Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

Specificaties 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart Review

GSX-MANTestpanel 15 juli 2021, laatste update op 17 juli 2021, 1.283 views Testpanel

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

De Iiyama ProLite XUB2490HSUC is een mooi formaat scherm voor thuiswerken en ander zakelijk gebruik, wat met de meegeleverde HD-webcam en aansluitingen voor alle videokabels vanaf de jaren '90 waarschijnlijk ook de beoogde doelgroep is. De verstelbaarheid en prima beeldeigenschappen zijn een grote plus, het beperkte aantal USB-aansluitingen iets minder.

Pluspunten

• Dunne schermranden
  • prima beeld
  • hoogteverstelling en kantelbaar
  • Meegeleverde webcam

Minpunten

• aansluiting webcam niet naadloos
  • USB-doorlus in plaats van hub, meer poorten was echt fijner geweest

En daar stond de koerier ineens voor de deur, rond 7.30 op een donderdag in de stromende regen. Iiyama was zo vriendelijk om mij van een te reviewen monitor te voorzien, de ProLite XUB2490HSUC-B1 in stemmig zwart. Nu had ik al een scherm van hetzelfde merk, de ProLite X2483HSU, die ik vorig jaar tijdens de start van de lockdown heb gedegradeerd naar thuiswerkscherm. Met een paar dode pixels middenin het scherm was vervanging zeker welkom.
Doos. Bruin. Gerecycled materiaal, da's meteen al een plus.

De specs zijn degelijk te noemen: 60Hz Edge-lit IPS scherm, 23,8 inch in diameter. 93 dpi, 178 graden kijkhoek en 1.000:1 statische contrastverhouding. 4ms responstijd.
Vroeger waren dit klinkende cijfers, anno 2021 is dit nog steeds heel behoorlijk. Als ik deze specs in de pricewatch invoer, heb ik keuze uit 35 schermen, waarvan 8 van Iiyama en 9 van Philips.
Als ik het scherm ook nog in hoogte verstelbaar wil hebben, wat voor op het bureau van mijn thuiskantoor geen overbodige luxe is, is er zelfs nog maar keuze uit 15 schermen (5 Iiyama, 6 Philips).
De totale keuze bij 23,8-24,1 inch, full HD, IPS, LCD is 291 schermen, waarbij een deel een hogere refresh rate heeft, een klein deel een mindere kijkhoek, 31 stuks een snellere reactietijd (1ms voor de hardcore gamers) en 149 stuks een reactietijd van 5ms of langzamer.

Kortom, op papier hele degelijke specs. Ik ga 'm vooral zakelijk gebruiken, daarvoor staan alle seinen op groen.
Uitpakken en aansluiten
De piepschuim binnenverpakking zit volledig om de monitor heen als voor- en achterkant in plaats van een strook boven en onder. Erg stevig. Betekende ook dat ik als een halve zool aan het piepschuim stond te trekken, zonder dat er iets van zijn plek kwam. Doos op zijn kant gelegd en rustig nog een keer geprobeerd. Toen kwam de hele "shell" naar buiten. Veilig als een kuiken in een ei.

Alle benodigde kabels zitten erbij: HDMI, Displayport, USB en netstroom. VGA niet, maar het lijkt mij een hele veilige aanname dat wie dat nodig heeft, nog wel iets heeft liggen in hetzelfde krat in de garage waar ook een scartkabel, een seriële muis en de VHS-banden liggen. Verder zitten aan de buitenkant van het piepschuim nog de bodemplaat van de monitorvoet, de korte instructiekaart en een doosje met de bijbehorende webcam.
piepschuim. Gedoe met recycling, maar briljante bescherming voor de monitor.

