Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

€ 198,25
Specificaties 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart Review

skabouterTestpanel 27 juli 2021, 889 views Testpanel

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

Prima scherm voor de incidentele thuiswerker of casual gamer. Fraai vormgegeven en diverse aansluit opties. Jammer van de enkele USB aansluiting.

Pluspunten

• Design
  • Kleurbalans
  • Helderheid

Minpunten

• Speakers
  • Slechts 1 USB aansluiting

Ik ontving de monitor ter review nu anderhalve week geleden. Ik gebruik de monitor voornamelijk als 2e scherm naast mijn primaire monitor in combinatie met mijn Macbook Pro (2019) voor mijn werk en Asus gl552v laptop die ik gebruik voor wat (casual) gaming.

De monitor kwam netjes verpakt en de installatie was erg simpel. Alle kabels die je kan aansluiten zitten er bij, met uitzondering van de VGA. Bij het installeren viel het mij op dat de camera iets scheef was, deze is echter vrij gemakkelijk te stelen wat resulteerde in een mooi uitgelijnde camera t.o.v. het scherm. Het standaard voelt erg solide aan en bied de mogelijkheid om het scherm zowel in hoogte als in draaihoek te verstellen.

Dit kan prettig zijn als je zoals ik de scherm als tweede scherm wilt gebruiken. Ook is het mogelijk voor pivot, iets wat ik nooit gebruik maar het is dus wel mogelijk. Mocht je de stand niet willen gebruiken dan is deze vrij eenvoudig te demonteren waarna de Vesa mount gebruikt kan worden om de monitor te bevestigen.

De afwerking van de monitor is wat ik gewend ben van IIyama, mijn zijn dunne schermranden en zwart glanzende accenten is de monitor zeer fraai vormgegeven. In mijn geval heeft mijn primaire scherm ook dezelfde afwerking waardoor het geheel mooi op elkaar aansluit en het beeld vrijwel naadloos overloopt van het ene scherm naar het andere scherm. De monitor is voorzien van een HDMI en Displayport aansluiting en voor de nostalgie ook een VGA aansluiting, handig voor als je eens een oude machine moet aansluiten.

Wat direct opvalt is dat er, na het aansluiten van de USB camera op de usb ingang aan de bovenkant van het scherm, slechts één USB ingang overblijft aan de zijkant van het scherm. Dat is wel jammer, zeker gezien het feit dat er voldoende ruimte lijkt te zitten voor twee aansluitingen. De geïntegreerde speakers zijn weggewerkt aan de achterkant (bovenin) waardoor deze niet zichtbaar zijn als het scherm in gebruik is.

Het kabelmanagement is zowel simpel als doeltreffend, via een opening in de voet kunnen de kabels worden weggeleid van de monitor naar de machine.

Tijdens mijn werk (web development) gebruik ik de monitor vooral om Visual Studio Code weer te geven met gebruik van de Macbook Pro. Hierbij valt het direct op dat de monitor een scherp en helder beeld geeft. Ik heb de helderheid iets verhoogt van de standaardinstelling naar 70% maar verder was het scherm standaard al prima afgesteld. Het beeld is rustig en helder waardoor het lezen van de code, ook met een hogere resolutie, zeer prettig is. In de documentatie van Iiyama is terug te lezen dat het scherm is uitgerust met technologie om je ogen minder te vermoeien door gebruik van het scherm, hier heb ik niet echt iets van gemerkt. Daar moet ik wel bij opmerken dat ik doorgaans geen last heb van vermoeide ogen bij (langdurig) computergebruik. Het exemplaar dat ik getest heb had geen last van pixeldefecten.

Doordat thuiswerken nu de norm is, is de webcam die bij deze monitor komt een mooi extraatje. De kwaliteit valt mij niet tegen, mijn Philips monitor heeft ook een ingebouwde webcam maar die is alleen te gebruiken bij zeer veel licht waar de webcam die Iiyama heeft meegeleverd ook bij minder licht nog steeds een redelijk beeld geeft. Dat is handig want nu kan mijn Macbook dus dichtgeklapt blijven tijdens meetings en zit ik voor de kijker in een positie die wat rechter voor de camera is. Als je de monitor als primaire monitor gebruikt is het natuurlijk helemaal mooi. Door de positie bovenop het scherm kijk je voor de kijker net onder de lens door, een vrij natuurlijke positie.

(foto 1 camera van de Macbook Pro, foto 2 camera van het schrem)

Ik was naast de camera ook benieuwd naar de ingebouwde speakers. Voor mij is het een raadsel waarom monitor-producenten nog de moeite nemen om deze "gimmick” in te bouwen want ik moet de eerste monitor met een beetje fatsoenlijk geluid nog tegenkomen en helaas is dat in dit geval ook zo. Het geluid is zeer schel en blikkerig en ik kan mij niet voorstellen dat je dit zou willen gebruiken. De monitor is wel voorzien van een hoofdtelefoon aansluiting dus mocht je geen andere speakers hebben dan kun je altijd deze nog gebruiken.

Zoals gezegd heb ik de monitor met zowel een Macbook Pro als een Windows laptop getest. Hierbij merk ik nagenoeg geen verschil. De monitor wordt op beide platforms juist herkend (wat je ook mag verwachten vandaag de dag) Op de Mac krijg je ook een kleurenprofiel er bij met de monitor standaard instellingen.

Voor de tests met Windows heb ik gebruik gemaakt van de Company Of Heroes 3 pre-alpha preview op de Asus. Hierbij valt direct de helderheid van de kleuren op. Het beeld geeft een erg levendig en scherp beeld, vooral als er veel kleurgebruik op het scherm te zien is. Tijdens mijn tests was er geen enkele vorm van ghosting waar te nemen, nu denk ik niet dat dat snel zou zijn bij de type games die ik speel dus erg veel waarde zou ik hier niet aan hechten.

De monitor is in mijn ogen een prima optie voor een tweede scherm of als primair scherm als je geen waarde hecht aan een hoog resolutie scherm. (4K/Retina) Voor deze prijs (217 euro op moment van review) heb je een prima monitor met een uitstekende beeldkwaliteit, maar voor een klein bedrag meer heb je een scherm met een hogere resolutie. De afwerking en "geïntegreerde” webcam maken dit scherm een goede keuze voor een thuiswerkplek.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart?