Kenwood KMM-BT504DAB Review

letatcest 28 juli 2021, laatste update op 28 juli 2021, 388 views Product gekocht

Kenwood KMM-BT504DAB

De grootste elektronica-update ever aan mijn auto. Een zeldzame hoeveelheid nieuwe (draadloze) verbindingen toegevoegd met slechts één radio.

Pluspunten

• USB-poort voor laden
  • Bediening telefoon (Android) via radio
  • Spotify / BT-audio bediening
  • Bijgevoegde losse microfoon

Minpunten

• Menu's niet logisch ingedeeld
  • Gebruik DAB+ niet duidelijk

Hoe leid je de grootste auto-upgrade op elektronisch vlak ever in? Simpel: dat had ik eerder moeten doen.

Nostalgische gevoelens bij cassettebandjes hielden me jaren bij brak FM-antennegekraak, eindeloos voor- en achteruitspoelen en een uitvallende radio tijdens remmen. Ja, die remlichten slurpen wat power. Dacht ik.

Dat bleek anders te liggen: de radio zelf was de schuldige, ooit van de kringloop voor 5 euro, maar ruim uit het guldentijdperk. De auto ook trouwens.

Een cassettebandje-met-minijackaansluiting bood soms wat soelaas door gewoon de radio via je telefoon af te spelen. Ach, zo heb ik toch ook alle mogelijkheden van mijn telefoon? Dacht ik.

Tot de maat vol was. Eigenlijk deed de radio het vaker niet dan wel. Misschien was ie wel gewoon versleten. Iets, een elcootje of zo, zou wel uitgeput zijn. Het moest dus maar eens gebeuren: de overgang naar DAB+. En onzinnige nieuwigheidjes als bluetoothaansluitingen, usb-verbindingen, handsfree-belopties en vermoedelijk functies die niet werken in een auto met een basisontwerp uit 1948.

Deze radio wordt al sinds 2018 aangeboden en, dat had ik eerder moeten doen!

Nooit een seconde die cassettebandjes gemist (het scheelde ook een tas met bandjes) en gewoon full pull alle optiet met verbinden met je telefoon. Oké, Android Auto werkt dan misschien niet, maar BT-Audio kun je helemaal bedienen via de radio, Spotify heeft een eigen interface en verder zit er handsfree-bellen in dat ook helemaal via de radio te bedienen is.

Weinig nieuws voor de doorgewinterde nieuwe-autobezitter, maar voor mij een openbaring!

Het enige minpuntje, naast onmogelijke menu's, maar ja, je moet toch op de een of andere manier al die RGB-kleurtjes laten zien, is dat het best onduidelijk is hoe je DAB+ gebruikt.

In eerste instantie dacht ik dat je gewoon 'geluk' moest hebben met slechte FM-ontvangst, maar het blijkt te vallen onder 'DIGITAL AUDIO' waar vermoedelijk het gedeelte dat 'BROADCASTING' moet uitdrukken weggevallen is. Binnen dat DIGITAL AUDIO-menu kun je gewoon met de pijltjes zoeken tussen alle beschikbare DAB+zenders. Nou ja, lang drukken op een nummertje op de onderste fysieke nummerbalk laat het apparaat de zender onthouden. Allemaal weinig nieuws onder de zon.

Met deze upgrade heb ik ineens, naast 6 gloeilampjes voor, 1 gloeilampje in de auto, 5 gloeilampjes in het dashboard en 7 gloeilampjes achter (ja, er zit een mistachterlicht), een elektronische ontsteking (jaja..), een bobine en een dynamo, een volledige computer in de auto zitten!

Als klap op de vuurpijl is het geluid ook nog oneindig veel beter. Overigens gaat handsfree-bellen het best als je niet rijdt in verband met het geluid tijdens het rijden, maar ja, een kniesoor die daarop let.

Ps: dit lijkt uiteraard een niet-serieuze review, maar de serieuze ondertoon is: het is een fijne radio, goede ontvangst, makkelijke installatie, meegeleverde DAB-antenne is prima, microfoontje van de carkit is wat matig. Check even of er inmiddels niet een nieuwere versie is (deze kocht ik een klein jaar geleden en heb inmiddels een hoop ervaring) met misschien een iets logischer menustructuur (maar dat betwijfel ik). Past in praktisch elke ouderwetsche standaard autoradiouitsparing.

Heb jij ook een Kenwood KMM-BT504DAB?

Leuke review met de nodige humor en zelfreflectie.

Heb een soortgelijke radio van dit merk gehad en was erg goed bevallen.
Helaas moesten we afscheid nemen van de auto (en radio) na een ongeluk

Vooral DAB vond ik een openbaring. In mijn nieuwe auto heb ik helaas geen DAB meer.
Die menu's zijn niet logisch, dat klopt.

Ik vond alleen die preset toetsen om te switchen tussen radio zenders net te klein.
Blind kon ik die niet goed bedienen maar verder top spul dat kenwood

[Reactie gewijzigd door Guusd op 29 juli 2021 14:13]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.