PowerVision S1 Review

aritmeester 30 augustus 2021, 89 views

PowerVision S1

Al met al ben ik erg tevreden met de gimbal. De tracking en stabilisatie werkt super goed. Ook is het eenvoudig om de functies te gebruiken in combinatie met andere apps. De gimbal is compact, hierdoor neem je hem gemakkelijk mee.Naar mijn idee is de gimbal wel stevig geprijsd.

Pluspunten

• stabiele beelden
  • veel opname mogelijkheden
  • te gebruiken als powerbank
  • eenvoudig in gebruik

Minpunten

• rondslingerende accessories
  • stevig aan de prijs

In gebruik name

Het in gebruik nemen van de gimbal verliep erg soepel. De app loodst je eenvoudig door de nodige stappen heen. Hieronder zijn een aantal screenshots te zien van de app welke gemaakt zijn tijdens het eerste gebruik.
  • App opstarten
  • Via bluetooth wordt er automatisch gezocht en de gimbal wordt snel gevonden
  • Verbinden met de gimbal
  • Activeren van de gimbal
  • Na activeren van de gimbal werd er een nieuwe firmware versie gedetecteerd
  • Een minuut later was de firmware bijgewerkt en de gimbal gereed voor gebruik
Bij het eerste gebruik liep ik er tegenaan dat de gimbal niet altijd helemaal stabiel was. Na wat testen kwam ik erachter dat ik een van de handelingen niet goed had uitgevoerd bij uit uitklappen van de gimbal. Dit is een aandachtspunt maar doe je maar 1x fout.
Ook was het even uitvogelen hoe ik de klem op mijn mobiele telefoon het beste kon plaatsen voor de optimale gewichtsverdeling. Ik gebruik de gimbal in combinatie met de Galaxy S21 Ultra. Bij mijn telefoon heb ik een Spigen hoesje waar ook de S-Pen in past. Helaas is de PowerVision grip net te klein voor deze hoes en moet ik de hoes dus steeds verwijderen. De bijgeleverde plak-magneet vind ik ook niet handig. Deze moet je op je telefoon plakken waardoor er geen hoesje meer omheen past.
Wel komt er voor mijn toestel op korte termijn een hoesje beschikbaar. Het voordeel hiervan zou zijn dat de magneet altijd precies op de juiste plek wordt uitgelijnd. Deze hoesjes komen beschikbaar voor de laatste iPhone en Samsung toestellen. Niet alle gebruikers zijn hier dus mee gebaat.

Functies

De gimbal heeft veel functies waarvan ik er hieronder een aantal zal bespreken.
Functies - stabiliseren
De belangrijkste functie van een gimbal is het stabiliseren van videobeelden. In onderstaande video zie je een side-by-side vergelijking tussen een standaard opname en een gestabiliseerde opname.

