TP-Link TL-SX105

€ 293,13
Specificaties RJ45: 5x 10G - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-SX105 Review

GG85 5 augustus 2021, laatste update op 6 augustus 2021, 816 views Product gekocht

TP-Link TL-SX105

Eindelijk een betaalbare 5-port, unmanaged, 10Gb switch. Dit kan wel eens voor een boost in 10Gb devices gaan zorgen versus 2.5Gb. Als hij net zo degelijk is als de andere metalen TP-Link switches dan kan hij nog wel eens heel wat jaren in de meterkast dienst blijven doen.

Pluspunten

• Degelijk
  • Relatief goedkoop (voor een 10Gb switch, €244, juli 2021)
  • Fanless
  • Werkt met CAT-5E en CAT-6 ipv fiber voor 10Gb, dus bestaande bekabeling gebruiken
  • Doet wat hij moet doen

Minpunten

• (Stuk) hoger stroomverbruik tov 1Gb switches
  • Redelijk groot voor een 5-port switch, zeker tov de 5-port 1Gb TL-SG105

Features Score: 5
Sinds ik sinds kort een FRITZ!Box 5530 glasvezelmoden met 2.5Gb poort heb en een FRITZ!Repeater 6000 WiFi6 repeater werd het tijd om het kleine broertje, de 1Gb 5-port TL-SG105 in te ruilen voor een variant met minimaal 5 stuks aan 2.5Gb poorten.

Strikt genomen dus geen 10Gb nodig (heb ook geen 10Gb devices) maar 2.5Gb vind ik zelf geen toekomstbestendige standaard en aangezien een switch iets van 10 jaar in mijn meterkast gaat liggen toch maar gekeken naar het grote broertje de 10Gb TL-SX105.

Aangezien ik die voor €244 (juli 2021) op de kop kon tikken ipv €126 voor de 2.5Gb TL-SG105-M2 heb ik dat toch maar gedaan. Prijs kwalitiet verhouding is namelijk heel goed.
Huis ligt vol met (korte stukken) CAT-5E en (langer stukken) CAT6 dus als er t.z.t. 10Gb devices in mijn huis komen ben ik voorbereid.

Switch zelf is stevig, degelijk, zwaar apparaat die doet wat ie moet doen. Precies zoals de andere metalen TP-Link unmanaged switches.
Link naar de FRITZ!Box is netjes 2.5Gb (over 30cm CAT-5E patch cable) net als de link naar de FRITZ!Repeater 6000 (over ~35m 15 jaar oud no-name CAT-5E).
Andere devices doen netjes 1Gb.

Helaas dus geen 5Gb em 10Gb link testen en snelheidstesten kunnen doen omdat de NIC in mijn PC slechts 1Gb is.

Heb jij ook een TP-Link TL-SX105?

Prijs van €244 is overigens in juli 2021 bij MaxICT.
Staat op de een of andere manier niet altijd in de prijswatch maar hij is nog steeds voor dat bedrag verkrijgbaar ten tijden van het schijven van deze reactie.
Wel levertijd van 4-7 werkdagen.