Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart Review

SpeedingWilly 2 september 2010, 1.342 views

Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart

Pluspunten

• Contrast (indien helderheid iets teruggeschroefd wordt)
  • Helderheid
  • Betrouwbaarheid
  • Kleurweergave
  • kijkhoek

Minpunten

• Design (moet je van houden)
  • Bulky (in vergelijking met hedendaagse schermen)
  • Niet super energie zuinig
  • Ghosting (geen gamescherm)

Ik heb dit geweldige Dell scherm in gebruik sinds medio 2005, nu al ruim 5 jaar dus.

Ik heb toen de hoofdprijs betaald: 900 euro. Toen was dat gewoon een courante prijs: 24"schermen waren niet erg gewoon. Ik heb er nog steeds geen moment spijt van. Met name het contrast en de helderheid en de kleurweergave (na calibratie met Spyder2Pro) zijn positieve punten in vergelijking met andere schermen. Zonder calibratie is de standaardinstelling trouwens ook voldoende voor de meeste gebruikers, maar ik gebruik het scherm ook voor fotobewerking.

De betrouwbaarheid is nog steeds top. Als je dit scherm voor een prikkie op de kop kunt tikken en er zijn geen pixeldefecten of andere gebreken moet je het zeker doen. Er zijn natuurlijk al enkele opvolgers op de markt, maar daar zijn de vraagprijzen (veel) hoger van.

De brightness van het scherm heb ik trouwens teruggeschroeft naar 50%, want op 100% komt me er toch een bak licht uit dat ding 8-) .

Ik ga zeker weer een Dell scherm overwegen als ik een nieuw scherm aanschaf.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2405FPW Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb hem ook in 2005 gekocht voor 950 euro en een paar maanden terug nog 1 op de kop kunnen tikken voor 175 euro. Ik ben er zelf ook erg tevreden mee, echter hebben deze schermen sinds kort een lichte buzz wat ik zelf irritant vind. Misschien zijn ze binnenkort DOA :(
Ik heb ook heel soms een lichte buzz gehad, maar dat ging vanzelf weg en het had volgens mij ook te maken met temperatuur en luchtvochtigheid. Wat je hoort is de resonantie van spoelen in het scherm.
DOA = Dead On Arrival... Dus dat zullen ze niet zo snel worden bij jouw thuis...
Of je moet bedoelen -> Bij de gemeentewerf :)
Meer iets van DA5YU -> Dead After 5 Years of Use
Let wel: er zijn verschillende revisies van het scherm op de markt.

Ik ken iemand die later een tweede scherm kocht voor zijn dual-head opstelling, maar er zat verschil in de latency tussen de oude en nieuwe revisie.

Inderdaad, een prima scherm trouwens.
Ik heb twee stuks aangeschaft van dit scherm voor 140 euro p/s, aangezien de meeste mensen afschrikken van de leeftijd (ik heb liever een scherm wat degelijk gebouwd is met een goed panel dan een nieuw el cheapo TN model) en ondertussen is een exemplaar naar een bekende gegaan.

Nog steeds erg tevreden (gebruik ook spyder) en ik zal pas overgaan als dit scherm af is.
Ik heb hem sinds 2004, tegenwoordig is alles glans. Deze is gelukkig gewoon mat. Heb hem nog steeds en werkt perfect :D.
Bijna alles.
Heb net de U2711 van Dell gekregen en die is heerlijk mat hoor!
Er staat een goede review hier op tweakers mocht je ooit toe zijn aan een nieuwe.