Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)

€ 264,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins PI7 (Zwart) Review

AngeloonieTestpanel 4 augustus 2021, laatste update op 5 augustus 2021, 998 views Testpanel

Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)

Ik heb earbuds ervaren die prachtig geluid weergeven, goed gebouwd zijn, prima in mijn oren zitten en goede ANC en Ambient Pass-Through hebben. Ook Bluetooth retransmission is handig en de batterijduur is prima. Daar tegenover staat een hoog prijskaartje, twijfelachtige touch-controls met beperkte functies en een matige app met kuren.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is fantastisch
  • ANC zeer goed als het werkt
  • Touch controls werken goed
  • Audio-retransmission via de case
  • Erg comfortabel om te dragen
  • Goede ambient-passthrough

Minpunten

• ANC werkt niet bij ieder oor
  • Touch sensors zijn te gevoelig
  • Muziek luisteren met enkel linkeroortje in kan niet
  • App heeft regelmatig problemen met verbinden
  • Geen volumecontrol via earbuds

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Intro

Half juli kreeg ik een e-mail van Tweakers met de vraag of ik de nieuwe Bowers & Wilkins PI7 zou willen testen.
Mijn ervaring met headphones is beperkt tot een lager segment earbuds en verschillende headsets bedoeld voor gamen. Dus de mogelijkheid om dit product uit het topsegment kunnen testen vond ik een leuke uitdaging en ik ging dus ook in op dit aanbod. Na wat formaliteiten ontving ik de oordopjes ongeveer twee weken geleden.

De headphones zijn dus getest in bruikleen van Tweakers en niet door mijzelf aangekocht. Foto's komen van de website van Bowers & Wilkins.

Ik ga in de review niet of nauwelijks de exacte specificaties vermelden. Deze kun je namelijk makkelijk vinden op Tweakers, of op de website van Bowers & Wilkins.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Uitpakken!

Toen ik het pakketje binnenkreeg en de buitendoos openmaakte, trof ik een witte doos die mij wat Apple-achtig overkwam.
Compact, strak ontwerp en stevig gebouwd. Wanneer je de buitenhoes er af hebt geschoven, klap je de doos open en daar zie je direct de Bowers & Wilkins PI7 case.
De eerste indruk is goed, een mooi strak ontwerp met een rubber-achtige coating en brushed metal look voor de deksel.

Haal je de case er uit, dan kun je de accessoires bereiken door een kartonnen laagje er uit te halen. Aan de onderkant hiervan zitten de twee kabels, netjes strak opgerold met een klittenbandje en de alternatieve oordopjes. Helemaal onderin zit de quickstart handleiding en de safety & warranty informatie.

Al met al een bevredigende unboxing, geen poespas, gewoon meteen toegang tot je case. Je hoeft zelfs de andere accessoires er niet uit te halen als je al een USB-C kabel hebt liggen.

In de doos zit dus:
  • Bowers & Wilkins PI7 case met earbuds
  • Setje met kleinere/grotere oordopjes
  • Quick-start boekje
  • Twee 20cm USB-C kabels, 1x naar USB-C en 1x naar 3.5mm audio

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Bouwkwaliteit en afwerking

Na het unboxen is het tijd om alles even te voelen en te bekijken. De smart case voelt stevig aan en heeft zoals beschreven zo'n rubber-achtige coating gekregen. Dit voelt erg fijn aan in de hand omdat het grip geeft, al is het de vraag hoe lang dit mooi blijft, dit soort coatings worden vaak al snel gladder. Omdat we de case enkel twee weken kunnen testen is dit lastig te beoordelen.
Hoe dan ook: de case ligt lekker in de hand en oogt strak.

De deksel van de case is net als de behuizing van de earbuds een soort brushed aluminium look, wat er prachtig en luxe uitziet. De deksel klemt overigens met een stevig magneetje dicht. Met de deksel open zie je twee earbuds die qua uiterlijk identiek zijn aan de case.
Aan de voorkant van de case zit een LED-indicator met eronder een knop en aan de onderkant vind je de USB-C aansluiting.

De earbuds uit de case halen gaat makkelijk, al voel je wel goed de magneten die ze op hun plaats houden. Ook bij het terugplaatsen voel je dat de magneten hun werk goed doen, de earbuds gaan nergens heen als je de case ondersteboven houdt en er mee schud.
De zijkanten van de earbuds zijn mat en lijken op het materiaal van de case. De onderkant met de connectoren is glanzend.
Het ontwerp van de earbuds is mooi, al zijn ze wel wat hoekig. Een gestroomlijnd ontwerp zoals je bijv. bij de Airpods van Apple ziet hebben ze niet. Maar in het volgende hoofdstuk zal blijken dat dit ook een functie heeft.

