Microsoft Xbox Wireless Controller (2020) Multi-color, Wit

€ 57,99
Specificaties Gamepad voor de Android, iOS, PC, Xbox One, Xbox series S|X - Bekijk alle specificaties

Microsoft Xbox Wireless Controller (2020) Multi-color, Wit Review

laptopleon 8 augustus 2021, laatste update op 8 augustus 2021, 349 views Product gekocht

Microsoft Xbox Wireless Controller (2020) Multi-color, Wit

Voldoet niet aan de specificaties op de doos, met name géén iOS-compatibiliteit doet de deur dicht. Batterij-klepje voelt kwetsbaar aan. Nogal duur voor een massaproduct. Er zit geen losse of ingebouwde oplaadbare accu bij, dus wegwerpbatterijen zijn het uitgangspunt.

Pluspunten

• Grip voelt prettig aan voor een plastic voorwerp

Minpunten

• Werkt niet met iOS ondanks specs op de doos
  • Werkt niet met tvOS ondanks specs op de doos
  • Prijzig voor zo'n eenvoudig massaproduct
  • Batterij-klepje voelt kwetsbaar aan

Dit is op moment van schrijven (augustus 2021) de huidige, nieuwste, vierde versie van de Microsoft Xbox Wireless controller, ook wel model 1917 genoemd (staat ook aan de binnenkant, in het batterij-vakje).

Ik heb hem gekocht om te gebruiken in combinatie met iPhoneOS / iPadOS oftewel iOS en vooral tvOS, in combinatie met de Arcade spellen via Apple TV.

Op de doos staat letterlijk dat hij compatible is met iOS:
For • Pour • Für • Per • Dla • Para
Xbox Series X|S • Xbox One • Windows 10 • Android • iOS

Er staat in de kleine lettertjes ook nog 'Android & iOS: Select devices and operating systems. Some functionality not supported on Android, iOS or via bluetooth'.

Aangezien er geen USB-aansluiting op iOS-apparaten zit, kan het niet anders dan dat er via Bluetooth mee gewerkt moet kunnen worden. Toch werkt het niet.

Ik dacht dat het een kwestie van een paar weken of maanden afwachten zou zijn voor er een driver-update of zo zou komen, maar dit duurt al minstens 9 maanden nu.

Om het nog irritanter te maken: Microsoft verwijst naar Apple. Verder valt op dat er geen 'MFI'-logootje op de doos staat. Apple heeft een 'made for ios' (MFI) certificering voor dit soort randapparatuur, maar die ontbreekt. Hierdoor krijg ik het idee dat een simpele centenkwestie tussen twee bedrijven van een paar dubbeltjes prijsverschil op een controller van € 62 de oorzaak is dat ik het niet normaal kan gebruiken zoals geadverteerd.

Ik heb hem getest op een Windows 10 PC / hackintosh en dan werkt hij gewoon, dus het lijkt er op dat de controller zelf gewoon goed werkt.

Bouwkwaliteit en prijs

Voor een joystick van deze prijs vind ik het batterijklepje goedkoop en kwetsbaar aanvoelen. Ik had sowieso een iets groenere oplossing verwacht dan twee AA-batterijen. Elk ander bluetooth-apparaat wat ik ooit gezien heb, zelfs de goedkoopste van twee tientjes, heeft sinds jaar en dag een oplaadbare accu. Het valt me tegen dat ondanks de prijs er toch weer wegwerpbatterijen als uitgangspunt genomen worden.

edit 19:42 uur: Modelnummer typo gecorrigeerd

Heb jij ook een Microsoft Xbox Wireless Controller (2020) Multi-color, Wit?

Een vervangbare batterij, waar je zelf ook een accu in kan doen vind je een minpunt? De controller gaat langer mee dan een accu, wees blij dat je keuze hebt. Bovendien werkt hij mits bekabeld ook zonder accu, wat gewicht scheelt.

Verder is iOS qua randapparatuur redelijk primitief, het werkt wel degelijk, maar 100% bij de gratie van de game/app ontwikkelaar. De MFI meuk moet in de game zitten.
De controller gaat langer mee dan een accu, wees blij dat je keuze hebt.
Ik heb de laatste pakweg 12 jaar onder andere vier draadloze koptelefoons van verschillende merken en types en twee draadloze speakers gehad, van een Nokia koptelefoon van meer dan € 100 tot een cheapo van minder dan twee tientjes. Sommige zijn gesneuveld, sommige zo achterhaald dat ik ze niet meer gebruik, sommige werken nog, maar geen enkele heeft de accu 'overleefd'.

En dan nog: Een accu kun je bij de meeste apparaten eenvoudig vervangen. En anders zou dat alsnog zo moeten zijn. Right to repair etc.
Bovendien werkt hij mits bekabeld ook zonder accu, wat gewicht scheelt.
Een draadloze controller alsnog gebruiken met een kabel. :X
Verder is iOS qua randapparatuur redelijk primitief, het werkt wel degelijk,
Waar baseer je dat op? Alleen al op deze pagina op het forum van Microsoft over dit onderwerp hebben nog 232 aangegeven dat ze hier tegenaan gelopen zijn.
Onzin. Als je een beetje op de hoogte bent van iOS, weet je dat dit soort zaken sowieso sinds jaar en dag op platform-niveau geregeld wordt, via api's.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 8 augustus 2021 20:01]