Canon EOS 7D Zwart Review

SpeedingWilly 2 september 2010, laatste update op 2 september 2010, 2.641 views

Canon EOS 7D Zwart

Pluspunten

• Snelheid (ideale sportcamera -> Snelheid AF en 8 FPS)
  • Ergonomie
  • Weather-sealed

Minpunten

• (sorry, ben canon lover )

Snelheid en automatiek Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Deze korte en 'informele review' schrijf ik alleen maar als toevoeging op de onderstaande review waar werkelijk alle aspecten beschreven worden en die zeer uitgebreid is:

Ik had voor aanschaf al veel ervaring met 'point-en-shoot' fotografie, maar nog niet met een spiegelreflex-camera. Bij aanschaf heb ik zitten twijfelen tussen een 550D en een 7D. Voor vele misschien een rare vergelijking (en dat snap ik), maar voor mij was het gewoon de keuze tussen relatief veel geld uitgeven voor een body of een stuk minder voor de 550D. De keuze om met een spiegelreflex aan de slag gemaakt heb ik hiervoor al gemaakt. Nadelen zoals hoge kosten, meezeulen van je gear en de tijd die je moet investeren om echt mooie foto's te maken wegen voor mij niet op tegen de voordelen.

Mijn doel was om in mijn vakantie in de USA kwalitatief (lees qua compositie en kwaliteit van het geschoten plaatje) mooie foto's te maken die het niveau van point-en-shoot fotografie ruim overstijgt. Dat is gelukt vind ik zelf. Ik wordt wel steeds kritischer om mezelf en ik leer steeds bij.
Wat ik tijdens mijn vakantie echt kon waarderen was de ergonomie van de camera en het feit dat ie weather-sealed is (zie foto).

Ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor de dure optie ben gegaan. Voor een crop camera is de 7D zo ongeveer wel de duurste optie (echt een prosumer camera). Ik had al besloten om niet gelijk voor een full-frame camera te gaan, maar ik heb er wel rekening mee gehouden bij de aanschaf van mijn lenzen dat ik in de toekomst misschien wel overstap naar full-frame.

Volgens mij is het belangrijk om na te gaan of je de camera veel gaat gebruiken en of je denk dat je echt verslaafd gaat raken aan digitale fotografie. Als dit zo is heeft een 7D echt veel voordelen t.o.v. een 550D op het gebied van ergonomie (2 draaiwielen i.p.v. 1 b.v.).

Ik gebruik voornamelijk de Av-stand van de camera (95%). Verder gebruik ik de M-stand (vaak met flitsen) en de Tv-stand. De volautomatische stand gebruik ik niet. Het 2e instelwiel is niet alleen handig in de M-stand, maar ook in andere standen, zoals de Av-stand, die ik 95% van de tijd gebruik. Je kunt dan namelijk je belichting ook nog snel aanpassen met het 2e wiel.
Verder heb ik de 3 custom standen ook geprogrammeerd om snel zonder allerlei settings te veranderen te kunnen overschakelen.

Ik heb de volgende standen geprogrammeerd:
  • Fotograferen vanaf statief (met opgeklapte spiegel en 2-seconden delay
  • HDR fotografie (automatisch 3 foto's met verschillende belichting maken
  • Fotograferen van snel bewegende objecten (servo-stand en andere autofocusinstelling)
De voornaamste reden dat ik zolang point-en-shoot fotografie heb gedaan is dat je zo'n ding altijd bij hebt. Nu zeul ik een aantal lenzen en een zware camera mee. Als ik dat niet wil pak ik alsnog mijn point-en-shoot. Nu kies ik bewust voordat ik de deur uit ga welke camera ik meeneem (en hoeveel tijd ik voor fotografie heb op locatie). Op vakantie kies ik nu bewust voor mijn 7D omdat ik mijn ervaringen vast wil leggen in bijzondere foto's.

Als 'tweaker' vond ik het niet lastig om alle opties/mogelijkheden te leren van deze camera (zelfs niet als absolute DSLR beginner). Als je niet technisch ingesteld bent en je hebt nog geen ervaring met digitale fotografie zou ik wel een instapmodel adviseren.

Indien je het geld (er voor over) hebt zal de aanschaf van een 7D geen miskoop zijn. Negatieve reviews moeten volgens mij nog geschreven worden. Verder blijft het natuurlijk belangrijk om de 7D te gebruiken i.c.m. goede lenzen, maar het is niet per se nodig om L-glas aan te schaffen.