De earbuds voelen in eerste instantie wat zwaar aan, in ieder geval zwaarder dan de earbuds die ik tot nu toe heb gebruikt. Maar dit went snel en na een minuutje ze in de handen gehad te hebben valt het eigenlijk toch wel mee, al vroeg ik mijzelf wel af hoe het zou voelen als ze in mijn oren zaten.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Gebruiksgemak

Één van de belangrijkste onderdelen is uiteraard het gebruiksgemak. Dit hangt voor mij samen uit diverse elementen die ik nader ga toelichten.
Smart Case
De case is makkelijk te openen en sluiten, en voelt goed aan in de hand. Op de voorkant van de case zit een knop, deze dient om de status van de case en/of de earbuds te checken. Afhankelijk van de kleur van de LED-indicator kun je dan zien wat de status is, de volledige lijst met opties, zowel met als zonder earbuds in de case, is dit:

Erg handig dus om snel te kunnen checken wat grofweg de batterijstatus is. Exacte status hiervan vind je in de app terug.

Een van de leuke dingen van de smart case is dat je deze ook draadloos kunt opladen. Ik heb dit met een Ikea en een Samsung lader geprobeerd en het werkt prima. Hij pakt hem direct, zonder hem exact te moeten positioneren.

De USB-C aansluiting aan de onderkant is makkelijk te bereiken en zit exact in het midden. Ik ben er nog steeds niet over uit of ik deze aansluiting liever aan de voorkant of achterkant had gezien. Je moet de case nu namelijk altijd neerleggen als je hem op de kabel aansluit. Gevolg is dat hij met de lange kant en de case over een oppervlak kan gaan schuren. Zat de kabel aan de achterkant, dan zou enkel de onderkant (die je het minste zou zien) hier last van hebben. Maar aan de andere kant is het risico op omvallen wel kleiner, dus dat is dan weer positief.
Earbuds
Voordat je de dopjes kunt gebruiken moet je ze verbinden met je apparaat, hiervoor moet je in de case op een klein knopje drukken waarna hij in de lijst met Bluetooth-apparaten moet verschijnen. Dit werkt prima en snel, maar de earbuds moeten wel in de case zitten om dit te kunnen doen. Je kunt dus niet even snel je earbuds doorgeven, op het knopje duwen en iemand anders laten verbinden, ze moeten eerst terug in de case, dan pairen en daarna pas er weer uit.

Eenmaal verbonden met je device is het tijd om ze in te doen. Hier komen we op het punt dat ik zojuist al even noemde qua hoekig ontwerp van de earbuds. Het idee is namelijk dat je hem "op slot" zet in je oren, "Hoe dan?" vraag je? Nou, zo:

Je doet ze dus "verticaal" in je oor en daarna draai je de earbuds naar achteren, zodat hij "horizontaal" zit. Het zwarte hoekige deel zit dan in de concha (ja dit heb ik gegoogled) van je oor geklemd.
Hij zit dan dus echt ín je oor vastgeklemd, en niet enkel met de oordopjes. Persoonlijk vind ik dit heel fijn, omdat ik altijd het gevoel krijg bij earbuds dat ze er zo uit zouden vallen. Door ze zo "op slot" te draaien zitten ze goed stevig vast en het zorgt er voor dat de oordopjes goed in je gehoorgang blijven zitten.
Wat dus in eerste instantie een wat simpel ontwerp leek, heeft dus daadwerkelijk een goede functie achter zich.

Een nadeel dat ik ondervond, is dat het niet mogelijk is om enkel met het linkeroordopje in muziek te luisteren, rechts moest in mijn oor zitten, anders ging de muziek op pauze. Andersom kon dit wel: rechts mag alleen in terwijl links uit is. De Wear Sensor (later meer) stond hierbij uitgeschakeld. Dit vind ik toch wel een minpunt omdat ik soms liever één enkel oortje in heb.
Touch-bediening
Beide oordopjes zijn voorzien van touch-gevoelige knoppen met meerdere functies. Met beide touch-knoppen kun je de telefoon opnemen/ophangen of je afspeellijst op pauze zetten en naar een vorig of volgend nummer gaan. Dit gaat door middel van een aantal tikjes (1-3). Of je dit links of rechts doet, maakt hiervoor niet uit.
Wel een verschil zit er in de functies als je ongeveer een seconde je vinger op de knop houdt. Links kun je de Adaptie Noise Cancelation instellen (Aan/Uit/Automatisch) en rechts kun je gebruik maken van een voice-assistent als die aanwezig is op je telefoon/apparaat.

