1 review

Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (82CY000VMH)

Specificaties 13,3" • 2560x1600 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (82CY000VMH) Review

Zaanone 18 juli 2021, laatste update op 18 juli 2021, 1.044 views Product gekocht

Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (82CY000VMH)

Een echte MacBook concurrent. Snelle en compacte laptop voor een scherpe prijs.

Pluspunten

• Compact formaat
  • 3x USB-c
  • Snel
  • Stil
  • 16:10, dus meer ruimte in de hoogte
  • Scherm klapt 180 graden open

Minpunten

• RAM niet uitbreidbaar
  • Glanzend scherm, kan bij veel zonlicht misschien storend zijn.
  • Door 16:10 formaat verlies je wat ruimte in de breedte

Ik ben absoluut geen ervaren reviewer, dus ik zal kort en beknopt mijn ervaring met deze laptop delen.

Je ziet naar mijn mening dat deze laptop op veel vlakken met de nieuwe MacBook Air concurreert. Het was daarom voor mij ook een reden om deze laptop te kopen. Ik wilde een Windows laptop die qua features in de buurt zou komen van de nieuwe MacBook Air.

Design
- Strakke aluminium body. Door het volledige aluminium design voelt de laptop stevig aan. Ik heb geen noemenswaardige 'schermwobble' gemerkt tijdens het werken. Het scherm kun je vanaf een van de hoeken openmaken zonder dat hij hierbij buigt.
- Het is een compacte 13,3 inch laptop. Erg fijn formaat om in de rugtas mee te dragen.
- Let op dat het scherm iets minder breed is dan een 1920x1080 (16:9) 13,3 inch laptop. Omdat dit scherm hoger is (16:10), maar alsnog een 13,3 inch diagonaal heeft, verlies je in de breedte wat ruimte. Ik had hier geen rekening mee gehouden bij de aankoop. Mijn oude laptop heeft een breder scherm heeft terwijl deze ook 13,3 inch is. (https://tweakers.net/pric...nbook-ux305ca-fc004t.html). Het is altijd jammer om ruimte te verliezen. Ik heb geen spijt van mijn aankoop, omdat de laptop het op veel fronten heel erg goed doet. Kom je nu van een 13,3 16:9 laptop en wil je absoluut geen ruimte verliezen? Kijk dan naar een 14" of 15,6" laptop.

Scherm
- Hoge resolutie (2560x1600). Hierdoor is alles op het scherm super scherp.
- Scherm is voor mij helder genoeg. Ik moet wel zeggen dat ik mijn laptop eigenlijk nooit buiten gebruik
- Glanzend scherm. Ziet er qua design heel mooi uit, maar het is waarschijnlijk minder leuk als je de laptop buiten zou willen gebruiken.
- Open te klappen tot 180 graden. Dit is iets wat voor mij persoonlijk een eis was (en waarom ik voor een Yoga ben gegaan). Ik kan nu namelijk mijn laptop rechtop in een laptopstandaard plaatsen met een externe monitor eronder, zie foto. (externe monitor: https://www.bol.com/nl/nl...-14-inch/9300000005458029, laptopstandaard https://www.bol.com/nl/nl...r-zilver/9300000000803094)

Toetsenbord, trackpad (en ergonomie)
- Trackpad voelt goed. Muis beweegt soepel en accuraat mee met mijn vingerbewegingen.
- Toetsenbord heeft erg weinig travel. Niet het beste toetsenbord dat ik ooit gevoelt heb. Voor kort gebruik is hij prima.
- Ergonomie is per definitie ruk bij een laptop. Laptops zijn niet bedoelt om een hele dag achter te werken. Het scherm staat altijd te laag, of het toetsenbord te hoog. Gebruik je deze laptop als werkplek en blijft hij meerdere uren op dezelfde plek staan, koop dan even een losse muis en toetsenbord. En als je toch bezig bent, gun je lichaam een goede, kwalitatieve laptopstandaard waarmee je het scherm op ooghoogte kunt zetten. Als fysiotherapeut kan ik zeggen dat je lichaam je dankbaar gaat zijn ;). Te veel mensen met laptopgerelateerde rug, nek en schouderklachten.

(Zelf gebruik ik 99% van de tijd een losse muis, toetsenbord en laptopstandaard. Dus daarom hecht ik niet zoveel waarde aan de kwaliteit van het toetsenbord en de trackpad).

Accuduur
Accuduur kan ik niet zoveel over zeggen. Zo gauw ik ik mijn werkplek heb ingesteld gaat de oplader in de laptop. De paar momenten dat de laptop niet in de lader zat had ik het idee dat hij relatief snel leeg ging (hij zou het geen hele dag volhouden denk ik). Ik moet wel zeggen dat ik de laptop altijd op 'hoge prestaties' heb staan, een externe monitor heb aangesloten en helderheid vrij hoog heb staan.

