1 review

Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008DMH)

Specificaties 16" • 2560x1600 • 1TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008DMH) Review

Appie_1988 8 augustus 2021, laatste update op 8 augustus 2021, 2.708 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008DMH)

Fijne allround laptop mits je het niet ziet als een gamelaptop. Het scherm is fantastisch, laptop is erg snel, toetsenbord is fijn maar de touchpad voelt wat goedkoop aan. Behuizing is van metaal en voelt zeer solide. Voldoet voor basis gaming.

Pluspunten

• Scherm: WQXGA resolutie, 120hz en 16:10 verhouding
  • Super snel
  • Metalen behuizing
  • RTX 3050 voor basis gaming

Minpunten

• Touchpad voelt wat goedkoop, plastic achtig aan
  • Matige webcam
  • Met 1,9 kg aan de zwaardere kant
  • Slechts HDMI 1.4b

Algemeen
Sinds een paar dagen in het bezit van deze laptop als vervanger van mijn desktop uit 2015. Qua performance een enorm fijne stap vooruit. De laptop is zeer snel en met de Lenovo Vantage software zijn de instellingen voor o.a. batterij beheer snel en makkelijk aan te passen.

Windows Hello werkt goed, maar verder is de webcam niet erg denderend. Dat had echt wel beter gemoeten voor een laptop in deze prijsklasse.

De SSD is met 1TB (effectief 952 GB) lekker ruim en valt me qua snelheid niet tegen.

Performance
De Ryzen 7 5800H is erg snel. Komend van een i5-4460 uit 2015 is dit echt een verademing. Laptop is tijdens wat browsen en Office werkzaamheden zeer stil. Bij iets meer intensive taken hoor je de fans wel aanslaan, maar dat is verder niet storend.

Scherm
Het scherm is erg fijn dankzij de 120hz, 16:10 verhouding en de resolutie van 2560x1600. Met 350 nits is de helderheid ook prima. Helaas ontbreekt HDR wel.

Aansluitingen
Aansluitingen zijn voor mij oke, al had ik graag een tweede usb-c aansluiting gehad. Doordat deze uitvoering een dedicated videokaart heeft zit er geen 2de usb-c aansluiting op maar een slim-tip power aansluiting. De usb-c aansluiting kun je overigens ook gebruiken voor laden/power supply. Mijn Philips B346 monitor levert max 90W via de usb-c en dat is prima zolang je maar niet gamed.

Daarnaast is de HDMI aansluiting maar versie 1.4b, wat anno 2021 ergens wel jammer is. De headset aansluiting is handig, al gebruik ik zelf een draadloze headset via bluetooth (welke ook super snel verbonden was). Met de full-size SD kaart lezer en nog twee USB poorten erbij maakt het voor mij de aansluitingen set compleet.

Gaming
De laptop kan gebruikt worden voor wat basis gaming. De RTX 3050 heeft een TGP van 35W, wat echt het instap niveau is. Volgens de Nvidia software is de max power overigens 55W. Ik weet niet of de laptop dit ook daadwerkelijk toelaat. Far Cry 5 gebruikt als test en met alle settings op high en de resolutie op 2560x1800 komt de gemiddelde fps rond de 45 uit. De HD texture pack kan niet gebruikt worden omdat er dan te weinig VRAM (4GB beschikbaar) is. Met de resolutie op full hd zit de gemiddelde fps rond de 60. Tijdens het gamen wordt de laptop vanzelfsprekend erg warm, met name het stuk tussen het toetsenbord en het scherm. En geluidsproductie neemt ook enorm toe, wat ook logisch is. Aan te raden is dan ook om een headset te gebruiken. Voor maximale prestaties moet je wel zelf in de Lenovo Vantage app het energie schema op maximale prestaties zetten, anders komt de fps niet boven de 30 uit.

Geluid
Het geluid wat uit de speakers komt is oke voor een laptop, maar ook niet meer dan dat. De laptop is uitgerust met Dolby Atmos, maar dat stelt niks voor. Ik pak als snel mijn headset erbij.

Alles bij elkaar vind ik de prijs-kwaliteit verhouding goed en verwacht ik weer jarenlang vooruit te kunnen.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008DMH)?

Thanks voor de review, ik zit ook aan deze laptop te denken maar blijf het lastig vinden...

Kun je iets zeggen over de batterijduur? (En dan vooral 'casual use'... snap dat gaming accuduur minimaal zal zijn ;) )

En fan noise/temps in idle mode (ook met lader verbonden)? Bij mijn slim 7 4800u stijgt de temperatuur zo gauw ik de lader erin prik, met snel fannoise tot gevolg...
Casual use bij mij is vooral wat internetten, muziek luisteren en wat licht werk in Office. Ik doe dat in de "middelste" energie stand volgens de Lenovo software. Dan is de batterij duur een uur of 5-6 zover ik het nu kan inschatten. Dan wordt het scherm niet gedimd en staat op 120 hz.

In idle is er geen fan noise. Laptop is echt stil. Ook tijdens mijn casual gebruik hoor ik niks. Ook niet als de lader eraan hangt (of wanneer de laptop laad via een usb-c kabel). Temperatuur heb ik niet echt naar gekeken. Ik kan wel zeggen dat de laptop wel echt warm wordt tijdens het gamen als ie maximaal gaat qua performance.

Update over het gamen: Microsoft Flight simulator 2020 draait verrassend goed. Full HD met bijna alles op medium is goed te doen. Valt me echt mee.
Accurate review. Ik heb de laptop ook een weekendje getest, als opvolger van mijn Ideapad 5 met Ryzen 4800U maar zonder aparte GPU. Deze zag er ideaal uit maar ik heb haar teruggestuurd. De RtX3050 valt zwaar tegen en doet het niet veel beter dan de stokoude GTX1660. Ook in de Dell Inspirion 16 plus die ook op mijn lijstje stond, en notabene 30 Watt meer mag verstoken dan deze Ideapad. Notebookcheck legt uit waarom.
Het zou mij overigens niet verbazen als Lenovo de Inspirion ook in elkaar heeft getimmerd, want de specs lijken wel erg op elkaar.
Wat mij wel verbaast is dat deze Ideapad onder last dan toch nog zoveel geluid lekt, en kennelijk dus ook veel warmte produceert, bij 35 Watt! De Legion met RTX3070 gaat geloof ik tot 140Watt, en kan de warmte goed kwijt zonder al te veel herrie te maken.
Ik heb nu als alternatief deze Skikk gekocht, en ondanks de RTX3060 blijft die still in kantoormodus, en redelijk bescheiden lawaaiig bij het gamen. Daarnaast is hij ook nog eens 300 gram lichter dan de Lenovo, wat ik knap maar ook fijn vind. Hij is daardoor nog net met 1 hand op te pakken.

[Reactie gewijzigd door julus op 19 augustus 2021 22:43]

De usb-c aansluiting kun je overigens ook gebruiken voor laden/power supply
Dat was het hoogtepunt van de review voor mij. En nee, dat is geen belediging maar een compliment. Voor mij een belangrijk gegeven dat ik vrijwel nooit in specs kan vinden.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.