Als de earbuds in je oren zitten zijn deze controls erg handig, alleen zijn ze wat gevoelig als je de earbuds uit je oor haalt. Regelmatig ging de muziek weer aan of sloeg ik een nummer over als ik ze even uit mijn oren haalde. Naar mijn idee komt dit omdat je de earbuds weer "los" moet maken door ze weer verticaal te draaien, terwijl de touch-knop bijna tegen de rand aan zit. Zo raak je al snel met je vinger het touch-gevoelige gedeelte van de earbuds aan. Liever had ik gezien dat de knop iets kleiner was of dat deze wat verzonken had gezeten.

Ook mis ik volumecontrole via touch, bij earbuds in deze klasse had ik dat toch wel verwacht. Nu kun je dat via de voiceassistent wel doen, maar liever zie ik een bepaalde touch-instelling hiervoor.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Headphone app

Allereerst: De headphone app is volledig optioneel en heb je niet nodig om de earbuds te kunnen gebruiken. Je hebt ze wél nodig als je het maximale uit je Bowers & Wilkins PI7 wilt halen.

Na het downloaden & openen van de app kun je jouw PI7 toevoegen aan de app. Eenmaal geslaagd krijg je meer info over je PI7 te zien.
Zo ziet het hoofdscherm er uit als je verbonden bent:
Je ziet dus in één oogopslag wat het batterijniveau van je earbuds (links en rechts individueel) en van de case is. Ook zie je de status van de Noise Cancellation.
Een functie die enkel in de app beschikbaar is heet de Ambient Pass-Through. Hiermee kun je instellen of je toch omgevingsgeluid wilt horen, bijvoorbeeld als je op de fiets zit en muziek wilt luisteren, maar ook het verkeer wil horen (wel zo veilig). Dit werkt perfect, zo goed zelfs dat ik soms het gevoel had dat ik geen earbuds in had, omdat al het omgevingsgeluid gewoon te horen was.

In een volgend scherm van de app kun je instellen wat het gedrag moet zijn qua verbinden van de PI7. Standaard zal hij proberen om verbinding te maken met het laatst gebruikte apparaat, maar je kunt ook instellen dat hij altijd met een specifiek apparaat moet gaan verbinden.

Het derde scherm van de app bevat geen instellingen maar "Soundscapes": een aantal rustgevende geluiden die je (eventueel met een timer) kunt afspelen. Denk hierbij aan een knisperend kampvuur, een kabbelend beekje, regen op de ruiten of een briesje in het bos. Leuke gimmick maar niets bijzonders.

Het laatste scherm heeft wel weer instellingen voor je PI7. Je kunt, indien gewenst, de naam van het device aanpassen (default is Bowers & Wilkins PI7). Ook kun je instellen of de "Wear Sensor" aan of uit moet staan. Als deze aan staat detecteert dit of je earbuds in je oren zitten en zal dan zelf de muziek op pauze zetten als je ze uit je oren haalt.
In de praktijk werkt dit goed, maar als dit aan staat is het gevolg ook dat je niet met één earbud in je oor muziek kunt luisteren, ze moeten dan allebei in zitten.

Qua échte functies is de app dus beperkt tot de Noise Cancellation, Ambient Pass-Through en Wear Sensor instellen. Ik mis hier instellingen om de touch-acties zelf in te kunnen stellen, of een equalizer.
Issues
Helaas heeft de app wat issues met verbinden. Het komt regelmatig voor dat de app geen verbinding krijgt met de PI7 terwijl je gewoon muziek aan het luisteren bent. Ook is hij de verbinding vrij snel weer kwijt als je de app even naar de achtergrond hebt gezet.
Meestal was het op te lossen door de earbuds even in de case te doen en dan nogmaals te proberen, vaak lukte het dan wel. Het lijkt willekeurig te zijn want soms pakt hij ze wel direct.
Een andere onhandigheid is dat het in de app lijkt alsof je direct verbinding kunt maken met de PI7, i.p.v. dit via het Bluetooth-menu van het apparaat te doen. Dat werkt dus niet zo, want het "verbinden" gaat hier enkel om het meeliften van de reeds gemaakte Bluetooth-verbinding. Je moet dus twee stappen uitvoeren wil je de app gebruiken: earbuds via Bluetooth verbinden en daarna via de app verbinden.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Bluetooth retransmission

Een belangrijke feature, die schijnbaar een "industry first" feature is, heet Bluetooth retransmission. "Wat houdt dit in?" hoor ik je denken.
Nou, je kunt de smart case namelijk via USB-C of 3,5mm jack aansluiten op een apparaat dat zelf geen Bluetooth geeft. Denk hierbij aan een desktop PC, in-flight enterainmentsysteem of ander apparaat dat muziek kan afspelen.

