LG Soundbar SP2

Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

LG Soundbar SP2 Review

AMD-USER 9 augustus 2021, 315 views Product geleend

LG Soundbar SP2

Een goede instapsoundbar voor je TV met voldoende mogelijkheden en goede geluidskwaliteit voor een lage prijs. Inclusief muurbeugels en optische kabel.

Pluspunten

• Meegeleverde muurbeugels
  • Meegeleverde optische kabel
  • Makkelijk te installeren
  • Gebruiksvriendelijk
  • Voldoende aansluitmogelijkheden
  • Goed geluid

Minpunten

• Dreunende bas is niet aanwezig als je hiervan houdt
  • Geen Google Assistent

Geluidskwaliteit Score: 4
Geluidservaring

Dit is mijn eerste keer dat ik een soundbar heb mogen testen. Ik heb altijd een 5.1 setup gehad met een 5.1 versterker. Ik was altijd benieuwd hoe een soundbar qua geluid presteert t.o.v. 5.1 speaker setup. Ik moet wel toegeven dat dit een basic soundbar is zonder een losse sub woofer dus ik verwacht ook geen diepe dreunbassen. Wel kan dit een goede oplossing zijn voor mensen die geen plek hebben voor een sub woofer of gewoon simpel eenvoudig geluid willen horen die de tv speakers kan vervangen om toch iets meer volume te krijgen in het geluid.

Ik moet eerlijk zeggen dat de soundbar mij niet tegen valt. Vele malen beter dat de tv speakers. Wel moet je rekening houden dat je de volume wat hoger zet om een goede luisterervaring te beleven.
Zoals ik eerder zei, je hoort geen diepe trillende basgeluiden maar het is voldoende voor films.

Voor muziek kun je de soundbar verbinden met de bluetooth connectie aan je smartphone of via USB-aansluiting aan de achterzijde.
Op je afstandsbediening kun je de bronnen selecteren. De volume en bronnen worden weergegeven door 3 onder mekaar staande LED’s die van kleur veranderen en bij volume (groene kleur) van boven naar beneden branden in diverse intensiteiten.
Qua geluid om je bluetooth muziek te streamen presteert deze soundbar beter dan mijn wifi speaker. Het biedt wat meer volume aan het geluid. Ook de geluidskwaliteit van mijn muziek via USB in FLAC formaat komt goed uit de soundbar

Surround
Op je afstandsbediening kun je voor het geluid uit 4 verschillende geluidsmodi kiezen. Namelijk AI Sound, Muziek, Film en Game. De Game Mode heb ik niet geprobeerd omdat ik geen spelcomputer heb. Ik gebruik dus voornamelijk de drie andere modi. Het surround geluid (virtueel) valt niet tegen. Voor iemand die wat ruimtelijk geluid wil is dit meer dan voldoende. Maar voor de liefhebbers van echt 5.1 geluid, moet ik eerlijk bekennen dat deze enkele soundbar tekort komt. Wellicht dat een soundbar met losse sub woofer en losse achter surround speakers dit goed kan nabootsen. Maar goed, deze opstelling speelt hier nu niet mee.

Intensiteit
De soundbar heeft voldoende power om je woonkamer, in mijn geval in een appartement, van een kwalitatief goed geluid te voorzien en aandacht te krijgen van de buren . Ik kan de soundbar zeker aanbevelen bij mensen die wat kleiner behuisd zijn.

Kwaliteit
De kwaliteit van het geluid is ronduit goed te noemen. Verwacht alleen niet de kwaliteit van duurdere speakers maar dat is dan ook appels met peren vergelijken. Hoge tonen en midden geluid komt er goed uit. Alleen de lagere geluiden zoals je van een woofer gewend bent, krijg je er niet uit. Maar dit is begrijpelijk.

