Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

€ 198,25
Specificaties 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart Review

SnoeiKoeiTestpanel 1 augustus 2021, laatste update op 1 augustus 2021, 838 views Testpanel

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

Een uitstekende monitor voor met name grafisch werk en kantoorwerkzaamheden. Goede punten: uitstekende beeldkwaliteit, mooie vormgeving, uitgebreide verstelbaarheid en degelijke bouwkwaliteit. Minder goed zijn de speakers, de leesbaarheid van de tekst boven de knoppen en de nogal schamele USB-hub. Webcam: nog niet getest

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Mooie vormgeving
  • Uitgebreide verstelbaarheid
  • Stabiele voet en degelijk gebouwd

Minpunten

• Speakers schel en niet erg luid
  • USB-hub is minimaal (1 vrije poort)
  • Leesbaarheid knoppen

Tweakers benaderde me met het verzoek een review te schrijven van de Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart monitor. Dat verzoek kwam kort voordat ik op vakantie ging en de monitor zelf kwam slechts een paar dagen voor vertrek binnen, dus deze review wordt geschreven vanuit een vakantiehuisje in de bossen van de Brabantse Kempen.

Het product samengevat

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 is een 23.8” IPS monitor met een resolutie van 1920x1080 px, dus full HD. Het betreft een vlak scherm met een refresh rate van 60Hz.
Qua video inputs beschikt de monitor volgens de specs over HDMI, DisplayPort en VGA. De verpakking belooft verder een USB-hub, daarover later meer.
Voor de volledige specs, zie pricewatch: Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

Uitpakken en montage

De monitor wordt geleverd in een (in mijn geval lichtbeschadige) rechthoekige bruinkartonnen doos met afmetingen van 68x41x18.5 cm. Aan de bovenkant is een handvat aanwezig. In de doos zit een 2-delige bescherming van piepschuim waarin zich de monitor bevindt. In uitsparingen zijn de kabels, voet, documenten en webcam gestopt. De bescherming doet zijn werk goed, de gebeurtenissen die leidden tot beschadigingen van de doos hebben geen nadelig gevolg gehad voor de monitor. Dit is de hele inhoud van de doos:

Te zien zijn 4 kabels (netsnoer, HDMI, DisplayPort en USB), de voet, boekjes en de piepschuimen bescherming met daarin de monitor. En tenslotte is er nog een kartonnen doosje met daarin de webcam.
Haal je de bovenste helft van het piepschuim weg dan kom je in een dunne hoes van foam de monitor tegen. Liggend in de onderschaal van piepschuim kun je de hoes opzij trekken en de staander van de voet omhoog tillen. In die stand kun je simpelweg de onderplaat van de voet aanhaken en met een duimschroefje vastdraaien, hier is geen gereedschap voor nodig en de montage is net zo makkelijk weer ongedaan te maken.

Tijd om de monitor eens op zijn pootje te zetten, de hoes te verwijderen en het geheel goed rondom te bekijken.

Eerste indrukken: de buitenkant bekeken

De Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 is een strak vormgegeven beeldscherm. De bezels aan zij- en bovenkant zijn met hun breedte van ongeveer 5mm mooi dun wat vooral handig is als je meerdere identieke schermen naast elkaar gebruikt maar het ziet er ook fraai uit. De onderbezel is wat breder en daar staat rechts, boven de knopjes, te lezen wat de functie van die knopjes is (AUTO, -, +, MENU, power). In theorie dan, want die tekst is slechts een relief, geen print in contrastkleur of verlichte letters. Leesbaar is het niet in een slechtverlichte omgeving, maar in de praktijk blijf ik toch vooral van monitorknopjes af na de eerste keer gebruik.

Op de linkerkant en bovenkant zitten 2 USB-poorten (1 per kant). Die op de bovenkant lijkt wat apart totdat je bedenkt dat daar de webcam direct in kan worden ingeplugd en dan is het weer logisch. Verpakking en sticker op de onderbezel adverteren zoals gezegd met de aanwezigheid van een USB-hub maar bij gebruik van de webcam blijft daar maar 1 poort van over en dat voelt wat karig, zeker omdat er op de linker kant ruimte voldoende lijkt te zijn voor een tweede poort.

De monitor is kantelbaar in 2 richtingen en hoogteverstelbaar. Bovendien is het vertikale deel van de voet te draaien op de basis. Die verstellingen gaan licht en soepel en de voet maakt een stabiele en degelijke indruk. In de staander zit een gat waardoor je de kabels makkelijk kunt bundelen. Monteer je je monitor liever op een VESA-mount, dan kan dat ook (VESA 100)

Draai je het scherm in portretstand dan krijg je goed zicht en toegang tot de onderkant van de monitor en de poorten die daar zitten: HDMI, DisplayPort, VGA D-sub, USB (verbinding met de PC), koptelefoon, microfoon en netspanning.

