1 review

Zalman Z-Machine 500

€ 935,45
Specificaties Tower • 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Zalman Z-Machine 500 Review

Shiznit 23 juli 2021, laatste update op 23 juli 2021, 417 views

Zalman Z-Machine 500

Making a long story short, mooie kast maar gooi er andere ( je eigen?) fans/controller in. Maar dan zijn er voor dat geld, of minder wel andere gegadigden....

Pluspunten

• Degelijke constructie
  • Afwerking
  • Ruim
  • Luxe Materialen gebruikt
  • 5 Fans + RGB Controller meegeleverd
  • Uitgebreid Frontpanel

Minpunten

• Moederbord tray doorzeefd met "gaten"
  • Lastig kabelmanagement
  • Zalman Z-Sync RGB Software
  • Fans hebben 2x70cm aansluit kabels

Ik las op Hardware.info "Test en win de beste open-aircase ter wereld.....", en
dacht "Dat is wat voor mij" !
Vragenlijst ingevuld, en verder niet meer bij nagedacht, ik heb in al die
jaren dat ik lid ben van HWinfo (2012) en Tweakers (2004) immers
nog nooit wat gewonnen....
Na wat mailtjes en een paar dagen stond UPS aan de deur met een DOOS, het
werd gewoon donker in huis ;)

Ik denk dat de doos bijna een keer zo groot is dat van een standaard kast.

*** UITPAKKEN ***

De kast zat goed ingepakt in voldoende piepschuim, en lekker ruim in de doos.

De kast op mijn bureau met alle meegeleverde accessoires en onderdelen bestaande uit de
gebruikelijke schroefjes en maar liefst 7 rip ties (Ik heb er circa 60 gebruikt). Super handig dat er standaard een triple en dual (y-cable) PWM fan splitter wordt meegeleverd. Ook wordt er een klein poetsdoekje meegeleverd, en die ben je wel nodig !
De User's Manual is maar een fractie groter dan een credit card, en niet altijd even duidelijk voor
mijn 43 jarige ogen ;)

Tot mijn verassing zat er in de case nog een doosje, met de Zalman CNPS20X, een CPU luchtkoeler. Deze komt later nog aan bod.

*** OPBOUWEN ***

Het test systeem bestaat uit:
AMD Ryzen 7 5800X
PNY 3060 Ti
ASUS X570 E-Gaming
CORSAIR 4 X 8Gb 3600Mhz RGB
Samsung 970 Evo Plus 250GB
Corsair RM850x PSU

Ik begin altijd met het inventariseren van alle kabels welke al standaard in en om een kast
zitten, als een soort van parcours verkennen, kijken waar je mee te maken hebt, en wat
de mogelijkheden zijn betreffende kabelmanagement, en eventueel kabels die er fabrieks af
al in zitten te verleggen.

Omdat de frontpanel, die boven op zit, zo rijkelijk is bedeeld met poorten krijg je ook
meer kabels naar beneden natuurlijk....

Ik zie maar liefs 2 USB 3.2 Gen2 frontpanel connectoren (Die blauwe rakkers), en 3 x USB
2.0 connectoren. Mijn Asus mobo heeft maar 1 USB 3.2 Gen2, en 2 USB 2.0 connectoren.
Gelukkig heb ik nog een interne USB splitter van NZXT liggen!

Altijd leuk in het begin, de wirwar van kabels !

De PWM splitter kabels op de Fan PWM kabels.
De Triple gaat straks op CHA_FAN2 en de Dual op CHA_FAN1.

Hier ziet men de Z-SYNC RGB Controller, en het begin van de kabelmanagement.
Elke fan heeft 1.4 meter aan kabel, 70cm RGB kabel en 70cm PWM kabel.... zucht.
Met de twee fans voor de luchtkoeler is dat een totaal van 7x1.4m=9.8 meter aan kabeltjes wat
men moet wegwerken (van alleen de fans) achter op een moederbord tray die vol zit met gaten ....... en overal is glas, dus smokkelen met de kabelmanagement is lastig.

