1 review

be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W

€ 164,-
Specificaties 850W (80 Plus Platinum) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W Review

Manyuken 17 september 2021, laatste update op 17 september 2021, 591 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Manyuken schreef afgelopen jaar 2 reviews, waarvan 100% gesponsord.

be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W

Zeer flexibele aansluitmogelijkheden, oerdegelijke bouwkwaliteit en echt geruisloze werking.. Door de 4!! high-performance 12v rails en een efficiëntie van 94% gaf deze PSU geen krimp toen ie gepushed werd door mijn RX6900Xt! De 5 jaar garantie en het ontbreken van een opbergtasje voor de kabels zijn de enige minpuntjes..

Pluspunten

• 80 PLUS® Platinum - 94% efficiëntie!
  • Genoeg aansluitmogelijkheden
  • Geruisloze werking
  • Bouwkwaliteit
  • Stabiliteit
  • 4! high-performance 12v Rails
  • Japanse Condensator met een 105°C-rating
  • Volledig modulair

Minpunten

• Iets hoger geprijsd dan de concurrentie
  • Maar 5 jaar garantie
  • Geen opbergtasje voor de overbodige kabels

Uitrusting Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Prestaties en stabiliteit Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Aangezien mijn RX 6900 XT mijn Corsair RM650x teveel liet zweten kwam het bericht dat ik de be quiet! Straight Power 850W Platinum mocht testen als geroepen!

De powerspikes van de RX 6900 XT liet sommige games af en toe crashen en daar werd ik zelf nogal moe van... Nu weet ik dat AMD zelf een 750watt voeding aanbeveelt maar mijn motto was beter een premium 650watt dan een crappy 750watt haha. In de praktijk bleek echter dat de RM650x werd overbelast op sommige momenten en aangezien de voeding toch 1 van de belangrijkste onderdelen in een pc is was ik heel benieuwd hoe de Straight Power 850W Platinum het er vanaf ging brengen :)
So let's begin!

Specificaties van de Straight Power 850W Platinum:

Als we de gegevens van de eigen website pakken dan vermeldt be quiet! het volgende:

WORLD CLASS QUIET AND EFFICIENCY
be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W raises the bar for systems that demand virtually inaudible operation and outstanding efficiency.
  • 80 PLUS® Platinum efficiency (up to 94%)
  • Virtually inaudible Silent Wings 3 135mm fan
  • Funnel-shaped fan opening of the PSU case for high airflow intake
  • Wire-free inside the PSU on the DC side for enhanced cooling and longevity
  • Modular cables for maximum build flexibility
  • Four PCIe connectors for overclocked high-end GPUs
  • Japanese 105°C-rated capacitors ensure stability and reliability
  • ErP and Energy Star 7.0 ready
  • 5-year manufacturer’s warranty

Testmethode:

Zo'n grote voeding moet wel aan het werk gezet worden! Dus mijn hoofd pc is er in gegaan.
Het testsysteem:
  • X570 MSI moederbord
  • 32GB DDR4-3200mhz (4x8GB) Corsair RGB
  • Ryzen 7 3700x
  • NZXT Kraken X52

Verpakking:

Als je de doos voor het eerst ziet oogt hij misschien wat saai, echter ben ik er wel blij mee. Geen rare poespas, gewoon een strakke doos met een duidelijke afbeelding van het product. Niks meer, niks minder dus dat is prima. Echter heb ik wel het idee dat de doos iets steviger had kunnen zijn als ze aan de binnenkant wat meer karton hadden gebruikt voor de verdeling van de inhoud zoals bij veel concurrenten wel het geval is. Dan geeft het net even wat meer body als je zo'n zware doos oppakt. Maar dan ben ik wel aan het zeuren om het zeuren ;)

Inhoud:

De inhoud van de verpakking is prima ingedeeld en alle onderdelen & kabels zijn intern ook netjes ingepakt. Zoals hierboven vernoemd hadden ze van mij wel nog iets meer aandacht kunnen spenderen om de binnenkant van de doos te voorzien van meer karton voor stevigheid en het maken van aparte vakken voor alle onderdelen. Al met al is het prima ingepakt al had ik er voor deze prijs wellicht iets meer van verwacht.
Wat vinden we specifiek in de doos qua kabels?:

Uiteraard vinden we ook een 220v Voeding stekker en een handleiding ;)

Uiterlijk:

De voeding zelf is strak zwart uitgevoerd met in mijn mening een heel leuk detail, namelijk de merknaam is er ingeslagen en dat geeft toch nog iets meer het idee dat je wel een kwaliteit product in handen hebt. Waar andere fabrikanten zich proberen te onderscheiden met felle kleuren, RGB elementen en zelfs schermpjes in de voedingen ben ik blij dat BeQuiet het simpel heeft gehouden. Het rooster over de ventilator is ook net even anders dan bij andere voedingen. Deze is niet gemonteerd met schroeven maar is op een strakke wijze verwerkt in de behuizing.

