerken van de kabels is herbij ook een eitje. Het heeft niks om het lijf, maar dat werkt in mijn ervaring vaak simpelweg het beste. Een gat, kabels doorvoeren, afbinden met klittenband, netjes maken.

Kleurweergave

De kleuren knallen! Vanaf het 1e moment dat ik het scherm aan zet is het duidelijk dat het scherm een ander doel heeft dan mijn HP ZDisplay. De kleuren zijn super helder. Ook in wat subtielere instellingen is alles net even wat moeier en intenser. Ik moet nog maar zien of ik dat fijn vind werken, maar gelukkig zijn er meerdere profielen, dus ik kan naar lieve lust de instellingen aanpassen.

Ik heb wat foto's en films gekeken waarvan ik de kleuren ken. Eigen foto's en wat films die ik onlangs in de bioscoop heb gezien. En dat spat er echt vanaf. De kleuren zijn iets te overdreven in de meeste instellingen. Maar zonder HDR zijn ze wat mij betreft het mooist. Maar smaken verschillen. Voor games is het echter zoveel intenser met HDR aan.

Contrast en helderheid

Een beetje spelen met de settings zoals HDR en contrast geven goed weer wat het bereik is van dit scherm. Blauw licht modus is een welkome extra voor als je in de avond aan het werken bent. Maar ook bij normaal daglicht is het scherm super goed te zien en te gebruiken. ook met een directe lichtbron ernaast zorgt de matheid en de helderheid van het scherm dat alles goed en helder te zien is. Ik heb wat reviews gezien met meldingen van backlight bleeding, maar ik heb hier niks noemenswaardigs van gezien. Wit is strak wit, zwart is strak zwart. Maar ik heb geen test screens gebruikt, maar enkel real world toepassingen. Startschermen van games en hardware.

Resolutie

Het scherm is natuurlijk FullHD, geen 4K. Dat merk je. Als je er dicht op zit zijn de pixels wel te ontwaren. Sommige lijnen en teksten ogen daardoor rafelig. Maar dat is pal op het scherm, en laten we wel wezen, wie doet dat nu anders dan voor een review? Op de normale kijkafstand van 50 a 60 CM waar ik op zit ziet het er perfect uit. Op dit formaat scherm is dit voor mij prima. 4K gaming is leuk, maar ik heb toch echt liever FPS als ik moet kiezen.

Ik weet nu wel dat als ik voor een grotere diagonaal wil gaan, het een 4k scherm moet gaan worden, want anders gaat het wel degelijk opvallen.

Ghosting

De reden dat ik een scherm met hoge refresh wil moge duidelijk zijn. Nu zijn er nog niet veel games op de PS5 met een hogere framerate, maar ze zijn er al wel, en er komen er nog meer aan! Dit scherm levert hier de prestaties die ik verwachte. Geen waarnembare ghosting met de juiste settings.
Hoe krijg je 120 fps op ps5?
De PS5-console selecteert automatisch de beste beschikbare resolutie. Je kunt de resolutie wijzigen met de PS5-instellingen voor video-uitvoer. Ga naar Instellingen > Scherm en video > Video-uitvoer.
Welke games ondersteunen dit?
  • Borderlands 3 1080p
  • Rainbow Six Siege Dynamic 4K
  • Rocket League 1512p
  • Tony Hawk's Pro Skater 1+2 1080p
  • WRC 9 1080p
Handig ook dat het scherm een FPS/Hz counter heeft om ook op je PS5 te kunnen checken of je de beloofde 120FPS/Hz wel echt haalt.

Pixeldefecten

Ik heb nog geen onvolkomenheden gevonden in het scherm. Mocht dat wel zijn, dan heeft AOC een klasse 2 pixelgarantie. Dit houdt in dat volgens de NEN / ISO normering 2 oplichtende of 2 zwarte pixels of 5 defecte subpixels mogen voorkomen. (Dit geldt per 1 miljoen pixels.)

Afwerking

De afwerking is top. Geen rare scherpe randen. Geen onhandig gedoe met schroevendraaiers, plastic spanners, instabiele poot enzovoorts. Het scherm voelt aan alsof het net als mijn vorige scherm langer mee gaat dan dat ik nodig vind. Vooral de stevigheid valt me goed op. Ik heb best veel met de knoppen zitten spelen, die finnicky as hell zijn, maar dat ben ik wel gewend. Maar het scherm staat als een huis. Heel fijn. Bijna een wobble bij typen op mijn bureau e.d.

Vormgeving

Ik ben niet van de schreeuwerige game schermen. Maar deze is nog best subtiel. Hij staat ook op een plek waarbij de rode accenten niet storend zijn. Dus dit is heel erg okay.De schermranden zijn dun, maar niet extreem. Maar dit is voor mij geen struikelblok. Plaatsing van de bediening zie ik echter liever op de zijkant. Maar dat is smaak.

Samengevat

Al met al ben ik heel tevreden met dit scherm. Hij doet wat hij moet doen, is niet te schreeuwerig, kwalitatief dik in orde. Als ik er zelf nu 1 zou kopen zou ik dit scherm passeren omdat ik een scherm met USB-C, docking en PD zou zoeken. Maar met een dergelijke hoge refresh rate zou dat gelijk een scherm van 600+ euro worden.

En de werk/game hoek ziet er weer leuk uit zo.

Voor zijn geld een prima scherm. Ik zou hem zeker aanraden als iemand op FullHD wil gamen op een hoge refreshrate.

Heb jij ook een AOC C27G2ZU/BK Rood, Zwart?

leuke review! ik kan er nog wat van leren! leuk om te lezen!