Assemblage is een eitje. Je schroeft de bodemplaat onder de voet, geen gereedschap nodig, en prikt de webcam in de USB-poort bovenop het scherm. O ja: eerst alle strookjes beschermingsplastic van de webcam af peuteren. En de plaatsing van de webcam is bepaald niet naadloos. Omdat de USB-poort vlak bovenop het scherm zit en de stekker van de webcam een standaard formaat heeft, zie je 'm pakweg een halve centimeter uitsteken. Beïnvloedt geenszins de werking, maar qua premium-uitstraling vind ik het een gemiste kans. De camera voelt ook vrij fragiel aan, bij zo'n strakke monitor had een iets andere webcam niet misstaan. De zij- achter- en bovenkant van de monitor is bijvoorbeeld matzwart, terwijl de webcam hoogglans-zwart is. Glimmend, wiebelig, goedkoop ogend en net niet mooi passend waardoor je de camera ook wat scheef in de poort kan hebben staan. En bij beeld is het wel fijn als het in de buurt van waterpas komt. Terug naar de tekentafel en een matzwarte, massiever aanvoelende camera regelen die naadloos op de bovenkant van de monitor schuift.
check die naad!

Cable management is simpel, maar doeltreffend: alle kabels passen door een gat in de monitorvoet en blijven heel redelijk uit de weg en het directe zicht. En daar staat 'ie dan!
Kijk 'm shinen!

Bij aansluiten op de werk-laptop loop ik tegen een lastigheid aan: er zit op de zijkant van het schem één USB-poort, waar er bij mijn Iiyama X2483HSU twee zaten. En omdat je voor de webcam één USB-poort van je laptop moet opofferen, heb je effectief nul USB-poorten extra. Dat is bij laptops wel een issue, want die worden doorgaans niet geleverd met een overvloed aan USB-poorten. Ik heb nu mijn muis op de laptop aangesloten en mijn toetsenbord op de monitor, vervolgens geen poort voor de lader van mijn headset. De uitsparing in het scherm biedt zo te zien wel ruimte voor twee USB-poorten, waarom er maar één zit is mij een raadsel. Een docking station is natuurlijk ook een prima oplossing voor de laptop, maar toch.
Jammer.

Verder kom je op de monitor aansluitingen voor DisplayPort, HDMI, VGA, USB B en twee 3,5 mm tegen. Anno 2021 nog VGA, je zou nog maar wat oude hardware hebben staan...
Ah, VGA. ein bisschen Nostalgie...
Beeld en geluid
Kleurweergave
De kleurweergave is schitterend. Ik heb de Costa Rica 4K-video erbij gepakt op Youtube en mijn 4K-scherm (ASUS VP28UQGL) ernaast gedraaid, het doet nauwelijks voor elkaar onder. https://youtu.be/LXb3EKWsInQ
Kleurtemperatuur staat op "normal".

Andere waardoor je meteen zin krijgt in vakantie: Noorwegen.

Netflix erbij gepakt, 6 Underground: de achtervolgingsscene in het begin van de film ziet er uitstekend uit. Nog wat David Attenborough eyecandy geprobeerd, de scherpte en kleur laten voor mij niets te wensen over. Inmiddels ook een avond Netflix aan het doen, het is allemaal dikke prima. Donkere scènes zien er mooi gedetailleerd uit, kleuren zijn sprekend, Het is dat ik verwend ben met een 28 inch, anders zou deze aan de privé-PC blijven hangen.
Contrast en helderheid
Ik heb contrast op 50% gezet, helderheid op 100% en verder alles op standaard of uit. Voor zakelijk gebruik (AS/400, Outlook, webapplicaties) geeft dit een uitstekend beeld.
Ghosting
Ghosting getest met de UFO Test, na wat aanpassingen in het OSD-menu bleek de overdrive op -1 het beste resultaat te geven. Ziet er gewoon heel netjes uit.
Pixeldefecten
Kan ik kort in zijn: die zijn er niet.
Geluid
Nee. Gewoon nee. Het kan niet hard en het klinkt nergens naar. Maar dat is in een monitor ook bijna niet te doen, zorg gewoon voor een paar fatsoenlijke losse speakers.
Gaming
Van de werklaptop af en aan de PC, de 28 inch 4K verhuist even naar de andere kant van het bureau. Wat als eerste natuurlijk opvalt is hoe snel je aan een groter scherm gewend bent geraakt. 24 inch lijkt ineens veel te klein.

Eerste game: F1 2020
Lekker met een Benneton uit 1994 Jos Verstappen uithangen. Het valt niet tegen. Mijn videokaart (RX570) beperkt de framerate tot net boven de 30 FPS, maar alles loopt mooi vloeiend en het beeld valt nergens tegen. Alle settings op high/ultra en alles ziet er prima gedetailleerd uit.