Ik heb dit getest met mijn desktop PC en het is echt heel simpel. USB-kabel er in, Windows gaat even installeren en klaar is Kees. Zodra je in de audio-settings de B&W PI7 selecteert (als je al andere audio-output hebt aangesloten) hoor je al het PC-geluid via de earbuds.
Dit is een hele mooie feature, die "oude" apparaten ineens modern kan maken. Zeker ook in een vliegtuig lijkt mij dit erg handig, zodat je gewoon je eigen earbuds mee kunt nemen. Het maakt van de PI7 headphones voor zowel thuis als onderweg.

Uiteraard kun je ditzelfde ook voor elkaar krijgen door een losse bluetooth-zender te gebruiken die voor een paar tientjes te koop is, maar het is wel een mooie all-in-one feature.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Geluidskwaliteit

Nu wordt het wel eens tijd dat ik het over de geluidskwaliteit ga hebben, want dat is waar je hem uiteindelijk voor koopt, toch?
Uiteraard kan ik het gaan hebben over de twee drivers, de 24-bit audioverbinding of de aptX technologie, maar de kennis om daar over te praten heb ik niet.
Ik kan het dus enkel hebben over wat ik ervaar en hoor, ik ga dit in drie delen doen, om zo een indruk te geven per onderdeel.
Muziek
De belangrijkste en zwaarst wegende is uiteraard de klankweergave van muziek. Hiervoor heb ik via een kennis die veel van audio weet een paar goede track gekregen, aangevuld met diverse playlists van mijzelf.
Dit gaat dan bijvoorbeeld over Madonna, Hans Zimmer, Coldplay, Charles Mingus, Imagine Dragons, Buena Vista Social Club, Armin van Buren en Kings of Leon. Al met al een redelijke variatie aan klanken denk ik zo.

Ik kom maar meteen met de conclusie: het klinkt fantastisch. Als ik het vergelijk met mijn goedkope earbuds, Logitech headset of soundbar, dan klinkt het echt vele malen beter. De klanken voelen vol aan en alle details zijn hoorbaar. Vooral live gespeelde muziekinstrumenten klinken fantastisch, het lijkt echt alsof je er naast staat, alle details zijn goed hoorbaar.
Meer bombastische muziek als Hans Zimmer komt ook prima uit de verf. De hoge tonen zijn heerlijk helder, maar ook de bass is goed diep.
De gedachte "alsof je dat verschil kunt horen" die ik voorheen had, is wel ontkracht, want ja, het is echt duidelijk dat de PI7 veel meer klanken weergeeft dan mijn andere apparaten.
Gaming
Aangesloten via de retransmission functie heb ik op mijn PC diverse games gespeeld. Normaal game ik met een Logitech G533, wat een goede middenklasse is.
Voor de gelegenheid heb ik Assassin's Creed Valhalla, Diablo III, Cyberpunk 2077 en World of Tanks even aangeslingerd.
In eerste instantie hoorde ik weinig verschil met de G533, maar na wat langer gespeeld te hebben worden gaan er meer details opvallen.

Een voorbeeld hiervan is van AC Valhalla, hier hoor je tijdens het rennen je uitrusting rammelen. Nu klinkt dit ook op de G533 prima, maar op de PI7 merkte ik echt meer detail, het leek wel alsof ieder onderdeel van de uitrusting nu te horen was.
De gespen die heen en weer gaan bijvoorbeeld, die hoor ik op de G533 amper, en worden op de PI7 prachtig weergegeven. Ook het knisperen van sneeuw onder je laarzen klinkt beter op de PI7.
In World of Tanks hoor je het piepen en kraken van je rupsbanden net wat scherper en in Cyberpunk vallen de details bij het herladen of manipuleren van objecten goed op.

Ook voor gamen is de PI7 dus prima geschikt.
Voice
Als laatste de telefoon/headset functie van de PI7. De earbuds zijn ieder voorzien van 3 microfoons (6 totaal dus), maar tijdens de telefoongesprekken wordt er één gebruikt wordt om je stem op te vangen.
Dit is zo gedaan om de kwaliteit te verhogen, omdat deze microfoon het beste geplaatst is om je stem op te vangen én het minste omgevingsgeluid of wind mee te krijgen.

