Huawei WiFi AX3 quad-core

€ 59,-
Specificaties WiFi-ax • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Huawei WiFi AX3 quad-core Review

KleineAap 5 augustus 2021, 1.829 views Product geleend

Huawei WiFi AX3 quad-core

WiFi6 voor iedereen? Als het aan Huawei ligt wel, met een scherpe prijs en verder weinig opsmuk doet de Huawei WiFi AX3 precies wat je er van mag verwachten namelijk met hoge snelheden draadloos al je apparaten verbinden. Een simpel design en gebruiksvriendelijke app maken het een prettige router.

Pluspunten

• Makkelijk in te stellen
  • Weinig opsmuk
  • Scherpe prijs
  • WiFi6
  • Mogelijkheden tot mesh

Minpunten

• Bereik is niet geweldig
  • Sommige features werken alleen met Huawei telefoons
  • Een LAN poort meer was fijn geweest

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Langzaam beginnen ze beschikbaar te worden, apparaten zoals telefoons en laptops met WiFi 6 (802.11ax). Om deze maximaal te kunnen benutten hoort daar natuurlijk ook een router bij die hiermee overweg kan. Dat zijn er op dit moment nog niet zo heel veel en het viel mij op dat degene die beschikbaar zijn over het algemeen nog vrij aan de prijs zijn. Huawei heeft met zijn AX3 een redelijke budget oplossing beschikbaar voor de consument.

WiFi 6? Plus?

Voor we echt met de router van start gaan is het misschien goed een klein beetje te vertellen over het verschil tussen WiFi 6 en WiFi 5, mocht dat gesneden koek voor je zijn skip dan dit stukje vooral! WiFi 5 was vroeger nog gewoon 802.11ac of kortweg ac, maar sinds de komst van WiFi 6 hebben ze alle verschillende standaarden een beetje opnieuw uitgevonden om een beter overzicht voor consumenten te creëren. WiFi 6 is dus ook wel 802.11ax en is de laatste nieuwe standaard die zowel de 2.4 GHz als de 5 GHz frequenties ondersteund maar het belangrijkste nieuwigheid is vooral dat er veel beter support is voor meerdere apparaten en het feit dat niet alleen jij maar ook je buurman een WiFi netwerk hebben die elkaar het liefste niet teveel in de weg moeten zitten.

Maar Huawei noemt hun router WiFi 6 Plus, wat is dat dan in verhouding tot WiFi 6? WiFi 6 Plus is vooral een marketing verhaal waarbij Huawei zelf wat additionele dingen boven op de WiFi 6 standaard toevoegt die handig zijn als je een Huawei apparaat met deze router verbind, zo wordt het zendvermogen wat opgekrikt en kunnen de twee apparaten ook met minder breed frequentiebereik nog goed met elkaar praten (zou dan weer bij muren en dergelijke moeten helpen). Ongetwijfeld handig, maar het zijn echt kleine verbeteringen op een standaard die sowieso al grote verbeteringen moet brengen ten opzichte van de vorige. En met een niet Huawei apparaat werkt deze router eigenlijk net zo goed...

Vormgeving

Het apparaat is niet erg opvallend, waar "gaming" routers vaak UFO-achtige vormgeving heeft heeft de AX3 een redelijk onopvallende witte behuizing, waarbij alleen de vier vaste antennes opvallen. Het is een simpel maar toch strak ontwerp en de router is kleiner dan ik hem verwacht had. Het is een soort wig vorm waarbij de voorkant dunner is en naar achteren toen het wat hoger wordt. De antennes zijn vaste antennes die omhoog gezet moeten worden, ze kunnen niet in verschillende standen gezet worden of gedraaid.

Verder vind je op de router nog een enkel ledje in het midden aan de voorkant, een Huawei logo en in het midden van de router bovenop is een H knop te vinden, waarbij de H dezelfde H is als in het logo van de Huawei AI Life applicatie. Vast een hint naar hoe de router zich het makkelijkste laat beheren. In de rechter hoek van de router is verder nog een grote sticker te vinden waar de NFC detectie is om snel een (Huawei) telefoon te kunnen verbinden zonder wachtwoorden te hoeven geven.

