LG DSP8YA Review

Solaroid 1 augustus 2021, laatste update op 1 augustus 2021, 1.852 views Product gekocht

LG DSP8YA

Apparaat instellen en connecten was een tijdrovend drama, geluid is echter boven verwachting. Ondersteuning van alle veel voorkomende formaten is ook top.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Instellen dramatisch
  • Koppeling app steeds weg

Geluidskwaliteit Score: 4
Na de zolderverbouwing (soort mancave) besloten daar ook een TV te hangen. Ik wilde hier ook fatsoenlijk geluid, maar geen volledige surround/atmos setup met grote speakers. Ik was nooit een fan van soundbars, maar de nieuwere soundbars presteren best aardig, dus de sprong gewaagd.

Eerst maar beginnen met het belangrijkste: het geluid.
Voor een soundbar komt er een vol en royaal geluid de kamer in. Hij klinkt echt groter dan hij is. De subwoofer viel me erg tegen, met muziek afspelen over bluetooth bleef deze zwaar achter. Echter: speel je een atmos film over Netflix, dan wordt de boel goed wakker en komt het geluid zelfs een goed stuk in de richting van de full-size set die ik beneden heb staan.
Wel vreemd dat je ondanks het spelen met werkelijk alle instellingen, toch de basweergave niet zo krijgt als je wilt bij het afspelen van muziek. Bij films over ARC blijkt er ineens meer te kunnen dan je dacht.
Dat AI pro is leuk, maar niet altijd de beste instelling. In mijn beleving was de cinema stand vaak beter dan de AI pro stand, maar niet altijd.
Ergens weggestopt in het menu zit ook nog een optie voor surround. Het is smaakgebonden of je dat uit of aan wilt bij het luisteren naar muziek. Als je de optie aanzet, spelen de achterste luidsprekers standaard mee staat in de uitleg. Ondanks dat ik niet de optionele set achterluidsprekers heb, merk je dat er meer speakers in de bar zelf mee gaan doen.

Bediening:
Dan dus door naar de bediening. De afstandsbediening is handzaam en logisch. Het display van de soundbar geeft aan wat je aan het doen bent. Dat display geeft maar 1 lijn tekst dus het is even wennen aan welke toetsen je moet gebruiken (omhoog,omlaag,links en rechts) maar daar kom je na wat proberen wel uit.
Wat wel echt tenenkrommend is, is de app. Met die app krijg je veel overzichtelijker in beeld wat je kunt instellen, en kun je ook de AI Pro geluidsmeting doen. Daarmee past de soundbar het geluid aan op je kamer (zoals je kent van audyssey bijvoorbeeld). De eerste keer die app koppelen aan de soundbar en de bar aan wifi koppelen ging prima. De ergernis kwam daarna pas. De volgende dag kon de app de soundbar niet vinden. WiFi gereset (5sec wifi knopje op de soundbar indrukken), bluetooth aan, uit, etc alles geprobeerd. Soundbar helemaal opnieuw toegevoegd aan de app en toen werkte het eindelijk weer.
Ook de herkenning van soundbar door tv was dramatisch. Heb je een mooie nanocell (55sk8600) van 2019, en alsnog snappen de twee LG apparaten niet wat ze met elkaar aan moeten. Op een 2021 model gaat dit misschien beter, maar heb je een iets oudere tv, wees daar dan op bedacht. Je zult dan echt moeten priegelen om het allemaal goed werkend te krijgen. Denk hierbij ook aan CEC in het menu. Simplink wordt automatisch aangezet door de tv in mijn geval, zelfs als ik dat uitzet gaat dat later automatisch weer aan.
Het lukt me ook nog steeds niet om beeld te krijgen van mijn soundbar naar de tv. Dat was handiger geweest, het menu van de bar gewoon op je tv krijgen zoals mijn Denon AVR versterker dat wel doet.

Dat was dus het enige negatieve punt. Dan door naar het uiterlijk:
Solide soundbar. De finish doet lijken of de hele bar van geborsteld metaal is, terwijl alleen het rooster aan de voorkant van metaal is en de rest kunststof. Nou ja, ook de twee roosters van de upfiring speakers zijn van metaal.
Het geheel doet erg stevig aan en is keurig afgewerkt. Nergens rammeltjes of tafeltjes, maar echt een solide blok. Zelf had ik hem graag in het wit gehad, maar dat is bijna niet te krijgen blijkbaar en ook niet een keuze voor dit model. Om nou een Sonos ARC neer te gaan zetten was voor mijn situatie overkill op zowel formaat als prijs.

Conclusie:
Ik heb de bar nu een paar dagen in huis. De eerste dag was ik blij verrast, de dag erna dus bedroefd wegens de voornoemde instellingsproblemen. Toen dat weer werkte was ik weer tevreden, met een blije uitschieter toen ik 'Six Underground' afspeelde in Dolby Vision en Atmos. Dit was een serieus home cinema waardig moment, en de soundbar leverde dus zeker weten wat je op dit moment van een goede midrange soundbar mag verwachten. Tel daarbij op dat er ondersteuning voor Vision (passthrough) Atmos, en DTS is en je hebt een bar die doet wat bepaalde andere merken niet kunnen.

Heb jij ook een LG DSP8YA?

Ik heb hetzelfde gedaan als jij, zolderkamer omgebouwd, deze soundbar gekocht, (komt morgen) en een een nanocel tv 65" komt donderdag, ben benieuwd hoe het installeren gaat bij mij!

Heb ook beneden een mooie Jamo set met Atmos, ik weet wat er dus mogelijk is en ben benieuwd hoe het komend weekend wordt als ik de boel kan testen met deze opstelling.

heb de draadloze backspeakers nog niet dus daar nog even mee rekening houden!
(btw bij platte tv deze set maar 499 als je klikt op korting aanvragen)

[Reactie gewijzigd door Mojito77 op 3 augustus 2021 22:38]

Tof dat jij ongeveer dezelfde combi neemt. Nanocell is echt heel erg goed. Sterker nog, ik vind het verschil met de C1 Oled niet echt heel groot. Ik heb de soundbar ook bij plattetv vandaan. Ze hadden de voorloper van de dsp8ya te koop voor 350€, maar na het bestellen kreeg ik bericht dat ze hem niet hadden en de opvolger voor 450 konden aanbieden. Denk ook even aan de cashback, je krijgt nog 50€ van LG terug via LGpromotions. Wel de code uit de doos knippen en fotograferen. Dat uitknippen moet echt, en is om fraude te voorkomen.
vandaag de soundbar binnen gekregen, en in google home gekoppeld aan een ruimte maar
Weet jij misschien hoe ik het moet instellen dat de soundbar reageert op "ok google" ?
Nee daar kan ik je niet mee helpen helaas... Ik gebruik zelf geen spraakgestuurde dingen. Misleidend is dat het lijkt of Google home en Google Chromecast erin zit, maar het eigenlijk ondersteuning hiervoor betreft. Je moet hem dus koppelen aan een apparaat dat wel over die besturing beschikt.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.