LG Gram 16Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)

Specificaties 16" • 2560x1600 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

LG Gram 16Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home) Review

doubleduhTestpanel 2 augustus 2021, laatste update op 2 augustus 2021, 272 views Testpanel

LG Gram 16Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)

De LG Gram is een fijne laptop met een groot scherm, maar toch erg dun, licht en krachtig. De bouwkwaliteit en design zit net iets onder een Surface of Macbook, maar is zeker niet slecht te noemen, de laptop is fijn in gebruik en om op reis te nemen.

Pluspunten

• Groot scherm in compacte behuizing
  • Opladen met USB-C
  • Groot touchpad
  • Licht gewicht
  • Mooi design

Minpunten

• Net geen Surface of Macbook bouwkwaliteit
  • Beperkt aantal leveranciers

Via het Tweakers testpanel kreeg ik deze laptop te leen. Bij het uitzoeken van een nieuwe laptop vorig jaar zat naast een Surface of een Macbook deze ook in mijn vizier, maar is de keuze uiteindelijk toch gevallen op een Surface Pro 7, vooral vanwege de goede ervaringen met Surface apparaten in het verleden en het kleinere formaat, en omdat ik deze LG nergens in het echt kon vinden om uit te proberen. Nu dan de kans om te kijken of ik de goede keuze gemaakt heb.

Voor een laptop zoek ik iets fijns om zowel te gebruiken en om mee te reizen (is er uiteindelijk nog niet veel van gekomen, wie had toen gedacht dat de corona hysterie zo lang zou aanhouden). Het is dus vooral een afweging tussen gebruiksgemak (vooral bepaald door de schermgrootte) en compactheid, daar zijn deze ultrabooks over het algemeen het beste compromis. Aangezien ik de laptop vooral zakelijk gebruik is het belangrijk dat er een virtual machine en VPN software fatsoenlijk op moet draaien, dus voorlopig een Intel compatible CPU. De performance en vooral het geheugen moet dus wel ok zijn, en de bouwkwaliteit is voor mij belangrijk, verder heb ik niet al te hoge eisen aan de specificaties.

Design

Deze laptop voelt fijn en stevig aan, maar ook wel redelijk flexibel. Door het plasticachtige materiaal voor mij net iets minder fijn dan een gemiddelde Surface of Macbook. De bovenkant met het Gram logo ziet er erg goed uit, zeker vergelijkbaar met Surface of een Macbook. Alleen jammer van het in mijn optiek niet zo fraaie LG logo als je de laptop open hebt. Het scherm kan ook niet helemaal 180 graden naar achteren en lijkt behoorlijk flexibel. De donkere laptop is ook redelijk goed bestand tegen vingerafdrukken, maar je ziet ze wel. Aan de onderkant achter in het midden zit wel een redelijk groot stuk rubber wat ervoor zorgt dat de laptop goed op de ondergrond staat.

Mobiliteit

De laptop voelt erg licht aan voor zo’n grote laptop, wat fijn is voor onderweg. Als je tas groot genoeg is is het geen probleem om er langere afstanden mee te overbruggen. De naam Gram is misschien wat optimistisch, maar zwaarder dan een kilogram voelt hij niet aan. Door het lage gewicht en de grootte van de laptop voelt het zelfs lichter aan dan een Sufface Pro 7, erg fijn om mee rond te lopen. Het oplaadblok is wel redelijk aan de grote kant maar ook weer niet extreem, en is ook niet zwaar. De inkeping onder de touchpad om de laptop open te doen is wat aan de kleine kant, maar groot genoeg en voelt niet scherp aan, je kan hem met 1 vinger open maken.

Aansluitingen

Ik moet zeggen dat ik op mijn Surface wel eens een 2e USB-A poort mis, maar bij de LG Gram geen gebrek aan poorten, met 2 USB-C poorten en 2 USB-A. Wel ben je standaard een USB-C poort kwijt voor het laden. Opladen kan met beide USB-C poorten, dus mocht er 1 kapot zijn kan je toch nog laden. Door het USB-C laden zit de lader wel redelijk strak aan de laptop, dus als er iemand over de kabel struikelt is er een redelijke kans dat je laptop mee gaat. Het is voor mij wel fijn dat de oplader links zit, als je rechts bent zit het snoer dan niet in de weg als je met een muis aan het werken bent. Ook een echte HDMI poort is fijn, voor bijvoorbeeld Displayport heb je toch vaker een adapter nodig om hem op een beamer aan te sluiten. Verder is het micro-SD slot handig als je onderweg bijvoorbeeld foto’s van je camera of dashcam wilt kopieren. De uitsparing om hem op slot te zetten heb ik nog nooit nodig gehad, had van mij wel weg gemogen.