Aan de achterkant van de router vind je een aansluiting voor de stroomadapter, een WAN poort, 3 (nee, niet 4 zoals bij de meeste andere routers LAN poorten, een reset knop en een aan/uit knop. Met zijn 3 LAN poorten gaat deze router duidelijk vooral voor de draadloze connecties, persoonlijk zou ik een LAN poort extra wel prettig vinden.

In de doos vind je naast de router een platte ethernet kabel, een stroom adapter, een bijzonder beknopte snel start gids en garantie informatie. De router is 225 x 159,2 x 39,7mm en weegt maar 403 gram, veel lichter dan ik had verwacht.

Het is geen spannend ogende router maar zeker als de router in het zicht staat is het een strak vormgegeven en niet te opvallend apparaat. Ook is er geen kakofonie van LEDjes aan de voorkant. Hopelijk maakt het voor het bereik niet uit dat de antennes wat instelmogelijkheden missen, maar daarover later meer.

Installatie & configuratie

Je kan de router op twee manieren instellen en managen, via de AI Life app van Huawei of via een web interface. De setup via de app is kinderlijk eenvoudig maar bied verder weinig opties vanuit de app. Na he inpluggen van alle kabels geeft AI Life aan dat je de router in kan stellen, een paar klikken later waarbij je onder andere de SSID naam en dergelijke kan kiezen en je bent klaar. Je kan ook naar 192.168.3.1 gaan in je browser en de installatie via een wizard daar doen.

In de AI Life app kun je na installatie de status van de router zien, in een oogopslag toont het de status van de connectie (goed, slecht of uitstekend), het huidige netwerkgebruik, hoeveel apparaten verbonden zijn en opties voor het installeren van oudertoezicht, een diagnose knop en de gasten WiFi. Als je op de verbonden apparaten klikt krijg je details over welke apparaten dan verbonden zijn en kan je ze ook gemakkelijk blokkeren van het netwerk als je dat zou willen of zien op welke manier ze verbonden zijn.

Het oudertoezicht zorgt ervoor dat je per apparaat een tijdsrestrictie kan instellen, de diagnose doet wat simpele testjes en dan is er ook nog een toon meer knop waarmee dingen als firmware updates, en ingewikkeldere dingen kan instellen. Je kan veel dingen via de app instellen maar voor sommige geavanceerdere instellingen zul je toch alsnog de web interface moeten openen (DMZ, etc.), dat lijkt me een prima compromis omdat de mensen die dit soort instellingen nodig hebben waarschijnlijk toch hun router liever instellen via de web interface, en dit houd het overzichtelijk voor minder technisch onderlegde mensen.

Omdat de initiële installatie vrij basaal is loont het toch om even door de instellingen te klikken, daar kun je dingen als bijvoorbeeld het back-up WiFi5 SSID instellen als je wat anders wil dan de defaults (dat netwerk is handig voor die paar apparaten dit niet met het WiFi6 netwerk willen verbinden.

Bereik

Ik heb geen professionele meetapparatuur maar het bereik van de Huawei router is een stuk slechter dan wat de Ubiquiti APs voor elkaar krijgen hier in huis voor mijn gevoel, vooral de 5GHz kwam minder ver en zakte sneller in voor mijn gevoel. Dat wil niet zeggen dat het bereik slecht is, want in de meeste gevallen had ik overal in huis wel bereik. Het is misschien interessant om te vermelden dat deze router ook mesh ondersteund, dat houd in dat je met wat extra routers het bereik aanzienlijk kunt verbeteren en dat het voor de gebruiker verder niet uitmaakt welke router gebruikt wordt, het lijkt een groot SSID.

Voor mijn gevoel is het een gemiste kans dat de antennes niet wat draaibaar zijn om zo mogelijk het bereik te verbeteren maar waarschijnlijk heeft Huawei hier goed over nagedacht en zal het weinig verschil maken. Moet wel gezegd worden dat de snelheid die gehaald wordt via deze router overal subliem was, vooral WiFi6 is indrukwekkend. Als je dus in de buurt van de router bent zit je gebakken.