Tweede game: The Witcher 3: Wild Hunt
Met alles op ultra draait de game rond de 50 FPS, ziet er haarscherp uit en alles loopt vloeiend. Okay, het is een zes jaar oud spel, maar helemaal niets te klagen.

Derde game: The Division 2
Komt nog. Daar blijk ik 70 GB voor te moeten downloaden via UPlay.
Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Mijn oude Iiyama had randen van anderhalve centimeter (zij- en bovenkant), hier is dat teruggebracht tot ongeveer een halve centimeter. Veel mooier, zeker als je een opstelling met meerdere schermen draait. Los van het Iiyama-logo en de beschrijving van de menuknoppen in reliëf staat er niets op het scherm, erg mooi.
Strak. Discreet. Stijlvol.

De bouwkwaliteit is prima. De voet is zwaar genoeg, zodat kantelen en hoogteverstelling uitstekend gaat. Hoogteverstelling, hoek van het beeldscherm en draaien werkt allemaal naar behoren. Nergens grote naden of kieren, de gehele monitor is strak afgewerkt. Ik had het alleen een stuk fraaier gevonden als de webcam er naadloos bovenop had gezeten.
De webcam
Sinds het voorjaar van 2020 is thuiswerken de norm als je een kantoorbaan hebt. Ineens is je geld verdienen achter de webcam breed geaccepteerd. Waar we deze op kantoor nooit gebruikten, want de enige camera zat in je laptop en die lag in een docking station, werd het thuis wel wenselijk om vaker een beeldverbinding met collega's of klanten te hebben. Ik kan de meegeleverde webcam dus goed gebruiken en vergelijk deze met de in de HP Elitebook 840 G7 ingebouwde variant van mijn werk. En met die in een oude Elitebook 8460p die ik privé gebruik. De oude webcam heeft het minste beeld. Prima voor op het 14 inch laptopscherm, niet fraai op een 24 inch scherm.

Maar dan de vergelijking van moderne camera's. In de Elitebook zit volgens fabrieksopgave een 720p-camera, die geeft dit beeld:
Don't mind the mess

De camera van Iiyama is 1080p, die geeft dit beeld:
Minder groothoek, meer zichtbare zooi in de kamer.

Foto's zijn met beide camera's dus in elk geval lelijk. Hoe is bewegend beeld dan? Acceptabel, maar wederom bij beide. De laptopcamera doet het iets beter qua contrast, de Iiyama neigt iets naar overbelichting. Als ik de zonwering dichttrek, worden de verschillen wel duidelijker. De HP geeft ineens veel meer artifacts, terwijl de Iiyama nog globaal hetzelfde beeld houdt. Maar als dit 1080p is, ben ik de nieuwe paus.

Via https://webcamtests.com/fps de framerate getest, die komt met de zonwering dicht niet verder dan 8 FPS, bij daglicht een nette 30. beweging ziet er heel oké uit, met de zonwering dicht uiteraard niet. Nu heb ik die meestal dicht, voor overleg via Zoom, Teams, etc. is het dan wel aan te raden een paar lampen aan te doen.

En de positie van de camera. Bij de laptop zit 'ie eigenlijk altijd in de bovenrand van je scherm. En omdat dat een klein scherm is, waarbij de laptop ook nog eens plat op mijn bureau staat, kijk je iedereen min of meer aan als je naar je scherm kijkt. Bij een camera die iets boven een 24 inch-scherm geplaatst is heb je dat niet. Je kijkt net onder de camera door:
Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval.

Nu is dat niet altijd erg, bij vergaderingen gaat het er toch vooral om dat je manager wil zien dat je nog wakker bent en niet tegelijk de was staat te doen. Bij één op één-verbindingen is het wel irritant, je wil elkaar toch aankijken. Maar goed, de positie net boven het scherm is wel de plek die door de pro's geadviseerd wordt:
The first thing you should think about whenever you are on video is that camera placement. Even famous models and entertainment personalities tend to look a bit off when a camera is shooting them from an upward angle. For optimal appearance, the camera should be placed just above your eye-level and angled slightly downward.

In de camera zit ook een microfoon verwerkt. Deze werkt naar behoren, vergelijkbaar met die in de laptop. Een headset is altijd beter, je klinkt toch altijd een beetje ver weg in dit soort opstellingen.

