LG 75NANO996NA Zwart

€ 1.899,-
Specificaties 75" • 8K Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

LG 75NANO996NA Zwart Review

wildpicture 10 augustus 2021, 710 views Product gekocht

LG 75NANO996NA Zwart

Het beeld is prachtig (zowel kleuren als scherpte) maar je moet wel wat instellingen aanpassen. TV heeft ook minpuntjes. Kan geen DTS geluid weer geven. Zelfs geluid doorgeven naar receiver werkt niet. Ander punt heeft te maken met instellingen en geluid. Oplossing gevonden. Nu zijn we er heel blij mee.

Pluspunten

• Beeldscherpte
  • Upscaling
  • Kijkhoek

Minpunten

• Geen DTS geluid
  • Probleem met settings

De TV hebben we nu een week of twee in huis en intussen zijn we er een beetje aan gewend. Onze vorige tv was 65" dus was de afmeting niet zo'n grote stap. Daar ben je snel aan gewend. Het beeld is prachtig. De kleuren zijn heel mooi en de scherpte is geweldig. Helaas is de enige 8K content die beschikbaar is beperkt tot demo filmpjes op youtube. Maar het is indrukwekkend. Wel helpt de 8K upscaling ook om HD en 4K films nog mooier te maken. Als er geen content is waarom dan toch een 8K tv gekocht ? Voor ons was de upscaling een groot pluspunt. En die werkt goed. Zie je nou een echt groot verschil tussen een goed 4K beeld en deze met 8K? Het verschil is niet schokkend. De doorslag voor ons was dat deze tv nu met fikse korting verkocht werd door Art&Craft. Bij alle andere leveranciers is hij zo'n 50% duurder. Hierdoor was 8K nu haalbaar.

De kleur blijft door het IPS scherm ook goed als je het beeld vanuit een hoek bekijkt. Dat vond ik erg belangrijk. En in de praktijk blijven de kleuren ook vanuit een hoek erg mooi. Als de hoek te groot wordt, wordt het beeld iets donkerder maar de kleuren blijven mooi. Vanuit de hele huiskamer dus een mooi beeld.

Toch heeft de tv ook een paar minpuntjes. Als eerste dat het niet mogelijk is om DTS (en DTS HD MA) geluid weer te geven. Zelfs het geluid gewoon doorgeven naar de receiver werkt niet. Wij hebben veel films op een netwerkschijf (DLNA) en willen die via de tv afspelen. Een deel van die films heeft Dolby geluid en dat werkt prima, maar het grootste deel heeft DTS. Geluid zou dan via de (e)ARC kabel naar de receiver moeten gaan. Bij onze vorige Samsung tv werkte dat perfect. Gewoon aanklikken en afspelen. Maar dat doet de tv dus niet. LG heeft besloten hiervoor geen licentiekosten te willen betalen, waardoor het nu dus onmogelijk is. De codec zit er niet in en gewoon doorgeven werkt zelfs ook niet. Samsung schijnt overigens hetzelfde te doen op zijn nieuwe tv's. Echt volkomen belachelijk! Om hooguit een paar euro te besparen op zo'n dure tv zitten alle klanten nu met dit probleem. Onze workaround is om alle films nu via een Xbox One X (ook 4K) af te spelen waarbij het signaal naar de receiver gaat. Die speelt geluid af en stuurt alleen beeld naar de tv. Niet ideaal maar het werkt. Op de Xbox een tijdje gezocht naar de juiste player. Voor mij kwam ik daarvoor op Kodi uit.

Een ander punt is dat telkens als de Xbox gebruikt was, de tv geen geluid meer gaf. In het begin moest de tv dan terug naar de fabrieksinstellingen. En dat betekende ALLES helemaal opnieuw instellen. Nergens een oplossing te vinden. De support afdeling van LG gevraagd maar die gaf niet eens antwoord. Om gek van te worden. Mijn vrouw en kinderen durfden de tv niet eens aan te zetten omdat ze bang waren iets fout te doen waardoor alles weer neer fabrieksinstellingen moest. Nieuwe 8K HDMI kabels gekocht ondanks dat alles maximaal 4K is. We stonden al op het punt de tv terug te sturen want dit was echt idioot. Na heel veel zoeken op internet eindelijk een oplossingsrichting gevonden en na wat verder zoeken en proberen de oplossing. Als de tv gekoppeld wordt aan een HDR apparaat schakelt die HDMI poort soms naar "HDMI ULTRA HD Deep Color ". De Xbox ONe X doet dat. Omdat bij ons alles via de receiver gaat, is dat dus telkens die ene poort op de tv waar alles aan hangt. Dat zorgt er dan vreemd genoeg voor dat het geluid wegvalt. Als dat nu gebeurt, hoef je niet de hele tv te resetten maar alleen deze optie (verstopt in een submenu) op uit te zetten. Nu we dit weten, is er prima mee te werken en is het geen echt probleem. Maar idioot dat zoiets nergens te vinden is in een handleiding.

Bij de tv zit overigens geen handleiding. Die moet je dan schijnbaar zelf ergens gaan downloaden. Voor de klantervaring van een nieuwe dure 8K 75" tv vind ik dat echt een dikke onvoldoende! Wel zit er een wat dikker boekje bij maar daar staat alleen in 27 talen in dat je de tv niet in de badkuip moet gebruiken etc...

Kortom, het was even wennen en uitzoeken. Ik vind dat een dikke onvoldoende voor LG bij een dergelijke "premium" tv. Als je als klant zoveel betaalt, mag je toch eigenlijk ook wat "luxe" in de service en beleving verwachten.

Het beeld is prachtig, maar je moet wel wat instellingen naar eigen wens aanpassen. In sommige reviews wordt geklaagd dat het zwart niet zwart genoeg is en dat je beter voor een OLED kunt kiezen. Maar als je alles zelf goed afstelt, is het beeld echt prachtig. En haarscherp, waar ik dan weer van kan genieten.

Nu alles werkt, is het een prachtige tv en zijn we er heel blij mee.

Heb jij ook een LG 75NANO996NA Zwart?

Ik heb slechte ervaringen met DLNA op tv's, dat werkt zelden soepel, en daarnaast ziet het er niet uit.

Je hebt een XBOX One, zet daar Kodi op, en speel zo je films af.
Bij mijn vorige (Samsung) TV werkte alles perfect via DLNA. Ik heb daar juist heel goede ervaringen mee. Bij deze TV werkt het in principe exact hetzelfde: film aanwijzen met de (gyro) afstandsbediening en klikken om af te spelen. Heel simpel. Beeldkwaliteit is ook perfect. Alleen hebben de nieuwe TV's van LG en Samsung dus geen DTS support meer. Als ik dit nu doe op de nieuwe TV speelt de film wel af maar krijg ik een melding dat het geluid niet ondersteund wordt en is de film dus zonder geluid.

Nu heb ik het dus op de Xbox met Kodi, zoals ik al schreef. Dat werkt ook, maar is wel een omweg.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.