Asus K50AD-SX014V Review

BlueLed 1 september 2010, laatste update op 6 september 2010, 755 views

Asus K50AD-SX014V

Pluspunten

• 4GB geheugen
  • 500GB harde schijf
  • Een dedicated ATI Mobility Radeon HD4570 met 512MB geheugen.

Minpunten

• Geen HDMI, wel VGA

De Asus K50AD-SX014V

Dit is mijn allereerste review. Ik weet dat hij aan de korte kant is maar na verloop van tijd zal hij nog aangevuld worden.

Research
Ik was op zoek naar een nieuwe laptop na het overlijden van mijn MSI Megabook M673 en ben uiteindelijk bij deze notebook uitgekomen. Ik zal hieronder vertellen waarom.

Voor het uitzoeken van een nieuwe laptop ben ik met een budget van maximaal ongeveer 500 euro een aantal keren door de Tweakers.net Pricewatch heengelopen om te zien wat ik me zou kunnen verschaffen. Daarnaast ben ik voor mij bekende webshops afgegaan naar wat zij mij konden bieden.
Uiteindelijk had webshop 4launch deze interessante laptop in zijn schappen liggen.

Met 500 euro in je broekzak ben je op moment van schrijven (april 2010) toegewezen op een laptop met hooguit een 2,0GHz dual-core processor, 320GB harde schijf, 3 of 4 gigabyte werkgeheugen en een igp van AMD uit de 4200-reeks. Mits je natuurlijk voor een laptop gaat met i3 processor waardoor een aparte igp overbodig wordt aangezien er een grafische motor in de cpu gebakken zit.

De pluspunten die er bij deze laptop bovenuit sprongen waren:
-4GB DDR2 geheugen
-500GB harddisk
-En het mooiste; een dedicated ATI Mobility Radeon HD4570 met 512MB geheugen.

Dit was voor mij doorslaggevend omdat ik hier ook wel af en toe een spelletje op zou gaan willen spelen.

De exacte specificaties van dit model zijn in een grote lijn:

AMD Athlon II M300
4x USB2.0
DVDRW brander
Gigabit LAN, 802.11n WLAN

Software
De software die ASUS standaard meelevert met deze laptop is vrij royaal. De ASUS-branded software is best functioneel, het is niet allemaal rommel. Er wordt weinig 3rd-party rommel opgegooid, en gelukkig maar.

Hardware
De laptop maakt zeer weinig geluid, bijna onhoorbaar. Wanneer je een 3D game gaat spelen hoor je hem uiteraard wel wat harder gaan werken maar is zeker niet hinderlijk.
Hij is gezien zijn prijs behoorlijk netjes afgewerkt en hij oogt ronduit fraai. Dit blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar niemand zal zich hiermee op schoot hoeven schamen.
Het jammere, waar je tegenwoordig bijna niet meer onderuit komt, is het spiegelende beeld.
Maar als je er doorheen kijkt wordt je toch wel weer wat blijer want het beeld is ontzettend mooi van kleur en heel scherp maar ook op het gebied van beeldkwaliteit is er volgens mij geen slechte keuze meer te maken.

Voor 500 euro haal je heel veel laptop in huis waar je heel wat taken mee kunt uitvoeren.

Zelfs het afspelen van 720p-content, verpakt in een gedownloade mkv container, verloopt soepeltjes bij gebruik van alleen maar de processor. Als ik de gpu in zou schakelen om deze klus te klaren, wat hij ook ondersteunt, zal hij misschien ook wel 1080p materiaal kunnen draaien maar dit heb ik nog niet getest.
Het afspelen van 1080p op dit scherm zou toch overbodig zijn tegenover 720p bij een resolutie van 1366 bij 768. Die vele malen grotere bestandsgrootte vind ik het niet waard, zeker niet als je al je films ook archiveert.
Aan het einde van mijn geld passen er nog steeds maar 2 schijven in mijn NAS ;)

Het toetsenbord typt werkelijk fenomenaal maar veert wel redelijk ver door. Iets wat ik niet hinderlijk vind maar door menig ander wel zo zou kunnen worden beschouwd.

Conslusie
Met deze laptop heb je een modale laptop op tafel staan waar je moeiteloos de hele dag mee werkt. De prijs is niet te hoog en je bent er vrij all-round mee uit de voeten. Qua prijs/prestatie/kwaliteit krijgt hij van mij een 8,0 want het is een prima laptop die doet wat hij moet doen.

Heb jij ook een Asus K50AD-SX014V?

hallo,

ik heb deze laptop ook, maar ik heb een soort van bug in het bios

namelijk als je de notebook opnieuw opstart (dus gewoon een zachte reboot) gaat de ventilator als een gek tekeer... en dit gaat alleen over als ie weer wordt uitgezet. :(
Als je de laptop gewoon uitzet en dan weer aanzet heb je het niet..

heb jij dit ook met je laptop?

Verder best netjes voor je eerste review;)
Hier heb ik inderdaad ook last van, heb al vaker gehoord/gelezen dat andere gebruikers hier ook last van hebben dus ben er bekend mee.
Schijnt echter middels een bios-update te verhelpen zijn maar dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Dit wordt met een bios update idd verholpen (heb dezelfde laptop)
foto's graag?
En een paar benchmarks zou ook geen kwaad kunnen, word de laptop extreem warm en is de bouwkwaliteit in orde?