Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)

€ 264,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins PI7 (Zwart) Review

PhuseboxTestpanel 5 augustus 2021, laatste update op 8 augustus 2021, 2.107 views Testpanel

Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)

In het kader van het Tweakers Testpanel mocht ik deze premium draadloze in-ears een paar weken uittesten zodat ik jullie kan vertellen wat ik ervan vindt. Afhankelijk van waar je prioriteiten liggen en je budget is dit wat mij betreft zeker eentje om op je shortlist te zetten.

Pluspunten

• Indrukkwekkende geluidskwaliteit
  • Draagcomfort (persoonlijk)
  • Premium bouwkwaliteit
  • Design
  • Mooi klankbeeld (persoonlijk)
  • Handige touch controls

Minpunten

• Klepje van de case
  • Niet 2 devices simultaan
  • Geen volume bediening
  • Soms instabiele verbinding

Introductie

Deze koptelefoon werd mij te leen aangeboden in het kader van het Tweakers Testpanel programma in samenwerking met Bowers & Wilkins. Als tegenprestatie heb ik een vergoeding gekregen in de vorm van een korting op het product of een cadeaubon. Verder heb ik enkel het product en informatie ontvangen maar is deze review op geen enkele wijze aangepast of beïnvloedt door iemand anders dan mijzelf.

Als tech- en gadgetliefhebber was ik zelf al langere tijd geïnteresseerd in draadloze in-ears met noise cancellation maar had ik de stap nog niet gemaakt. De Bowers & Wilkins stonden niet op mijn beoogde lijstje om te kopen, mede door de prijs van 399 euro, dus het was een aangename verrassing dat ik deze mocht testen en beoordelen voor Tweakers.

Mijn referentiemateriaal is met name een Sony WH-1000XM3 (over ear). Ik kan mezelf geen audiofiel noemen maar ben wel kritisch wat betreft audiokwaliteit en functionaliteit. Maar genoeg over mij, over naar de ster van de show: de Bowers & Wilkins PI7 In-ear True Wireless Headphone.

Unboxing en eerste indruk

De Bowers & Wilkins PI7 komt in een klein compact doosje, dat best wel wat gewicht heeft en door stevigheid en compactheid al enig gevoel van luxe geeft. Het is wat dat betreft redelijk in lijn met wat de topmerken doen, of deden, want je ziet steeds meer de beweging naar ecologisch vriendelijkere verpakkingen, en dat had hier ook gekund denk ik.

Een luxe uitpakervaring

Wanneer je het doosje opendoet en de case met de oordopjes eruit neemt valt eigenlijk op dat het helemaal niet zo zwaar is als de verpakking deed vermoeden. Gelukkig, want het laatste dat je wil is nog een 'baksteen' die je in je broekzak moet steken naast je sleutels en of smartphone.

De case, in mijn geval mat zwart met een lichte rose-gold deksel, ligt prettig in de hand en glijdt gemakkelijk in je broekzak door het gebruikte materiaal en afwerking. Klik je het, magnetische dekseltje open dan wordt je begroet door een led lampje aan de buitenkant van de case en de oordopjes aan de binnenkant. De dopjes zelf ogen vrij compact, zijn antracietgrijs en hebben een ovale vorm met daarbovenop een cilinder in rose gold/zilver met de Bowers & Wilkins branding.

Hoe klinken ze?

Zoals ik in de inleiding vertelde ben ik geen audiofiel, dus neem mijn beoordeling op dit vlak (als jij wel een echte audiokenner bent) met een korreltje zout. Allereerst iets over de techniek in deze koptelefoon want het lijkt voor mij op papier een indrukwekkend staaltje techniek in een dergelijk formaat in-ears.
De techniek
Elke oordop van de PI7 is uitgerust met een dubbele 'hybride' driver waardoor het dynamisch bereik groter moet zijn. De hoge tonen hebben hun eigen aandrijving en voor midden en hoog is er een 9.2mm grote driver waarbij beide drivers ook eens hun eigen versterker hebben. Wauw, ik wist niet dat er zulke, in mijn ogen (of oren ;) ) complexe techniek zat in een dergelijke kleine draadloze koptelefoon.