Kortom: een prima camera voor vergaderingen, geen hoogvlieger. Als je je geld verdient met beeldmateriaal zou ik deze overslaan.
Prijs/kwaliteit
De Iiyama XUB2490HSUC-B1 is inmiddels leverbaar en kost bij de goedkoopste webshops ten tijde van deze review €219,-. Voor die prijs heb je een volledig verstelbaar 24 inch scherm met prima beeld, alle accessoires meegeleverd om de monitor aan te sluiten en een webcam die in elk geval niet onderdoet voor de exemplaren die in laptops zitten ingebouwd.
Minpunt is voor mij dan wel het aantal USB-poorten, één of twee meer was zeker geen luxe geweest.
The bottom line. Zou ik dit scherm zelf kopen? Nee. En niet omdat het een slecht scherm is. Ook niet omdat ik een ander merk zou kopen. Maar wel omdat ik van Iiyama een ander scherm zou kopen, de ProLite XUB2493HSU-B1:
pricewatch: Iiyama ProLite XUB2493HSU-B1 Zwart

75Hz, ook volledig verstelbaar en met twee USB-poorten voor €159,- En een losse webcam van deze kwaliteit kost tussen de €20,- en €30,- in Nederland, Aliexpress beweert het voor €10,- te kunnen leveren. En als ik de meegeleverde webcam zo zie en voel heeft dezelfde Chinees 'm gemaakt.

Ik snap dat er een gat in de markt bij gekomen is dankzij het (deels) thuiswerken. De Iiyama ProLite XUB2490HSUC voorziet daarmee in een behoefte en levert geen slecht product. Maar ik denk wel dat het met wat kleine aanpassingen een nog veel beter product zou kunnen zijn. Het plaatje klopt nu net niet en dat is bij een Japans kwaliteitsproduct jammer.

Maar dat alles neemt niet weg dat het echt een heel fijn scherm is. Het beeld is haarscherp, je kan er eigenlijk alles mee en de vormgeving is strak en discreet. Je doet hier zeer zeker geen miskoop aan, ik denk alleen wel dat de XUB2493HSU in de basis hetzelfde kan voor 60 euro minder. En dat is toch vier kratten bier.

En dat is dan ook de reden dat ik een aantal criteria op goed heb gezet in plaats van uitstekend. De bouwkwaliteit van de monitor is uitstekend, maar in het pakket met de webcam laat het iets te wensen over. De featureset is goed, maar zou uitstekend zijn met een USB-poort extra. De vormgeving is goed, maar zou met een strakke aansluiting van de webcam uitstekend zijn. De prijs is goed, maar Iiyama verkoopt zelf betere deals.

Afterthought:

Als ik meer voor gamen zou gaan, zou de Iiyama G-Master GB2470HSU een optie binnen de prijsklasse zijn:

pricewatch: Iiyama G-Master GB2470HSU-B1 Zwart

Heb jij ook een Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart?

Leuke review! Je hebt een erg fijne schrijfstijl.
Ik denk dat de VGA poort voor zakelijk gebruik nog best handig kan zijn.
Thanks!

Ja, je komt best nog weleens een opstelling tegen waar het handig kan zijn. Tot en met mijn vorige zakelijke laptop zat er ook nog een VGA uitgang op, wat tot ik een DP naar Hdmi verloopstekker vond tussen mijn stapel zooi wel even makkelijk was met thuiswerken.

En de kosten zullen het niet zijn. En achterop zo'n scherm heb je er geen last van.
Fijn geschreven review, maar de vraag waarom je in 2021 nog voor een full-hd scherm zou (moeten) kiezen lees ik eigenlijk niet. Was dat een bewuste keuze? Voor een paar tientjes meer heb je namelijk een 1440p scherm.
Het was geen bewuste keuze, Iiyama stuurde 'm via het Tweakers testpanel naar me op. Ik heb zelf geen ervaring met 1440p-schermen, deze stap heb ik overgeslagen en ben voor mijn gaming pc direct naar 4k gegaan.

Ik verwacht na de zomervakantie middels een docking station naar dual screenen te gaan, dan is dit scherm naast het 24 inch full hd scherm dat ik al had wel weer een logischere keuze dan er een 1440p naast te zetten.