Specificaties Rad. HD4870 (775MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD4870 1.0GB DDR5 XXX Review

Rick94 31 augustus 2010, laatste update op 31 augustus 2010, 1.154 views

XFX Radeon HD4870 1.0GB DDR5 XXX

Pluspunten

• Zeer gunstige prijs/kwaliteit verhouding
  • Goede service
  • Universeel

Minpunten

• Maakt veel geluid
  • Word redelijk snel warm

Drivers en compatibiliteit Score: 4
In deze review wil ik vooral mijn eigen ervaring met de XFX radeon HD4870 1Gb duidelijk maken, ik ga niet ver in op de technische details van de videokaart.
Ik heb de videokaart 1 jaar geleden gekocht bij Computerland, ik heb hier toen 140 euro voor betaald. Ik heb er tot nu toe heel veel plezier van gehad.
Voorheen draaide ik altijd een Nvidia GeForce 9600GT 512mb maar deze was niet krachtig genoeg voor de games die ik ermee wou doen, vandaar de aanschaf van deze kaart.

Uitpakken
Het is altijd leuk een kaart van XFX te kopen want je krijgt goede service, zoals driver support, en het ziet er allemaal mooi en netjes uit.
In de doos zit een CD-ROM met drivers (deze zijn meestal wel out-dated, dus je moet wel van de XFX site de nieuwe drivers downloaden), een snelle installatie gids en een uitgebreide installatie gids. Verder zitten er 2 molex naar 6-pins kabeltjes in en een XFX deurhanger. Deze deurhanger moet je wel bewaren want er staat een code achterop die je nodig hebt om je product te registreren bij XFX, onder andere voor driver support.
De videokaart zelf zit in een anti-statitische verpakking en ligt stevig in de doos.
De verpakking is dus compleet, netjes en stevig.

Installatie
Het installeren van de videokaart is erg makkelijk, er zijn duidelijke aanwijzigingen over hoe je de videokaart op het moederbord moet aansluiten en welke stroomkabels er nodig zijn, mocht je dit niet weten.
Het is een kwestie van erin prikken, schroefje erop draaien en stroom kabels erin.
Na de installatie moet je de bijgeleverde driver CD-ROM in je computer doen, dit is ook een kwestie van de aanwijzigingen volgen. Als je de drivers hebt geinstalleerd raad ik je wel aan om van de XFX site de nieuwste drivers te downloaden, want op een bijgeleverde CD-ROM staan meestal niet de nieuwste drivers.

De 4870
Er word aangeraden minimaal een 500 watt voeding te gebruiken. zelf heb ik een tijdje een 550 watt voeding gebruikt, maar die heeft na 4 maanden de geest gegeven. Ik vermoed dat dit toch komt doordat de HD4870 veel meer vraagt van je voeding dan een 9600GT, ik raad dus aan minimaal een 650 watt voeding te kopen voor deze kaart zodat je zeker weet dat de voeding krachtig genoeg is.
Zoals je hierboven ziet is de videokaart behoorlijk overkill vergeleken met mijn moederbord en processor, ondanks het grote verschil heb ik nooit problemen gehad met compatibiliteit.
Ik heb echter wel een ander probleem, de videokaart maakt behoorlijk veel geluid en is ook best wel snel warm (warm is bij mij rond de 70C). Zodra je een game gaat doen, laten we als voorbeeld GTA San Andreas nemen, dan heeft de videokaart gemiddeld 20% load, onder die 20% load word hij toch snel 60-70 graden op standaard fanspeed (standaard is ongeveer 20%). voor bijvoorbeeld 90% load moet je de fanspeed dus wel op 100% zetten om te voorkomen dat je videokaart kapot gaat, maar dit maakt dan weer een enorme herrie.

Overclocken
Ik heb niet geprobeerd de videokaart te overclocken, voornamelijk omdat ik dit niet nodig heb gehad en ik de GPU nu al aardig warm vind :P.
In het Catalyst control center (Bijgeleverde software) kun je wel via Ati overdive je videokaart overclocken mocht je dit willen, dit is een kwestie van een metertje verslepen.

