1 review

Lenovo Yoga 9 14ITL5 (82BG003SMH)

Specificaties 14" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 9 14ITL5 (82BG003SMH) Review

Arcanekitten 16 juli 2021, laatste update op 16 juli 2021, 427 views Product gekocht

Lenovo Yoga 9 14ITL5 (82BG003SMH)

Een top laptop all around goede prestaties, features en gimmicks die aardig van pas komen in het dagelijks leven. Vooral de bouwkwaliteit (Leer, ceramiek en aluminium) en het scherm springen als top presteerders er boven uit.

Pluspunten

• Helder 360 scherm met touchscreen
  • Toetsenbord en algemeen tactile gevoel
  • Bouwkwaliteit
  • Audio kwaliteit
  • Algemene IO + meegeleverde dongle

Minpunten

• Liever AMD optie gehad als SOC
  • Keramische vingerafdruk scanner soms lastig te vinden

De optie die ik heb aangeschaft is de 512GB optie met 1080P scherm.

Als starter kom ik van primair desktop gebruik af en voornamelijk regelde ik eerst alles op mijn telefoon. Dit dankzij de ergonomie en mobiliteit van dit alles. Echter heb ik met deze laptop wel een nieuwe sweet spot gevonden. De touchscreen mechanic en het 360 rond draaien van het scherm helpt heel erg in het dagelijkse werk wat ik doe en maakt mijn telefoon, naast letterlijk bellen, haast niet meer nodig. Het scherm waar de touchscreen in verwerkt in zit is tevens ook nog helder en fijn om te gebruiken al heeft lenovo nog wel last van een software kwaaltje waarbij de helderheid soms kan schommelen vanuit zichzelf.

Ergonomie
Ook de totale ergonomie is goed van de laptop. Het schanier is solide en voelt robuust aan en ook het toetsenbord typt fijn weg. Ergens kan ik wel snappen dat het bij sommige mensen mis gaat bij de touchpad. Dit komt omdat de onderkant van de laptop een groot keramische plaat is zonder een diepte verschil waardoor je niet kan zien waar de touchpad begint en eindigt behalve aan een klein dunrandje wat een gekke sensatie geeft als je er met je vinger over heen gaat als feedback dat je bij het einde bent van je touchpad. Ik heb zelf echter dat ik het heel fijn vindt om te gebruiken. De haptic feedback die deze touchpad geeft om een muisklik te simuleren vindt ik zelf veel fijner aanvoelen dan een fysieke klik, vaak ook omdat dit bij veel laptops goedkoop overkomt en naar zelfs soms ook zo klinkt. De touchpad vinden is geen probleem doordat het zo groot is. Echter is er wel een probleem met de vingerafdruk scanner. Deze zit namelijk op de zelfde ceramische plaat aan de rechter kant maar deze oppervlak is letterlijk de grote van een vingertop en heeft geen backlight. Overdag geen probleem maar voor de late nacht type sessies is dit echt wel een nachtmerrie om in het donker te vinden. Je vindt hem wel maar het blijft even voelen waar je bent. Niet top maar te doen.

Prestatie
Eerlijk gezegd verwacht ik niet veel van een laptop in de prestaties afdeling. Vroeger mog je al helemaal niks verwachten maar tegenwoordig kan je met een igpu ook al menig e-sport game spelen zou je dat nodig vinden. Ik zelf speel nog wel een cs:go en hier kan de laptop prima mee overweg. Voor echte intensieve workloads verwacht ik niet dat een ultrabook uberhaupt de oplossing zou zijn. De nieuwe i7-1185g7 gaat echt goed mee. Ik zelf gebruik de laptop voornamelijk voor de Adobe suite en online werk waarbij er heel veel dingen door elkaar heen gaan. Een ergerpunt wat echt een dealbreaker voor mij zou zijn als ik niet snel kan wisselen tussen applicatie maar samen met de windows touchpad gestures werkt dit echt als een mes door boter. Geen klachten hier.

Uiterlijk en batterij
De laptop is een mooie laptop om te zien. Het is een net strak ding aangekleed in luxe materialen. De achterkant is gemaakt van leer en het chassis is verder gemaakt van een combi van dus ceramische en aluminium onderdelen. Het voelt allemaal solide aan zonder flex wat fijn is om te hebben in een yoga 360 graden laptop. Het leer voelt ook strak aan en niet te soft waarbij je denkt dat het kapot gaat binnen een jaar. Dan de batterij duur. Tot op heden gaat dit heel goed alleen had ik liever de AMD Soc gehad om echt buiten deze wereld batterij duur te hebben gehad. Op een volledige werk dag kom ik nog met 35% thuis en dan heb ik veel dingen klaar kunnen krijgen in adobe lightroom/photoshop/after effects/premiere en ook veel browsers te hebben gebruikt.

Andere opmerkingen over de laptop.

De speakers zijn echt geweldig voor wat het is. Het is een single balk onder het scherm maar je zou denken dat de hele laptop vol zit met speakers. Het enige wat soms hinderlijk is is als in 360 graden modus bent is de speaker balk net iets naar beneden gericht omdat je schanier niet zover mee draait in de 360 modus. Hierdoor krijg je iets of wat speakers die naar beneden vuren. Er is echter niet een alternatief want veel andere laptops hebben speakers naast het toetsenbord en in 360 modus richten die zich dus letterlijk van je af...