De verbinding tussen bron en koptelefoon is uiteraard ook belangrijk voor de geluidskwaliteit en de PI7 ondersteunt hiervoor Bluetooth 5.0 met aptX Adaptive (aptX HD én aptx Low Latency). De verbinding tussen de oordopjes zelf is 24-bit en 48 KHz wat uiteindelijk allemaal samen de hoogste audiokwaliteit zou moeten garanderen ervan uitgaande dat je bron ook een hoge kwaliteit aanlevert uiteraard.

Mijn geluidservaring
Klinkt allemaal mooi die techniek, maar hoe klinkt het dan? Nou ik kan eerlijk zeggen dat ik net zo onder de indruk ben van het geluid als van alle technische specs die ik hiervoor uit de doeken deed. Ik heb voornamelijk via Spotify (in de hoogste kwaliteit) geluisterd op mijn telefoon maar ik moet zeggen dat het geluid erg vol en aangenaam klinkt.

De hoge en midden tonen klinken erg duidelijk en in balans, je hoort goede separatie van instrumenten zonder dat het te scherp wordt. Dit alles wordt aangevuld met een zeer warme bas, die overtuigend doorkomt zonder de rest van de klanken te overheersen. Mijn muzieksmaak is vrij breed en ik heb dan ook vrijwel alle soorten muziek geluisterd van pop tot metal en van indie-rock tot dance. In alle muziekstijlen konden de PI7's mij meer dan bekoren, met hun warme, volle geluid dat niet vermoeiend werd. Ik heb zelden zo lang naar muziek kunnen luisteren via een koptelefoon zonder dat het ging vervelen (dit wordt ook geholpen door het draagcomfort dat voor mij dik in orde is waardoor ik de dopjes amper nog voel na een tijdje).

Zet ik daarna mijn over-ear (Sony WH-1000XM3) op, ja dan hoor ik verschil, maar dat ik kan zeggen dat ik er in kwaliteit echt op achteruit ga? Nee, dat kan ik niet zeggen. Ze hebben beiden een ander klankbeeld en heel eerlijk gezegd vind ik de Bowers & Wilkins PI7 prettiger om muziek mee te luisteren. Ik weet niet goed hoe ik het klankbeeld moet omschrijven anders dan dat het lijkt alsof het geluid als het ware door een doek komt waardoor het ietsje gedempt wordt maar zonder dat er iets verloren gaat.

PS. Helaas ondersteunt mijn telefoon (Samsung Note 10+) enkel aptX en niet de HD variant, maar wie niet beter weet mist het ook niet denk ik dan. Dus uiteindelijk zou het nog beter moeten kunnen dan ik nu ervaren heb.

PS.PS. Het viel mij op dat met ANC aan het geluid voller was, met meer bas, dan wanneer ANC uit staat. Persoonlijk vond ik dat een best vreemde bijwerking.

Adaptive noise cancelation

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, de Adaptive Noise Cancellation (ANC) is een beetje hit and miss in mijn ervaring. Het lijkt zeer persoonlijk te zijn en in grote mate af te hangen van hoe de dopjes in jouw oorkanaal passen. Mijn eerste ervaring was zeer slecht, in die zin dat ik niks merkte van de ANC. Ik heb de dopjes thuis gebruikt en daarna buiten op straat maar ik had het gevoel dat het niet uitmaakte of ik ANC uit of aan had staan. De enige demping kwam van de dopjes die in mijn oren zaten.

Omdat ik dit raar vond, want het moet toch zeker wel iets doen, ben ik gaan testen met white noise en omgevingsgeluiden afgespeeld via speakers. Hier merkte ik wederom op dat ANC uit of aan geen of vrijwel geen hoorbaar verschil opleverde. Toen ik mijn vrouw de dopjes liet proberen was ik dan ook stomverbaasd dat ze mij niet eens meer hoorde praten, terwijl ik zelf lichte ruis gewoon nog waarnam met de dopjes in.

