Garmin fēnix 6X Pro Grijs (Zwart)

€ 499,-
Specificaties Android, iOS compatibel en 93g - Bekijk alle specificaties

Garmin fēnix 6X Pro Grijs (Zwart) Review

InflatableMouse 5 augustus 2021, laatste update op 5 augustus 2021, 1.489 views Product gekocht

Garmin fēnix 6X Pro Grijs (Zwart)

De Fēnix-lijn is de absolute top van de sportswatches. Na ruim 6 jaar feilloos dienst te doen werkt mijn oude Fēnix 3 nog als een zonnetje en krijgt zelfs nog regelmatig firmware updates vanuit Garmin. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst, waarmee de 6X Pro absoluut geen noodzakelijke upgrade is.

Pluspunten

• Bijzonder mooi contrastrijk e-ink scherm
  • Goede accuduur
  • Connect IQ Appstore

Minpunten

• Waardeloos oplaadsysteem
  • Relatief dikke behuizing
  • Slechter polsbandje dan de Fenix 3

Waar veel mensen toch klagen over de prijs vind ik deze gewoon passen bij de kwaliteit en features die het produkt levert.

De Fēnix-lijn van Garmin is de absolute top van de sportswatches. Gebouwd als een tank zullen na het vergaan van de aarde twee dingen overblijven: De Technics SL-1200 platenspelers en de Garmin Fenix sportswatches.

Na ruim 6 jaar trouwe dienst en dagelijks gebruik werkt mijn oude Fēnix 3 (niet-HR versie, kwam met losse band voor de hartslag) nog als een zonnetje en krijgt zelfs nog regelmatig firmware updates vanuit Garmin. Ook de accuduur is nog prima. De 6X Pro is absoluut geen noodzakelijke upgrade voor mij maar meer een cadeautje.

Grootste voordelen van de 6X ten opzichte van de 3:
- Groter scherm en hogere resolutie, maar vooral vele malen betere kwaliteit. Kleuren zijn veel contrastrijker dan de 3 en tesamen maakt dit het mogelijk om bruikbaar navigatie met mappen weer te geven. Het was mogelijk op de 3, ik vond het alleen niet heel bruikbaar omdat het scherm te klein was, de resolutie te laag en de kleuren niet goed doorkwamen. Ik had dit vooraf gelezen maar toen die eenmaal om mijn pols zat had ik toch wel even een wow-moment. Het verschil is groot en maakt indruk.

- Continue meeting van de hardslag om de pols is erg nauwkeurig voor een polsmeeting, met bloeddruk (21 over 15 op dit moment van schrijven :P).

Ik heb ook een probleem met de 6X en dit betreft opladen en aansluiten op de PC. De Fēnix 3 had een platte houder waar je het horloge inklikte. Dit kan niet fout gaan, zit altijd goed en je horloge ligt plat en afleesbaar op je bureau. Bij de Fēnix 6 zit er een mini stekkertje achterin geplugd, wat dus een aantal centimeters uitsteekt waardoor je horloge niet meer plat op je bureau kan liggen (ja, op z'n kop waarbij het stekkertje omhoog steekt).

Ter illustratie, de Fenix 3:

En de 6X Pro:

Overigens is het niet alleen Fenix, de Venu S2 van mijn vrouw heeft ook dit achterlijke stekkertje. Ik vind dit typisch zo'n besluit van een producent om toch nog even 1 of 2 euro te besparen op de produktiekosten. Ik vind dit nieuwe systeem echt compleet waardeloos en kwetsbaar. Je moet dit nu uit de buurt van kleine kinderen of huisdieren houden want als er iets op drukt, valt of je peuter geeft er een onhandige dreun op (als je kinderen hebt weet je precies wat ik bedoel) breekt het gewoon af en loop je het risico je horloge onbruikbaar te maken. Uiteraard valt dit dan niet onder garantie. Ik vind dat dit absoluut niet in lijn staat met de compromisloze bouwkwaliteit van de watch zelf. Ik zie absoluut geen andere reden waarom Garmin deze ongelovelijk domme keuze heeft gemaakt. Slaat werkelijk nergens op als je het mij vraagt. Van perfect naar compleet waardeloos.

Ook is het usb kabeltje minstens de helft korter dan die van de 3. Opladen op een Desktop PC die op de grond staat of een oplader in een stopcontact net boven de grond? Vergeet het maar. Opnieuw heeft Garmin een paar cent willen besparen op de produktie (of inkoop) van een kabeltje. Compleet kansloos in mijn optiek.

Daarnaast vind ik het polsbandje van mijn 3 prettiger dan de nieuwe. Oke, lees dit met een beetje humor ... de 6X heeft ribbels die het lastig maken om het juiste gaatje te vinden, of om het even strakker te trekken met loshalen zodat dat pielletje uit het gaatje komt. Met de 3 ging dit feilloos, zonder ribbels is gladder en was het gewoon gemakkelijker. Ook is die van de 3 een fractie dikker wat hem wat steviger maakt waardoor er minder rek in zit. Vraag je je af of dit nog over een polsbandje gaat? Terecht, maar ja het gaat echt over het polsbandje van de Fenix 3 in vergelijking met de 6X :P.

Geen van alles zijn voor mij redenen om hem niet aan te willen schaffen of af te raden, wel om ergonomie en bouwkwaliteit niet maximaal te waarderen.

Heb jij ook een Garmin fēnix 6X Pro Grijs (Zwart)?

Have you been able to determine why the housing is relatively thicker?
It's not. Maybe measurably but not notably. Keeping them side by side it's barely visible and wearing it's unnoticeable.
Thanks. Thought that might contribute to the price. I would rather buy a SatPhone through eBay.
:?

Are you trolling or what?

Hoe does that even remotely compare to a sports watch ...
Not, I hope, because I do not know what "trolling" is.
A brief, I hope, story. Out in a 4x4 with camper. 4x4 ceases. Saw Buffalo stampeding. Lion next morning north. Following morning, Lion are to west and further. Next day, Duiker, 1. Lots of Elephant spoor. No vehicles at all. GPS tells me to go west ±30km. Next morning, 3 litres water left. Decide to walk with a broom, hunting knife and Partner's screech for defence. Temps are: in Sun ±45°C, in shade ±35°C. Walk for 4 hours. Partner weakening rapidly until I show her heavies crossing the end of the track. Perks up, a bietjie. Reach road and, in a few minutes, a mini-bus picks us up. Partner takes 2 saline drips. Had cellphones, one with local SIM. No use. A SatPhone would have got us out pronto. Would the Garmin? Now have a SatTracker with Help and Emergency buttons, but will get a SatPhone. My offline GPS (Sygic) is good but not that good. Your opinion, please. By the way, what wildlife did we see during our "stroll"? One tortoise with lots of Elephant and Bufflalo spoor. Will do it again when I can go HOME! Ciao
Looking at my response to you, which is translated by Google, it looks terrible having been retranslated. Hope it makes sense to you when you see it. Although my Afrikaans when at School was good enough to just miss out on a GCE "M" Level Distinction (5 points or less), I do not intend/wish to inflict on the Tweakers community. Might be misinterpreted/misunderstood as much as my English has been.

"I wouldn't know, sorry" what?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.