Samsung Galaxy A40 Zwart

€ 330,-
Specificaties 5,9" • 2340x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A40 Zwart Review

Funwar 20 juli 2021, 261 views Product gekocht

Samsung Galaxy A40 Zwart

Voor mensen die niet zoveel waarde hechten aan snelheid, betrouwbaarheid, kwaliteit van de verbindingen, kwaliteit van apparatuur of gebruiksgemak een prima telefoon... En mocht je ermee willen bellen kan je maar beter niet zo'n goed gehoor hebben want het volume kan niet zacht

Pluspunten

• Groot scherm
  • Dun
  • Soms snel
  • Soms mooie foto's
  • In het begin lange accuduur

Minpunten

• Onbetrouwbaar functioneren, soms worden aanrakingen niet geregistreerd
  • Soms erg traag, maar niet altijd
  • Camera soms erg traag
  • camera geeft soms scherp beeld maar maakt wazige foto
  • Backuppen met Samsung Smart Switch wordt niet ondersteund met MacOS
  • Toestel ontgrendeld te pas en te onpas
  • Swipen en autocorrect geeft hele rare correcties.
  • Telefoonverbinding onbetrouwbaar

Net ietsje minder kort:

Werking van het toestel wisseld, functies doen het soms niet goed genoeg om prettig te werken, telefoon ontgrendeld te pas en te onpas, service van Samsung is naadje, camera is traag, telefoon werkt soms traag, toetsenbord geeft suggesties en doet correcties die nergens op slaan (+ talen lopen door mekaar heen), snelladen werkt slecht/niet, levensduur accu slecht, foto's zijn soms anders dan wat je in beeld had toen je op de knop drukte, telefoonverbinding valt soms weg, andere dataverbindignen werken onbetrouwbaar (bluetooth, wifi, 4G, etc), volume van gesprekken kan niet zacht, ontgrendelscherm gaat te snel op zwart, opnemen van telefoongesprekken kan niet meer, Samsung Smart Switch voor MacOS is niet ondersteund.
Omgang met het toestel
Ik ben erg zuinig op mijn spullen; er zit nog geen krasje op, de accu gebruik ik zo min mogelijk buiten het gebied tussen de 20% en 80%, er zit netjes een hoesje om, leg 'm niet in de zon, etc.
Ondersteuning Samsung
Ondersteuning van Samsung is goed bereikbaar (ze praten snel terug, ook via chat) echter zijn de antwoorden eigenlijk niet bevredigend. Zo heb ik meerdere problemen met mijn telefoon bij hen aangekaart en nul op rekest gekregen; ik ben inmiddels al zes maanden in afwachting van werkende software om een backup te kunnen maken van mijn telefoon om te kijken of met een reset van het toestel (een deel) van de problemen opgelost worden. Nu het toestel net twee jaar is geworden krijg ik de melding dat het toestel buiten de garantie valt en dat ze niks meer willen repareren. Het is ze dus gelukt weer een ontevreden klant uit garantie te werken...
Accu(levens)duur en laadsnelheid
Accu van de telefoon lijkt in eerste opzicht redelijk maar gaat zeer snel achteruit ondanks de voorzichtige manier waarop ik mee om ga (liever niet leeg laten lopen, zo min mogelijk verder laden dan 70 á 80% en liefst niet snelladen). Na nog geen 2 jaar gebruik werkt het snelladen inmiddels niet meer; de telefoon laadt niet/nauwelijks sneller dan met 9W (2A) terwijl de snellader 15W zou moeten geven. Dit resulteert dus in een laadtijd van 2u of meer, dat is niet wat je verwachten mag van een snellader.
Bepaling van hoe vol de accu is, is ook slecht. Sinds een paar maanden na aanschaf is het zo dat als de batterij op 15% of minder is het zomaar kan zijn dat het toestel uitvalt, zelfs als ie aan de lader hangt. Tijdens het eerste stuk opladen (<15%) kan het ook heel goed zijn dat het percentage daalt (de laatste keer was dat bij mij zelfs van 14% naar 1% !) zelfs met de snellaadfunctie aan.
Ik vermoed dat dat komt doordat de accu zowel te vol wordt opgeladen als te ver wordt ontladen voor het type cel. Op deze manier kan je als fabrikant namelijk zeggen dat je een grote accu in het toestel hebt zitten en heb je dat de eerste tijd ook, maar moet je flink inleveren op levensduur.
Ontgrendelen van toestel
Het toestel ontgrendeld te pas en te onpas met ouderwets broekzakbellen en nieuwerwets broekzakappen en nog veel meer van dat soort dingen. Om het probleem te verhelpen heb ik inmiddels bijna alle methoden om te ontgrendelen uitgeschakeld, dat mag niet baten...