In deze video is er duidelijk verschil te zien tussen de beelden die uit de hand geschoten zijn en beelden waarbij de PowerVision S1 is gebruikt. Ik ben onder de indruk van de mate van stabiliseren van het video materiaal. Ik denk dat het nog verder te verbeteren is door een ninja walk toe te passen.
Functies - panorama
Na het testen van de stabilisatie heb ik een panorama foto geschoten. Hierbij maakt de gimbal software 9 foto's welke daarna automatisch gecombineerd worden. Ik moet zeggen dat ik deze functie fenomenaal vind werken. De foto's worden onzichtbaar aan elkaar geplakt. Er is geen verschil in belichting/witbalans te vinden en de overgangen tussen de foto's zijn niet terug te vinden.
Functies - hyperlapse
Nog weer een andere mogelijkheid is het maken van de hyperlapse beelden. In onderstaande video heb ik 30 minuten lang iedere 3 seconden een beeld gemaakt. Vooraf is middels de app precies in te stellen naar welke posities de camera moet bewegen. Onderstaand voorbeeld is een beweging van links naar rechts maar middels de app kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Functies - tracking
Nog een functie waar ik erg over te spreken ben zijn de tracking mogelijkheden. Middels een druk op een van de hardware buttons is tracking te starten. Objecten worden hierbij goed in beeld gehouden. Hierdoor is het zeer gemakkelijk om bijvoorbeeld om je onderwerp heen te lopen terwijl het onderwerp continue in beeld blijft.
Naast objecten is het ook mogelijk om personen te tracken. Dit is bijvoorbeeld te gebruiken voor vlogs en/of online streaming. De persoontracking werkt supergoed. Ik heb geen hands-on ervaring met bijvoorbeeld DJI of Zhiyun maar als ik af ga op online reviews dan werkt te tracking van de S1 beter. Het is bijna onmogelijk om de tracking om de tuin te leiden. Snelle moves kan hij zeker aan. Alleen bij de draai-limiet van de gimbal zul je in de problemen raken. Als je echter tijdelijk toch uit beeld raakt pakt de tracking de draad vaak weer goed op als je weer in beeld komt.
Functies - power follow
De tracking functionaliteit is niet alleen gebonden aan de PowerVision app. Door de app in de achtergrond te starten is het mogelijk om bijvoorbeeld de tracing en gesture functies te gebruiken in combinatie met een andere app op je telefoon. Hiermee is dus het bijvoorbeeld mogelijk om een online video te streamen via de eigen app van het medium naar keuze.
Functies - gestures
De gimbal is eenvoudig te bedienen door gebruik te maken van gestures. Hierbij maak je een handgebaar om een functie te starten/stoppen;
  • persoon volgen
  • foto maken
  • video maken
Dit is een superhandige functie wat het gebruik van de gimbal erg toegankelijk maakt. De gestures zijn ook prima te gebruiken in de power follow (externe app) modus.
Functies - in app editing
De app heeft ook mogelijkheid om video's te monteren. Dit gedeelte in de app is eenvoudig in gebruik. Er zitten genoeg voorbeeld/templates in waardoor je zeer snel iets in elkaar monteert. Op dit vlak is de app echter nog niet erg stabiel. De editor gaat bijvoorbeeld steeds je telefoon indexeren op media (foto/video/geluid). Dit is een erg tijdrovend process en wordt keer op keer opnieuw uitgevoerd. Hopelijk wordt dit in de toekomst nog verbeterd. Er zou bijvoorbeeld caching kunnen worden toegevoegd maar ook het beperken tot de PowerVision mappen zou wat mij betreft een prima optimalisatie zijn.
Functies - power bank
Een bijzondere functie, die je niet bij de concurrentie terugvindt, is de power bank functie. De accucapaciteit van de gimbal is te gebruiken om je andere apparaten op te laden. Een handige functie hierbij is dat dit ook draadloos werkt. 1x op de powerknop van de gimbal drukken en de wireless charge functie wordt geactiveerd. Hiermee kun je dus gemakkelijk je telefoon of oordopjes opladen.

Al met al ben ik erg tevreden met de gimbal. De tracking en stabilisatie werkt super goed. Ook is het eenvoudig om de functies te gebruiken in combinatie met andere apps wat een dik pluspunt is ten opzichte van de concurrentie. Het gebruik van de hardware buttons vergt enige gewenning maar zodra je dat onder de knie hebt werkt dat ook prima. Alleen de zoom button heb ik een haat-liefde verhouding mee. Doordat hij zo klein is is deze onhandig/onnauwkeurig in gebruik.
De gimbal is compact omdat je hem als 'blok' in elkaar kunt klappen. Hierdoor neem je hem gemakkelijk mee. Nadeel hierbij is wel dat je bijvoorbeeld de telefoon klem los mee moet nemen. Deze slingert dus los rond en is potentieel een onderdeel om kwijt te raken.
Naar mijn idee is de gimbal stevig geprijsd. Je krijgt er een gimbal met vele functies voor terug maar ik vraag mij af of hij de concurrentie met bestaande gimbals gaat winnen. De prijs zou voor mij een breekpunt bij aanschaf kunnen zijn maar vooralsnog maakt de geboden functionaliteit dit wel goed.

Heb jij ook een PowerVision S1?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.