Bose Companion III Review

kstang80 31 augustus 2010, laatste update op 31 augustus 2010, 4.067 views

Bose Companion III

Pluspunten

• Mooi design
  • Extra tulp invoer
  • Niet te groot
  • Surround gevoel

Minpunten

• Achtergrondmuziek overheerst soms
  • Bass niet te regelen

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Algemeen:
Omdat het oude setje speakers (Creative T3300) van mijn vrouw kapot waren gegaan, was het tijd voor een nieuw setje. Op diverse internetsites gezocht naar leuke speakers (2.0 of 2.1) en toen vond ik de Bose Companion 2 speakers. Ik wilde maximaal 140 uitgeven, aangezien deze maar 99,95 kosten had en van Bose zijn, vond ik het wel het proberen waard.
Ze komen in een mooi klein doosje, waar echt niks teveel in zit. Er zitten om de speakers heen van die zachte (foam?) zakjes, een korte (1,5 meter) tulp-> 3.5mm kabeltje en een adapter. Ook zit er een gebruikershandleiding bij die natuurlijk erg karig is, maar alles spreek voor zich bij het aansluiten.
Er zit nog een extra invoer aansluiting voor tulp op voor eventueel een mp3-speler (moet je wel zelf een kabeltje voor hebben). De speakers zien er vrij mooi uit vind ik, en het formaat is niet al te groot.
Netjes alles aangesloten en het testen kon beginnen. Ik ben dan geen audiofiel/ expert, maar het geluid moet wel goed overkomen bij het afspelen van muziek.

Featureset:
Twee stereospeakers met alleen de nodige kabels om het aan te sluiten. Meer is er ook niet nodig.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Ze zien er vrij strak uit vind ik, maar ook goed stevig. Er zaten geen lossen stukjes aan, en nergens kon ik ontdekken dat er af kon vallen. Ook zaten er geen scherpe randen.

Vormgeving:
Ze zijn zilverkleurig aan de voorkant, aan de zij- en achterkant zijn ze zwart. Op de bureau geplaatst zijn ze schuin naar je toegericht, dit is dan ook zo gebouwd zodat het muziek richting je hoofd gestuurd wordt. Aan de voorkant zit alleen de volume/ aan/ uit-knop.

Geluidskwaliteit in muziek en games:
Ik speel vaak muziek af via de pc, hierdoor is het van belang dat dit natuurlijk goed moet klinken. Bij het afspelen van ongeveer 10 liedjes, vond ik het geluid vrij zuiver overkomen. Ik hoorde duidelijk de zanger/ zangeres door de boxen, maar ik vond wel dat de bass iets te hard was. Dit kan ook niet geregeld worden helaas. Aangezien ik niet veel games speel vond ik het niet zo belangrijk hoe het in games klinkt, dit heb ik ook niet echt getest.

Prijs:
De prijs van net geen 100 euro vond ik netjes voor deze speakers, het geluid was iets beter dan de vorige set (waar ik ook iets van 100 euro aan heb uitgegeven). En veel concurrentie in die prijs/ kwaliteit categorie is er niet.

Vergelijking met andere speakers:
De speakers waren voor mijn vrouw bedoeld, voordat ze deze koos had ik haar 6/ 7 verschillende 2.0/ 2.1 setjes laten zien. Ze vond deze wel goed, maar wou toch ook even kijken naar een ander setje met een subwoofer. Zo had ik toch nog de Harman Kardon Soundsticks II gehaald ter vergelijking, zo konden we samen even luisteren hoe het is. We hadden in totaal 5 liedjes afgespeeld, bij 4 van de 5 was er wel wat verschil. De Soundsticks klinken wat voller en het geluid kwam van duidelijk van voren, bij de Companion klonk het geluid wat zuiverder en er was een soort van surround gevoel. Bij het laatste liedje was het overduidelijk dat het toch anders klonk bij de Soundsticks, in het lied zong een zanger met op de achtergrond wat orkestmuziek. Op de Soundsticks hoorde je de zanger en het orketmuziek duidelijk allebei (bijna even luid), maar op de Companion hoorde je het orkestmuziek erg overheersen, zo kon je amper horen wat de zanger zong. Dat zorgde er wel voor dat we samen toch de Soundsticks kozen.