Heb jij ook een Canon EOS 7D Zwart?

Reviews door de redactie

Nee vind ik niet heel raar zeker bij de eerste camera komen de lenzen om de hoek kijken en een 7D als instapper is heel netjes. Meesten zullen dus voor XXXD serie gaan, en later de overstap maken.

Leuke camera me pa gaat hem ook kopen ik mag zijn 450D overnemen. Hoop en neem aan dat ik ook keer met de 7D mag spelen..

Al had je review wel iets uitgebreider gemogen en paar leuke foto's misstaan nooit
Dat bedoel ik ook dat een 7D een flinke stap is als instap DSLR. Dan volstaat een 500D of 550D natuurlijk ook prima.

De review is bedoelt als aanvulling op de geweldige review van Varoem (die natuurlijk erg technisch is). Ik heb deze review eigenlijk geschreven voor mensen die voor dezelfde keus staan en niet zo technisch aangelegd zijn. Sommige mensen vinden zo'n technische review te veel van het goede (ik niet hoor!), en willen liever weten wat de gebruikerservaringen zijn of de overwegingen die geleidt hebben tot aankoop.

N.b. Als ik meer tijd heb zal ik de review uitbreiden. Dat verdient dit product wel.

[Reactie gewijzigd door SpeedingWilly op 2 september 2010 07:29]

Persoonlijk denk ik dat het grootste voordeel van de 7D t.o.v. de 550D de robuustere weathersealed body is, en inderdaad (in wat mindere mate) de ergonomie. Ik heb zelf de 550D en kan na een kleine leercurve heel snel ermee schieten hoe ik wil, m.n. omdat hij de presets voor Program mode (semi-auto), Aperture priority, Shutter priority en Manual mode onthoudt, en je daartussen razendsnel kunt schakelen (draaiknop). Per situatie 1x je presets bepalen en klaar; als P dan 's niet doet wat je wilt / hoe je het wilt schakel je door :)

De 550D heeft dezelfde sensor, dezelfde metering en hetzelfde AF systeem als de 7D. Uit vele professionele reviews blijkt zodoende ook dat de foto's uit die 2 camera's vrijwel niet uit elkaar te houden zijn. Diversen vinden de 'out of camera' foto's van de 550D zelfs wat beter, omdat die wat meer sharpening toepast dan de 7D die wat 'softere' plaatjes schiet.

De grootste nadelen van de 7D t.o.v. de 550D zijn:
1). het enorme prijsverschil; voor 1 7D body koop je zo'n beetje 2 550D's. Of - en dat is i.m.o. belangrijker - een 550D met een serieuze lens!
2). het grote verschil in formaat en gewicht. Als je de hele dag met een camera om je nek loopt te zeulen dan gaat een totaalgewicht van ~1,1kg met lens (vs ruim 1,4kg) en een compacte body toch wel een rol van betekenis spelen.

Beide overwegingen i.c.m. de wetenschap dat de fotokwaliteit in de afweging tussen die 2 geen rol speelt (en ik niet van plan ben in de regen te schieten) hebben mij persoonlijk voor de 550D (i.c.m. een Canon 17-55 f/2.8 IS USM en Canon 18-200 IS lens) doen kiezen... en ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad :)

PS: Van de weatherseal op de 7D body heb je alleen echt voordeel als je met L lenzen schiet, die zijn ook weathersealed. Non-L glas is dat niet, dus met een non-L lens kun je toch niet 'all weather' schieten. De robustere body van de 7D is wel altijd een voordeel natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 2 september 2010 08:29]

Klopt m.b.t. je opmerking over de weatherseal. Kijk maar eens naar de foto die ik genomen heb van mijn camera nadat ik een waterval gefotografeerd had. Dan ben je toch blij dat de camera weathersealed is :) .