Vervolgens heb ik nog verder onderzoek gedaan en kwam ik enkele YouTube video's tegen waarin een bepaalde manier van de oordopjes in doen werd voorgedaan, waarbij je ze als het ware met een kwart of halve slag in je oor draait. Dat leek bij mij wel te helpen echter werd het nooit de ervaring die mijn vrouw had. Om alles uit te sluiten heb ik ook de grotere maat siliconen tips (je krijgt 3 maten) getest, maar deze waren voor mij weer te groot. Het lijkt er dus op dat medium te klein is voor mij en large te groot, helaas, waardoor ik niet alles uit de ANC haal wat er in zit. Afgaande op mijn vrouw moet deze dus wel echt goed kunnen werken, maar dat is dus zeer persoonlijk helaas.

De aanbevolen manier van het in je oren steken van de dopjes en een slag draaien

Achteraf bleek de uitleg over hoe je de oortjes in doet ook in de handleiding te staan, maar wie leest er tegenwoordig nog een handleiding? Ik niet in ieder geval bij de meeste (tech) producten.

Batterijduur

Oordopjes als deze worden hoofdzakelijk gebruikt tijdens het forenzen, sporten of reizen en dan is het uiteraard fijn als ze voldoende accu capaciteit hebben om je daar geen zorgen over te maken. De cijfers zeggen 58mAh accu per oortje en op de case staat 2x350mAh, maar volgens de gegevens van Bowers & Wilkins zelf kun je de oordopjes 4x opladen in de case, dus daar ga ik even vanuit. De case is op te laden met een standaard USB-C lader of via een draadloze lader.

Ik heb ze getest met ANC aan en dan haal ik net geen vier uur (afhankelijk van volume en BT signaal verwacht ik dat je tussen de 3,5 en 4 uur kunt verwachten). Voor forenzen, sporten en op kantoor is die bijna vier uur voldoende, maar als we straks weer meer gaan reizen is het toch wat aan de krappe kant voor in het vliegtuig bijvoorbeeld. Al denk ik dat je daar liever over ears draagt vanwege de superieure noise cancellation. Met maximaal 4x bijladen kom je dan aan totaal 16-20 uur. De PI7 ondersteund ook een vorm van quick charge: een kwartiertje laden is genoeg voor twee uur luisterplezier.

Update: Ik merkte tijdens het testen dat het ene oordopje sneller leeg raakte dan het andere. Mijn eigen idee was dat de eerste die je uit de case haalt de BT connectie maakt en daardoor meer stroom verbruikt. Dit is inmiddels door B&W bevestigd dat het zo werkt.

Tip: Wil je de batterijduur verlengen? Wissel dan na een tijdje de 'master' door de oordopjes terug in de case te stoppen en nu de andere als eerste eruit te nemen. Zo maak je optimaal gebruik van de accu en haal je toch nog iets langer gebruiksduur eruit.

De oordopjes zelf zijn degelijk en hebben mooie details zoals het circulair patroon. De case is mooi afgewerkt en heeft slechts één klein kritiekpuntje.

Bouwkwaliteit en afwerking

Van een premium product verwacht je ook een premium bouwkwaliteit en hoewel ik nauwelijks vergelijkingsmateriaal heb voelen de PI7 oordopjes solide aan. Al bestaat het dopje uit meerdere delen (de metalen cilinder en het grotere kunststof gedeelte dat in je oor zit) voelt alles als één geheel aan. Er is geen beweging in te krijgen en het kraakt ook niet als je er wat kracht op zet.

Het kunststof deel is deels mat, deels glanzend (glanzende deel is de achterkant die tegen je oorschelp zit). De contact punten zijn verguld en de tips is van een standaard siliconen kwaliteit. Wellicht hadden we van de meegeleverde tips iets meer mogen verwachten, zoals een memory foam versie of dikkere kwaliteit. De dopjes zijn overigens wel IP54 gecertificeerd dus ze kunnen tegen een spatje water.