Bij het proberen te ontgrendelen gebreurt het mij met regelmaat dat ik even lees wat er op het vergrendelde scherm staat en vervolgens begin met het swipen van het figuurtje (omdat de gezichtsherkenning het weer eens niet doet) en dat tijdens het swipen het scherm op zwart gaat en dus het hele ontgrendelingsproces geannuleerd is.
Software/gebruik
Menutoetsen
Als de telefoon ontgrendeld is zijn de drie menutoetsen niet altijd zichtbaar, zelfs als je hebt aangegeven dat je ze altijd zichtbaar wil hebben. Dit samen met de onvoorspelbaarheid van het toestel heeft tot gevolg dat het soms lastig is om naar een andere app/software te gaan of om weer terug naar het basisscherm te gaan. Helaas hebben ze de fysieke knoppen hiervoor wegbezuinigd.
Betrouwbaarheid software
Snelheid van het toestel wisseld flink, soms druk je op een knop en is er meteen leven, soms druk je op diezelfde knop en duurt het seconden voordat je wat ziet gebeuren. Dit heeft als resultaat dat het lijkt dat er niks gebeurd en je nogmaals op de knop drukt, met als gevolg dat de telefoon (indien de aanraking geregistreerd wordt) de actie doet die bij de knop hoort die kort daarna geladen wordt...
Gebruiksgemak
Het scherm zit te dicht op de rand om het toestel vast te kunnen houden. Omdat je vingers wat zacht zijn en zodoende een heel klein beetje om de rand van de telefoon heen gaan ziet de telefoon het vastpakken met regelmaat als een toetsaanslag. Als je deze telefoon ook wil vasthouden is het dus een must om ook een hoes in te calculeren in je budget.
Camera
Bij het maken van een foto gebeurt het met regelmaat dat een foto onscherp wordt terwijl er wel scherpe beelden voorbij komen, alsof de camera nog een keertje probeert scherpt te stellen, het niet lukt en dan de foto maakt. Altijd de gemaakte foto controleren door de galerij te openen en in te zoomen op de foto dus... Maar als de foto goed is genomen kan het ook zijn dat je werkelijk een prachtige foto hebt. Handig is het feit dat er soms een geluidje komt als je een foto hebt gemaakt, en soms in beeld is te zien of je een foto hebt gemaakt. Nog handiger zou het zijn als het altíjd te zien is of je een foto gemaakt hebt en als je het geluid aan hebt staan te horen is of een foto gemaakt is...
Het maken van een videoopname is de overtreffende trap van traag en hij 'luistert' vaak niet naar de knoppen. Als je de camera opstart, op "video" klikt en vervolgens de opname knop (of een van de volumetoetsen) indrukt en je video gaat maken dan kan je zomaar bij het stoppen tot de conclusie komen dat er niet opgenomen is. Dit omdat een van de aanslagen om het opnemen te starten niet is 'gepakt'.
Toetsenbord
Het querty toetsenbord ziet er netjes uit, echter werkt het typen slecht als de functie voor swipen aan staat. vaak worden aanslagen gezien als swipen terwijl dat niet is, het gebeurt zelfs als je twee verschillende vingers gebruikt. Hierdoor komen er soms dingen op je scherm te staan die helemaal nergens op slaan. Wat ook gebeurt is dat als je wel swipet er soms suggesties gedaan worden die ook geen hout snijden. Het gebeurt soms dat het mij niet lukt om zo te swipen dat het woord wat ik in gedachten had op het scherm komt staan, soms is het zelfs niet te vinden in de lijst met suggesties. Een bekend voorbeeld bij mij, maar ook andere gebruikers is "een", een suggestie is dan vaak wel "en" maar vaak staat het bedoelde woord "een" neit in het lijstje met als gevolg dat je het woord moet deleten en 'handmatig' moet typen in de hoop dat dat wel goed gaat. Al met al is het inschakelen van swipen iets wat soms sneller kan zijn en vaak irritatie opelverd.
Gevoeligheid scherm
Het scherm is erg gevoelig voor aanrakingen, soms worden er al aanrakingen geregistreerd terwijl je het scherm nog niet aanraakt... Erg onhandig. De andere kan is ook dat het aanraken van het scherm soms niet door lijkt te dringen tot het toestel, het geeft het gevoel alsof je niet hard genoeg drukt. Ook dit is onbetrouwbaar.
Verbindingen (telefoon, bluetooth, 4G, etc.
Soms valt de telefoonverbinding ineens weg, mij een raadsel waarom en Samsung kan het ook niet verklaren terwijl andere telefoons hier in de buurt nergens last van hebben.

Soms heeft de telefoon geen internetverbinding terwijl zowel wifi als 4G logo's in beeld zijn en andere apparatuur via dezelfde wifiverbinding wel gewoon internet hebben. Internetverbinding is onbetrouwbaar dus. Zou een fout in de software zijn volgens Samsung, echter voorzien ze niet in wél werkende software.

Bluetooth verbinding gaat bijna altijd goed, soms verliest het toestel echter zonder reden verbinding met het bluetooth apparaat waarmee hij verbonden was.
Gespreksopname
Overigens is het sinds een tijdje dat Samsung/Google de software om gesprekken op te nemen blokkeerd/saboteerd terwijl dit in Nederland wettelijk is toegestaan.
Toen ik het toestel kocht was de prijs redelijk maar deze is inmiddels weer behoorlijk gestegen en voor de 250,- waar het toestel nu voor te koop staat zou ik echt niet dit toestel uitzoeken. Daarvoor is het toestel gewoon te onbetrouwbaar. Vandaar de waardering 'slecht'
Service (2)
En een kleinigheidje nog, als je hulp wil houdt Samsung service je aan het lijntje tot de garantie voorbij is....

Alles bij elkaar heeft tot gevolg dat ik eerder naar een ander apparaat grijp dan deze telefoon.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A40 Zwart?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.