Warmte en geluidsproductie
- Laptop wordt bij wat zwaarder gebruik wat warmer, maar niet meer dan gebruikelijk.
- Ik kom zelf van een passief gekoelde laptop af, waardoor ik bang was voor het geluid uit mijn nieuwe laptop. Bij intensief gebruik slaat de ventilator van de Yoga aan, maar het geluid hiervan valt mij alles mee. Ik heb wel eens wat laptops in het verleden gehoord die op leken te stijgen bij intensiever gebruik, maar daar komt deze absoluut niet bij in de buurt naar mijn mening. In een stille werkomgeving (met collega's) zal deze laptop denk ik niet storend zijn.

Aansluitmogelijkheden
- Deze laptop heeft alleen maar USB-C poorten. Het is hierdoor nodig om een losse hub te kopen als je USB-A apparatuur aan wil sluiten.
- 3.5mm jack aanwezig!

Ben je opzoek naar een Windows alternatief voor de nieuwe MacBook Air/Pro? Ik denk dat deze laptop qua features en prestaties dan echt een goede koop is. Voor nog geen 1000 euro heb je de nieuwste ryzen 7 processor, 16GB RAM (niet uitbreidbaar helaas) en een goed scherm.

Heb jij ook een Lenovo Yoga Slim 7 13ACN5 (82CY000VMH)?

Ik overwoog deze laptop ook maar ik kwam online informatie tegen over het scherm dat best wel teleurstellend is als het klopt, namelijk dat de contrast ratio gehalveerd is ten opzichte van de 4800U versie. Dit document van Lenovo geeft namelijk een contrast ratio van 1000:1 als specificatie van het IPS scherm:

Dit terwijl de 4800U versie zowat een 2000:1 contrast ratio heeft volgens de review van Tweakers. Dit zou voor mij een reden zijn deze nieuwe 5800U laptop niet te kopen, in deze prijsklasse mag je een beter scherm verwachten. Dat de resolutie verhoogd is van 1080p naar 1600p maakt deze keuze van Lenovo niet goed wat mij betreft :|
Goede aanvulling, was me niet opgevallen. Ik vind het scherm persoonlijk helemaal prima. Ik kan echter niet vergelijken met de 4800u versie.
Uiteindelijk is het natuurlijk ook wat je belangrijk vindt in een laptop. Voor mij is dat voornamelijk het scherm, de bouwkwaliteit en hoe stil het apparaat is. Het lijkt er een beetje op dat Lenovo een compromis heeft gemaakt: wel een (waarschijnlijk slecht verkrijgbare dus relatief dure) nieuwe en snellere Zen 3 processor maar daarentegen een minder goed scherm (wat ze wellicht proberen te verbloemen door de hogere resolutie).
De 4800U versie van deze laptop (IdeaPad S540 13are) heeft ook een 2560*1600 beeldscherm

Echter geven ze geen contrast ratio op voor het vorige model.
Door de glossy finish lijkt zwart wel zwarter in plaats van een matte afwerking te gebruiken wat er wat doffer (grijzer) uit zal zien

[Reactie gewijzigd door J Kortje op 24 juli 2021 12:10]

Ik ging uit van de vorige versie (4800U) van de Yoga Slim 7 zoals toentertijd getest door Tweakers. Daar kwam toen een contrast ratio uit van ruim 2000:1 als het ik goed heb. Deze refresh van de Yoga gereviewd door Zaanone heeft waarschijnlijk een goedkoper paneel gekregen (mijn interpretatie). De doorsnee consument zal waarschijnlijk wel denken "he, een hogere resolutie dan het vorige model, niet verkeerd" maar er zit dus wel een addertje onder het gras.

Dat is voor mij de reden geweest om van de week nog snel de voorlaatste HP Enxy x360 (13-ay0001nd) gekocht te hebben in plaats van de recente refresh (13-ay0005nd) nu de voorraad slinkende is bij de webwinkels. Zo kon ik nog enigzins ervan uit gaan dat er hetzelfde kwalitatief goede paneel inzit (vingers gekruisd) zoals Tweakers hem ooit gereviewed heeft, in plaats van de gok te nemen met de nieuwe versie waar geen testresultaten van bekend zijn :)
Mijn interpretatie is dat de Lenovo Yoga Slim 13ACN5 de opvolger is van de Lenovo IdeaPad S540 13ARE05.
Specificaties komen volledig met elkaar overeen, op natuurlijk de chipset na. Daarbij is de USB-A poort aan de rechterzijde vervangen door een USB-C poort. De plaatsing van de poorten komen tussen de twee niet volledig met elkaar overeen maar de afmetingen schelen 10de millimeters van elkaar.
ik denk meer dat er een naamsverandering is doorgevoerd omdat de Yoga serie steeds meer de premium serie is geworden en niet alleen maar de 360° scharnieren hebben.