Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)

€ 264,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins PI7 (Zwart) Review

ephymerousTestpanel 6 augustus 2021, laatste update op 6 augustus 2021, 199 views Testpanel

Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)

De Bowers & Wilkins PI7 vind ik een fantastisch product. Het geluid is ongeëvenaard en de bouwkwaliteit is subliem. De noise cancellation werkt prima. De case is aan te sluiten op oude(re) hardware en fungeert dan als bluetooth transmitter. Een handige functie voor wie veel vliegt of verouderde hardware gebruikt.

Pluspunten

• Fantastisch geluid
  • Goede bouwkwaliteit
  • Case werkt als transmitter
  • Even benadrukken; fantastisch geluid

Minpunten

• Voor de niet audiofiel prijzig

Aanleiding
Als gadgetfreak zoek ik al enige tijd naar een reden om een toffe in-ear koptelefoon aan te schaffen. Vooral omdat ze minder opvallen dan een over-ear koptelefoon en ik de standaard Apple dopjes (met een draadje) niet erg fijn vind zitten. Ik heb al een Teufel Real Blue NC over-ear koptelefoon maar die is me te log om mee te wandelen of te fitnessen. Als ik dan van Tweakers de mogelijkheid krijg om een paar Bowers & Wilkins PI7 te testen dan zeg ik geen nee. Mijn ervaringen deel ik dan ook via deze weg met jullie.

Hardware en gebruik
De Bowers & Wilkens PI7 heb ik getest in combinatie met mijn iPhone 11, mijn MacBook Pro 2014 en mijn HP werk laptop. Alle devices gebruik ik nagenoeg dagelijks. Over de combi met de Macbook kan ik kort zijn, die was ronduit slecht. De geluidskwaliteit is matig en ik kan niet ontdekken waaraan dat ligt.

In combinatie met de iPhone heb ik de dopjes gebruikt tijdens;
  • Het wandelen met de hond
  • Fitnessen in de sportschool
  • Onderweg op de fiets naar het werk (11km)
  • Thuis onderuit gezakt op de bank
Op de werklaptop heb ik wat naar muziek geluisterd en vooral een vergadering via MS Teams bijgewoond. Dat ging zoals het hoort. Ik kon iedereen goed verstaan en ik was ook goed verstaanbaar.

Algemene beoordeling
De Bowers & Wilkins PI7 vind ik een fantastisch product. Het geluid is ongeëvenaard en de bouwkwaliteit is subliem. De noise cancellation werkt prima. De case is aan te sluiten op hardware zonder bluetooth en fungeert op die manier als bluetooth transmitter. Een handige functie voor wie veel vliegt of verouderde hardware gebruikt.

Geluidskwaliteit - referentiekader
Voordat ik wat ga vertellen over de geluidskwaliteit is het goed om te stellen dat ik geen audiofiel ben. De audio apparatuur waar ik regelmatig gebruik van maak zijn;
  • Sony ST-5000 soundbar bij de TV; voor mij prima voor het kijken van films, series en ook het luisteren naar muziek. Dat doe ik dan ook veelal via Spotify. Uiteraard hoor ik verschil met sets uit het hogere segment. Het verschil is mij de meerprijs en vooral “meerruimte” (wat staat zo’n soundbar lekker opgeruimd) niet waard
  • Teufel Radio 3Sixty in de keuken; de staat bij ons in de keuken. Het geluid hiervan is voor de keuken hartstikke goed. We luisteren hier vooral naar wat achtergrondmuziek tijdens het koken en soms tijdens het eten
  • Teufel Real Blue NC over-ear koptelefoon; de geluidskwaliteit vind ik goed, maar ik gebruik de koptelefoon niet erg vaak vanwege de omvang
  • De standaard speakers van mijn Volvo V60. Deze vind ik ondermaats. Voor mijn volgende leaseauto heb ik dan ook voor de Sonos speakers gekozen (optie in de Audi Q4 E-Tron).
  • De standaard headphones bij de iPhones, ja die harde dopjes ja. Prima om af en toe wat te luisteren maar vooral niet te lang en vooral niet bewegen. Overigens vind ik de kwaliteit ok-ish.
Geluidskwaliteit - mijn bevindingen
Om met de deur in huis te vallen; het geluid is waanzinnig goed. Ik heb geluisterd naar verschillende muziek; van Nederlandstalig tot rap, van reggae tot rock. Wat me vooral opvalt is dat het geluid in het middengebied zo ontzettend helder klinkt. Vaak is het de bass die alles overstemt. Dit klinkt gewoon erg goed.

Ook heb ik een aantal soundtracks met testgeluid afgespeeld. Ook de lage tonen worden probleemloos door de Bower & Willkins PI7 afgespeeld. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier nog meer over moet schrijven. Het klinkt voor mij steengoed!

