Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A

€ 749,-
Specificaties Soundbar met 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A Review

RobinstolkNewbie 5 augustus 2021, 2.481 views Product gekocht

Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A

Prima geluid voor films maar echt Dolby Atmos hoor ik niet.

Pluspunten

• Kan extreem hard
  • Bas is voldoende maar niet overdreven
  • Spotify connect

Minpunten

• Veel instelling moet je met de afstandsbediening aanpassen
  • Dolby Atmos
  • Muziek klinkt raar met surround speakers aan.

Geluidskwaliteit Score: 4
Omdat ik op zoek was naar een soundbar die uitstekend is in Dolby Atmos geluid kwam ik uit bij deze soundbar. Omdat je nu een cashback van 200 euro hebt en je bij een niet nader te noemen website die vooral bekend staat om het verkopen van platte tv's een korting kan regelen kwam ik uit op een netto bedrag van 1050. Opzich was ik hier tevreden mee aangezien ik niet iemand ben die snel weer wat nieuws koopt. Dan maakt die paar honderd euro ten opzichte van andere soundbars ook niet meer uit. Het aansluiten van de draadloze subwoofer en speakers is heel makkelijk. Knopje 5 seconden indrukken en het is geregeld. Ook geen problemen gehad met de connectie zoals de hw950t wel had.

Muziek afspelen doe ik via Spotify connect en werkt uitstekend. Wel moet je eerst de app van Samsung downloaden om hem te connecten met wifi. In deze app kan je ook een paar instellingen veranderen. Zoals het uitschakelen van de surround speakers. Dit doe ik zelf altijd als ik muziek luister. Klinkt voor mij beter.

Dan komen we bij het punt waarom ik deze soundbar heb gekocht. Dolby Atmos. Heel eerlijk ik hoor het niet. Ik heb ook geen idee wat ik precies moet horen. Ik hoor wel dat bijvoorbeeld deuren enzo achter mij dicht gaan. Maar dit heeft volgens mij meer met de surround speakers te maken dan Dolby Atmos. Misschien komt het ook dat ik via Netflix kijk en niet via blue-ray. Alle instellingen staan goed dus daar ligt het niet aan. Misschien kijk ik ook de verkeerde films waar het niet zo goed is uitgewerkt.

Mijn conclusie is dat ik tevreden ben. Ik denk namelijk dat als ik een andere soundbar zou kopen het niet beter gaat worden. En een echte surround set met receiver gaat hem niet worden in ons huis.

Heb jij ook een Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A?

Wat Atmos betreft, dit gaat door middel van reflectie via het plafond. Hierbij is een glad gestuct plafond beter dan een spac plafond.
Gelukkig hebben we dat, wel wonen we in een nieuwbouw huis met hogere plafonds. Ik hoor zeker wel ruimtelijk geluid bij films maar misschien had ik veel meer verwacht van Dolby Atmos.
Dag Robin,

Bedankt voor je feedback.

Kun je deze set nu ook compleet wireless connecten ? Of is dit af te raden ?
Je kan de achterspeakers niet connecten met een kabel. Dus je zult ze wel draadloos moeten verbinden. Je moet na uitpakken per box 5 seconden een knop in houden en daarna de soundbar aanzetten en op de afstandsbediening nog een knop indrukken. Het stelt niks voor en heb nog geen problemen gehad met de verbinding.

Wel moeten de boxen van stroom worden voorzien. Dus niet zoals bij de JBL 9.1. die zijn echt volledig draadloos.
Top thanks !

En de soundbar zelf via HDMI ?
Klopt via HDMI e-arc heb ik hem verbonden
Is het niet zo dat streamingsdiensten als bijvoorbeeld Netflix, niet over de mogelijkheid voor Dolby Atmos beschikken?
Als je het duurste abonnement hebt speelt die het af. Ondertussen merk ik ook wel bij bijvoorbeeld narcos Mexico dat vliegtuigen en helikopters over mij heen vliegen. Ik denk dat ik er gewoon teveel van had verwacht. Ook denk ik dat als ik nu terug zou gaan zonder dolby atmos ik het wel ga missen.
Ah oké, had ik ook even kunnen fact checken voor ik ging reageren hier.
Zit zelf nog te twijfelen om deze set te gaan kopen of om toch nog paar centen meer neer te leggen, al is het niet gezegd dat duurder beter is natuurlijk.

Als je de keuze had, zou je deze dan zo weer kopen?
Ja zou hem wel weer kopen. Wel voor 200 minder want zie dat andere tweakers dat ook is gelukt. Vast ook via plattetv.nl. Weet niet wat je anders zou willen kopen?
Ja het gros van de reviews is positief over deze soundbar en dan met name over de prijs. Relatief weinig geld voor een volwaardig setje. Ik twijfel nog tussen deze soundbar of de Bluesound Soundbar+ en de Sony HT-A7000. Beide setjes zijn i.c.m. met achterspeakers wel fors duurder dan de Samsung van jou. Achterspeakers zijn voor mij geen must aangezien ik ze niet op een fijne plek kan hangen om er goed van te kunnen genieten.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.