Verder heb ik ook foto's gemaakt in Antelope Canyon, waar het zand gewoon omlaag kwam vallen. Mijn niet weatersealed lens (Tokina 12-24) kraakt nu dat het een leive lust is, maar mijn 7D heeft niets geleden.
ook niet alle l-lenzen zijn weathersealed ;)

Ik denk dat het extra gewicht niet perse een nadeel is. Ik weet wel wat situaties waar een zwaardere camera een stuk prettiger is gewoon vanwege de extra stabiliteit die het meebrengt.
Ik weet niet of er al iets veranderd is aan de review. Maar ik vind het zeker wel een goede review. OkÚ de meneer die het altijd beter weet (behalve toen het ging over het 2e wieltje) die zal ik niet tegenspreken. Ik zelf hou de 7D topics en dus ook de reviews een beetje in de gaten.
Dit omdat ik zelf de aanschaf van de Canon 7D overweeg. Mijn broeder heeft recentelijk deze camera aangeschaft. Na er ook wat mee gespeeld te hebben leek het mij een prachtige 'instap DSLR'
Omdat ik deze camera veel in sportfotografie wil gebruiken, ben ik van mening dat de 8bps zeer goed van pas kan komen.

Ik zal verder niet moeilijk doen over de kosten van de camera :P Want ja geld is maar geld. Daar wordt een mens niet gelukkig van. Van foto's wel toch ?:D

Ik weet niet of er al iets veranderd is aan de review...
Dat weet ik wel, hij is aangepast. Nu staan er ervaringen in, mijn kritiek was op de eerste, onaangepaste, review, waarin geen ervaringen stonden.

Ik ben blij dat de review aangepast is, en dat jij er iets aan hebt.
De review is inderdaad iets uitgebreid (wat ik ook al heb aangekondigd). Maar de strekking is nog steeds dezelfde: informeel zonder op veel technische details in te gaan. Daar is al een uitgebreide review over geschreven.
...P.s. het 2e wieltje komt ook van pas in de film modus (A) (Tsjah weer die belichting)
Het schijnt er tegenwoordig op te moeten zitten, een filmmodus op een D-SLR. Leuk, maar daarvoor koop je doorgaans geen D-SLR. Dus meer dan leuk is het niet.

Een dedicated camcorder is qua bediening veel beter dan een D-SLR als het om filmen gaat. Ook als-ie slechts 1 instelwieltje heeft. Of zelfs geen ÚÚn...

Wil je filmen met D-SLR kwaliteit plaatjes en volledige controle over scherptediepte, dan kun je deze Sony NEX video camera kiezen.
ik weet ook wel dat het geen super ding is om te filmen :P Toch heb ik het op statief een paar keer gebruikt. Het is wel leuk dat het er op zit. Maar het vreet van je geheugen. en nouja in en uitzoomen ect. dat is gewoon niet te doen.

Ik heb zelf een 720p Toshiba camcorder. Ja simpel dingetje. Maar zelfs dat werkt chiller dan met een Canon 7D filmen :p
Ik begrijp alleen niet waarom je niet voor een fullframe bent gegaan, een 5D zit bijna op dezelfde prijs. Een de extra lichtopbrengst zou ik goed kunnen gebruiken.
Toen ik de 7D kocht (dikke 1300 toen) was er 500 euro verschil tussen een 7D en een 5DII. Maar ik neem aan dat je over een 2e hands 5D praat?

Ik wilde nieuw kopen.
De 5D (mark 1) heeft 12 megapixels, de 7D heeft wel 18 megapixels, en vooral hobbyisten en verkopers denken dat meer megapixels beter is...

Aan de andere kant is de 7D op bepaalde punten duidelijk beter dan de 5D:
- schermpje achterop is groter en heeft meer pixels (daar is meer wel bijna altijd beter);
- veel hogere snelheid bij serie-opnamen;
- groter bereik bij ISO gevoeligheid (alhoewel de ISO50 van de 5D een voordeel is).
Goh, met het verkeerde been uit bed gestapt? Je doet je naam trouwens eer aan }:O

Niet iedereen heeft de tijd voor een uitgebreide review. En zoals ik al opmerkte heeft het weinig zin om nogmaals diep technisch in te gaan op deze camera.

Ik heb voor canon gekozen vanwege goede ervaring met diverse point-en-shoots (betrouwbaarheid, design, kwaliteit e.d.) en het feit dat er meer lenzen voor Canon camera's zijn (meer keus dus).

Natuurlijk kan elke review beter, maar op deze manier een review afbranden heeft erg weinig zin lijkt me. Natuurlijk kun je tips geven om een review te verbeteren, maar dit slaat nergens op.