De backlight is echt een plus die ik niet snel doorhad dat ik zou missen als ik het niet had. De IO is echt wel top ook opladen met usb C is echt een goed pluspunt voor de kabels die ik mee moet nemen. Een leuke gesture (maar dat mag ook wel voor de prijs) is de dongle die je mee krijgt, Hier zit een extra usb a, VGA en hdmi in, wel een leuke extra om te hebben. De pen die je meegeleverd krijgt werkt echt goed. Ik zelf gebruik al een wacom tablet thuis voor dergelijke dingen maar het is zeer vergelijkbaar al is tekenen op een pad en tekenen op het scherm zelf soms een overgang voor de tekenaars onder ons.

Als afsluiter, het is een goede laptop voor een stevige prijs want ik kan wellicht geen probleem opnoemen wat echt een dealbreaker is. Het blijft wel een laptop van 1749,- (om moment van posten) wat wel een stevige prijs is voor een igpu 14'' laptop. Echter is het precies wat ik zoek voor mijn doeleinde waarbij mobiliteit niet opgeoffert wordt en ik nog steeds alles kan wat ik ook met een desktop kan.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 9 14ITL5 (82BG003SMH)?

Dat zal 'adaptive brightness' zijn, waarbij de helderheid verlaagd wordt als er minder licht op de (?) sensor valt. Het zou batterij en je ogen sparen. Je kan het ergens uitzetten.
Dat dacht ik dus ook. Er is dus een windows settings voor maar dat helpt niet. Ook niet batterij besparen staat of bij Lenovo utility. Er is veel setting erover maar uitzetten ervan helpt niet.
Heb je de BIOS/UEFI ook doorgespit? Wel een beetje irritant.

Bedankt voor je review trouwens, ik kijk naar een tweedehands '7' versie van de laptop.

Je schrijft dat je ook een Wacom tablet hebt. Je weet misschien dat die tekentablets een andere techniek gebruiken dan de 'moderne' actieve pennen (EMR, electromagnetische resonantie, de pen tapt energie van de tablet vs AES, actief electrostatisch, waar de pen zelf een veld opwekt en aan de computer stuurt).

Kritiek op AES is dat langzaam getrokken lijnen, die diagonaal op het raster staan (dus, schuine lijnen) er wiebelig uitzien, 'aliassed', zou je haast zeggen. Kun je plaatsen wat er bedoeld wordt?

Van AES zijn er twee versies ondertussen, maar Lenovo zwijgt in alle talen over de versie die ze in deze laptops gebruiken. UIt de eigenschappen van de meegeleverde pen denk ik op te kunnen maken dat het AES2 betreft. Dat biedt, naast minder wiebelende lijnen, ook tilt-support (naast een hogere drukgevoeligheid).

Heb je nog enig idee waar ik het over heb, en wat zijn je ervaringen ermee?
Nog niet ingekeken moet ik eerlijk zeggen meer omdat het niet altijd straight forward is om met prebuilds (en zeker laptops) in de bios te komen, maar ik zal het is proberen dadelijk!

Ja ik weet waar je het over hebt :) . Moet ik eerlijk bekennen dat ik me niet in verdiept heb of het aes1 of aes2 is toen ik hem kocht. Ik heb zelf geen aes2 pen hier thuis. Wel weet ik dat het drivers van wacom gebruikt dus het sowieso AES is en niet mmp. Na een snelle google search en wat reddit werk zie ik wel een aantal gebruikers die confirmen dat de digitizer AES 2.0 is en tilt ondersteunt. Dacht ik al wel aangezien de laptop ongv 6 maand geleden uitgekomen is :)

source: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

[Reactie gewijzigd door Arcanekitten op 17 december 2021 00:07]

... AES ...
Snel gevonden :-) Die redditer had geen definitief antwoord natuurlijk, maar zoals je zegt: het zou raar zijn om in deze prijsklasse nu nog met een oudere techniek uit te komen.

Ik zou daarom zeggen dat je met de bijgeleverde pen wel een AES2-pen in huis hebt (simpele pennen kunnen maar met een protocol/techniek overweg, multiprotocol/multitechniek pennen zijn weer duurder).

Omdat ik er via Lenovo documentatie niet uitkwam, dacht ik de technische dienst van Lenovo te bellen. Na een uur en drie keer doorverbinden, hebben we, wederom zonder uitsluitsel, besloten dat deze informatie zowel intern als extern beter gedocumenteerd moet worden.

Ik ga het zien, bedankt!
Helemaal mee eens, maar aangezien het een vrij simpel pennetje is was ik niet zo kritisch over welk protocol er gebruikt werd.

Ik zelf blijf zelf ook een voorstander van betere documentatie, zo blijf je je als bedrijf toch beter onderscheiden van andere bedrijven. Snap echter wel dat er ergens een lijn getrokken wordt maar het had beter gekunt.

Geen probleem! vindt het zelf ook leuk om dit soort dingen te onderzoeken en veel succes met de zoektocht!
-verwijderd-

[Reactie gewijzigd door Arcanekitten op 17 december 2021 00:06]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.