Verdere indrukken: gebruikservaringen

Ok, tijd om de monitor eens aan te slingeren. Stekker erin, monitor met de meegeleverde HDMI-kabel aan mijn HP-laptop en er is beeld. Vanuit de fabriek staan de instellingen op 50% contrast, 100% helderheid en beeldverbeteringen en eco-modus uit. Dat levert m.i. ook het beste beeld op dus hoewel ik wat met de instellingen rondklooi keer ik uiteindelijk weer naar deze settings terug.

Ik open DXO Photolab 4 en Photoshop 2020 om wat RAW macrofoto’s van gisteren en vandaag te bewerken. Waar de kleurweergave van mijn HP-laptop veel te wensen overlaat (veel te koel) doet iiyama dat een stuk beter. De kleuren zijn sprankelend en RAW-processing met deze monitor levert het resultaat dat ik in gedachte heb, constateer ik vervolgens op mijn tablet en telefoon. Het IPS-scherm zorgt zoals verwacht voor een uitstekende kijkhoek. Even meen ik tegen een lichte achtergrond een defecte pixel op te merken maar het blijkt een stofje en verder inspectie wijst gelukkig uit dat er verder ook geen pixelfouten zijn. Tevreden bewerk ik nog wat meer foto’s en oordeel dat ik zeer tevreden ben over de grafische prestaties van dit scherm.

Buiten is het inmiddels rotweer en in Hongarije begint zo de Formule 1-wedstrijd. Eens zien of Max zijn voorsprong op Hamilton weer wat kan vergroten na het fiasco van vorige keer (ik zal de uitslag niet verklappen, er zijn al genoeg spoilers in F1). Het tv-pakket van het vakantiehuisje beschikt niet over Ziggo sport maar ik heb gelukkig een nieuwe Chromecast mee. Laptop los, Chromecast in de HDMI-port en aan de spanning, snel setupje doen en via Ziggo Go de GP casten naar de monitor. Hm, kan dat geluid niet harder? Het antwoord is nee, op max volume zijn de speakertjes in de achterkant van de monitor niet bijzonder luid en tamelijk schel. Misschien is het beter als de monitor voor een muur staat maar los in de ruimte blijft er van het geluid weinig over. Van een doorsnee monitor verwacht ik niet veel meer, eigenlijk vraag ik me af waarom er over het algemeen nog monitors met speakers worden verkocht. Wie gebruikt die speakers met plezier? Van een monitor met webcam verwacht ik eerder gezegd wél beter, ik denk dat deze speakers niet overhouden voor videovergaderingen. Maar dat moet ik nog uitproberen bij gebrek aan een stabiele internetverbinding in het vakantiehuisje.

Goed, het geluid is nauwelijks belangrijk voor mijn normale monitorgebruik dus terug naar het beeld: daar is simpelweg niets op aan te merken. Scherpte en kleurweergave is uitstekend, helderheid ruim voldoende voor de toepassing. 60Hz is voor video ook prima naar mijn mening. Ghosting heb ik niet kunnen ontdekken.

De webcam

De webcam moet nog worden uitgetest. Dit deel van de review wordt zsm aangevuld.

Voorlopige conclusies; wordt later aangevuld met ervaringen met de webcam

De Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 is een uitstekende monitor voor met name grafisch werk, bijvoorbeeld door enthousiaste hobbyfotografen als ikzelf. Ook voor kantoorwerkzaamheden is hij prima geschikt. De beeldkwaliteit is uitstekend. Vormgeving en bouwkwaliteit zijn ook hartstikke goed. Ergonomie is zeer goed op de belangrijkste punten: de verstelbaarheid van de monitor op de voet is veelzijdig en gaat makkelijk en heel licht. Kabelmanagement geschiedt simpelweg door middel van een gat in de voet en dat is simpel doch effectief.

Minder goed zijn de speakers, de leesbaarheid van de tekst boven de knoppen rechtsonder en de nogal schamele USB-hub. Voor mij zijn dit geen heel grote manco’s, bij het beoogde gebruik blijft voor mij alleen het gebrek aan meer USB-poorten over als negatief punt.
De Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 staat in de Pricewatch voor 217.75 euro ten tijde van publicatie en dat is denk ik een prima bedrag voor een 23.8” Full HD monitor met een uitstekende beeldkwaliteit.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart?

Eigenlijk de eerste keer dat ik iemand in een review het zie benoemen, kudos!
Ik erger me namelijk altijd kapot aan slecht leesbare knoppen en labels.
Vooral achter op het apparaat.

Sommige hebben de knoppen achterop het scherm, dat ik daarover hoorde leek het me slecht maar mijn huidige scherm (Asus) heeft het en wil nooit meer anders. op de plek waar de knoppen zitten wordt namelijk op het OSD de functie getoond. Mijn super goedkope ACER doet het ook zo en mijn Samsung van 100 jaar oud heeft het ook al staat het OSD daar wat ver boven de knoppen standaard maar je kunt het OSD verplaatsen dat het aan de rand bij de knoppen zit..

Dat had bij deze monitor uit jou test ook gekund.
Gewoon de labels tonen in het OSD boven de knoppen. Gemiste kans van Iiyama.
Helemaal mee eens, een simpele aanpassing van het OSD was voldoende geweest. Bedankt voor je reactie.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.