MSI GE76 Raider 11UH-010NL

Specificaties 17,3" • 3840x2160 • 2TB • Intel Core i9 - Bekijk alle specificaties

MSI GE76 Raider 11UH-010NL Review

Tijgert 21 juli 2021, laatste update op 25 december 2021, 1.428 views Product gekocht

MSI GE76 Raider 11UH-010NL

Duur, maar je krijgt er dan ook de beste game ervaring voor terug!

Pluspunten

• 120Hz UHD scherm
  • 165W RTX3080
  • Voor de power, erg licht.

Minpunten

• Geen digitale audio uitgang
  • Geen Windows Hello camera
  • Niet standaard voedingsplug

Edit: ik kocht deze laptop voor 3999,- en nu kost hij 3299,-.

Deze laptop is een Thin and Light laptop, maar met 2.9KG is hij niet de lichtste. Hij is wel de krachtigste.
Een overklokbare i9-11980HK met een 165W RTX3080 met wel 16GB en een goed koelprofiel, er is geen snellere laptop in dit segment. Hij blaast de hete lucht uit wel 4 exhausts en dat werkt!

Ja ok, een DTR (desktop replacement) zou sneller kunnen zijn omdat die wel twee keer zo dik en zwaar is en nog een betere koelimplementatie heeft. Maar dat moet je telkens 5KG of meer meeslepen en ik reis veel, dus deze GE76 is echt wel het hoogst haalbare en toch nog goed mobiel.

Het scherm is uitmuntend met een van de zeer schaarse 120Hz 17.3" UHD panelen die er zijn, een juweeltje! Het is zogenaamd 'IPS level', maar de kleuren en de kijkhoek zijn super terwijl je geen IPS glow hebt.
De dunne bezels zijn ook heel fijn, er past net een camera in, maar geen Windows Hello helaas... gemiste kans daar dat tegenwoordig erg hot is.

Men kwakte er ook meteen een 2TB m.2 SSD in met PCIe4.0 met wel 7GB+/sec lezen. Wat wil je nog meer?
Oh, je wilde 64GB aan geheugen? Beetje uitmaxen? Prima, zit er ook in. Het is weliswaar 3200MHz (de max wat officieel ondersteund wordt) maar niet bijzonder strak getimed met 22-22-22-53, wat direct een gevolg is van 32GB reepjes, maar je kan niet alles hebben. Je kan wel zelf sneller geheugen erin prikken en de timing aanpassen in de bios d.m.v. de geheime toetsencombinatie om bij die settings te komen. (nou ja, 'geheim'.. Google is je vriend)

Het geluid is bijzonder goed voor laptopspeakers, echt verassend. Wel jammer dat je het niet via een digitale uitgang naar je versterker kan sturen of zelfs maar via analoog 5.1. Het kan wel via DP of HDMI natuurlijk, maar als je speakersetje geen DP of HDMI heeft is dat wel een gemis. Kost een SPDIF aansluiting nou echt zoveel extra voor een laptop als deze?
Jammer MSI...
Edit: ik heb het zelf opgelost met een Creative X4 externe geluidskaart. Heerlijk digitaal 5.1 :)

De batterij is een whopping 99.9 Watt uur. Dat is het maximale wat je in een vliegtuig mag meenemen. Je kan hem niet verwisselen zonder open te maken. Als je gamed op de batterij gaat hij natuurlijk niet super lang mee, maar dat is niet meer dan logisch dus dat vind ik geen minpunt van DEZE laptop, dat is systemisch aan game laptops.
Door de Hybride Graphics mode schakelt de RTX3080 uit en dan gaat hij flink lang op batterij mee, lekker voor uren op de bank ofzo. Zet je hem in discrete mode dan is zowaar de RTX3080 nog een tikkie sneller, maar dan moet je even rebooten en staat de 3080 altijd aan.
Je kan met software de batterij tot 100% maar ook maar tot bijvoorbeeld 50% op laden, of 80% als je dat wilt en dan stopt hij, wat natuurlijk super is voor battery service life. Erg fijn als hij toch altijd aan het stroom hangt, dat vinden accu's vaak niet zo leuk.

De lader heeft een MSI eigen laadplugje, dus een andere lader pakken gaat niet werken zonder veel gesoldeer. Het is wel een omkeerbare plug, soort USB-C maar dan groter, dus beter dan die 4 pins pluggen.

Het toetsenbord is een Steelseries, tikt heel fijn en heeft per-key RGB leds met vele licht patronen waar je zelfs geluid aan kan verbinden voor extra effect. Ook aan de voorkant zit een dikke hypnotiserende lichtbalk. Het lijkt nutteloos en dom, maar ik kijk er graag naar, samen met het keyboard. Het is erg vrolijk.

Standaard zit er Windows 10 Home op, maar in een vloek en een zucht zet je dat om naar Pro voor een paar euro en dan hou je de originele installatie wat prima is want er zit geen bloatware op! (thanks MSI).

Wat is het addertje onder de krachtigste laptop gras? Hij kost je 4 ruggen, dat dus. Auw.. maar als je het hebt dan heb je het neusje van de zalm, er is gewoon niet beter. Er is wel duurder... ja, Alienware bijvoorbeeld heeft een inferieure koeling en kost je nog meer!

Edit:
Deze snelle review is een soort van placeholder, vandaag of morgen breid ik hem nog aanzienlijk uit.
Not, heel veel meer valt er niet toe te voegen. Als je vragen hebt, ik beantwoord ze graag.

Heb jij ook een MSI GE76 Raider 11UH-010NL?

Hey,

Leuke review! :) Ik ben nu ook naar deze laptop aan het kijken maar ik vroeg me af of de laptop G-Sync ondersteunt, dat kan ik niet zo snel ergens vinden. Weet jij dat zo?

Vast bedankt!
Hai, het ingebouwde scherm ondersteunt GSync niet, maar als je extern een monitor aansluit dan dat scherm weer wel. Zelf getest want ik gebruik het met beide.
Top, dank voor je reactie! :)