De 'metalen' cilinder waar de touch controls in zitten en die het meest zichtbaar is bij dragen ziet er uit als een geborsteld aluminium waar de merknaam in kleine letters op gedrukt is. De zijkanten zijn mat en de cirkel bovenop heeft een licht reliëf in een cirkelpatroon.

De case is vrij licht en glijdt makkelijk in je broekzak of tas. Het materiaal is een mat kunststof, dat wel nogal wat vingervlekken aantrekt en volgens mij best snel bekrast, maar dat heb ik in deze korte tijd nog niet goed kunnen beoordelen. Het klepje heeft dezelfde afwerking als het 'metaal' van de oordopjes. De oordopjes in de case klikken goed vast middels een magneet en zelfs met hard schudden vallen deze er niet uit, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze ergens los in je tas rondvliegen.

Als laatste wel nog een kritiekpuntje betreffende de case... het klepje klapt erg snel dicht doordacht er weinig weerstand op het scharnier zit. Gelukkig gaat het niet makkelijk open door de magneet, maar de dopjes uit de case nemen of verbinden met het klepje open heeft wel al de nodige frustraties opgeleverd. Als je het doosje iets naar voren kantelt klapt het klepje al dicht, of als je even met je vinger aan de achterkant tegen het klepje komt bij het uitnemen idem. Geen dealbreaker, wel iets wat lichtelijk irritaties opwekt en zeker tijdens het ontwikkelproces van een dergelijk premium segment product naar voren had moeten komen.

Oh ja en als ik toch mag muggenziften: dat het doosje niet rechtop kan staan vind ik ook jammer. Nu zet ik hem atlijd maar op de deksel neer omdat ik graag hou van orde en structuur en liggend vind ik dan weer niet prettig om te zien 8)7

Dagelijks gebruik

Draagcomfort
Zoals ik al in het eerste deel van mijn review schreef is de pasvorm nogal persoonlijk. Je kunt deze wel finetunen met andere 'tips' (zoals de small en large die worden meegeleverd naast de vooraf geïnstalleerde medium maat), maar het formaat van de oordopjes moet ook in je oorschelp passen natuurlijk. Voor mij past dit prima (zie foto), maar mijn vrouw krijgt toch wel wat last bij langdurig dragen door de druk op haar oorschelp.

Hoe het in mijn oor uitziet
Verbinden en streamen
Verbinding maken met de PI7 werkte vlekkeloos, al kon ik op zowel een S20+ als Note 10+ niet de Google Fast Pair functionaliteit gebruiken, na herhaaldelijke pogingen en een factory reset kwam er geen melding op beide toestellen. Handmatig verbinden is overigens ook geen issue, maar toch wel gek dat met mijn oudere Sony WH-1000XM3 Fast Pair wel werkte op deze telefoons.

De oordopjes kunnen maximaal 3 apparaten onthouden waarmee ze verbonden zijn geweest en standaard verbinden ze automatisch met het laatst verbonden apparaat wanneer je ze weer uit de case haalt. De connectie werkte in de meeste gevallen goed, al moet ik zeggen dat ik ook wel de nodige issues heb ervaren. Thuis en bij redelijk statisch gebruik was alles prima (buiten de zeer incidentele audio dropout), maar zodra ik buiten ga wandelen of bewegen is het totaal anders.

Zowel in een rustig dorp als drukke stad bleef de connectie haperen, ook na opnieuw verbinden. Hierbij had ik de telefoon in mijn broekzak zonder sleutels, beurs of andere zaken. Als ik mijn hand op mijn broekzak legde werd het haperen erger of kon ik het in ieder geval in 100% van de gevallen zelf opwekken. Iets dat je minder snel zult doen, maar ik voor de test heb gedaan, was mijn handen over mijn oren leggen. In dat geval viel de verbinding zelfs volledig weg. Na contact met Bowers & Wilkins support blijkt dit niet iets te zijn dat ze herkennen dus ik kan niet uitsluiten dat ik een defect model heb ontvangen.

