Sony WF-1000XM4 (Zwart)

€ 209,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WF-1000XM4 (Zwart) Review

KoenvdVelde 15 juli 2021, 966 views Hands-on

Sony WF-1000XM4 (Zwart)

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • ANC

Minpunten

• Draagcomfort
In 2019 schudde Sony de oordopjesmarkt op door de vreemd gevormde maar zeer effectieve WF-1000XM3's aan te bieden. Ze boden geweldig geluid met, op dat moment, effectieve Active Noise Cancellation (ANC), fatsoenlijke kwaliteit van telefoongesprekken, en nog veel meer. Als u wilt bewijzen hoe goed deze zijn, Google dan "beste draadloze oordopjes" en u zult ze zo'n twee jaar later nog steeds op de meeste lijsten vinden. Ik heb ze ongeveer een jaar gebruikt voordat ik ze aan mijn zus cadeau deed. Ze waren hun tijd ver vooruit in 2019, op gelijke voet met de beste in 2020, maar hebben nu te maken met serieuze concurrentie in de premium oordopjesruimte. Sinds 2019 bieden Apple, Bose, Master&Dynamic, Klipsch, Sennheiser, Samsung, Bowers & Wilkins, en nog veel meer allemaal premium oordopjes met serieuze technologie erin verpakt. Sony had veel werk te doen als ze de titel wilden heroveren. Als je een lange review wilt overslaan, Sony heeft hier heel wat bereikt. De oordopjes zijn uitstekend. Geluid, ANC, batterij en vormfactor zijn allemaal aanzienlijk verbeterd en dit komt van de eerder genoemde geweldige basis van de 1000XM3's. Ze zijn niet perfect, maar ze zijn echt goed. Ik geef meestal een opsomming van mijn voor- en nadelen, maar er zijn niet veel nadelen en ik denk dat jullie het meeste voordeel zullen halen uit het vergelijken van deze met andere premium buds op de markt. Dus hier gaan we.

-Geluid: Sony heeft hier een enkele zeer goed afgestemde 6 mm driver. Ze zijn echt goed. Natuurlijk is wat hier in je opkomt. Voor oordopjes hebben ze een mooi breed geluidspodium, rijke lage tonen, aanwezige middentonen en mooie heldere hoge tonen. Sony heeft hun eigen 360 surround hier weer, wat echt cool is als het werkt. Alleen bepaalde hoogwaardige streaming muziek apps zoals Deezer, Tidal, QoBuz, Amazon HD, etc kunnen er gebruik van maken en dan zijn alleen bepaalde nummers ontworpen om ermee te werken. De Spatial Audio-opties van Apple en Samsung zijn beter, maar het klinkt erg cool als je het ervaart. Over premium streaming apps gesproken, ik moet nu even stoppen en dit zeggen: Sony biedt hiermee slechts één premium codec aan en dat is hun eigen LDAC. Er is geen AptX HD/Adaptive hier. Het is LDAC, AAC, en SBC. Om hier echt het maximale uit te halen, moet je upgraden naar een service als Tidal, bijvoorbeeld, die LDAC-audio uitzendt. Het is een merkbare verbetering, zelfs voor mijn oude oren. Apple-gebruikers zitten vast aan AAC, wat in orde is en zeker een verbetering ten opzichte van de standaard SBC-optie. Het wordt lastig om deze te vergelijken met de andere premium oordopjes die verkrijgbaar zijn. Voor mij is de nieuwe PI7 van Bowers&Wilkins met dubbele driver een klasse apart, en voor 400 dollar hoort dat ook zo. Ze zijn heel goed te vergelijken met de MW08's van M&D en de Klipsch Mclarens. Wat het geluid betreft, halen deze voor mij de Bose QuietComforts, de nieuwste Sennheisers en de UE Fits in, maar het scheelt niet veel. Sony overtreft de Airpod Pro's, Samsung Buds Pro en de Jabra 85ts met meer gemak. Over het algemeen zouden de meeste mensen hier tevreden moeten zijn met het geluid.

-ANC: Het is hier goed. Zeer goed voor oordopjes. In mijn ervaring worden oordopjes gehinderd door hun gebrek aan fysieke omvang en de noodzaak van een afdichting in uw oor. Over-oortjes zijn om die reden altijd beter. Voor mij zijn de Bose QuietComfort knopjes de koningen van ANC en Sony heeft nog niet genoeg gedaan om ze te onttronen. Maar het is kantje boord! Alle andere premium oordopjes die ik heb genoemd vallen in lijn achter Sony hier. Het onderdrukt vrijwel alles om je heen en laat alleen de meest schokkende plotselinge geluiden binnen. Muziek, televisies, gesprekken, ventilatoren, vermoedelijk vliegtuigmotoren worden bijna 100% gewist. De oordopjes kunnen zich aanpassen aan het geluid om je heen. Het is gewoon allemaal heel goed gedaan. Ik vind het een goede zaak dat Sony en Bose de categorie oordopjes aanvoeren op het gebied van ANC-kwaliteit. Zij bezitten immers de categorie voor over-ears. Goed gedaan hier.

-Oproepen: Dit was een gebied waarop de 1000XM3's hun leeftijd aan mij lieten zien. De 1000XM4's hebben dat allemaal verholpen. Voor mij behoren deze toestellen tot de allerbeste op het gebied van gesprekskwaliteit. Apple spant nog steeds de kroon, maar daarna klinkt geen enkel ander toestel dat ik heb gebruikt zo goed aan beide kanten van een gesprek. Ik heb meer tijd nodig om hier zeker van te zijn, maar na het afhandelen van een handvol gesprekken vandaag, voel ik me comfortabel met het geven van hoge cijfers hier. Ik test gesprekken altijd buiten om te zien hoe erg de windstoring is. Sony heeft het hier echt voor elkaar. Denk ik. Ik beloof dat er meer komt.

-Vormfactor: Oké dus, voor mij is dit waar de pure gloed van de review een beetje vervaagt. Als er een gebied is dat Sony hier gemist heeft, dan is het in puur fysiek ontwerp. Ze steken absoluut uit je oor en het zijn niet de lichtste oordopjes die er zijn, dus voor mij voelen ze niet geweldig in het oor. Voor de goede orde, oordopjes die als wasknijpers uit je oren steken zijn een grote ergernis van mij. Deze zijn niet zo slecht als de Melomania knopjes (de koningen van het wasknijperontwerp) in dat opzicht, maar ze zijn wel merkbaar. Behoorlijk merkbaar. Ze zijn niet zo groot als de Bose QC's, maar de Bose heeft een slanker profiel en kiest voor een meer langgerekte look die eigenlijk meer in de lijn ligt van de laatste generatie Sonys. Ze worden geleverd met een soort hybride afgewerkte schuimtips. Ik vind ze niet geweldig. Ik zou zelf siliconen tips kopen.

Heb jij ook een Sony WF-1000XM4 (Zwart)?

Vraag & Aanbod

Leuke review! Waar heb jij de MW08 kunnen scoren?
Op masterdynamic.eu! En bedankt!
Was deze te retourneren na gebruik?

[Reactie gewijzigd door pitchdown op 16 september 2021 09:59]

Bedankt voor deze review. Ik heb ook de WF-1000XM3. Qua gekuid etc zijn ze geweldig, maar te groot en te zwaar en daardoor voor mij eigenlijk onbruikbaar. Ze vallen steeds uit. Ik lees dat de WF-1000XM4 slechts 10% kleiner zijn, en ook nog behoorlijk zwaar. Ik ga het er niet op wagen. Jammer.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.