LG Soundbar SP2

€ 129,31
Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

LG Soundbar SP2 Review

michiel1971 31 juli 2021, laatste update op 31 juli 2021, 678 views Product geleend

LG Soundbar SP2

Prima Soundbar om het geluid van low en mid-end tv's te upgraden. Ik beveel de LG DSP2 aan voor live tv of Netflix series kijken.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • helder geluid
  • fijn voor spraak en sport

Minpunten

• weinig dynamiek en punch
  • matige muziek overdracht

Geluidskwaliteit Score: 3

Uitpakparty

Ik heb de DSP2 Soundbar van LG getest voor Review.nl. Want wat is er leuker dan een nieuw product uitpakken en uitproberen.

Vandaag kwam de DSP2 in een stevige doos van 16x14x82 cm. In de doos zitten een netvoedingskabel, batterijen, wandmontagebeugeltjes en schroeven, een optische kabel en een “simple manual” en een “wall bracket install guide”.

Via een QR-code werd ik verwezen naar de volledige gebruikshandleiding. Het lukte me niet om de Nederlandse versie van de handleiding te downloaden. De Engelstalige versie downloaden lukte wel.
Design
De DSP2 lijkt ontworpen om niet op te vallen. Hij is bekleed met een antraciet grijze stof en met z’n 82 cm breedte is hij geschikt voor elke tv. De bouw van de DSP2 voelt degelijk aan, dit lijkt me een duurzame uitvoering.
Aansluiten
De handleiding geeft als aanwijzing “Connect the soundbar to your TV via an optical cable or an HDMI cable”. Er wordt geen HDMI-kabel meegeleverd, maar wel een optische kabel. De korte handleiding geeft een goede tip dat de tv instellingen voor audio-out signaal dan moet worden ingesteld op optisch (ipv HDMI-ARC). Daarmee was ik al klaar en kon ik de netvoeding inschakelen. En ik had geluid!
De app
LG heeft een app om de soundbar instellingen makkelijker toegankelijk te maken. Na wat proberen kon ik de bluetooth verbinding in de app tot stand te brengen.
Het geluid
Film
Ik begon de test met de Netflix film The Equalizer2, een actiefilm met Denzel Washington. Het filmgeluid kwam goed tot z’n recht. Er zit veel detail in. De klappen tijden een gevecht hebben een fijne punch. Zowel de conversaties als de effecten komen goed uit de verf.
Muziek
Na de film is het tijd voor muziek. Ik speel Shawn Mendez: Live in concert op Netflix af. Het geluid is helder, maar een beetje schel. De DSP2 zou Artificial Intelligence (AI) gebruiken om elk type geluid tot z'n recht te laten komen. Dat merk ik niet. Ik schakel de DSP2 handmatig over op Sound Effect: Cinema, maar een echt ruimtelijk geluid wordt het niet. Ik mis warmte in het geluid.
Live televisie
Ik test tijden de Olympische Spelen. De gesprekken op tv zijn levensecht. Hier en daar mis ik wat warmte in de stemmen, maar overall een goede televisie ervaring. Ik kijk judo en hockeywedstrijden. Ook met sport komt het geluid van de LG DSP2 goed tot z’n recht. Details zijn goed hoorbaar en de verslaggever is goed verstaanbaar.
Bediening
De DSP2 wordt geleverd met een eigen afstandsbediening, maar er zitten ook knopjes op de soundbar zelf. Omdat ik een LG televisie heb, kan ik die televisieafstandsbediening ook gebruiken voor de soundbar. Daarvoor moest ik wel in de instellingen van de LG tv Sound Sync aanzetten.
Mijn conclusie
Ik beveel de LG DSP2 Soundbar aan voor mensen die live televisie of streaming series en films kijken op een low of mid-range televisie met matig geluid. Ben je liefhebber van muziek, dan zou ik een alternatief zoeken. Voor high-end televisies met al goed geluid van zichzelf biedt de DSP2 voor mijn gevoel onvoldoende meerwaarde.

Heb jij ook een LG Soundbar SP2?