Update: na enkele dagen grondig testen heb ik de volgende zaken ondervonden:
  • Het oordopje dat je als eerste uit de case haalt zet waarschijnlijk de bluetooth verbinding op, deze verbruikt meer energie en is altijd als eerste leeg.
  • Als het linkeroordopje als eerste connect moet ik de telefoon in mijn linkerbroekzak stoppen om geen onderbrekingen te hebben qua verbinding. Haal ik het rechteroordopje eerst uit de case, dan moet mijn telefoon in de rechterbroekzak.
  • Concluderend kan ik stellen dat dit nogal knullig is voor een set oordopjes van deze prijs
De app
Over de app kan ik vrij kort zijn, het is een summiere app die enkel de basisfuncties biedt en zeker niet zonder problemen is. De functionaliteit beperkt zich tot het in- en uitschakelen van ANC en het instellen van de mate Ambient Noise die je wil horen. Verder is er informatie te vinden zoals de resterende accucapaciteit (enkel in procenten) en met welke devices je PI7 verbonden is (geweest).

Zaken als een equalizer zouden zeker niet misstaan, al is het geluid zonder equalizer al mooi gebalanceerd, blijft het toch een kwestie van persoonlijke voorkeur. Het enige dat je kunt personaliseren is de naam van de oordopjes. Daar doet menig concurrent het toch stukken beter en hier merk je aan alles dat het een eerste generatie product is van Bowers & Wilkins.

Enkele screenshots van de app
Bluetooth retransmission
Uniek aan de PI7 is de zogenaamde Bluetooth retransmission van de smart case, Bowers & Wilkins heeft hiermee een primeur te pakken. De naam zegt al een beetje wat het doet, de case fungeert als een doorgeefluik waarmee je de functionaliteit van de oordopjes flink kunt vergroten. De case kun je aansluiten (middels de twee bijgeleverde kabels) op een USB-C of 3,5 mm audio jack bron waarna de oordopjes een draadloze verbinding maken met de case en je dus kunt luisteren naar bronnen die geen Bluetooth aan boord hebben. Ook kun je een tweede B&W draadloze koptelefoon verbinden met de case om zo met zijn tweeën naar dezelfde audio te luisteren.

De case doet niet alleen dienst als opberger en lader, maar ook als zender wanneer je deze verbindt met een niet-Bluetooth audiobron.

Ik zie vooral toegevoegde waarde in deze feature voor in het vliegtuig, als je de inflight entertainment wil gebruiken met je draadloze oordopjes. Helaas is het bereik van de case wel redelijk beperkt, minder dan de standaard bluetooth verbinding, maar goed dit is niet iets wat je waarschijnlijk op grote afstand gaat gebruiken. Het pairen en streamen werkte verder prima en soepel, al kreeg ik het niet voor elkaar om deze op een Xbox controller aan te sluiten en zo naar de in-game audio te luisteren of de oordopjes te gebruiken als headset voor chat.
Draagsensor
Een andere handige feature is de draagsensor, die registreert of je de oordopjes in hebt of niet. Wanneer je muziek aan het luisteren bent en je neemt ze uit stopt automatisch de muziek. Deze gaat ook weer verder met spelen als je ze terug in doet. Overigens is deze feature uit te schakelen middels de app voor wie dit niet wil.
Bediening
Voor de bediening van je muziek of telefoongesprekken zijn de zijkant aanraakgevoelig en kun je door tikken enkele basisfuncties aansturen. Beide kanten hebben een specifieke long-press bediening, links schakel je tussen ANC auto/aan/uit en met rechts activeer je, door 1 seconde je vinger erop te houden, de voice assistent die je gebruikt (zoals Google, Siri en Alexa). Verder kun je aan beide kanten de volgende functies bedienen:
  • 1x tikken: play/pause of gesprek aannemen
  • 2x tikken: volgende nummer of gesprek beëindigen
  • 3x tikken: vorige nummer of gesprek weigeren
Wat heeft de PI7 niet?
Een aantal dingen die ik graag had gezien, maar missen in de PI7, zijn het bedienen van volume middels de touch controls, door beide zijdes onafhankelijke functies te geven hadden ze dit kunnen implementeren. De PI7 kunnen verbinden met twee devices tegelijkertijd is tegenwoordig ook iets dat je bijna standaard verwacht, zeker in deze prijsklasse. Verder mist de app wel nog de nodige functionaliteit, een equalizer met wat door Bowers & Wilkins gemaakte preset was geen overbodige luxe.