Dit maakt deze router vrijwel onverslaanbaar, zei ik net nog dat het bereik van een Ubiquiti AP misschien beter is, met slechts 59,99 euro als prijskaartje op het moment van schrijven is deze router moeilijk te verslaan. Voor die prijs krijg je ontzetten veel techniek en de nieuwste WiFi standaarden, en deze prijs nodig ook uit om er misschien meer dan een te kopen (iedere verdieping in huis?) om zo je mesh en bereik te maximaliseren.

De Huawei WiFi AX3 is een router die qua prijs echt een doorbraak lijkt te zijn voor de adoptie van WiFi6. Waarschijnlijk hebben mensen thuis nog niet veel WiFi6 apparaten op dit moment, maar het zit er wel aan te komen (meeste nieuwe smartphones en laptops beginnen het nu toch echt te adopteren). De prestaties van deze router zijn verder gewoon goed te noemen, het is geen spannende router, maar ik denk voor veel consumenten een hele goede optie!

Heb jij ook een Huawei WiFi AX3 quad-core?

Vraag & Aanbod

Ik vind het jammer dat je niet een paar speedtest.net resultaten toegevoegd hebt en vergeleken hebt met de Ubiquiti APs.
Speedtest laat de snelheid van m'n internet verbinding zien, niet die van het accesspoint?
In de webinterface wordt 720 Mbps vermeld, haal je dat ook? Stort die snelheid snel in met toenomende afstand? Ik heb 600 Mbit van Ziggo maar dat haal ik nooit met een mobiel device met Wifi. Ik vroeg me af hoe ax zich tov ac verhield, zeker met de goede APs die je nu al hebt en de relatief goedkope router die je getest hebt.
Ik had screenshots van de echte snelheden, maar kan ze nergens vinden... Beetje onhandig. Maar kan je vragen zo ook wel beantwoorden! De Ubiquiti APs zijn echt een andere klasse, dat is vooral te merken in het antenne design. Met twee van deze heb ik bijna in heel mijn huis goed ontvangst, maar met de Huawei router had ik een stuk slechter of geen bereik. Aan de andere kant ondersteund de Huawei router meshing met meer nodes, dus voor de prijs van 1 Ubiquiti AP kan je bijna 3 Huawei routers kopen en dan heb je weer een betere dekking.

De snelheid was echt heel goed als je maar een beetje in de buurt bent, dus bijvoorbeeld een in de woonkamer en ik durf te zeggen dat je in heel de woonkamer echt nette snelheden haalt, maar loop je de trap op dan zakt het hard in. Denk dat Huawei vooral voor dichtbij en snelheid geoptimaliseerd heeft terwijl Ubiquiti voor bereik en betrouwbaarheid gaat. Wat het beste bij je past is lastig te zeggen natuurlijk!
Super review. Als ik het goed lees is deze onverslaagbaar in prijs/kwaliteit zolang je binnen de kamer, het verdiep of redelijke afstand blijft?

Ik zou hem namelijk nemen als dedicated router voor een mobiele vr-setup. Lange internetkabel naar de router, en deze in de ruimte van de vr-setup plaatsen lijkt me dan perfect voor mijn doel.

Gezien ik een project aan het opstarten ben en toch redelijk wat aankopen doe om een uitgebreide 'testfase' te hebben, vraag ik liever eens te vaak dan te weinig. Je review lijkt mij duidelijk genoeg, maar bij deze...

Mag ik weten wat jij er zo van denkt?

Mvg,
NoToxido
Oh wow, tof concept! Ik zeg zeker doen, vooral als de router en wat je wil verbinden direct zicht hebben is het echt onverslaanbaar qua prijs/performance.
Super! Thanks voor de bevestiging.
Weer een budgetvriendelijkere stap vooruit om Serious Gaming bij meer mensen te krijgen. <3

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.