Keyboard

De layout en werking van het keyboard is prima, omdat ik de cijfertoetsen rechts niet gebruik was het voor mij beter geweest om die weg te laten en het keyboard te centreren, dat voelt wat natuurlijker aan. Ik zit bijvoorbeeld nu regematig te zoeken naar de backspace knop die niet zoals ik gewend ben rechtsboven zit, maar dat zal vast wennen uiteindelijk. Het lettertype van de letters vind ik niet echt mooi, lijkt mij wat te veel op dat van een gaming laptop. Wat wel fijn is is de backlight voor het keyboard, dit is eigenlijk onmisbaar in donkere ruimtes.

Touchpad

Misschien wel het belangrijkste op een laptop vind ik hoe goed de bediening is, en dan met name het touchpad, aangezien ik op lokatie vaak met de laptop rondloop en daardoor geen muis kan gebruiken. Hierdoor vallen de meeste laptops meteen af in de vergelijking, ze voelen gewoon goedkoop aan als het touchpad niet fatsoenlijk werkt. Met deze LG weinig klachten over het touchpad, het is redelijk vergelijkbaar met een Surface. Misschien net iets stroever, maar wel groter.

Security

Ik mis op deze laptop de Windows Hello Face login, de camera in de LG Gram heeft deze mogelijkheid helaas niet. Maar er zit een fingerprint reader in de powerbutton verwerkt, deze werkt goed. Toch is gezichtsherkenning voor mij fijner omdat je er dan niets voor hoeft te doen om te unlocken. Door de fingerprint reader is de aan/uit knop wel lager dan andere toetsen, en daardoor ‘klopt’ de keyboardlayout niet helemaal, het lijkt net alsof de knop permanent ingedrukt zit.

Beeld

Het grote scherm heeft een resolutie van 2560*1600 en is voor een laptop van dit formaat wat aan de lage kant, helaas geen 4K, maar de beeldkwaliteit is erg goed. Het is voor mij niet heel fijn dat de scaling in Windows op 125% moet zonder dat het extreem klein aanvoelt (ter vergelijking, op mijn 27” 4K scherm gebruik ik een scaling van 100%, dat komt ongeveer overeen met 125% op de LG Gram). De kwaliteit van het scherm en de kijkhoeken lijken aardig vergelijkbaar met de Surface Pro 7, wel is de helderheid iets minder maar zeker niet slecht. Het is heel fijn om video’s kijken of zo’n relatief groot scherm. Wel is er net zoals op een Surface een 16:10 aspect ratio, dus wat kleine zwarte balken. Deze aspect ratio is wel erg fijn om op te werken, aangezien verticale ruimte daar belangrijker is. Er zit geen touchscreen op deze laptop, maar die miste ik ook niet, een touchscreen op een laptop is eigenlijk vrij nutteloos.

Geluid

Het geluid is wat je kunt verwachten van een laptop, wel aan te horen maar niet iets waar je muziek op wilt luisteren bijvoorbeeld. Ik zou er altijd een speaker of hoofdtelefoon voor gebruiken, met Bluetooth 5.1 en een 3.5mm jack zijn er genoeg opties hiervoor.

Webcam

De webcam is redelijk standaard, verwacht er geen wonderen van. Wel een leuk detail is dat je deze uit kunt schakelen met een functietoets, hij doet het dan ook echt niet in apps.

Warmte- en geluidsproductie

Bij het voorgeinstalleerde LG Control Center zitten een aantal handige opties, zoals het aanzetten van opladen van andere apparaten via USB-C en het aanpassen van de koeling. De fan lijkt altijd te draaien, ook in quiet mode. Wat wel verwarrend is is dat instelling voor de koeling onafhankelijk werkt van de power mode setting in Windows, en de koeling niet op automatisch gezet kan worden. Alhoewel dat toch wel lijkt te gebeuren, de fan gaat harder draaien als de CPU goed gebruikt wordt.