Prestaties
Ik ga hier geen uitgebreide benchmarks neerzetten, ik vertel zo objectief mogelijk hoe de videokaart presteerd.
Films in 1080p kijken is geen probleem, alles loopt vloeiend met een hoog fps. De WinAmp visuals (MilkDrop) lopen ook zeer vloeiend, op de overgangen na. de wat oudere spellen zoals GTA San Andreas of Unreal Tournament 2004 lopen ook makkelijk op hoogste kwaliteit. Een wat nieuwer (en dus zwaarder) spel zoals Crysis Warhead loopt op een resolutie van 1440x900 met alle grafische opties ingesteld op gamer en 2x AA gemiddeld 20 fps, de videokaart heeft dan gemiddeld 50% load. Als mijn processor een stuk sneller zou zijn dan haal ik denk ik 40 fps op deze instellingen. Voor een videokaart die tegenwoordig net 100 euro kost vind ik dit een zeer goede prestatie. Overige programma's zoals Photoshop of Pinnacle lopen ook goed.

Het is een hele leuke videokaart, hij word geleverd in een mooie, stevige doos en je krijgt voldoende service. Hij is ook erg universeel, je kan er redelijk/goed mee gamen en hij is zeer geschikt voor multimedia doeleinden zoals foto/video bewerking. Verder gezien de huidige prijs is het ook nog interresant om hem in een dual Crossfire opstelling te zetten.

Heb jij ook een XFX Radeon HD4870 1.0GB DDR5 XXX?

Ik zal binnenkort ook nog wat dingen zoals een tabel met temperaturen ed erbij zetten, maar daar heb ik nu ff geen zin meer in xD

eventuele tips zouden heel fijn zijn, aangezien dit mijn eerste review is, alvast bedankt.
nice revieuw, shill da je er ook uw eigen mening bij zet en niet gewoon de specs van de site die kende k al van buite *zucht*

maar had zelf ook men oog op deze kaart, zo'n 4 maand geleden, maar ben nog steeds niet aan men build begonnnen dus heb ik nu de mogelijkheid om voor de nieuwere 5770 te gaan (zie er echt naar uit!!)

grtz
"warm is bij mij rond de 70C"

Dat is toch normaal? tenzij het watergekoeld is.
Hangt ook af van de airflow van je bak etc... maar bij mij is die ook 60-70...
550 watt is meer dan genoeg! Zeker als niet overclockt.Ik had een 450watt Be Quiet en die had hier helemaal geen moeite mee.

Ik draai met niet meer dan 500watt de volgende opstelling;

I5-750 3,6
4GBDDR3
2 HD's
ATI HD4890 OC
+ veel fans

Jou opstelling zou ik op stock speeds met een corsair 400watt nog aandurven

[Reactie gewijzigd door guidonno op 1 september 2010 10:08]

oke dan, ja mijn leuke Asus 550watt voeding deed eht na een tijdje gewoon niet meer?

dan zou het misschien gewoon komen doordat de voeding zijn beste tijd heeft gehad?

maar zelf vind ik het altijd fijn om net een iets zwaardere voeding te kopen, dus ik heb gelijk een hele zware voeding gekocht zodat ik er iig geen problemen meer mee krijg, ook niet als ik ga upgraden, want binnenkort kom er een phenom II X6 1055t in, wel op nieuwe mobo etc. :P
Van wat ik kan zien aan de specs van je systeem moet een 350 Watt voeding net kunnen dus doe inderdaad maar een 400 Watt. voeding Moet natuurlijk wel van een goed merk zijn!
Over je nieuwe systeem (die met die X6) kan ik weinig zeggen. Die X6 gebruikt niet (veel meer) dan je huidige proc (95W tegen 120W). Het verbruik van het mobo zal ook min of meer gelijk zijn, net als het geheugen. Dan kom ik, met die 3 onderdelen, op zo'n 200 Watt (120 + 50 + 30). De videokaart zal zo'n 200 Watt verbruiken (geschat) dus een goede 400 Watt voeding zal net genoeg zjin. Maar er moet nog een harde schijf bij natuurlijk en een optische speler; ik zou 450 watt aanraden. Uiteraard wel van een goed merk. Zo niet, verdubbel de waardes maar!
ok, ja je hebt wel gelijk ja, maar ik kon de voeding toen voor 100 euro kopen, en ja, het is toc heen hele mooie voeding dus ik kon hem er niet echt om laten liggen :P

maar antec voedingen zijn naar mijn mening van goede kwaliteit, stil en stabiel?
Ja hoor :)
Antec voedingen zijn goed. Ik vind ze zelf niet altijd even stil ;)
Zelf heb ik fijne ervaring met Tagan en Be Quiet
Het is een prima kaart, maar inderdaad het zijn heethoofden.
Had er zelf een besteld een jaar geleden, die de lucht uit de kast blaasde.

Die werd bij mij ook rond de 70 en maakte heel wat herrie...meteen weer teruggestuurd hehe