In de praktijk werkt dit goed, de telefoongesprekken die ik gevoerd heb waren prima verstaanbaar aan beide kanten. Is het druk of waait het flink, dan hoor je dit toch nog wel en gaat de kwaliteit wat omlaag.
Al met al werkt het gewoon goed, maar ook niets bijzonders.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Ambient Pass-Through

De 6 microfoons in de earbuds dienen dus vooral voor de Ambient Pass-Through. Ze vangen het omgevingsgeluid op en zenden dit weer uit, zodat het lijkt alsof je geen earbuds in hebt.
Dit werkt best aardig en via de app is in te stellen hoeveel omgevingsgeluid doorgelaten moet worden. Op de maximale instelling lijkt het vaak inderdaad alsof je geen earbuds in je oren hebt.
Maar helaas lijkt het bepaalde tonen ook te versterken, zo leek het op een gegeven moment alsof ik op een treinstation liep, terwijl het in werkelijkheid een vrij subtiel geluid van een industrieterrein was. Dit geluid hoorde ik zonder de PI7 amper, maar met PI7 was dit té goed hoorbaar. Iets onder het maximum werkt het beste, maar dan mis je soms net wat geluiden.
Tijdens het afspelen van de muziek merk je wel dat de kwaliteit omlaag gaat, maar het voordeel is uiteraard dat je nog iets van je omgeving meekrijgt. Dus een prima optie als je op de fiets zit of aan het wandelen bent maar je wel alert wilt blijven.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Adaptive noise cancelation (ANC)

De ANC maakt ook gebruik van de 6 microfoons, maar dan precies omgekeerd van de Ambient Pass-Through. Ze vangen het geluid op en produceren een tegengeluid om deze inkomende tonen te neutraliseren.
Het doet mij wat denken aan een witte ruis, die op bepaalde momenten ook als zodanig hoorbaar is op hele rustige momenten in de muziek. Maar gemiddeld genomen is de ANC niet storend en doet het goed zijn werk.
In mijn oren hoor ik totaal niet wat mijn vrouw zegt met ANC aan, maar als ze dit probeert dan hoort ze mij wel praten, zelfs als ik zacht praat. Het lijkt dus niet voor ieder oor even goed te werken.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Batterijduur

Volgens de specificaties zou de batterij van de earbuds zo'n 4 uur mee moeten gaan. Dit komt aardig overeen met de ervaring die ik heb gehad, mogelijk zelfs nog wat langer dan 4 uur.
Via de case kun je de earbuds 4 keer volledig opladen, voor een totale duur van 20 uur (4 uur via opgelade earbuds en 16 uur aan accu in de case). In de praktijk gaat hij dus dagenlang mee als je een uurtje of twee per dag luistert.
De 4 uur van de earbuds zelf voelt wat kort aan, maar ik denk dat je niet vaak in een situatie zit waar je de case niet mee hebt of 4 uur non-stop wilt luisteren.
Het opladen van de case gebeurt zoals ik al eerder aangaf draadloos, en dankzij Quick Charge zit hij zo weer vol.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Prijs

Het lastigste punt van deze review.. De prijs. Er hangt een heftig prijskaartje aan de PI7. Op moment van schrijven maarliefst € 399,-.
Dit plaatst ze qua prijs boven bijvoorbeeld de pricewatch: Sony WF-1000XM4 (Zwart) of de pricewatch: Samsung Galaxy Buds Pro (Zwart). Er zijn zeker nog wel duurdere earbuds te koop, maar dan hebben we het over <1% in de Pricewatch. Met andere woorden: De Bowers & Wilkins PI7 is een van de allerduurste earbuds die er te vinden is. Verwachtingen zullen dan ook erg hoog zijn en ik weet niet of die voor iedereen waargemaakt worden.

https://tweakers.net/fotoalbum/image/ayRTDmnR0XFUGaJIfEC1ExLh.png Algemene beoordeling

Na twee weken testen is het nu tijd om tot een eindconclusie te komen en ik zit een beetje in dubio.
Aan de ene kant heb ik earbuds ervaren die prachtig geluid weergeven, goed gebouwd zijn, prima in mijn oren zitten en goede ANC (mits het werkt bij jouw oor) en Ambient Pass-Through hebben. Ook de Bluetooth retransmission is een mooie feature en de batterijduur is prima.

Als geld geen probleem is en je wilt goed geluid onderweg, dan is de PI7 zeker wel geschikt als je de mankementen voor lief neemt. Hun primaire doel blijft muziek afspelen en dat doen ze gewoon ontzettend goed en mogelijk beter dan de andere high-end earbuds net onder deze prijs.
Wil je naast een goede geluidskwaliteit ook dat alle randzaken helemaal op orde zijn omdat je veel geld investeert, dan weet ik niet of de PI7 wel helemaal voor jou geschikt is.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.