Wat kosten ze?

Aangekomen bij de olifant in de kamer... letterlijk want de prijs is wel even slikken. Driehonderdnegenennegentig euro, ja zeg maar gewoon vierhonderd euro. Die prijs ligt een flink stuk hoger dan van de meeste concurrenten dus dan verwacht je ook wel iets meer, toch? Bowers & Wilkins heeft daarnaast ook wel een naam hoog te houden dus mogen ze de bal niet laten vallen bij hun toetreding in de markt voor draadloze in-ears.

Dat ik lovend was over de geluidskwaliteit, het draagcomfort en de bouwkwaliteit heb je wellicht al gelezen (of je bent meteen naar de prijs geskipped, dat kan ook). Op basis daarvan zou je denken dat deze Bowers & Wilkins het geld dubbel en dwars waard is... Maar aan de andere kant waren er ook wel wat puntjes van kritiek, de case die wat kleine irritaties opwekt, de verbinding die af en toe hapert, de batterijduur die niet altijd te wensen overlaat.

Ik moet zeggen dat ik het best moeilijk vind om te zeggen of de prijs gerechtvaardigd is op basis van mijn relatief korte ervaring (één week) met het product. De duurzaamheid gaat dan ook een rol spelen, want een relatief dure aankoop als deze ga je ook niet elke twee jaar doen (even de welgestelden uitgezonderd). Als reviewer moet ik dan toch een keuze maken en ik neig momenteel naar ja, mits je kunt leven met de genoemde tekortkomingen, je budget voldoende toereikend is en jij audiokwaliteit het allerbelangrijkste vindt bij een in-ear koptelefoon.

Onze kat vind ze in ieder geval interessant, maar wat vind ik?

De Bowers & Wilkins PI7 is het high-end model van de eerste True Wireless oordopjes die dit premium merk onlangs heeft uitgebracht. Het merk staat hoog aangeschreven als het gaat om audio kwaliteit en design, al zijn beide natuurlijk deels smaak afhankelijk. De verwachtingen voor de PI7 waren dan ook hooggespannen voor ik aan deze review begon. Na een week uitvoerig testen is voor mij de conclusie dat de verwachtingen helaas maar deels waargemaakt kunnen worden.

Waar de PI7 steken laat vallen is wat mij betreft op het gebied van accuduur, featureset en de stabiliteit van de verbinding. De oordopjes gaan maximaal 4 uur mee met noise cancellation aan en dat is vergeleken met de concurrentie best karig. Ook karig is wat mij betreft de app die weinig opties biedt, zelfs iets basaals als een equalizer ontbreekt. Het feit dat je niet twee devices tegelijk kunt verbinden is ook jammer, maar het grootste minpunt voor mij is de instabiele verbinding die regelmatig hapert, vooral buitenshuis.

Gelukkig is er ook positief geluid, want de geluidskwaliteit is werkelijk fenomenaal als je kijkt naar het formaat van deze oordopjes. Door de dubbele driver is het klankbeeld weldadig vol met zeer duidelijke separatie en een warme niet overheersende bas completeert het geheel. Dankzij het, voor mij, aangename draagcomfort en het typische Bowers & Wilkins geluid kan ik urenlang van muziek genieten zonder dat de oordopjes beginnen te vervelen en dat is prijzenswaardig voor een koptelefoon.