Alles lijkt ik orde om door te gaan naar de andere kant...

Modulaire Voeding er in, gaat overigens heel makkelijk!

Eerst alleen de broodnodige PSU kabels aansluiten, 24Pins power, 12v CPU en de 8 Pins PCIE videokaart power kabel.
Dan kan nu het moederbord er in.

Maar voor dat de moederbord er in kan gaat eerst de (MEGA) cpu luchtkoeler gemonteerd
worden op het moederbord / cpu, doe je dit niet....is een gehannes van niks ;)

De patiënt ligt al te wachten .... Eerst de AMD AM4 Socket brackets installeren.

Je bent wel een lange dunne kruiskop schroevendraaier nodig om tussen de koelvinnen door
de twee, aluminium schroeven (dus niet magnetisch... :/ ), vast te kunnen draaien .

Met de koelfans gemonteerd blijft er maar HEEL weinig, ruimte over voor
je RAM latjes. Zodoende kon ik mijn 4 Corsair Vengeange RGB latjes niet plaatsen.
Gelukkig had ik nog een paar Corsair Low Profile Vengeange LPX 3200Mhz latjes liggen.
Dus met deze koeler is Low profile ram een must, en ook al zou je RGB RAM er wel passen,
verdwijnen deze helemaal onder vleugels van de de CNPS20X, uit het zicht.

Dit 'probleempje" is natuurlijk makkelijk opgelost wanneer men een AIO cpu koeler plaatst.
Over AIO en waterkoeling in zijn algemeen, er is voldoende ruimte om aan de bovenkant
een een 280mm radiator te installeren en aan de voorkant een 360mm radiator.
Er is dus echt voldoende ruimte om er een geheel "watercooled" systeem van te maken, zo
komt de kast naar mijn mening ook meer tot zijn recht, want het is tenslotte een open case en die hebben over het algemeen minder airflow dan closed cases....

Voordat ik de moederbord in de kast monteer, sluit ik altijd eerst de 12V CPU kabel aan.
Vaak is het lastig om daar nog fatsoenlijk bij te komen wanneer de moederbord in de kast is
gemonteerd, en helemaal met een Tower koeler !

Moederbord gemonteerd, het begint nu al wat te lijken.

Kabelmanagement verder uitgewerkt.
Net links van de 24pins kabel zitten mounting holes voor 2 SSD's.
2 inderdaad, meer ruimte voor SSD's is er niet.

*** HET EINDRESULTAAT ***

De Z-Machine 500 met zijn 47,5L inhoud vergeleken met een Metalfish S3 ITX build met 4L. inhoud.

*** RGB CONTROLLER/SOFTWARE ***

( Toen ik deze kast won (Met als tegenprestatie een review schrijven) heb ik wel even naar
de kast gegoogeld, en de info die ik vond was summier, laat staan dat er al ergens een review
online stond...
Daarmee wil ik zeggen dat ik geheel blanco minded met de kast aan de slag ging.)

Enfin....

Zo'n beetje alle fabrikanten van RGB shizle en/of randapparatuur hebben er zijn hun eigen software en drivers voor. Denk aan iCue van Corsair, CAM van NZXT, RGB Fusion van Gigabyte, Armoury crate van ASUS etc...

Zalman heeft Z-SYNC, wat ook de naam is van de RGB Controller die is meegeleverd.

Ik ben denk ik een halve dag (af en aan) er mee bezig geweest om voor het eerst de
programma werkend te krijgen, en dan ook nog in staat te zijn om de RGB opties te kunnen
instellen. En wat ik daarvoor heb moeten doen, of heb gelaten, ik heb geen idee...