Ik zie trouwens dat jij uitgebreide ervaring hebt met het schrijven van reviews :X
Goh, met het verkeerde been uit bed gestapt?
Nee hoor!
Je doet je naam trouwens eer aan }:O
Die is bewust gekozen, ik weet het nl echt altijd beter! ;)
Ik brand je review niet af. Dit is geen review.
Ik zie vele goede reviews op Tweakers. Daar moet je heel veel tijd in stoppen, en die tijd heb ik niet, die besteed ik liever aan andere zaken.

Ik schrijf liever geen review dan een slechte review, dus pas als het de moeite waard is, zal ik een review posten.

Nu terug naar jouw "review".

Je schrijft dat het niet technisch is. Dat klopt.

Je schrijft dat je je ervaring wilt beschrijven. Sorry, maar ik zie jouw ervaringen niet staan.

Hoe is de handelbaarheid? Kun je alle knoppen intu´tief vinden? Waarom heb je voor bepaalde lenzen gekozen? Welke modi gebruik je? Gebruik je de M-stand van de camera wel? Want alleen dan heb je iets aan je 2e instelwieltje.

Hiervoor had je een point-and-shoot camera. Hoe was de overstap? Maak je alle foto's in de auto-stand, of kies je onderwerp automaten? Had je je compact camera altijd bij je? En heb je je 7D nu ook altijd bij je? Dat zou je bv bij nadelen kunnen zetten: hij is niet zo compact, ik laat hem vaak thuis, daar waar ik mijn compact wel altijd bij me had.

Die verhalen, dat zijn ervaringen, een verhaaltje waarmee je je investering goedpraat is dat niet.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 2 september 2010 10:08]

Het 2e instelwiel is niet allen handig in de M-stand, maar ook in andere standen, zoals de Av-stand, die ik 95% van de tijd gebruik. Je kunt dan namelijk je belichting ook nog aanpassen met het 2e wiel.

Het lijkt mij niet nuttig om bij de nadelen het gewicht te vermelden, want dit geldt voor alle DLSRs in meer of mindere mate. Het is geen specifiek nadeel van de 7D.
Hopelijk hebben andere mensen wel iets aan mijn verhaal.
Het 2e instelwiel is niet allen handig in de M-stand, maar ook in andere standen, ... Je kunt dan namelijk je belichting ook nog aanpassen met het 2e wiel...
Dat wist ik niet, heb jij een punt. Ik gebruik voor belichtingscompensatie de joystick achterop...

Dit soort dingen, als dat nou in je review had gestaan, dan hebben potentiŰle kopers er iets aan!
...zoals de Av-stand, die ik 95% van de tijd gebruik...
Goed te zien dat je je al ontwikkelt als een echte fotograaf! Je hebt er dan ook wel de goede tools voor.
...Hopelijk hebben andere mensen wel iets aan mijn verhaal.
Gewoon je ervaringen delen, zoals je hier in de discussie doet, maar wat je in je review vergeten was, dan hebben anderen er iets aan.
...Ik wil hieronder alleen maar heel kort mijn ervaringen beschrijven die ik met de Canon EOS 7D heb sinds januari 2010...
Ik heb gezocht en niks gevonden, er staat geen enkele ervaring in. Wat er nog het meest bij in de buurt komt is een constatering dat de 7D 2 draaiwieltjes heeft ipv 1.

Het enige wat ik vind is een verhaal waarin je (voor jezelf???) deze financiŰle aderlating goedpraat. Prima, maar doe dat ergens in het Canon forum, en zet er niet onterecht het j
label "review" op. Op Kieskeurig zie je zelfs betere reviews!

Zelfs de rijtjes plussen en minnen is zinloos te bekijken.

De snelheid van seriefoto's is hoog. Heel mooi, maar gebruik je dat ook echt? Tussen de 550D (waarom niet de 500D, die is toch echt beter als je niet filmt) en de 7D heb je bv ook nog de 50D. Betaal je minder, en kom je als Canon-lover _/-\o_ toch nog aan je trekken!

Buiten Canon is er ook voldoende, maar als je je als Canon-lover _/-\o_ er niet toe kunt zetten die te bekijken (heb je die wel eens in je handen gehad? weet je zeker dan Nikon je niet beter in de hand ligt?), prima, maar een 7D die een point-and-shoot vervangt... sorry, dit soort verhalen kan ik moeilijk serieus nemen!

Mijn advies: maak er een echte review van, of verwijder dit excuus voor je dure hobby.