Installatie:

De installatie zelf is recht toe recht aan. Het is mooi meegenomen dat de voeding volledig modulair is zal je, zeker met de M.2. SSD's tegenwoordig steeds minder kabels nodig hebben en dan ook hoeven aan te sluiten. De indeling van de aansluitingen is prima en logisch al zou ik zelf eerder er voor gekozen hebben om de grote aansluitingen zoals die voor het moederbord links te plaatsen in plaats van rechts. Deze aansluitingen sluit je vaak maar 1x aan en laat je dan zitten, nu moet je wel iets meer moeite doen om bijvoorbeeld een extra kabel voor SATA aan te sluiten. Echter is dit bij bijna geen enkele voeding helaas het geval, dus kan ik het ook niet echt als een nadeel benoemen ;) Wat ik zelf wel een stuk fijner vind persoonlijk is dat een deel van de aansluitingen langwerpig zijn ipv een klein vierkantje wat voor mij de bereikbaarheid en installatiegemak bevorderd. Nadeel hiervan is natuurlijk wel dat je niet zo maar elke generieke voeding kabel kan kopen online zoals je bij bijvoorbeeld bij een Corsair wel eerder zal hebben.

Het eindresultaat:

Als alles is geïnstalleerd wil je natuurlijk bekijken hoe het eindresultaat is in de kast. Doordat hij relatief compact is en er dus minder kabels nodig zijn in de kast zal je een strakker eindresultaat krijgen en ook daardoor meteen betere airflow. Bij mij past ie er in ieder geval mooi in :)

Geluidsproductie:

Volgens de website van bequiet! heeft de voeding de volgende geluidsproductie:
  • dB(A) at 20% load 7.7
  • dB(A) at 50% load 7.9
  • dB(A) at 100% load 22
Op 100% zou de ventilator nog steeds maar 22 decibel moeten produceren, nu heb ik zelfs met die RX 6900 XT nog geen 100% load kunnen realiseren. Ik heb wel gekeken of ik enige vorm van geluidsverhoging kon waarnemen bij een zo zwaar mogelijke belasting en dat was totaal niet het geval. De voeding bleef werkelijk muisstil zijn werk doen!

Stabiliteit:

Om stabiliteit te verhogen heeft deze voeding een aantal belangrijke kenmerken meegekregen:
  • 4! high-performance 12v Rails
  • Japanse Condensator met een 105°C-rating
  • Volledig draadloos ontwerp intern
Met deze kenmerken verzekert bequiet dat de Straight Power 850 Platinum extreme stabiliteit met een zeer hoge efficiëntie moet behalen. De 4 high performance 12v rails zorgen er voor dat er meer controle is op de stroomtoevoer en dat de voeding ook eerder zal uitschakelen bij een potentiele overload. Met de volledige Japanse Condensators zit het ook wel snor aangezien deze zich al jaren bewijzen in de topvoedingen op de markt. Als laatste wil ik nog even het volledig draadloze ontwerp aankaarten. Het klinkt misschien als iets onbenulligs maar door het weghalen van alle kabels wordt de interne airflow verbeterd en is er minder storing aanwezig die kabels altijd uitzenden.

Hoe werkt dit dan in de praktijk? Met verschillende benchmarks of stresstesten heb ik geen van de componenten (denk aan grafische kaart en CPU) rare dingen zien doen. Alles draait als een zonnetje en ik ga er vanuit dat dit, mede door de kenmerken hierboven, ook zo zal blijven de komende jaren!

Verhoogde prestaties?

Nu iets waar ik zelf verbaasd over was... Na het installeren van de voeding merkte ik bij verschillende games dat mijn FPS marginaal (denk aan 1-3 fps) was gestegen, maar voornamelijk over de hele gamesessie stabieler bleven! Blijkbaar kunnen zowel de GPU als CPU nu langer hun maximale performance neerzetten zonder dat daar een dipje hier en daar optreedt. Al met al erg blij mee dus! :)

Prijs:

De prijs is eigenlijk geen pluspunt of minpunt. Ja er zijn goedkopere op de markt beschikbaar met ook een platinum rating (zoals de Seasonic Focus Plus 850 Platinum & de Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W) echter doe je dan ook bepaalde concessies. Of het model is echt een heel stuk ouder (2017 voor de Focus Plus) terwijl beide ook single rail only zijn. Nu hoeft dat echt geen probleem te zijn uiteraard alleen is de multirail wellicht net wat veiliger omdat er meer controle punten ingebouwd zijn. In vergelijking met de rest van de concurrenten die wel multirail zijn is de prijs gewoon zeer vergelijkbaar en kan ik deze voeding ook op prijs gewoon prima aanbevelen!

Eindconclusie:

Ik heb erg veel plezier beleefd aan het inbouwen en testen van de be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W (sterker nog het is een blijvertje voor mijn hoofd game systeem). De specificaties zijn prima, hij is muisstil en doordat hij relatief compact is en volledig modulair kan je een prachtig strak systeem in elkaar zetten met een betere airflow.

Met 850Watt ben je tevens verzekerd dat je met de geclaimde efficientie goed zit voor highend gaming systemen met behoorlijk wat power! Denk aan bijvoorbeeld een Ryzen 9 5900X i.c.m. een RTX 3090 of RX 6900XT.
Wil je een nog zwaarder systeem bouwen met een flinke dosis overclocking erbij, dan is het ook goed om te weten dat deze voeding tevens verkrijgbaar is in 1000Watt en 1200Watt dus voor iedereen wat wils ;)

Het enige wat ik be quiet! zou willen adviseren is om er een tasje voor de kabels bij te doen en de garantie minimaal te verhogen naar 7 jaar (liefst 10 jaar :))

Al met al is het gewoon een prima voeding die zeker boven aan je lijstje mag staan aangezien een voeding toch wel belangrijker is dan veel mensen wellicht op dit moment denken ;)

Heb jij ook een be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W?