Over prijs gesproken, dat is nog wel een hekel puntje, 399 euro is een hele smak geld voor oordopjes. De vraag is of je de tekortkomingen voor lief kunt nemen voor dit bedrag en hoeveel die sublieme geluidskwaliteit je waard is. Het blijft een persoonlijke keuze, die mede afhangt van je budget natuurlijk, maar als enkel het beste geluid goed genoeg is voor je zou ik deze zeker op je lijstje zetten en indien mogelijk zelf testen.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins PI7 (Zwart)?

Goede review, bedankt hiervoor.

Ik denk dat er een relatie is tussen geluidskwaliteit en accuduur. Een goede versterker verbruikt vaak ook meer stroom. En B&W staat bekend om zijn moeilijk aan te sturen speakers. In-ears zijn natuurlijk anders maar misschien zijn ook deze moeilijker aan te sturen dan de gemiddelde driver en verbruiken daardoor meer stroom.
Het zou kunnen, dat durf ik niet te zeggen. Je zou denken dat twee drivers en twee versterkers logischerwijs wel meer stroom gebruiken dan één. Dus misschien zit daar ook een deel van het verschil in.

Nu zou ik in een vliegtuig sowieso nog altijd mijn over-ears meenemen want de noise cancelling daarvan is nog altijd superieur natuurlijk. Dus als ik veel lange reizen zou maken had dat mijn voorkeur als ik één van de twee productsoorten moest kiezen. Voor dagelijks gebruik volstaat die 4 uur voor mij wel.

Zelfs als ik de hele werkdag ze op heb, kunnen ze op zijn minst in de pauze bij laden.
Ik ben zelf wel fan van B&W. Heb in de woonkamer een setje Formation Duo staan, waar ik erg tevreden over ben en twee Formation Audio's voor de kids. Maar ja: als je geluidskwaliteit wil, dan neem je geen in-ear. Ik denk dat B&W hiermee een product heeft gemaakt waar weinig behoefte aan is.
Immers: de audiofiel neemt over-ear en de minder kritische gebruiker gaat geen €399,- neertellen.
Al moet ik zeggen: dat verbinden met non-BT apparatuur is wel een een dingetje, maar niet één die dat geld waard is.

De winkel waar ik gewoontegetrouw mijn B&W spulletjes koopt, heeft deze in-ears dan ook niet in haar assortiment. Zij staan voor high-end audio en dat is met in-ears simpelweg onmogelijk. En daar kan ik ze geen ongelijk in geven.

Overigens: ik vond jouw review uitstekend! Goed leesbaar, dito gestructureerd en goed onderbouwd.
Blijf testen, SVP!
Bedankt voor je positieve feedback.

Ik begrijp wat je zegt, deze koop je ook niet voor de ultieme geluidskwaliteit, maar voor situaties waarin je geen volwaardige hifi installatie ter beschikking hebt en over ears ook niet prettig zijn.

Ik heb zelf ook een paar over ears maar merk dat ik die nauwelijks gebruik buitenshuis behalve in het vliegtuig (iets uit een ver verleden lijkt het). Als ik ga wandelen, op kantoor zit of met sporten wil ik toch kunnen genieten van een hoge kwaliteit audio en daar is deze set wel geschikt voor. Je hebt gelijk dat het nogal een niche product is en als ze echt succes willen hebben moeten ze toch iets aan de prijs doen. Ik verwacht wel als ze een nieuwe generatie uitbrengen dat de prijs omlaag zal gaan.
Goede review, ik heb ze zelf ook, was voor mij een instant buy :)

Vergeleken met de PI4 is de geluidskwaliteit veel beter, zeker in het hoog. Ik gebruik ze dagelijks, ik loop niet graag met de PX of de PX7 over straat, ik betrap me er op dat ik ze ook vaak in huis gebruik,

Niet dat ik de PI4 niet meer gebruik, is afhankelijk van waar ik naar toe ga, b.v. een dagje Amsterdam of een dagje aan het strand, dan neem ik de PI4 mee,

Ik kan me niet vinden in de connectie problemen, leg ik mijn telefoon, de LG V40, op de salontafel dan kan ik het hele appartement door lopen zonder glitches of dat de verbinding weg valt.