Supermicro AOC-USAS-L8i Review

DARKLORD 2 september 2010, laatste update op 4 september 2010, 1.576 views

Supermicro AOC-USAS-L8i

Pluspunten

• Goedkoop, supermicro is een goed merk, goede driver ondersteuning.

Minpunten

• UIO ipv normale PCI-e. maar dit is makkelijk om te bouwen.

Beheerbaarheid Score: 5
Drivers en ondersteuning Score: 5
Eerst was ik van plan om een promise tx4 PCI te kopen. en dan 2 stuks. Dit om 8 poorten te krijgen. Maar na lang zoeken heb ik deze kaart gevonden. Het probleem was alleen dat weinig mensen hier ervaring mee hadden. En deze kaart UIO is ipv normale PCI-e. Maar dit blijkt geen probleem te zijn. Kaart past prima in een pci-e slot en met behulp van afstandsbusjes (die je zelf moet regelen/maken) kan je deze gewoon in een normaal slot steken en vastzetten.

Zie http://blog.agdunn.net/?p=391 voor het ombouwen.

Standaard fungeert de kaart als host bus adapter. dus dat je schijven gewoon doorgegeven worden aan je OS ipv RAID. SMART werkt perfect, temperaturen etc worden gewoonuitgelezen. ik heb het gebruikt in FreeNAS wat op FreeBSD 7.3 draait. Zonder drivers te moeten installeren werkte het direct.

gebruikte sata kabels waren van 3ware. sas naar 4x sata. forward breakout cables.
in totaal koste het me 126eur + 26eur voor de kabels = 152eur

Aanrader dus als je meer poorten tot je beschikking wilt :)

Heb jij ook een Supermicro AOC-USAS-L8i?

twee vraagjes:

1. kunnen jullie in de bios van de kaart komen? Dat werkt hier niet en Supermicro zegt dat ze alleen hun eigen mainboards supporten.

2. Onder Freenas heb ik standby voor de disks op 5 minuten gezet maar ze gaan nooit in standby. Werkt dat bij jullie wel?
ja hoor kan gewoon in de bios komen op een asus board.

standby gebruik ik omdat het ivm zfs niet helemaal soepel gaat
Wilde ook al een review schrijven voor deze controller icm freebsd :)

Werkt gewoon super. Zeker als je geen hw raid nodig hebt omdat je voor ZFS gaat.

Heb hier een 4TB (Samsung F3) ZFS pool op 8-Stable draaien.

Waar heb jij de controller voor 126 euro gekocht?

[Reactie gewijzigd door matty____ op 2 september 2010 12:49]

ik gebruik het ook voor ZFS idd.

bij salland daar staat hij nu voor 126eur. wel een lange levertijd duurde 2 of 3weken geloof ik. 3ware kabels waren daar ook goedkoop.

nu eerst die afstandsbusjes draaien :) kaart staat nog niet vast :P
je kunt ook een bracket van een andere kaart gebruiken