Performance en stabiliteit

Over de performance ook zeker niks te klagen. Er zijn ongetwijfeld nog snellere laptops, maar een Virtual machine met 8GB RAM draait er erg goed op. In mijn ervaring wordt de performance van een laptop meestal gebottleneckt door de SSD, en de Samsung SSD doet zijn werk goed in deze LG Gram. De componenten zijn goed op elkaar afgesteld, opstarten gaat ook snel.

Problemen met stabiliteit merk je vaak pas na een paar maanden gebruik, aangezien ik deze laptop maar tijdelijk te leen heb is hier helaas niet veel zinnigs over te zeggen. Een grote irritatie bij laptops bij mij is soms de instabiliteit van de Wifi verbinding. Maar met de Intel Wifi chipset verwacht ik geen problemen, en de Gram was in mijn test ook net iets sneller dan de Surface Pro 7. Wel jammer dat er ook geen Ethernet aansluiting op zit, daarvoor is een adapter nodig.

Software

Er zit weinig bloatware bij deze laptop, eigenlijk alleen McAfee LiveSafe en wat standaard rommel wat met een niewe Windows installatie meekomt hoeft er ongezien vanaf gegooid te worden. Verder zitten er een aantal LG branded CyberLink programma’s bij. Maar niet de volledige versies, dus na even testen mochten die er ook af.
De laptop is alleen beschikbaar met Windows Home, dus als je zoals ik Pro nodig hebt komen er nog wat licentiekosten bij. Er zit gelukkig wel een TPM 2.0 chip in deze laptop, waardoor het geen probleem zal zijn om te upgraden naar Windows 11.

Batterijduur en opladen

Door het grote scherm hangt de batterijduur vooral af van hoe helder het scherm staat ingesteld. Maar zelfs op volle helderheid is de batterijduur prima, en lijkt (op gevoel) zelfs iets beter te zijn dan de Surface Pro 7. Als je geen hele lange dagen maakt en je laptop niet continue aan hebt kan jer er makkelijk een dag mee doen. Met een USB-C lader ben je erg flexibel met opladen, een telefoonlader werkt bijvoorbeeld ook, zolang die maar meer dan 10W kan leveren, anders krijg je een foutmelding.

Prijs en beschikbaarheid

De LG Gram is op het moment van schrijven net geen 1600 euro, wat acceptabel is, een Surface Laptop met vergelijkbare specs is toch een paar honderd euro duurder. Helaas is de LG Gram volgens de Pricewatch op het moment van schrijven alleen maar beschikbaar bij 1 winkel (MediaMarkt), wat geen geweldige indicator is voor de continuiteit van de levering en service.

Al met al is de LG Gram een heel fijne laptop in het gebruik, erg licht en met een groot scherm. Het ligt er helemaal aan wat je belangrijk vindt, als je graag een groter scherm en een krachtige laptop hebt is dit een prima keuze. Persoonlijk zou ik, als ik hetzelfde uit zou willen geven, toch voor een kleinere Surface met iets mindere specs gaan, vooral vanwege de toch net iets betere bouwkwaliteit.

Heb jij ook een LG Gram 16Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)?

Ik snap de positionering niet goed van deze laptop. Voor 1600 euro koop je een laptop waarvan de grafische prestaties ver onder de maat zijn. Een laptop met een veel krachtiger Ryzen 5800u koop je soms al voor de helft van dit bedrag. Dat de bouwkwaliteit beter is geloof ik dan weer wel, met 1,2 kilo een goede 16 inch laptop neerzetten is bovengemiddeld knap, maar die 1600 euro snap ik echt niet. :?
Mensen die vooral interesse hebben in zo'n dun en licht mogelijke laptop hebben daar wel die centen voor over i.c.m. meer dan degelijke bouwkwaliteit. De prijs rechtvaardigt zich wel enigszins. Denk dat rond de 1250 als de nieuwigheid eraf is, je goed zit. Je zit nu met de introductieprijs natuurlijk.
Klopt er zijn voor minder wel krachtigere laptops te krijgen, maar als je de grafische kaart niet nodig hebt (games speel ik er niet op en ML modellen draai ik wel in de cloud) is de performance al snel 'goed genoeg'. Wat voor mij veel belangrijker is is de mobiliteit en bouwkwaliteit, en hoe fijn de laptop in het gebruik is, hoe goed de touchpad werkt enzo. Dat is op veel laptops een issue waar ik me al snel aan ga irriteren.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.