Heb jij ook een Bose Companion III?

ik wil ze ook gaan halen, het grote pluspunt voor mij is dat er meerdere audio-ingangen aanwezig zijn. Zo kan ik mijn spelcomputer en mijn gewone computer tegelijk aansluiten op deze set (dan hoef ik niet steeds onder de bureau te kruipen). nette review overigens
Dank je wel :) Ik had trouwens op diverse sites gelezen dat als je stereo speakers wilt, je beter uit bent met de M-Audio Studiophile AV 40 (te halen bij de Apple Store http://store.apple.com/nl...=MTE0Njc1NDM&s=topSellers waar die een stuk duurder is uiteraard) voor ongeveer 150 euro.
Vind ze wel heel erg mooi maar ik heb dus echt last van die sterke bas! helaas... als de bas gewoon goed was of te regelen dan had die 5 sterren gehad:)

maar bas moet gewoon goed zijn dus 1 ster daarvoor :)

Ik vind de zelfde klacht over te sterke bas in je review... helaas had ik de bose al paar maanden eerder gekocht :)
Bedankt voor je reactie, het is precies wat ik ook dacht. :)
Je kan altijd nog een ander setje kopen ;) en deze op tweakers verkopen
Wat je vertelt over de bas mag inderdaad zo zijn in jouw situatie. Maar vaker kan het ook zo zijn dat dit aan de omgeving ligt doordat bepaalde materialen in lage frequenties snel gaan resoneren met als gevolg dat de bas opeens gaat opstapelen. Oftewel in gewone termen dat hij luider wordt. Zo is in elke omgeving ook het geluid anders.

Je zou het probleem wel kunnen oplossen door een equalizer te gebruiken, en dan de lage frequenties iets eruit schuiven. Het is inderdaad dan in dat geval jammer dat er geen parametrische equalizer opzit.
De Harman Kardon Soundsticks II is niet echt vergelijkingsmateriaal. het gaat om een systeem wat een dikke 40,- duurder is. dus moet het ook wel een stuk beter klinken.
Jammer van de Harman Kardon Soundsticks II vind ik de bass, die is niet echt massief te noemen wat ik wel bij Altec Lansing MX5021E terug vind.
Mja, maar 40 euro duurder vond ik niet eens zoveel. Maar ik vergelijk ze ook maar omdat het iets betere setje van Bose dan ook gelijk 300 euro kost. De bass overheerst vaak bij de Soundsticks dus heb ik hem standaard op vrij laag staan. Maar ik vond het in ieder geval een stuk voller klinken en de stemmen en muziek klinken ook duidelijker.
Klopt, ook een raar verschil ja van Bose.
Ik vind ze niet zo heel mooi ogen...
Gisteren ook het setje aangeschaft, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat het geluid zo mooi zou zijn.

Kortom echt een aanrader
Jawel, voor die prijs is het een goed setje. Maar als je iets meer te besteden hebt, dan zijn er betere setjes (met of zonder subwoofer).
Ik heb dit setje ook, maar er zit echt veel te veel bas/lage tonen in, heb me achteraf wel eens afgevraagd of ik niet gewoon een slecht model heb of zo. Heb in de equailizer in de geluidsettings van mijn pc de bas echt met 80% moeten verlagen voor het een beetje goed begon te klinken. Maar met deze aanpassing is het geluid wel echt goed.
Dat ligt volgens mij gewoon aan Bose in het algemeen. Vrienden van me hebben thuis zo'n 2.1 setje aan de muur, daar kan je niet normaal muziek mee luisteren zonder de bass flink omlaag te schroeven. Toen ik voor een TV naar de elektronica winkel ging was daar ook net een demo aan de gang van 1 of ander Bose systeem, de verkoper prees het volume en de hoeveelheid bass... het trekt mij totaal niet. Het is leuk als je de bass wilt 'voelen' in een actiefilm, maar voor neutrale weergave van muziek is het ongeschikt.
Vandaag is dit setje bezorgd en moet zeggen dat ik bepaald niet onder de indruk ben. Had voorheen de Philips MMS321 en daar kwam een veel beter geluid uit (jammer dat er geen beweging meer te krijgen was in de volumeknop...) Iedereen die overweegt om de Companion 2 aan te schaffen zou ik aan willen raden naar goedkopere alternatieven te kijken, want volgens mij moet een simpel Trustsetje hier nog mee kunnen concurreren... ;(

[Reactie gewijzigd door Tophatter op 13 november 2011 15:24]

Jazeker, voor hetzelfde geld zijn er zat betere speakersetjes te vinden.
Ik heb dit setje vandaag ook gekocht. De hoge en middeltonen zijn kraakhelden. Echter lijkt het wel of het geluid "gewurgt" wordt zodra er duidelijke bass in een nummer zit. Ik gebruik op het moment de interne IDT geluidskaart van de laptop. Morgen eens met de Soundblaster X-FI 5.1 USB proberen en kijken of er verschil in zit. Misschien moeten de boxjes ook een beetje inslijten...

-Edit-
Na het afspelen van een 20-tal nummers begint het geluid beter te worden. Het "wurgen" is er bijna helemaal uit en de bass begint duidelijker terug te komen zonder storend te worden. Het moest dus toch even inslijten.

Maar ik ben het wel met "kstang80" en Tophatter; het geluid is wel goed maar niet spectaculair. Ben aan het twijfelen terug te gaan naar de winkel en een Creative T40 MK2 te gaan halen; die kost het zeflde.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 6 december 2011 16:22]