Z-SYNC is zeer onstabiel wat zich uit in, wanneer je een ander RGB profiel kiest vastlopen,
wanneer je na een sys reboot de app opstart vastlopen, na ~1 minuut goed werken, vastlopen, na een fesh install van de app en starten met admin rights, vastlopen. Er is geen ander RGB software geïnstalleerd op het moment, en de windows 10 PRO is een fresh install.
Het vastlopen gebeurt heel random, dit is mij overigens wel bekend van de eerder genoemde
RGB apps ( Alle RGB apps zijn slecht, of de drivers conflicten met elkaar) maar niet in deze mate want ik durf te zeggen dat het gewoon niet werkt in deze staat.

Wanneer Z-SYNC wel even werkt, word ik er niet veel warmer van.
De te kiezen RGB profielen zijn heel standaard, en doen naar mijn mening de SF120 fans te kort.

Dan zou de Custom Mode uitkomst kunnen bieden...
Alle leds zijn "individually addressable" dus kan je alles net zo instellen zoals
je zelf wilt. Ik heb dat 2 keer geprobeerd, maar halverwege liep Z-SYNC vast. Zucht.

Genoeg hier over.

*** KOELING ***

Is al dit moois ook in staat om je dure hardware een beetje koel te houden aankomende zomer?

Ik heb koeling gemeten middels AIDIA64 CPU stresstest, en Valley Benchmark om mijn
PNY 3060 Ti bezig te houden ....
Ik heb de 5800X ( Klokfrequentie 3,8GHz / Maximale turbo 4,7GHz) zo overgeclokt dat
alle 8 cores continue op 4,7GHz lopen. De 3060 Ti is ook een beetje gekieteld.
(maar dit is geen oc guide )

De stresstest zo'n 1,5 uur laten draaien met de CPU fans op 66% ( circa 1200RPM) en de case
fans op 50% (circa 1000RPM).
De 5800X komt niet boven de 75 graden en de 3060Ti niet boven de 73 graden.
Dat zijn acceptabele temperaturen, en kan men gerust met een overclock gamen.
En dat geldt dan natuurlijk helemaal als men gewoon met stock settings aan de
gang gaat.

*** DESIGN & MATRIAAL ***

Of je het design wat vindt is natuurlijk persoonlijk, want smaken verschillen. Net zoals dat geldt
voor het hele RGB gebeuren, "You hate it, or love it".

Ik vind het wel een Show case per uitstek, hij valt op door zijn afwijkende vormgeving.
Hij is groot en massief, er staat wel wat. Ook van dichtbij zie je dat er aandacht aan is besteed
door de premium afwerking.

De temperred glass panelen zijn dik (5mm) en voelen degelijk aan, al zijn ze naar mijn mening
iets te donker van tint, maar dat heb ik bij alle temperred glass panelen.
Heb je al je vette RGB Shizle aan het draaien, en deze worden door het donkere glas allemaal
flets van kleur gamaakt. ( Ik heb van mijn Lian Li PC-O11 Dynamic ook nooit het glas er in, zo
knalt alles er mooi uit) De anodized alu panelen zijn echte vingervlek magneten, gelukkig
is een een poetsdoekje meegeleverd ;)

*** CONCLUSIE ***

Er rekening mee houdende dat de kast op moment van schrijven bij de goedkoopste
shop 899,- Euro kost, vind ik de kast matig ( 5/10).

Ja, er zijn premium materialen gebruikt, gebogen glas, dikke aluminium platen en hij
wordt met de hand in elkaar gezet. Dat kost tijd en geld. Dat snap ik, ik ben zelf
ambachtelijk rietdekker van beroep, dus van mij mag dat goed betaald worden ;)

Wanneer de problemen met het software of misschien wel de controller zelf worden opgelost
zou ik er een voldoende van kunnen maken (7/10), maar googelen naar deze problemen
leert mij dat er al (veel) langer problemen zijn met het RGB gebeuren...

Maar dan zijn er voor dat geld, of minder wel andere gegadigden....

( N.B, ik ben sinds 2004 lid van Tweakers.net en sinds 2012 van HWinfo, en dit is mijn
eerste product review ever.

Heb jij ook een Zalman Z-Machine 500?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.