Mede8er MED500X Review

jvreuls 2 september 2010, laatste update op 4 september 2010, 3.358 views

Mede8er MED500X

Pluspunten

• Veel ondersteunde media formaten
  • Stil

Minpunten

• Layout afstandsbediening is even wennen
  • Snelheid wireless niet erg hoog

Geluidskwaliteit Score: 4
Intro
Ik was al een tijdje aan het kijken voor een mediaspeler toen deze voorbij kwam op iBOOD.com. Ik heb getwijfeld tussen deze en de Emiment EM7080. Ik heb uiteindelijk voornamelijk voor deze gekozen omdat er een nieuwe versie van de Realtek chipset in zit die echt Dolby TrueHD en DTS-HD zou moeten ondersteunen, hierover later meer.

Inhoud verpakking
In de verpakking zit uiteraard de mediaspeler, de afstandsbediening, een adapter, een HDMI-kabel, een composite kabel en een component kabel. Ook zit er een USB-kabel met voetje bij die bedoeld is voor de (niet meegeleverde) wireless USB dongle. Bijzonder is dat er ook een draagtas bij zit. Handig als je van plan bent de mediaspeler vaker mee te nemen, hoewel ik de tas waarschijnlijk niet vaak zal gebruiken.

Inbouwen harde schijf
Ik heb een Samsung 250GB harde schijf ingebouwd die ik nog had liggen. Het inbouwen is eenvoudig: door twee schroefjes los te halen kun je aan de onderkant een plaatje weghalen waarop de 3,5" harde schijf wordt geschroefd. Er worden extra plakvoetjes meegeleverd om trillingen te dempen als je een hard schijf inbouwt, maar die had ik niet nodig omdat de speler ook zo al stil genoeg is, zelfs met deze wat oudere schijf.

Dolby TrueHD en DTS-HD
De Mede8er heeft de Realtek 1073DD C+ chipset aan boord, een nieuwe versie dan de 1073DD chipset. Deze nieuwe firmware zou Dolby TrueHD en DTS-HD (passthrough) moeten ondersteunen. De eerdere versie van de chipset 'ondersteunt' deze formaten ook maar geeft dan alleen het core DTS of Dolby Digital signaal door, het is dan dus niet echt Dolby TrueHD en DTS-HD 1. Om dit te laten werken is wel een firmware update nodig. Volgens Mede8er is deze in de maak en wordt ie ergens in september gereleased 2.

Afspelen van media en bediening
Ik heb verschillende formaten media geprobeerd, MPEG2, MPEG4, QuickTime, RealMedia, H264, het werkt allemaal. Ik ben nog niks tegengekomen dat niet wordt afgespeeld. Beeld- en geluidskwaliteit is gewoon goed. In het begin schokte HD films zowat iedere seconde even, maar na het instellen van de Mede8er op 24 Hz mode was dat opgelost.

Afspelen van muziek werkt ook goed (MP3 en FLAC getest). Kleine tip: zet dan wel de Night Mode uit, anders klinkt het wat vreemd ;).

Er zit ook een (Shoutcast) internet radio optie op. Je kunt alleen stations luisteren die in Shoutcast staan, dat is wel jammer.

De GUI is niet bijzonder fancy en flashy, maar werkt wel gewoon goed. De indeling van de toetsen van de afstandsbediening is wel wat vreemd en niet zo intuītief, maar dat is een kwestie van wennen. Uitgebreide spoelopties zijn aanwezig.

Wireless
Om wireless te kunnen gebruiken heb je een USB dongle nodig, de MED10WF. Het schijnt 3 dat je ook de dongle van de AC Ryan PlayOn! kunt gebruiken, deze is zwart in plaats van wit en een paar euro goedkoper.

Bestanden benaderen
Je kunt bestanden benaderen van de interne harde schijf, netwerk (Samba/NFS shares), USB en de ingebouwde carddrive. Het is ook mogelijk om in de GUI bestanden te kopieren, de werking daarvan is wel even wennen.

Als je de NAS mode aanzet wordt een Samba server gestart zodat de interne harde schijf te benaderen is. De share is niet met een wachtwoord beveiligd, dit is ook niet in te stellen. Apart hiervan kun je ook een FTP server aanzetten, die kan wel beveiligd worden. Overigens is het zo dat altijd een telnet server loopt waarop je als root zonder wachtwoord kan inloggen (en dus ook zo aan favoriete netwerklocaties kan komen), dat is wel een puntje waar je rekening mee moet houden als je de Mede8er aan een minder vertrouwd netwerk hangt.

Snelheid bestanden overzetten
Ik heb even gekeken hoe snel het gaat om bestanden naar de Mede8er over te zetten via de diverse manieren:
  • Via USB: 25-30 MB/s
  • Via netwerk (bedraad): ongeveer 4,5 MB/s
  • Via netwerk (wireless): ongeveer 2,5 MB/s
De snelheid via wireless valt mij tegen, ik heb verschillende beveiligingsopties voor het netwerk geprobeerd (WPA, WPA2, niet beveiligd) maar ik kreeg de snelheid niet boven 2,5 MB/s. De mediaspeler staat daarbij maar een paar meter van het access point af (D-Link DIR-655).

Andere dingen
Ik heb nog even het stroomverbruik gemeten (met een ¤ 10 verbruikmeter), in standby meet ik 0,5 W. Als ie aangeschakeld is meet ik 17,5 W, bij het afspelen van een HD film 18 W. Dit gebruik zal afhangen van de harde schijf die ingebouwd is.

Bij mij duurt het 24 seconden na het aanzetten tot de Mede8er te gebruiken is.

Links
Video om een indruk van de GUI te krijgen
Mede8er forum

[1] http://nl-nl.forum.ibood....nt-page-4/#comment-255340
[2] http://nl-nl.forum.ibood....nt-page-5/#comment-255366
[3] http://www.mede8erforum.c...c,34.msg4899.html#msg4899

Heb jij ook een Mede8er MED500X?

Goeie review:) heb je toevallig al geprobeerd een dts hd bestand af te spelen met de nieuwe firmware?
Cool, ik sta in een link met mijn commentaar :)

ps Top apparaat heb hem ook aangeschaft!

mooie review!
Mooie review, dank hiervoor en de fotos zijn duidelijk.