Adaptive noise cancelation
Ik was erg nieuwsgierig naar de adaptive noise cancelation in vergelijking met mijn over-ear koptelefoon van Teufel. De Teufel blokt natuurlijk al geluid omdat het hele oor wordt afgesloten. Ik vind zelf de ANC van de Bower & Wilkins PI7 een stuk beter. De min of meer continue geluiden worden goed weggefilterd. Je kan rustig op de bank blijven hangen terwijl je partner de woonkamer stoftzuigt. Plotse geluiden worden minder goed weggefilterd. Hier zijn de over-ears beter omdat deze simpelweg minder geluid toelaten.

Bluetooth retransmission van de smart case (industry 1st feature)
De bluetooth retransmission functie werkt eenvoudig en goed. Ik heb ‘m even gebruikt in combinatie met de laptop. Als je veel vliegt en gebruik maakt van het entertainmentsysteem dan is het een fijne functie. Een andere toepassing kan het veelvuldig gebruik van oude(re) audio hardware zijn. Voor mij persoonlijk voegt deze functie niet zoveel toe.

Batterijduur
De batterijduur is voor mij prima. Een volle werkdag houden ze prima vol. Zeker in combinatie met de case verwacht ik niet dat de batterijduur voor wie dan ook te kort schiet. Gebruik je ze even niet dan laad de case de dopjes weer op.

Headphone app
De app lijkt robuust en geeft (slechts) twee opties om mee te spelen. De ruisonderdrukking en de mate waarin omgevingsgeluid wordt versterkt. De verschillen daartussen zijn logischerwijs goed te merken.

Over de ruisonderdrukking heb ik al wat geschreven. De aan modus werkt voor mij het best. Het uitzetten heeft voor mij geen nut. Het geluid wordt iets minder vol. Waarschijnlijk gaat de batterij langer mee maar dat vind ik geen issue, ik zorg ervoor dat de case altijd voldoende opgeladen is.

De ambient mode gebruik ik eigenlijk niet. In de situatie dat ik een hoofdtelefoon draag heb ik geen behoefte aan omgevingsgeluiden. Als ik toch iemand wil spreken dan doe ik een dopje uit. Dat gaat beduidend sneller dan de app openen. Daarnaast is het tijdens bellen of teamsen ronduit irritant. Ik heb het idee dat de toetsaanslagen en de muisklikken worden versterkt.

Een minpunt van de app is het gebrek aan afstelmogelijkheden. Nu heb ik die behoefte niet zo maar mocht je een liefhebber zijn van veel of juist minder bass; dit is in de app niet in te stellen.

Voor mij heeft de app dus weinig toegevoegde waarde. Voor degenen die beide opties gebruiken is het een prima app.

Bouwkwaliteit en afwerking
Over de bouwkwaliteit en afwerking kan ik maar een ding zegge; die is uitstekend. Zowel de dopjes als de case is van mooie materialen gemaakt en het geheel voelt heel solide aan. De dopjes vallen door middel van een magneet mooi op hun plek. De krasbestendigheid is op korte termijn lastig te beoordelen maar lijkt goed. De uitstraling is ontzettend luxe. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je dat ook mag verwachten voor deze prijs.

Gebruiksgemak en comfort
Als ik iets nieuws koop dan wil ik het eigenlijk zo snel mogelijk gebruiken. Het doorworstelen van een handleiding past daar voor mij niet bij. Ik heb de Bowers & Wilkens Pi7 dan ook zonder de handleiding te lezen in gebruik genomen. Dat was ondanks mijn gebrek aan ervaring met in-ear bluetooth producten erg eenvoudig. Pairen doe je met de knop de case en met de device. Een kind kan de was doen.

Even later heb ik de app geïnstalleerd. Als je de app voor het eerst start krijg je allerlei tips over hoe je de muziek kan bedienen door middel van het klikken op de dopjes. Ik vind eigenlijk alleen het opnemen van een telefoongesprek interessant. Dat wijst vanzelf; een keer tikken. Het liefst zet ik de bediening op de dopjes uit. Dat gebruik ik te weinig om daar handig in te worden.

Bower & Wilkens levert de set met drie maten rubbertjes zodat de kans groot is dat de koptelefoon goed past. De middelste maat paste mij direct goed en ik heb de andere maten dan ook niet geprobeerd.

Het comfort vind ik echt top. De dopjes gaan ook na een paar uur luisteren niet irriteren en je hebt buiten dat ze geluid maken amper door dat ze in je oren zitten.

Ik vind het lastig te beoordelen hoe de Bower & Wilkins PI7 geprijst is. Voor mij geldt dat ik van een koptelefoon niet de absolute topkwaliteit verwacht. Dat maakt dat ik zelf wellicht eerder voor een goedkopere variant zou kiezen. Ik kan me voorstellen dat als je echt een audiofiel bent en thuis een top-notch installatie hebt dat de gemiddelde koptelefoon een echte afknapper is. Dan is de bijna 400 euro voor dit product wellicht helemaal niet zo duur. Want ze zijn wel echt mooi en ze klinken waanzinnig goed!

Heb jij ook een Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)?

Pricey for this audiophile!