Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)

Niet beschikbaar
Specificaties 1x Jaloezie-actor (Bluetooth) - Bekijk alle specificaties

Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack) Review

schmmTestpanel 3 augustus 2021, 407 views Testpanel

Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)

Idee is leuk, je moet wel een goed lopende rail hebben wil het echt goed werken.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Op zonne energy, dus geen omkijken naar
  • lichtsensor makkelijk met automatiseren

Minpunten

• werkt niet met alle type rail
  • rail moet goed lopen
  • Maakt toch wel wat geluid. dus kan hinderlijk zijn

Kwaliteit Score: 4

Curtain

Na alles uitgepakt te hebben, was de switchbot curtain eigenlijk binnen 5 minuten geinstalleerd. Even het bijgeleverd pasvorm gepakt, gekeken welke wieltjes erop moesten en je klikt hem zo op de rail. Even een haakje van het gordijn los maken en klaar. Dus ja, het slimmer maken van de gordijnen is een peace of cake.

Na het inschakelen van de curtains even toevoegen in de app, dit ging in het begin fout. Maar na een tweede koppelpoging ging het goed, de wizzard was duidelijk, even calibreren en gaan. Echter daar liep ik met mijn gordijnenrail tegen het eerste probleem aan. Doordat de rail niet geheel soepel liep, wat je met de hand bedienen wel merkte, maar geen probleem was, kreeg de cutain hem niet over het "hobbeltje" getrokken. Dus maar met een schroevendraaier en een tang aan de slag geweest om de ongelijkheid weg te werken. Daarna nogmaals calibreren en het werkt zoals je verwacht.

Een van de grote voordelen van de curtain is wat mij betreft ook dat de gordijnen nog altijd handmatig te bedienen zijn. Door een klein rukje aan het gordijn te geven, gaan ze dan semi automatisch open of dicht.

Ik ben ook met de curtain naar een kennis geweest waar op maat gemaakte gordijnenrail hing. Hier liep hij direct goed. Dan merk je ook dat de curtain minder moeite heeft om het gordijn te verplaatsen.

Design van het product

Het apparaat ziet er netjes uit. Maar hij had misschien wel wat kleiner gemogen. Maar ach, hij hangt achter de gordijnen, dus je ziet hem eigenlijk toch niet. Anders dan dat de eerste plooi van het gordijn altijd wat vereder open staat dan de andere.

SwitchBot Hub

In principe heb je de hub niet nodig en kun je de curtain via de app bedienen. Maar wil je meer met automatiseringen doen, of de gordijnen bedienen als je niet thuis bent, heb je deze nodig. Hij werkt op een 5v adapter (niet bijgeleverd).

De SwitchBot Meter

De switchbot Meter is een temperatuur/hygrometer welke ook aan de hub gekoppeld kan worden. Door deze aan de hub te koppelen kun je automatiseringen maken op basis van temperatuur en vochtigheid. In mijn geval wij hebben de avondzon op de slaapkamerraam staan, en wat ik als automatisering had gemaakt, was dat als de temperatuur boven de 20 graden kwam, dat de gordijnen autmatisch dicht gingen. Werkte perfect. alleen tijdens de hetere dagen, bleven de gordijnen dicht.

Wat ik beter vondt werken om de gordijnen te bedienen was de ingebouwde lichtsensor van de curtain. Hierdoor kun de gordijnen automatisch laten sluiten bij een bepaalde lichthoeveelheid. (al moet je wel even puzzelen wat de juiste waardes zijn.) Hierdoor kunnen de gordijnen al dicht gaan voordat een bepaalde (te) warme temperatuur bereikt is.

Het Zonnepaneel

De switchbot curtains werken op batterijen. Ik moet zeggen dat ik tijdens de eerste testen zonder de zonnepanelen wel versteld stond van de batterijduur. Ik heb de gordijnen 10talle keren open en dicht gedaan en zag het batterij percentage maar amper afnemen.

Maar automatiseren is natuurlijk ook "vergeten" dus daarom toch de bijgeleverde zonnepanelen maar aangelsloten.

Lekker makkelijk, je klikt ze gewoon vast op de switchbot curtain. En werken maar. Mocht de curtian in een gordijnen koof hangen waar bijvoorbeeld geen zonlicht bij komt, kun je ook altijd het paneeltje aan het gordijn hangen en met een langer kabeltje de curtain voeden.

Het paneel zorgde ervoor dat de curtain binnen 1 dag de batterij van 60 naar 100% was opgeladen. (was wel een zonnige dag).

Maar door het gebruik van het paneeltje heb je geen omkijken meer naar de switchbot.

Algemene beoordeling

De switchbot Curtains is degelijk van kwaliteit. Is ook makkelijk te installeren. Hiervoor worden tooltjes meegeleverd om te meten welke wieltjes je nodig hebt. Er is echt wel over nagedacht. Echter moet je wel een soepel lopende gordijnenrail hebben wil het echt vlekkenloos lopen.

Wij hebben een modulaire rail van de gamma. Deze rail bestaat uit meerdere stukken (90 graden bocht, recht stuk, 90 graden bocht). Als er al maar iets van een hapering in de rail zit, loopt de switchbot curtain soms vast. HIerdoor kan het zijn dat een gordijn half open blijft staan. (na wat aanpassingen ging het wel beter)

Ik heb het systeem ook getest bij een kennis met een gordijnenrail welke uit een stuk gemaakt is, en eigenlijk gaat het hie altijd goed. Dus ja, het werkt goed, mits je een vloeiend lopende gordijnenrails hebt.

De Switchbot Meter, een leuke sensor die je makkelijk kan gebruiken voor automatiseren. (hiervoor heb je ook wel de hub nodig.

De zonnepaneeltjes zijn eigenlijk wel een must als je deze automatiseren wil "vergeten". Nooit meer een lege batterij en een easy install. (en natuurlijk goed voor het milieu).

De app werkt verder goed. Het koppelen van apparaten in de app werkt makkelijk, al wil het koppelen soms de eerste keer fout gaan, (maar 2x kwam dat omdat ik de handleiding niet juist gevolgd had.)

Conclusie, Zou ik het deze set aanschaffen, Nee, persoonlijk niet. Maar dit is puur omdat de gordijnenrails welke wij in huis hebben hangen toch teveel problemen oplevert. Hadden wij een rail uit een geheel, dan zou ik direct nog meer curtains bij bestellen voor de rest van het huis.

Heb jij ook een Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)?

Die lichtsensor werkt bij mij voor geen meter. De hele dag geeft hij 1 aan, met af en toe een 2 op willekeurige tijden.

Ik heb het model dat met wieltjes over een stang loopt (gordijnen opgehangen met ringen) en moest de stang vervangen, omdat die te dik was. De ringen bleven telkens steken. Nu werkt het perfect.

Wat ik jammer vind, is dat Switchbot zijn eigen ecosysteem heeft. Automatiseringen werken alleen met andere apparaten die in dat systeem vallen, en de thermo/hygrometer is ook niet in andere systemen beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door drfruit op 3 augustus 2021 21:05]

Klopt. Wat ik even moet uitzoeken wat allemaal in home assistant werkt. Daar ben ik nog niet.
Je kunt scenes maken en in Home assistant gebruiken. Ik heb "gordijn (half) open" en "gordijn dicht" als scenes aangemaakt. Ook kan ik zeggen "Hey google gordijn open naar XX procent" en meestal doet ze dat.
Soms krijg ik een lijstje met leveranciers van gordijnen of zo.