Gebruiksgemak
De soundbar laat zich makkelijk installeren. Ik heb nog een oude flatscreen zonder de HDMI-ARC aansluiting. Ik heb de soundbar aangesloten via de bijgeleverde optische kabel aan mijn optische OUT aansluiting van de TV. Wel heb ik in de menu van de TV het geluid zodanig ingesteld dat het geluid niet meer via de tv speakers gaat maar rechtstreeks naar de optische uitgang naar de soundbar toe. Elke keer als ik mijn Ziggo box en TV inschakel gaat de soundbar automatisch aan. Dit alles heb ik binnen 10 minuten geïnstalleerd en ingesteld. Daarna was het voor mij, ''Gaan met die banaan!''.
De afstandsbediening is simpel, geen overdaad aan knoppen.
Power Button, Mute Button, Volume Button, Bron Button, Bluetooth Button om de Bluetooth pairing mogelijk te maken met je streaming apparaat (Tablet, Smartphone of een andere apparaat), 4 geluidsmodi knoppen en een cursor knop (Links en rechts voor vorig of volgend muzieknummer af te spelen, Boven en Beneden voor de subwoofer volume en de centrale knop voor Pauze of afspelen van de muzieknummers)
De bijgeleverde handleiding is summier bedoeld het product te installeren en te gebuiken.
Voor de uitgebreide handleiding kun je via een QR code dit downloaden of via een verwijzing naar de website.
De soundbar is ook in te stellen via de LG Soundbar app. Echter niet alle functies kun je hiermee bedienen. De app werkt alleen via bluetooth. Ik prefereer persoonlijk de afstandsbediening te gebruiken. De app is maar een gimmick en niet meer dan dat waarin een klein aantal extra functies in zitten.

Verbinding
De soundbar heeft verschillende manieren waarmee je het geluid van je muziek of films kunt op verbeteren. Allereerst via de HDMI-ARC aansluiting bij moderne TV’s. of via de optische aansluiting vooral van toepassing als je TV niet beschikt over HDMI-ARC maar gewoon HDMI aansluitingen heeft wat voornamelijk het geval is bij TV’s die ouder zijn. Een andere methode is via Bluetooth waarmee je je muziek kunt streamen. Ik gebruik dit vooral als ik via Youtube muziek wil beluisteren of muziek die ik op mijn NAS /PC heb zitten en via mijn smartphone met de bluetooth verbinding wil beluisteren.
Je kunt ook je muziek via de USB aansluiting achter je soundbar beluisteren. Je kunt dan met de afstandsbediening van de soundbar naar de volgende of vorige track verspringen en pauzeren met de centrale knop van de cursor button. Ik vind dit eerlijk gezegd niet zo handig als je meerdere nummers op je usb stick hebt en op zoek wilt gaan naar een bepaalde nummer. Dit is alleen handig als je muziek van je USB stick continue wilt laten afspelen en als achtergrondmuziek de sfeer in je kamer wilt verhogen.

Design
Het design van de soundbar is gewoon mooi te noemen. Het is niet een zwarte soundbar die je overal ziet. De zijkant is van een donkerbruine houtmotief met zwarte accenten voorzien. Een modern design dus. Het is ook niet opzichtig onder je tv want het is slechts 76 cm breed. Persoonlijk stoort deze soundbar niet qua formaat. Het geheel is van de voorkant, bovenkant en achterkant met stof afgewerkt. Vooral dat de stof doorgaat naar de achterkant is netjes.
De bovenkant is voorzien van soft buttons te weten de , Power On, Verbinding, Volume up en Down en de Bluetooth knop.
De lampjes aan de voorzijde achter het stof zijn niet fel maar subtiel. Wel lichten ze even op als er een bepaalde functie wordt gekozen. Maar dit spreekt voor zich.
De soundbar is 6 cm hoog en 9 cm diep. Ik kan me niet voorstellen dat de soundbar met deze afmetingen storend zou zijn of dat er geen plaats zou zijn om voor de tv te zetten.

Mijn eindconclusie: een kwalitatief goede instap soundbar met een gemakkelijke bediening en een scherpe prijs.

Heb jij ook een LG Soundbar SP2?