Sony WF-1000XM4 (Zwart)

€ 209,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WF-1000XM4 (Zwart) Review

FlaaMindO 22 juli 2021, laatste update op 6 september 2021, 408 views Product gekocht

Sony WF-1000XM4 (Zwart)

Na de eerst oortjes terug moesten vanwege DOA werken de nieuwe oortjes geweldig.

Pluspunten

• Noice canceling
  • Mooi geluid.
  • Mooie vormgeving

Minpunten

• Rommelige app
  • Foam tips slechte kwaliteit
  • Prijzig bij launch

Eerste indruk was goed, geluid was vele malen beter dan de Galaxy buds. Noice canceling was geweldig ik hoorde mijn vervelende collega`s niet meer die even een praatje maken bij het koffiezet automaat de zeldzame keren dat ik op kantoor moest zijn. Case was ook kleiner dan zijn voorganger en de oortjes zijn ook mooi vormgegeven.

Alleen na de eerste week vielen de foam tips al uit elkaar. Ik gebruik al langer foam tips voor mijn Sure SE425 en daar had ik nooit problemen mee. Misschien dat ze na een half jaar/jaar wat minder snel terug vormen maar vervanging is goed te verkrijgen. Voor de Sony WF-1000-XM4 zijn deze nog niet te verkrijgen waar ik later op terug kom.
Als je op internet zoekt zijn is dit bij meer mensen een probleem en sommige raden aan om Comply foam tips te bestellen. Maar voor een product van nog geen week oud vond ik het een beetje belachelijk om nu al nieuwe foam tips te moeten kopen.
Ik gebruikte de foam tips nog even, want ik had nog geen tijd om contact te zoeken, maar toen viel het mij ook op dat als ik pas through gebruikte dat het geluid regelmatig en willenkeurig ineens een halve seconde niet meer door kwam. Alsof je heel even je hoofd onder water deed. In de eerste week gebruikte ik vooral de noise canceling, die erg goed werken tegen de lokale plantsoendienst die het gras komt maaien, dus viel het mij ook niet op dat de pass through haperde.
Eerst dacht ik dat het aan mijn omgeving lag ik was aan het koken en misschien was de afzuigkap te luid waardoor die het niet aankon. Toen ging ik het wat meer testen toen ik even een boek ging lezen deed ik ze in zonder muziek op en pass through aan en toen was het nog steeds. Terwijl het voor de rest gewoon stil was in huis, dus het kon niet aan overbelasting liggen. Zelfde als ik de tv aan had, boodschappen deed of even naar mijn vriendin moest luisteren.
Na wat onderzoek bleek ook dit een probleem te zijn wat vaker voorkomt.

Met beide klachten ging ik naar Sony toe, oortjes waren nu in totaal 10 dagen in mijn bezit. Sony adviseerde mij om de oortjes terug te sturen want de foam tips zijn niet na te sturen voor nu, en ze weten ook niet wanneer ze dit wel kunnen doen. En de pass through problemen weten ze nog niet of het een hardware of een software probleem is.

Verder zijn er ook wat irritatie dingen zoals als ik mijn rechter oortje terug doe in de case om alleen mijn linker oortje te gebruiken dan werkt dit niet. Dan moet ik eerste het linker oortje weer terug in de case doen om alleen de linker te gebruiken. Andersom werkt het wel als ik de linker terug in de case doe dan blijft het rechter oortje wel werken. Dit is een irritatie puntje wat er al in zit met de XM3 en als het alleen dit was prima mee te leven was.

Dus de oortjes gaan maar weer terug (heb ze in totaal 14 dagen in bezig gehad), want ze zijn helaas ook niet om te ruilen door leveringsproblemen.
Ik hoop dat ik een maandagmorgen model heb en de rest niet zulke problemen hebben. Als ze gewoon werken zoals ze moeten doen zijn ze hun geld meer dan waard. Maar al ze allemaal zijn zoals ik ze ontvangen heb kan je beter even verder kijken.

Bijgevoegd een foto toen de foam tip begon te scheuren.

Mochten de nieuwe oortjes wel voldoen zal ik deze review updaten als dat nog kan.

[UPDATE]
Na nieuwe oortjes eindelijk binnen te hebben en een flinke update vanuit Sony die een uur duurde ben ik erg blij met de WF-1000-XM4. Ze klinken geweldig en het probleem met haperende passthrough en NC is opgelost met de update.
Ook lijkt de het probleem dat het linker oortje niet goed werkt als je die stand alone gebruikt opgelost te zijn met de update.
Ik heb ook de schuimdopjes vervangen door die van Comply, deze vind ik een stuk prettiger zitten. Jammer van het gedoe de eerste keer.

Heb jij ook een Sony WF-1000XM4 (Zwart)?

Vraag & Aanbod

Ik heb precies hetzelfde probleem met de foam tips, waarbij ik vermoed dat ik ze weliswaar voorzichtig maar alsnog te 'hard' heb schoongemaakt waardoor de scheurtjes zijn ontstaan. Verder ben ik echter zo tevreden met het apparaat dat ik de Comply tips heb besteld. Deze doen wat mij betreft niet onder voor de stock foam tips.
Ik vind de comply tips vele malen beter, deze heb ik ook op de shure.
Zijn van een andere type schuim. Die van de sony zijn veel lichter en springen veel sneller weer terug. Die van comply duren even.
Mocht ik een model krijgen die niet daar vervelende pass through probleem heeft ga ik de tips vervangen voor de comply.